Lautalattian laudan laatu
Lautalattian laudan laatu
Onko kukaan tehnyt lautalattiaa ns. mökkilaadusta eli ei uunikuivasta tavarasta? Miten on toiminut, onko tullut isoja rakoja vai ollut ihan ok? Tässä vaan pohdin, että uskaltaisiko alkaa naputtelemaan lattiaa tuosta mökkilaadusta vai eikö halvalla saa koskaan hyvää...
Pitäis varmaan vaihtaa lääkitystä...
Lautalattioissa pakkaa tulemaan rakoja silloinkin kun käytetään erikoispuuta. Toisaalta raot ovat yksi lautalattian ominaisuus.
Itse en lähtisi tekemään mutta kukin tyylillään. Jos tuohon ryhtyy niin kannattaa ainakin ilmastoida puut kunnolla ja pitemmän aikaa siinä tilassa ja kosteudessa mihin se lattia tehdäänkin.
Lueskelin joskus noin 1910 painettua kirjaa, jonka mukaan ovi- ja ikkunapuun pitää olla itä/pohjoisrinteen mäntyä, joka kaadetaan lopputalvesta ja kuivataan kaksi vuotta tapulissa. Mutta nykyisin puutavara on samaa kumminkin...
Itse en lähtisi tekemään mutta kukin tyylillään. Jos tuohon ryhtyy niin kannattaa ainakin ilmastoida puut kunnolla ja pitemmän aikaa siinä tilassa ja kosteudessa mihin se lattia tehdäänkin.
Jassoo. Kyllä kai sentään broileripuun seitsemän millin vuosirenkailla ja hidaskasvuisen sydänpuun alle millin renkailla joku ero tulee puun ominaisuuksiinkin?Puutavara on samaa kumminkin?
Lueskelin joskus noin 1910 painettua kirjaa, jonka mukaan ovi- ja ikkunapuun pitää olla itä/pohjoisrinteen mäntyä, joka kaadetaan lopputalvesta ja kuivataan kaksi vuotta tapulissa. Mutta nykyisin puutavara on samaa kumminkin...
Mökkilaudan ja priiman myydyn ero on tosiaan vain tuossa oksien määrässä. Mökkilaudassa on terveiden oksien lisäksi myös hieman kuivia, kuolleita oksia. Ei nykysin rautakaupasta saa muuta kuin broilerimäntyä. Eikä tuota parasta ikkunapuuta ole ennenkään lattiaan laitettu ja nykysin vielä vähemmän, taitaisi tulla hinta vähän turhan suolaseks, jos tuommoista rupeis lattiaan metsästään. Eikä se kestäisi lommoutumista yhtään sen enempää kuin se halpa mökkeihin tarkoitettu lautakaan, eikä sen kosteuskäyttäytymisessäkään kauhean suurta eroa ole. Menikö vastauksesi kenties hieman hutiin?jmattis kirjoitti:Lautalattioissa pakkaa tulemaan rakoja silloinkin kun käytetään erikoispuuta. Toisaalta raot ovat yksi lautalattian ominaisuus.
Itse en lähtisi tekemään mutta kukin tyylillään. Jos tuohon ryhtyy niin kannattaa ainakin ilmastoida puut kunnolla ja pitemmän aikaa siinä tilassa ja kosteudessa mihin se lattia tehdäänkin.Jassoo. Kyllä kai sentään broileripuun seitsemän millin vuosirenkailla ja hidaskasvuisen sydänpuun alle millin renkailla joku ero tulee puun ominaisuuksiinkin?Puutavara on samaa kumminkin?
Itse pätkin yläkertaan mökkilautaa lattiaksi, meinaan vielä maalata sen kuhan kerkiän, joten minulla tuo oksaisuus ei häiritse. Oksainen puu saattaa tosin vedellä hieman enemmän, mutta ei tuo tuolla minun lattiassa ole näkynyt vaikka pari vuotta jo on paikallaan ollut.
Meille tehtiin lattiat Kyyjärven 145 x 28 mäntylaudasta ja voin sanoa että laatu hakkasi rautakaupan broileritavaran mennen tullen.Puu oli nykymittapuun mukaan todella tiukkasyistä ja hitaasti kasvanutta.Eihän se tietenkään tuollaista jmattiksen mainitsemaa laatua ole mutta todella hyvää kuitenkin.
Olen itsekin ymmärtänyt että mökkilaatu tulee juuri oksien määrästä niinkuin ahaikio totesi.Kuitenkin sen mökkilaatu-merkin alle voidaan helposti työntää muutenkin heikompi laatuista puuta koska sehän on vain huonompaa mökkilaatua eikä priimaa...
Olen itsekin ymmärtänyt että mökkilaatu tulee juuri oksien määrästä niinkuin ahaikio totesi.Kuitenkin sen mökkilaatu-merkin alle voidaan helposti työntää muutenkin heikompi laatuista puuta koska sehän on vain huonompaa mökkilaatua eikä priimaa...
No tuon minun 40 neliön kokemuksella voin sanoa, että laadussa ei ollut mitään vikaa mökkilaatuisella laudalla. Kuivuus on varmasti ihan yhtä huono/hyvä kuin priimallakin - samoissa varastoissa ja huonoissa olosuhteissa sitä säilötään rautakaupan perällä. Joka tapauksessa suosittelen kaikille lautalattian tekijöille tavaran varastoimista sisätiloissa ja lattiaa ei kannata tehdä kuin sydän talvella.Tomppa kirjoitti:Meille tehtiin lattiat Kyyjärven 145 x 28 mäntylaudasta ja voin sanoa että laatu hakkasi rautakaupan broileritavaran mennen tullen.Puu oli nykymittapuun mukaan todella tiukkasyistä ja hitaasti kasvanutta.Eihän se tietenkään tuollaista jmattiksen mainitsemaa laatua ole mutta todella hyvää kuitenkin.
Alakertaan meille tulee sitten omasta mettästä sahuutettua koivulautaa. Se ei varmasti olisi kaupassa priimaa, mutta pirun hyvän näköinen lattia siitä tulee kuitenkin. Hintaa tuli kuljetuksineen (pirun kallista touhua muuten) ja lakkoineen 16 euroa neliö. Mökkilaatuisella laudalla maaleineen hinnaksi tuli 11 euroa/neliö.
Juuri tuota kosteutta mietin, oksaisuus ei haittaa, sillä lattia maalataan. Edellinen asukas vaan on onnistunut tuhoamaan vanhan puulattian, siksi on pakko alkaa naputtelemaan uusi.
Eli priimalaadun sanotaan olevan uunikuivaa ja mökkilaadun vaan ulkona varastoitua, erikseen kuivaamatonta. Ehkä kallistun parin yllä olevan kommentin perusteella tuohon priimaan vaikka se enemmän maksaakin. Ei minua pienet raot lattiassa haittaa, mutta tuo kostea puu voi tosiaan sähkölämmitetyssä tönössä elää hieman "haittarajaa" enemmän.
Eli priimalaadun sanotaan olevan uunikuivaa ja mökkilaadun vaan ulkona varastoitua, erikseen kuivaamatonta. Ehkä kallistun parin yllä olevan kommentin perusteella tuohon priimaan vaikka se enemmän maksaakin. Ei minua pienet raot lattiassa haittaa, mutta tuo kostea puu voi tosiaan sähkölämmitetyssä tönössä elää hieman "haittarajaa" enemmän.
Pitäis varmaan vaihtaa lääkitystä...
Kyyjärven tavarahan lyödään samantien lattiaan kun toimitus pihamaalle saapuu koska laudat on valmiiksi kuivatettu.Eikä ole merkitystä onko syksy,talvi,kevät vai kesä.Meillä tehtiin viime syksyn sateilla eikä ainuttakaan rakoa ole ilmaantunut.ahaikio kirjoitti: Joka tapauksessa suosittelen kaikille lautalattian tekijöille tavaran varastoimista sisätiloissa ja lattiaa ei kannata tehdä kuin sydän talvella.
Rautakaupan pihalla säilytetty ja muoviin tiukasti pakattu on tietysti asia erikseen ja silloin ahaikion neuvo on kyllä paikallaan.
Kyllä se mökkilautakin uunin kautta on mennyt. Varastoiminen ja taapelissa kuivaus on paljon kalliimpaa kuin koneellinen kuivatus. Ainoa oleellinen ero noissa on oksien määrä. Kun haet kamasi lautatarhalta tai rautakaupasta, voit olla aika varma, että se ei ole enää uunikuivaa.Koikkari kirjoitti:Juuri tuota kosteutta mietin, oksaisuus ei haittaa, sillä lattia maalataan. Edellinen asukas vaan on onnistunut tuhoamaan vanhan puulattian, siksi on pakko alkaa naputtelemaan uusi.![]()
Jos et saa jostain suoraan uunista tavaraa lattiallesi, älä tee lattiaa ennen ens talvea. Muista vielä, että lautalattian tekeminen on aika hidasta, joten kovin monen huoneen tarpeiksi ei kannata kerrallaan ottaa, jos meinaat saada laudat kuivana lattiaan. Lauta imee sitten kosteutta yllättävän nopeasti kuivurista tultuaan. Alta viikossa se on imenyt itteensä saman verran kosteutta kuin niissä rautakapoistakin haetuissa laudoissa on.
Minulle nuo "mökkipuut" tarkoittaa enämpi niitä klapeja joilla kesämökin saunaa lämmitetään.
Oksaisuus ei ole minusta puussa edes virhe vaan ominaisuus.
Puutuin tuohon aiemman viestisi kommenttiin vaan sen takia, että minusta nykyisinkin kannattaa valita puusta oikeaa tavaraa oikeaan paikkaan. Massapuusta tehdään paperia, tiivissyisestä ja suorasta vaikka ovia, ikkunoita, lattioita ja huonekaluja.
En usko, että nämä rmt:t olisivat näin suosittuja, jos aikanaan ei olisi osattu valkata puutavaraa. Ja suorastaan kauhistuttaa välillä, kun 30-milliset vanhat seinälaudat vaihdetaan 15-milliseen broileripaneliin...
Mutta kukin tyylillään...
Puutuin tuohon aiemman viestisi kommenttiin vaan sen takia, että minusta nykyisinkin kannattaa valita puusta oikeaa tavaraa oikeaan paikkaan. Massapuusta tehdään paperia, tiivissyisestä ja suorasta vaikka ovia, ikkunoita, lattioita ja huonekaluja.
En usko, että nämä rmt:t olisivat näin suosittuja, jos aikanaan ei olisi osattu valkata puutavaraa. Ja suorastaan kauhistuttaa välillä, kun 30-milliset vanhat seinälaudat vaihdetaan 15-milliseen broileripaneliin...
Nykyisin vaan on niin vaikea päästä valikoimaan sitä laatua, kun kaikki lauta tehdään samanlaisesta ylinopeasti kasvaneesta puusta. Siksipä esim. koivulauta on oikein hyvää, sillä siinä ei kesä- ja talvipuulla ole suurta eroa ja näin ollen puun kasvunopeus ei vaikuta sen ominaisuuksiin niin ratkaisevasti.jmattis kirjoitti:Minulle nuo "mökkipuut" tarkoittaa enämpi niitä klapeja joilla kesämökin saunaa lämmitetään.
Mutta ei tuolla puulla lattiassa ole niin kauheasti väliä, eikä varmaan ennen vanhaankaan ole puita sitä varten valikoitu. Lattioihin on laitettu sitä mitä on ja se nyt vaan on ollut tiukkasyistä tavaraa aikanaan. Nykyisin moista ei saa ja jos saakin sitä tuskin tuhlataan lattiaan, vaan käytetään ikkunoihin ja ja huonekaluihin.
Tuosta seinälaudasta olen kyllä samaa mieltä, en ymmärrä hyvän vanhan muuttamista uudeksi huonoksi.