Minulla vanha 20 - 30-luvun taitteessa rakennettu hirsirunkoinen talo, jolla julkisivun osalta suojelumerkintä. Nyt ollaan vaihtamassa yhden sivun ulkolaudotusta, kun joskus aiemmin joku on vetänyt lateksin ulkopintaan ja vanha keilapontti alkanut mädäntymään takapinnastaan ja lateksi repeilee irvokkaasti ulkopinnasta alas. Pieni pätkä vanhaa panelia on nyt purettu alas ja seinän rakenne sisältä ulospäin on seuraava: Tapetti -> puukuitulevy -> N kerrosta tapettia ja pinko?pahvi -> hirsi -> tuulensuojapahvi -> ulkopaneli.
Kysyin rakennusvalvonnalta voiko tuonne laittaa ulkopuolelle 12mm tuulensuojalevyn hirren päällä olevan tuulensuojapahvin/paperin päälle uuden panelin alle ulkopintaan. Pitkin hampain siihen suostuivat, mutta tuuletusrakoa ei enää voisi tehdä, kun ikkunat jäisivät jo sitten merkittävästi kuoppaan. Tällöin talon ulkoasu muuttuisi merkittävästi ja olisi ristiriidassa suojelumääräysten kanssa.
Nyt pohdin että tuleeko tuosta tuulensuojalevyllä paksunnetusta rakenteesta pommi, jos jätän tuuletusraon pois ja naulaan panelin suoraan tuulensuojalevyn ulkopintaan kiinni, mutta maalaan paneelin ulkoa Uulan petrooliöljymaalilla?
Suojelutalon seinälaudotuksen tuuletusraot
Re: Suojelutalon seinälaudotuksen tuuletusraot
Moi. Muistaakseni olen jostain museoviraston ohjeesta lukenut, että laudoituksen voisi laittaa suoraan 12mm tuulensuojalevyn päälle. Kannattaa selailla niitä tai soittaa sinne. Tiedä sitten pitäisikö se tervapaperi ottaa pois alta, vai onko vaikutusta mihinkään.
Onko siinä monta ikkunaa jos tekee tuuletuksen ja siirtää niitä ulospäin.?
Itse olen tehnyt tuuletusrimoja myös 12mm vanerista leikkaamalla, jos halutaan mahd. vähän ulospäin.
Maalina varmaan joku muu voisi olla parempi, sillä Uulan petrooliöljy on monella vetänyt homeeseen.
Esim. Lappi öljymaali on ollut hyvää tavaraa ja sitä käytetään paljon vanhoissa rakennuksissa. Tai sitten Kymin Palokärki nimisestä myymälästä saa tilattua hyviä tuotteita myös.
Onko siinä monta ikkunaa jos tekee tuuletuksen ja siirtää niitä ulospäin.?
Itse olen tehnyt tuuletusrimoja myös 12mm vanerista leikkaamalla, jos halutaan mahd. vähän ulospäin.
Maalina varmaan joku muu voisi olla parempi, sillä Uulan petrooliöljy on monella vetänyt homeeseen.
Esim. Lappi öljymaali on ollut hyvää tavaraa ja sitä käytetään paljon vanhoissa rakennuksissa. Tai sitten Kymin Palokärki nimisestä myymälästä saa tilattua hyviä tuotteita myös.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Outo rakennnusvalvonta jos ei halua tuuletusrakoa verhoilun taakse.
No, siirtämään ikkunoita jos jäävät liian syvälle. Ei ole kummempi homma.
No, siirtämään ikkunoita jos jäävät liian syvälle. Ei ole kummempi homma.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Ikkunoita on 2kpl / seinä eli 8 kpl yhteensä + lasiveranta, jossa 8 ikkuinaa pelkästään, aika homma tuossa on kun karmit on kiinitetty peltiliuskojen lisäksi ilmeisesti sepän takomilla nauloilla karapuihin useammasta kohtaa. Puukkosahallahan nuo saisi poikki, mutta aika homma siinä on. Lisäksi pitäsi siirtää ulko-ovet. Talo on toiminut aikoinaan sekatavarakauppana ja kauppiaan asuntona ja on ainut alueella alkuperäisessä asussan säilynyt ko. käyttötarkoitusta varten tehty rakennus, jonka takia tuo suojelumerkintä on sille laitettu. Toki tuo tiedettin kun paikka aikoinaan ostettin vuosia sitten.
Tuo ulkopuolen tuulensuoja ei ole tervapaperia, vaan tuollaista "oulutapetin" kaltaista paksumpaa kartonkia, jonka ajattelin tuonne jättää alle ja paikata muutaman reikiintyneen kohdan ihan muovittomalla remonttipaperilla nitomalla päälle kun olen tarkastanut hirsien riveykset kulmissa ja muissa saumakohdissa. Joskus taloa rakennettaessa ilmeisesti vähän fuskattu, kun kokeilin niin ohut tasotuslasta menee jostakin raoista suoraan sisäpuolen puukuitulevyyn asti. Korvausilmaa anakin on tullut uuneille ja sukat varmasti pyörineet jalassa
Nyt on tarkoitus laittaa korvusilmaventtiilit pihan puolella olevien huoneiden seinään.
Tuo ulkopuolen tuulensuoja ei ole tervapaperia, vaan tuollaista "oulutapetin" kaltaista paksumpaa kartonkia, jonka ajattelin tuonne jättää alle ja paikata muutaman reikiintyneen kohdan ihan muovittomalla remonttipaperilla nitomalla päälle kun olen tarkastanut hirsien riveykset kulmissa ja muissa saumakohdissa. Joskus taloa rakennettaessa ilmeisesti vähän fuskattu, kun kokeilin niin ohut tasotuslasta menee jostakin raoista suoraan sisäpuolen puukuitulevyyn asti. Korvausilmaa anakin on tullut uuneille ja sukat varmasti pyörineet jalassa
Joo kyllä se ikkunoiden siirto kannattaa unohtaa, nyt kun tarkemmin mietin.
Muutamaan kertaan tullut yritettyä karmeja ehjänä irti ja onhan siinä melko iso työ.
Vaikka saattaisi ajatella, että puukkosaha väliin ja karmi kouraan, mutta todellisuus on toinen kun tilkkeet ym ovat painuneet piukkaan.
Eli kysy museovirastolta tuulensuojalevystä, tai sitten teet vanhaan tapaan.
Ainahan sitä voi kysyä jos esim. 12mm vanerista saisi tehdä tuuletusrimat. Silloin julkisivu kasvaisi tuulensuojan kanssa 24mm.
Muutamaan kertaan tullut yritettyä karmeja ehjänä irti ja onhan siinä melko iso työ.
Vaikka saattaisi ajatella, että puukkosaha väliin ja karmi kouraan, mutta todellisuus on toinen kun tilkkeet ym ovat painuneet piukkaan.
Eli kysy museovirastolta tuulensuojalevystä, tai sitten teet vanhaan tapaan.
Ainahan sitä voi kysyä jos esim. 12mm vanerista saisi tehdä tuuletusrimat. Silloin julkisivu kasvaisi tuulensuojan kanssa 24mm.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
...no ei ole vaikea homma. Karmeista fyllit pois, kiinnikkeet poikki puukkosahalla ja kiilaus uuteen paikkaan ja tillivustys.
Tein juuri tuota. On jopa yhden miehen homma kun ikkunan varmistaa laudalla ulokpuolelta.
Tein juuri tuota. On jopa yhden miehen homma kun ikkunan varmistaa laudalla ulokpuolelta.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430