Iltaa,
Tuli naapurin kanssa kinaa kellariremontista, tarkemmin lattiasta. Itte sain kellarin valmiiksi jokunen aika sitten, lattiat tehtiin riisisuklaalevyjen(Fuktisol,Isodrän) avulla kondikseen.
Naapuri aloitti samanlaisen rempan jokunen viikko sitten, ja tarjoitus sillä perinteisellä eli puoli metriä maata pois sen vanhan betonin lisäksi. Siihen kapillaarisora,uretaanilevy,raudoitus jne, samanlaisesti kuin riisisuklaan avulla. Kerroin että omaa lattiaa ei tarvitte kaivaa noin paljon kun salaojittava eriste ei tarvitte alleen kapillaarisoraa, eli työn määrä säästyy hurjasti ja aikaa kanssa. Eristeen neliöhinnassa häviää....
Noh, naapuri kysyi isältään asiaa niin hommaan ei ryhdytä vaan mennään perinteisellä tavalla kun maailmassa ei kuulemma ole tollasta eristettä olemassa. Samaa mieltä oli naapurin vaimon veli, rakennusinsinööri ammatiltaan.
Pointti se, miten voidaan kertoa toisille et kyseinen eriste toimii, ja miksei ammattikorkeissa opeteta nykyajan eristeiden hyötyjä?
Nykyaika vs. Fuktisol
Re: Nykyaika vs. Fuktisol
Ihmisen omalla tai jonkun hänelle tutun käsityksellä asiasta on paljon suurempi painoarvo kuin naapurilla. Tätä ei valitettavasti voi muuttaa muut vaan sen naapurin on itse oltava halukas ja kyvykäs ottamaan asiasta selvää. Mitä tulee koulutuslaitoksiin niin eiköhän näillä suuremmilla valmistajilla ole resurssit saada omat tuotteensa sinne oppimateriaaleihin. Tässäkin pätee sama kuin edellä mainitussa eli jos ei tuoreella rakennusinsinöörillä ole halua tai kykyä etsiä tietoa tai kehittää ammattitaitoaan niin sillä juuri opitulla sitten mennään, valitettavasti.säkäri kirjoitti:Iltaa,
Tuli naapurin kanssa kinaa kellariremontista, tarkemmin lattiasta. Itte sain kellarin valmiiksi jokunen aika sitten, lattiat tehtiin riisisuklaalevyjen(Fuktisol,Isodrän) avulla kondikseen.
Naapuri aloitti samanlaisen rempan jokunen viikko sitten, ja tarjoitus sillä perinteisellä eli puoli metriä maata pois sen vanhan betonin lisäksi. Siihen kapillaarisora,uretaanilevy,raudoitus jne, samanlaisesti kuin riisisuklaan avulla. Kerroin että omaa lattiaa ei tarvitte kaivaa noin paljon kun salaojittava eriste ei tarvitte alleen kapillaarisoraa, eli työn määrä säästyy hurjasti ja aikaa kanssa. Eristeen neliöhinnassa häviää....
Noh, naapuri kysyi isältään asiaa niin hommaan ei ryhdytä vaan mennään perinteisellä tavalla kun maailmassa ei kuulemma ole tollasta eristettä olemassa. Samaa mieltä oli naapurin vaimon veli, rakennusinsinööri ammatiltaan.
Pointti se, miten voidaan kertoa toisille et kyseinen eriste toimii, ja miksei ammattikorkeissa opeteta nykyajan eristeiden hyötyjä?
Tähän tulokseen olen päätynyt kun muutamaan kertaan olen tuota samaa yrittänyt. Jotenkin aina se patolevy ja finnfoam puskee näkyville.
-
kakkaroolari
- Jäsen

Miten. Sun pitää saada toinen uskomaan että ratkaisu on hänen itsensä keksimä - eikä kenenkään muun tuputtama. Siinä juna taisi mennä jo :|
No voithan yrittää sille insinöörille briljeerata että RT kortti 83-10955 kappale 5 kuvaa perusmuurin kuivatuksen tollasilla. Maanvaraisesta alapohjasta en ole vielä löytänyt mitään. Se taitaa painottua uudisrakentamisen tyyliin tuo opetus ja kortistot, esim. jos on radonin vaara niin se on heti sitä bitumia vaan perusmuurit täyteen, ehkäpä osittain siksi että huokoinen harkko yleisempi kuin paikallavalettu betoni.
Mä olen kyllä myös ymmärtänyt että uuden lainsäädännön mukaan nuo rakennesuunnittelijan pätevyydet maanalaisten rakenteiden kanssa ovat luokitukseltaan poikkeuksellisen vaativia - eli käytännössä sun pitäs olla raksa-DI että pystyt piirtää jotain muutoksia rintamamiestalon kellariin :D
Olen kyllä muutamalla ihan kerrostalotyömaalla nähnyt tuota riisisuklaata. Esim. duunipaikan takapihalle Ratinassa nousee tönö jonka väestönsuojan alle meni 80 kPa levyä iso nippu. Tuossa onkin kyllä Pyhäjärvi aika lähellä kellareita.
Meidän vanhusryhmälle muuten eräs opettaja näytti tuota riisisuklaata TAMK:issa, mutta ei siitä sen kummempia keskusteluja käyty. Tämän jälkeen hän haukkui ekovillan pystyyn!
No voithan yrittää sille insinöörille briljeerata että RT kortti 83-10955 kappale 5 kuvaa perusmuurin kuivatuksen tollasilla. Maanvaraisesta alapohjasta en ole vielä löytänyt mitään. Se taitaa painottua uudisrakentamisen tyyliin tuo opetus ja kortistot, esim. jos on radonin vaara niin se on heti sitä bitumia vaan perusmuurit täyteen, ehkäpä osittain siksi että huokoinen harkko yleisempi kuin paikallavalettu betoni.
Mä olen kyllä myös ymmärtänyt että uuden lainsäädännön mukaan nuo rakennesuunnittelijan pätevyydet maanalaisten rakenteiden kanssa ovat luokitukseltaan poikkeuksellisen vaativia - eli käytännössä sun pitäs olla raksa-DI että pystyt piirtää jotain muutoksia rintamamiestalon kellariin :D
Olen kyllä muutamalla ihan kerrostalotyömaalla nähnyt tuota riisisuklaata. Esim. duunipaikan takapihalle Ratinassa nousee tönö jonka väestönsuojan alle meni 80 kPa levyä iso nippu. Tuossa onkin kyllä Pyhäjärvi aika lähellä kellareita.
Meidän vanhusryhmälle muuten eräs opettaja näytti tuota riisisuklaata TAMK:issa, mutta ei siitä sen kummempia keskusteluja käyty. Tämän jälkeen hän haukkui ekovillan pystyyn!
Mitä nyt näitä on tullut eteen, niin yhteenkään projektiin ei ole speksattu salaojittavia eristeitä. Toisaalta kun lähdetään montusta liikkeelle, niin kapillaarikatkot on helppo tehdä kiviaineisena - mitä nyt vähän huonosti pestyllä useimmiten. Isodrän on nimenä tuttu mutta siihen se jää.
Eteenpäin kuitenkin mennään pikku hiljaa. On alettu kiinnittää huomiota maaperän lämpenemiseen talon keskellä kun runkosyvyyttä on tarpeeksi. Maanvaraisen laatan pintaan ei enää laiteta muovimattoja tms. vaan vesihöyryn läpäisevyys on kriteerinä.
Tällaista täällä mutta mitä lie muualla.
Eteenpäin kuitenkin mennään pikku hiljaa. On alettu kiinnittää huomiota maaperän lämpenemiseen talon keskellä kun runkosyvyyttä on tarpeeksi. Maanvaraisen laatan pintaan ei enää laiteta muovimattoja tms. vaan vesihöyryn läpäisevyys on kriteerinä.
Tällaista täällä mutta mitä lie muualla.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
No, on sillä huonojakin ominaisuuksia. Tasapuolinen kannattaa olla.kakkaroolari kirjoitti:Tämän jälkeen hän haukkui ekovillan pystyyn!
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
kakkaroolari
- Jäsen

Juu en mä sillä. Vaikutti omasta mielestä hiukan turhan vahvasti ilmaistuna noin opetustilanteeseen. Mutta ovat kyllä hyvän nimen keksineet tuotemerkiksi. Ei se kaikkien mielestä ole ekologista laittaa booria, palonestoaineita ties mitä kemikaaleja paperimössö täyteen. Eikös lasivilla ole todella ekologista ja ympäristöystävällistä kamaa, jos on tehty kierrätetyistä lasipulloista ilman lisäaineita. :)lmfmis kirjoitti:No, on sillä huonojakin ominaisuuksia. Tasapuolinen kannattaa olla.kakkaroolari kirjoitti:Tämän jälkeen hän haukkui ekovillan pystyyn!
Haitat syntyvät siinä vaiheessa kun kansa juo niitä pulloja tyhjäksi...kakkaroolari kirjoitti:Juu en mä sillä. Vaikutti omasta mielestä hiukan turhan vahvasti ilmaistuna noin opetustilanteeseen. Mutta ovat kyllä hyvän nimen keksineet tuotemerkiksi. Ei se kaikkien mielestä ole ekologista laittaa booria, palonestoaineita ties mitä kemikaaleja paperimössö täyteen. Eikös lasivilla ole todella ekologista ja ympäristöystävällistä kamaa, jos on tehty kierrätetyistä lasipulloista ilman lisäaineita. :)lmfmis kirjoitti:No, on sillä huonojakin ominaisuuksia. Tasapuolinen kannattaa olla.kakkaroolari kirjoitti:Tämän jälkeen hän haukkui ekovillan pystyyn!