einari kirjoitti:Tänä aamuna kun menin tulia laittamaan, havaitsin kattilan edessä vettä.

Vedin tuhka-astian pois ja sieltähän se jostain pohjalta mehii. Ei suihkuta, mutta kuitenkin. Vaikka hitsaaminen muuten sujuisi, on melko hankala paikka korjata. Kattilalla on käyttöikää melko tarkalleen 30 v.
Nyt joudun pohtimaan, mitä teen. Hankinko vielä uuden puukattilan, ehkä Veto B-28, tai sitten lämmitän vain ison varaajan sähkövastuksilla, näkyy sähkölaskussa, vai olisiko ilma-vesilämmityksen paikka.
Kun tuota ikääkin on jo 73 v. Kohtuullisen hyvin vielä puiden teko sujuu

.
Joo,samaan tilanteeseen ollaan menossa hyvää vauhtia.
Minulla on jämä puukattila,jolla ikää aika tarkalleen 35 vuotta.
Ei vielä vuoda,mutta koska vaan voi alkaa.
Pähkäilty on hyvän aikaa,että mikä seuraavaksi lämmityslaitteeksi?
Ilma,vesi,lämpöpumppu on myös tullut mieleen,mutta n. 10000€ on aika iso summa laittaa siihen!
3000l vesivaraajaa voisi käyttää hyväksi,mutta ei sekään varmaan ikuinen ole?
Täällä länsi suomessa ei kovia pakkasia ihan joka talvi ole,joten eiköhän sillä pärjäisi yksinäänkin?
Minulla on ns.rinne talo,eli alakerta ja yläkerta ja neliöitä n.180.
Sama vaikeus näyttää monella olevan,että sähköllä lämmittäisi varaajan vai uhraisiko 10000€ ilma,vesi,lp?
10000€ kyllä lämmittäisi pitkän aikaa,ehkä 4-5 vuotta riippuu tietysti talvista.
Ikää on kanssa sen verran,ettei mitään kallista ratkaisua kannata suunnitella?
Olisikohan täällä jollain kokemuksia kyseisistä laitteista?
Sanotaan,että 25000 kwh vuodessa on raja,jolloin kannattaisi pumpun hankkia.
En kyllä ihan tuota alle kirjota,kun se mukavuuuskin täytyy laskea mukaan?
mulla menee n.17000kwh per vuosi,ja puita olen polttanut vain kovimmilla pakkasilla.
Täytyy vielä katsoa,mikä olisi järkevintä (muutto kerrostaloon ei kyllä houkuta ainakaan ihan vielä

Mikä tuon Veto B-28 hinta olisi asennettuna?