Se, että kiinnitykset on jo valmiiksi haettu, tarkoittaa vain rahansäästöä. Toki panttikirjoja täytyy siirtyä kiinnitysten verran, kuten shakali jo viestissään kirjoittaa. Jostakin syystä tämä kiinnityssysteemi on meille tavan tallaajille, vaikeahko aluksi ymmärtää, ainakin se oli sitä minulle.
Mutta kun omaan taloon kiinnipääsemiseen ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lainoitus, niin siinäpä joutui sitten "ymmärtämään" tuonkin järjestelmän.
Mitä sitten itse kohteesta?
Jos olisin etsimässä taloa tuolta seudulta, sanotaan 50 km säteeltä Loimaalta, olisi minulla ehkä edessä hirmuinen työ. Nimenomaan siinä, että yrittäisin perustella itselleni miksi en ostaisi tätä kyseessä olevaa taloa! Enpäs ole ollut tietoinen, että noiltakin seuduilta saa tuollaisen talon tuon kokoisella tontilla tuohon hintaan!
Tietysti kuntokartoitus kannattaa teettää! Ja tietysti jo tutustuminen kohteeseen antaa oikeamman käsityksen kuin pelkästään välittäjän ilmoitus.
Jos listaisin omasta mielestäni plussia ja miinuksia, niin menisi ehkä jotenkin näin:
+++ iso oma tontti
+++ ei aivan valtateiden vieressä
++ keittiö remontoitu (ei ole nimittäin halpaa!)
++ puulämmitteinen sauna
+ muutostyöt kesken! (vaikuttaa myyntihintaan alentavasti, saa tehdä mieleisekseen)
- - - suora sähkölämmitys
- - - 500 km liian etelässä

,
- paljon laminaattilattioita (en vaan jostain syystä pidä laminaatista)
Näitä kommentteja lukiessa on otettava ehdottomasti huomioon se, että kommentointi tapahtuu öbauttia rallaa 500 km:n päästä ja pelkästään välittäjän ilmoituksen tietojen perusteella!
Kertoilehan miltä näytti!
Kyllä se siitä...