tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Tuollainen tuli vastaan 100km/h vauhdeissa eräällä siirtymällä tänään, kunnes olin saanut lakun syylärin sulatettua...

Tiedä sitte onko nuo sateenkaaren värit haloissa harvinaisia mutta en itse ainakaan ole koskaan nähnyt. Jtbo, jos koivuhaloissa alkaa näkymään sateenkaaren värejä, tiedät mitä tehdä :-D

Kuva
Sundogs, eli, ööö, sivuauringot kaiketi käännettynä.

Täälläkin moisia näkyi joku päivä, mutta en palelemiselta ehtinyt kuvaamaan, 20 pakkasessa kaksipyöräisellä konevoimin ei ole kovin lämmintä harrastusta.

11 tuntia peltitakassa joutuu roihua pitämään ettei putket jäätyisi, mattiakin saa 3 tunnin välein herätellä, hassulta se vähän näyttää, kun vuolukivi on punahehkussa...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuo oli jotenkin tavattoman hauska kappale:
https://soundcloud.com/geek-works-chipt ... rtal-remix
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:

Täälläkin moisia näkyi joku päivä, mutta en palelemiselta ehtinyt kuvaamaan, 20 pakkasessa kaksipyöräisellä konevoimin ei ole kovin lämmintä harrastusta.

11 tuntia peltitakassa joutuu roihua pitämään ettei putket jäätyisi, mattiakin saa 3 tunnin välein herätellä, hassulta se vähän näyttää, kun vuolukivi on punahehkussa...
Koiranilmoja toisenlaisessa paketissa kaiketi siis vain.

Nämä halo jutut taitanee olla vain urbaani-ihmisten ihmetyksiä. En ole itsekään koskaan oikein ajatellut enkä ihmetellyt, ennenkuin luin jostain netistä että jotkut niitäkin bongailevat. Ovat aina ilmiöt olleet ja ei niihin siksi törmää kun ovat vain niin tavallista juttua. Sateenkaaret sateella ja kesäisin ovat tutumpia ja ihmeellisempiä.

Joku jääkiteiden muodostumisen ihmeellisyys joidenkin mielestä noihin liittyy mutta kyllä mulla oli tosiasiassa muut mielessä: Vielä jos laku keittää niin ajan sen tuota valoa kohti...

Pvalila kohta pilaa illuusioni ja sanoo että sama meno kuin pösön kanssa jatkuu eli arvostus nelipyöräisiin on -255 eli ohjelmointikielellä sanottuna kaiketi NUL, ollessaan oikeassa :lol: Kasibittisten maailmaan kun olen jämähtänyt eli FF vaan :lol:

Ymmärrän hyvin.

Tämäkin purumaja on selvästikin antautunut massaltaan pakkasille ja päästänyt yhteen nurkkaan nyt sitten +10 asteen lämpötilan, hiphei, ei taida ilmojen äiti parempaan pystyä jos nyt sitten la jo lauhtuu. Löytyipähän yksi kohta mikä täytynee hetimmiten kesällä ennen ensi talvea paikkailla :twisted:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Tuo oli jotenkin tavattoman hauska kappale:
https://soundcloud.com/geek-works-chipt ... rtal-remix
:-) Tämä kai niitä, joiden takia joutunemme outoon valoon tykkäämällä.

Sanoissa on koko elämän ydin jos joku muu siltä kantilta koskaan ikinä tuota jaksaa kuunnella. Kuuntelin 3x ja olen ylpeä siitä!

Tässä myös joku ja nämä nyt näitä videoita joissa toki saa sanoistakin kiinni, kun voi lukea, mun kuullun ymmärtäminen vähän heikkoa.

https://www.youtube.com/watch?v=OGL_L0fok10

Taitanee taas pyöriä samaa kehää nämä aatokseni. Porin Matti kun on yhä pihalla ja harmittaa suunnattomasti. Luulisin että nyt ruikutan teidän mielestä niin turhasta kun vain voi ruikuttaa mutta pakkomielle siitä on syntymässä ja se voi olla hyvä ja huono asia :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tuossa on kyllä mietittävää! Jos minä tykkään niin se ei tarkoita kyllä yhtään mitään, paitsi että tykkään :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=OorZcOzNcgE
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Nämä halo jutut taitanee olla vain urbaani-ihmisten ihmetyksiä. En ole itsekään koskaan oikein ajatellut enkä ihmetellyt, ennenkuin luin jostain netistä että jotkut niitäkin bongailevat. Ovat aina ilmiöt olleet ja ei niihin siksi törmää kun ovat vain niin tavallista juttua. Sateenkaaret sateella ja kesäisin ovat tutumpia ja ihmeellisempiä.

Joku jääkiteiden muodostumisen ihmeellisyys joidenkin mielestä noihin liittyy mutta kyllä mulla oli tosiasiassa muut mielessä: Vielä jos laku keittää niin ajan sen tuota valoa kohti...

Pvalila kohta pilaa illuusioni ja sanoo että sama meno kuin pösön kanssa jatkuu eli arvostus nelipyöräisiin on -255 eli ohjelmointikielellä sanottuna kaiketi NUL, ollessaan oikeassa :lol: Kasibittisten maailmaan kun olen jämähtänyt eli FF vaan :lol:

Ymmärrän hyvin.

Tämäkin purumaja on selvästikin antautunut massaltaan pakkasille ja päästänyt yhteen nurkkaan nyt sitten +10 asteen lämpötilan, hiphei, ei taida ilmojen äiti parempaan pystyä jos nyt sitten la jo lauhtuu. Löytyipähän yksi kohta mikä täytynee hetimmiten kesällä ennen ensi talvea paikkailla :twisted:
Ne korjattavat paikat huomaa pakkasilla, mutta onneksi asia unohtuu kevään kuluessa. Seuraavana talvena taas muistaa. Joutuu jo aika kuumaa vettä kierrättämään pattereissa kun jouduin ilp laittamaan seisokkiin. Puhallin piru huutaa laakerivikaa niin, että epäilen naapurisovun kestävyyttä jos annan sen ulvoa tuolla ulkona. Ulkoyksikkö siis kyseessä. No korjataan sitten keväämmällä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Noista Jtbo:n mikroilmaston kosteusmittauksista ja lautasen jumiutumisista, jotain.

On nuo niin mahdottoman vaikeita juttuja että saa olla aika fysiikan tohtori, joka uskaltaa tulla esiin ja pala palalta pilkkoa osiin mikä mikin vaikuttaa mihinkin. Ei tuommoisia voi muutamalla anturilla selittää vaikka olisikin kuinka ylinäytteistystä jne. jotka kaiken havaitsisivat.

Pelkästään lämpötila aiheuttaa päänvaivaa ihan riittämiin.

Kosteus, ilman vaihtuvuus, tietyllä kosteusprosentilla ulkona ja sisällä, jne.

Ei sellaisia säätimiä ole olemassakaan, jotka ihanneolosuhteet tekisivät kaikkien suureiden suhteen.

Aikoinaan kun alalle ajauduin kostutus ajettiin alas vaikka hallinta olikin olemassa mutta mikrobikasvusto kostutus elementeissä aiheutti melkoisia ongelmia.

Asuintaloissa jaksan yhä laskea hydroskooppisten materiaalien nimeen niin asia OK. Muovitetut talot ilman koneellista ilmanvaihtoa ei toimi. Muovittomat talot, tarkoitan niillä ihan vakavasti sellaisia, joissa ei edes lateksia sisämaaleissa toimivat kohtuullisesti ilman koneen häivää.

Kuten Jtbo havaitsi niin CO2 on yksi ongelma ja sitten kosteuden tasapaino jos sitä tuleekin liikaa jne.

Puu, tasapainottaa.

Viimeisen lateksihuoneen kun purimme niin ja ihan tarkkaan paperitapetein pinnoitimme ja vehnäjauholta haisevin liisterein niin en mä tiedä olenko sitten kovinkin plasebo vaikutuksen alainen mutta siihen loppui monikin ongelma, nyt meillä on lämmin vaikka on -20 pakkasta, ulkona.

Toki ilmansulku on iso osa, mutta kämppähän tiivistyi.

Eihän näitä voi teoriassa todeta, teoriassa paperipurutalo on aivan edellispäivää.

Mulle riittää että jalat ovat nyt lämpimät eikä lasit ole enää huurussa aamuisin ja nyt on lämmin olla. Sanokoot muut mitä sanoo :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Ymmärrän hyvin.

Ne korjattavat paikat huomaa pakkasilla, mutta onneksi asia unohtuu kevään kuluessa. Seuraavana talvena taas muistaa. Joutuu jo aika kuumaa vettä kierrättämään pattereissa kun jouduin ilp laittamaan seisokkiin. Puhallin piru huutaa laakerivikaa niin, että epäilen naapurisovun kestävyyttä jos annan sen ulvoa tuolla ulkona. Ulkoyksikkö siis kyseessä. No korjataan sitten keväämmällä.
Toki hyökkäämme heti oitis noiden kimppuun keväällä tai viimeistään sitten syksyllä :-D

Koneissa on nuo ongelmansa :(
tuuma
Jäsen
Jäsen

Hih, enpä olekaan ikinä ajatellut olevani hedonisti tämän purumajan kanssa :lol: :lol: :lol:

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005032496.html

Ei tuossa tasapainoa ollut ajateltu mutta ei siinä mitään, lataamoon koko sakki, Kellokoski onkin tässä lähellä, paitsi se on vissiin viime tiedon mukaan lopetettu :( :-D

Onhan tuo vene- ja motskarivero toisaalta OK mutta tuomitseminen liivijengi -juttuihin on niin väärin.

Oli mulla 11v. Matchbox:in itse ompelema lippu jostain saadun farkkutakin selässä ja se ei ollut oikeaa farkkukangasta niin piti pitää ihan vain näin pimeään aikaan se yksi vuosi päällä.

Voi turhan turhaa näitä säädöksiä!

Mulla on näitä kannanottoja näköjään siksi että haluan ilmaista sitä kuinka turhaa politikointi on. Aivan turhaa. Perussuomalaisetkin lupasivat kuun taivaalta mutta ihan loassa ovat :lol:

Olenko ilkeä, olen mutta...

Kansalaispalkka juttu toivottavasti ottaa tuulta alleen ja nuo näyttävät että kerrankin KELA tekee jotain järkevää. Asiahan on hyvin vaikea mutta mulla on sellainen tutina että se onnistuu, kunhan suurin osa lähtee työelämään, vailla sitä suomalaista perisyntiä eli pelkoa epäonnistua.

Mä voisin heti heittäytyä mukaan, saisi vihdoin kokeilla siipiä... Polttamatta niitä. Aina.
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

tuuma kirjoitti:
Täällä kun on vapaakiertoisen vissiin koksikattilan mukaiset putkiston mukaiset lähdöt kattilasta eli reilu 1" putket niin virtausmittaus vähän haasteellinen.

Kysymys, tietty. Minkälainen tai mikä on tuossa sun verkoston piirissä oleva virtausmittarin, tyyppi, merkki ja yhteet?

Palaa täälläkin nyt 9kW vastuspaketti jotain 2/3 teholla, vaikka pienempi rakennus mutta kyllä kirpailee ihan kivasti.

Yhä tekemättä joku automatiikka siihen milloinka sähkö tippuu automaattisesti pois ja menisi silloin löpöllä :(
Nuo on noilla Resolin valmiilla palikoilla kun ei vielä ole kiinnostus(osaaminen) riittänyt itse rakenteluun.
http://www.energiakauppa.com/epages/ene ... ucts/16003
http://www.energiakauppa.com/epages/ene ... ucts/17003
Mittaus tosin on kuvastapoiketen varaajasta lähdössä eli kaikki pattereissa kiertävä ei kulje virtausmittarin läpi, vain varaajasta otettu energia ennen shunttausta.
Resolin säädin tuota aurinkokeräin hässäkkää on alusta asti jo ohjannutkin, jostain syystä lakkasi vaan tuolla xp koneella tehty seuranta toimimasta ja joutui hiukan päivittämään seurantaa. Tuohon nyt jää varaa lisätä lisää ohjaimia jos jossain vaiheessa sais ilmakeräimen värkättyä kevät/kesä lämmittimeks kellarikerrokseen.
Vaatis kylmiön säätökin hiukan päivitystä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Noista Jtbo:n mikroilmaston kosteusmittauksista ja lautasen jumiutumisista, jotain.

On nuo niin mahdottoman vaikeita juttuja että saa olla aika fysiikan tohtori, joka uskaltaa tulla esiin ja pala palalta pilkkoa osiin mikä mikin vaikuttaa mihinkin. Ei tuommoisia voi muutamalla anturilla selittää vaikka olisikin kuinka ylinäytteistystä jne. jotka kaiken havaitsisivat.

Pelkästään lämpötila aiheuttaa päänvaivaa ihan riittämiin.

Kosteus, ilman vaihtuvuus, tietyllä kosteusprosentilla ulkona ja sisällä, jne.

Ei sellaisia säätimiä ole olemassakaan, jotka ihanneolosuhteet tekisivät kaikkien suureiden suhteen.

Aikoinaan kun alalle ajauduin kostutus ajettiin alas vaikka hallinta olikin olemassa mutta mikrobikasvusto kostutus elementeissä aiheutti melkoisia ongelmia.

Asuintaloissa jaksan yhä laskea hydroskooppisten materiaalien nimeen niin asia OK. Muovitetut talot ilman koneellista ilmanvaihtoa ei toimi. Muovittomat talot, tarkoitan niillä ihan vakavasti sellaisia, joissa ei edes lateksia sisämaaleissa toimivat kohtuullisesti ilman koneen häivää.

Kuten Jtbo havaitsi niin CO2 on yksi ongelma ja sitten kosteuden tasapaino jos sitä tuleekin liikaa jne.

Puu, tasapainottaa.

Viimeisen lateksihuoneen kun purimme niin ja ihan tarkkaan paperitapetein pinnoitimme ja vehnäjauholta haisevin liisterein niin en mä tiedä olenko sitten kovinkin plasebo vaikutuksen alainen mutta siihen loppui monikin ongelma, nyt meillä on lämmin vaikka on -20 pakkasta, ulkona.

Toki ilmansulku on iso osa, mutta kämppähän tiivistyi.

Eihän näitä voi teoriassa todeta, teoriassa paperipurutalo on aivan edellispäivää.

Mulle riittää että jalat ovat nyt lämpimät eikä lasit ole enää huurussa aamuisin ja nyt on lämmin olla. Sanokoot muut mitä sanoo :-D
Luulen, että joku proffa on jo pohtinut kaavat ja suhteet valmiiksi, täytyy vaan osata löytää ne, se on vähän kuin että kannattaa onnistua toisinaan, hakusessa, kovastikkin :lol:

Nyt se lautanen omaa sitten jääkerroksen, kondenssio kylmään pintaan jne.

Poltin pari pesällistä koivua juurikin tuossa matissa, mutta lämpö aamulla oli pudonnut niin alas ettei taida riittää nostamaan lämpöä varpaita nipistelemättömälle tasolle, mulla on joku bugi ilmeisesti ulkotilan kosteudessa tai sitten yksinkertaisemman kaavan tarkkuus ei riitä noissa lämpötiloissa:
Kuva

Sekin on tullut havaittua, että pihan toisella puolella kävi pakkanen -29 lukemissa, muttei tuon ulkoanturin tykönä. Sisätilojen kosteus on mitätön, kun ulkoa tulee liki nollakosteuden ilmaa mattia lämmittäessä, kyllä se lasit silti huurustaa, tai huurustaisi jos ottaisi eristekerroksen pois lasin välistä.

Se noissa kosteusjutuissa kannattaa muistaa, ettei välttämättä tarvitse tehdä liian vaikeaksi asiaa, muutoksen tuoman eron saa selville kuitenkin jo kohtalaisen helposti, oven aukomiset, tilan ulkopuoliset lämpötilat, kosteudet jne. jos on tiedossa, voi avata venttiiliin ja sulkea venttiilin mahdollisimman identtisissä olosuhteissa, jolloin voi kerätä dataa eroista tai siitä tuleeko niitä eroja, eli onko oikeasti venttiilin avaamisella plasebo-efekti jos sitäkään, lämmön silti karatessa?

Tietty olisi hyvä jos sen pahuksen venttiilin saisi auki, pitääkö se nyt repiä irti ja nostaa matin päälle hetkeksi, keli olisikin sopiva vapaalle tuuletukselle yli 100mm reiän kautta :)

Suurempien rakennelmien ja useiden käyttäjien ympäristössä hommasta tietty tulee paljon vaikeampaa muuttujien määrän kasvaessa, täysin mahdotontakin, jos ei mittausolosuhteita voi vakioida riittävästi.

Yksi ongelma on, miksi toisen yön jälkeen on kurkku karhea, miksi joskus on nenä tukossa, miksi joku yö ei mitään ja päivällä paljon virkeämpi, itse veikkaan, että ilma vaihtuu toisinaan enemmän, kosteus + CO2 antaisi jo jotain viitteitä, kunhan ulkopuolisten tekijöiden osuuden voi mittaamalla varmistaa pysyvän riittävän samoina.

Jos se on mahdotonta, niin sitä ainakin pitää heti kokeilla, yleensä se on vain päättäväisyyden puutetta...

Onpahan muuten kauniisti soiva piano tuossa:
https://soundcloud.com/ubiktune/yoann-t ... nture-time
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:Hih, enpä olekaan ikinä ajatellut olevani hedonisti tämän purumajan kanssa :lol: :lol: :lol:

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005032496.html

Ei tuossa tasapainoa ollut ajateltu mutta ei siinä mitään, lataamoon koko sakki, Kellokoski onkin tässä lähellä, paitsi se on vissiin viime tiedon mukaan lopetettu :( :-D

Onhan tuo vene- ja motskarivero toisaalta OK mutta tuomitseminen liivijengi -juttuihin on niin väärin.

Oli mulla 11v. Matchbox:in itse ompelema lippu jostain saadun farkkutakin selässä ja se ei ollut oikeaa farkkukangasta niin piti pitää ihan vain näin pimeään aikaan se yksi vuosi päällä.

Voi turhan turhaa näitä säädöksiä!

Mulla on näitä kannanottoja näköjään siksi että haluan ilmaista sitä kuinka turhaa politikointi on. Aivan turhaa. Perussuomalaisetkin lupasivat kuun taivaalta mutta ihan loassa ovat :lol:

Olenko ilkeä, olen mutta...

Kansalaispalkka juttu toivottavasti ottaa tuulta alleen ja nuo näyttävät että kerrankin KELA tekee jotain järkevää. Asiahan on hyvin vaikea mutta mulla on sellainen tutina että se onnistuu, kunhan suurin osa lähtee työelämään, vailla sitä suomalaista perisyntiä eli pelkoa epäonnistua.

Mä voisin heti heittäytyä mukaan, saisi vihdoin kokeilla siipiä... Polttamatta niitä. Aina.
Tuuma, tuo kirjoitus kuvastaa syvää vihaa ja turhautumista. Moottoripyöräilijöiden kannattaisi vähän miettiä sitä, mistä tuo viha on tullut.

Kateudella on varmasti osansa, mutta kirjoitus toistaa moneen kertaan sanan melu.

Mä olisin voinut kirjoittaa samanlaisen jutun, mutta en moottoripyöristä vaan p-leen mopoista.

Jos mä rakentaisin paineilmalla toimivan laitteen, joka tuottaa saman verran melua kuin pahimmat virimopot ja suuntaisin sen laitteen nuoreen mopoilijan päähän ja antaisin soida, mä saisin kovan rangaistuksen. Maksettavaa tulisi pitkä penni, nuoren kuulotutkimuksesta alkaen.

Eräänkin kaverin isä kertoi, että poliisit olivat jo kahdesti koeajaneet hänen poikansa mopon, koska se piti niin kauheaa melua. Kulkupuoli oli täysin vakio, ei sakkoja ei korjauskehotusta.

Eniten ketuttaa tuossa se, ettei viritetyn mopon tarvitse olla järjettömän meluisa. Kovaa voi mennä ja silti on se kaikkein kamalin melupiikki vedetty pois. Kaksitahtiset jopa vaativat tietyn vastapaineen. Enkä mä tavanomaisesta virimelusta välitä, mutta se pahin versio on aivan kamala.

Mulla olisi jopa ratkaisu tuohon meluongelmaan: tietyn melutason ylitykseen suhtaudutaan samalla tavalla kuin tietyn huippunopeuden ylittämiseen. Laite katsotaan moottoripyöräksi ja seuraukset sen mukaan. Lisäksi mopoilija laitetaan maksamaan VTT:n suorittama melumittaus.

Katsastusasemat kun eivät nykyisin meluja pysty mittaamaan, siksi virallinen taho on tuo VTT. Ei ihan halpa, mutta eihän mopoilijan sitä laskua tarvitse maksaa ellei mopo ylitä tiettyä ihan kohtuullisen korkeaa tasoa. En minä jokaista mopopoikaa pulaan halua saattaa, suoranaiset kuspäät vain.

Ainoa hyvä puoli noissa jättimeluisissa mopoissa on se, että niiden tulemisen kuulee kaukaa. Silti varsinkin talvisin on v-tumaista paeta suin päin koirien kanssa kevyen liikenteen väylältä metsään umpihankeen ja sitten meluraketin ohitettua paikan palata saappaanvarret lunta täynnä takaisin kevyen liikenteen väylälle.

Jolla ajaminen on mopoilta muuten kielletty.

Lehdissä kerrottiin pari vuotta sitten tapauksesta, jossa tuollainen mopoilija ajoi pienen koiran päälle. Mopokin kaatui, ja vihainen kuski kävi vielä potkaisemassa maassa makaavaa kituvaa koiraa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Tuuma, tuo kirjoitus kuvastaa syvää vihaa ja turhautumista. Moottoripyöräilijöiden kannattaisi vähän miettiä sitä, mistä tuo viha on tullut.

Kateudella on varmasti osansa, mutta kirjoitus toistaa moneen kertaan sanan melu.

Mä olisin voinut kirjoittaa samanlaisen jutun, mutta en moottoripyöristä vaan p-leen mopoista.

Jos mä rakentaisin paineilmalla toimivan laitteen, joka tuottaa saman verran melua kuin pahimmat virimopot ja suuntaisin sen laitteen nuoreen mopoilijan päähän ja antaisin soida, mä saisin kovan rangaistuksen. Maksettavaa tulisi pitkä penni, nuoren kuulotutkimuksesta alkaen.

Eräänkin kaverin isä kertoi, että poliisit olivat jo kahdesti koeajaneet hänen poikansa mopon, koska se piti niin kauheaa melua. Kulkupuoli oli täysin vakio, ei sakkoja ei korjauskehotusta.

Eniten ketuttaa tuossa se, ettei viritetyn mopon tarvitse olla järjettömän meluisa. Kovaa voi mennä ja silti on se kaikkein kamalin melupiikki vedetty pois. Kaksitahtiset jopa vaativat tietyn vastapaineen. Enkä mä tavanomaisesta virimelusta välitä, mutta se pahin versio on aivan kamala.

Mulla olisi jopa ratkaisu tuohon meluongelmaan: tietyn melutason ylitykseen suhtaudutaan samalla tavalla kuin tietyn huippunopeuden ylittämiseen. Laite katsotaan moottoripyöräksi ja seuraukset sen mukaan. Lisäksi mopoilija laitetaan maksamaan VTT:n suorittama melumittaus.

Katsastusasemat kun eivät nykyisin meluja pysty mittaamaan, siksi virallinen taho on tuo VTT. Ei ihan halpa, mutta eihän mopoilijan sitä laskua tarvitse maksaa ellei mopo ylitä tiettyä ihan kohtuullisen korkeaa tasoa. En minä jokaista mopopoikaa pulaan halua saattaa, suoranaiset kuspäät vain.

Ainoa hyvä puoli noissa jättimeluisissa mopoissa on se, että niiden tulemisen kuulee kaukaa. Silti varsinkin talvisin on v-tumaista paeta suin päin koirien kanssa kevyen liikenteen väylältä metsään umpihankeen ja sitten meluraketin ohitettua paikan palata saappaanvarret lunta täynnä takaisin kevyen liikenteen väylälle.

Jolla ajaminen on mopoilta muuten kielletty.

Lehdissä kerrottiin pari vuotta sitten tapauksesta, jossa tuollainen mopoilija ajoi pienen koiran päälle. Mopokin kaatui, ja vihainen kuski kävi vielä potkaisemassa maassa makaavaa kituvaa koiraa.
Vähemmistö pilaa enemmistön maineen, niin se tahtoo olla aivan kaikessa.

Mutta on noissa mopoissakin eroja, osa kuten tuo Pappa on aivan jumalattoman kovalla äänellä varustettuja ihan kaupasta tullessakin, vaikka pitäisi olla EU melunormit jne. Varmasti yli 100db ääntä tuossakin oli, mutta tein sitten db-killerin siihen, mitään vaikutusta kulkuun sillä ei ollut, mutta meteli väheni.

Naapurikin, joka tuon alunperin osti, ihmetteli, että vuotaako siinä pakoputki, mutta ei, ns. äänenvaimennin on tyhjä metalliputki, jossa yksi peltilevy kahdella reiällä tekemässä sen ns. äänenvaimennuksen.

Sitten on se ajotavankin vaikutus, kyllähän ääntä tulee jos sitä kahvaa pitää jatkuvasti selälleen kääntää, vaikkei mopo edes liikkuisi!

Motskaripojissa on sitten sitä mustan raidan piirtämistä tiehen ja niitä jotka kokeilee eläimiä vilisevillä pikkuteillä paljonko yli 200 saa mittariin.

Täytyy kuitenkin muistaa, että noita kohtaan samalla alueella kulkee monta joita ei edes mitenkään huomaa, kun eivät erotu siitä normaalista liikennevirrasta, tässäkin asiassa mielikuva tekee äkkiä tepposet ja valitettavasti sitten tulee noita ylilyöntejä mielikuvien vallassa, kuten hs sivulle kirjoittanutkin ilmentää.

Odottakaapa pari-kolme kuukautta, niin voidaan lukea koirankakoista yhtä turhautuneita kirjoituksia.

Ongelma on siinä, ettei ihmisille ole opetettu riittävästi kriittistä ajattelua ja sitä kuinka tunteiden kautta syntyy hyvin nopeasti mielikuvia, jotka eivät vastaa todellisuutta. Jokainen siihen sortuu, mutta harva tiedostaa riskit ja edes yrittää välttää niitä ymmärtääksen todella sen miten asiat oikeasti ovat, eikä vain reagoi siihen miltä asiat näyttävät. Ongelma on huomattavan hankala ja vuosikymmenien hetkessä elämisen ihannoinnin kärjistämä, siihen ei ole oikein mitään pikalääkettä.

Toki en kiellä sitä, etteikö ne muutamat ongelmatapaukset olisi ongelma sekin, tottakai, mutta vaikka hollywoodrainassa musta mies on aina rosvo, niin ei se tarkoita, että kaikki mustat miehet ovat rosvoja, yleistykset jne. eivät auta korjaamaan tilannetta, vaan luovat enemmänkin vain vastakkainasettelua tarjoamatta juuri ketään hyödyttäviä korjauksia tilanteeseen.

Desibelimittarit poliisiautoihin voisi olla kiva lisä, tai ihan vain liikennevalvontaa suorittavien poliisien varustukseen, riippumatta kulkuneuvosta tai välineestä, jos melua tulee liikaa, niin se on liikaa.

Loud pipes saves lives, mutta kyllä se tahtoo olla, että tekevät aika monen vanhuusajan elon kärsimykseksi, sekä nostavat tietty TH kustannuksia, kompromissi siinäkin pitäisi olla.

Asennoitumisessa moottorikanssallakin toki olisi petrattavaa, ääni on voimaa ajattelu tahtoo yhä olla vallalla, moposkootterissa oli yksi kiva puoli, sen sai rakennettua aika hiljaiseksi ja kun voimaakin sai rakennettua, niin aika moni pakoputkiviritteisellä ajanut mopopoika kaupungissa käydessäni pettyi pakoputkivirityksen tuomaan illuusioon voimavaroista, se on ihan totta ettei äänellä kulje kuin NASAn vehkeet ja ilmapallot.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Olen tässä ihastellut ja pohdiskellut tuota Tuuman auringonkoira-kuvaa, jotenkin tavattoman ihailtavasti siinä on saatu värit talteen ja vauhdista huolimatta on kumminkin tarkennus, että asemointikin (vai mikä se composing on?) kohdallaan, automatiikka kai auttanut jotain, mutta on siinä kyllä kuvaajallakin suuri rooli, että tuollaisen upean otoksen saa talteen noissa olosuhteissa, itse olen joskus ottanut vain 80km/h vauhdissa moisesta kuvan, muttei siitä tullut likikään noin komea!

Aiemmin höpisitte siitä, että pitäisi jotain tehdä taas kesällä, pitäisi kai munkin, muttei ole vielä oikein ideoita, että kuinka tilannetta parantaisi kovin rajallisin resurssein, järkevintähän olisi lattiasta kattoon kaikki tehdä kerralla ja ei tähän oikein väliaikainen ratkaisu auta.

Nämä on otettu niin samalla hetkellä kun pystyi ottamaan, linssin huurtumisen kera kamppaillessa, kamera oli liian alhaalla, ylempänä pysyisi lämpimämpänä eikä huurustuisi niin pahasti.

Oven takana on tuulikaappi ja sitten on ulkoilma tietty, muttei se tuulikaappi ole juuri ulkoilmaa lämpimämpi, puunvärinen on ilmanvaihtoventtiili, josta tulee sisälle raitista ilmaa, se on tuossa toki kiinni, muttei nuo tiiviitä ole. Ovi on ihan tavallinen peiliovi ja tukevassa maalissa, kuten näkyy. Tuo punainen maali mittarin takana olevassa seinässä ei taida olla hengittävää, kovin paksua tavaraa, ehkä jotain öljymaalia.
Kuva Kuva

Oikeastaan mitään vaikutusta lattian lämpötilaan ei kissanluukun asennuksella ollut, venttiilin asennuksella lattia lämpeni ehkä hieman, oven ja karmin välistäkin toki puhaltelee, mutta vähemmän venttiilin asennuksen jälkeen. Toki venttiilin olisi voinut asentaa ylös oveen, mutta sitten se olisi toiminut melkoisella varmuudella väärin ja vienyt lämmintä tuulikaappiin silloin kun matissa ei ole tulet.

Samalla tavalla kuurassa se oven pinta oli ennen, nyt sentään se pysyy sulana, ehkä se kertoo vain sitä, että kosteutta on vähemmän tai jotain.

Villasukat on edullisia, kesällä taidan hankkia niitä ison nipun, eiköhän se sillä mene taas vuoden eteenpäin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mä olen teidän kuvistanne sen verran motivoitunut, että aloin etsiä mun järkkäriäni.

Vähintään akku pitäisi ladata, mutta en laitetta mistään löytänyt.

Sen verran iso laukku tuo kuitenkin on, että kohtuullisen helppoa sen löytämisen pitäisi olla.
Vastaa Viestiin