Uuninluukkujen vaihto kaakeliuuniin?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Uuninluukkujen vaihto kaakeliuuniin?
Onko kukaan vaihtanut uuninluukkuja kaakeliuuniin? Itsellä on tilanne, että kaakeli 33x36 cm kehyksessä olevan luukut ovat niin horot ja lukitussalpa rikki, että veto on koko ajan "täpöllä".
Luukku on käsittääkseni muurattu kehyksistään sellaisilla säpeillä kiinni, uuden kehyksen kiinnitys askarruttaa..
Luukku on käsittääkseni muurattu kehyksistään sellaisilla säpeillä kiinni, uuden kehyksen kiinnitys askarruttaa..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- vesahy
- Jäsen

Re: Uuninluukkujen vaihto kaakeliuuniin?
Vanhasta kaakeliuunista en tiedä, mutta kun meidän kylän vanha mestari muurasi meille hellan, niin hän pyysi minua tuomaan nipun moottoripyörän pyöränpinnoja. Ne sopivat jämpisti luukun kehyksen reikiin ja itse pinna jäi sitten laastin siään.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Olen muutamaan pystyuuniin luukun vaihtantu ja ihan hyvin on onnistunut,myös yhteen puolipyöreään kaakeliuuniin.Luukku pitää saada lujasti ankkuroitua uunin muurauksiin.Entisaikaan(ja voi niin tehdä edelleenkin) se tehtiin hehkutetulla rautalangalla joko luukun kehyksessä olevista korvakkeista tai sitten kehyksen kulmissa olevista kiinnitys hakasista joita jatkettiin rautalangalla.Ankkurointi on vanhoissa uuneissa tehty usein tulipesän muurauksen saumoihin.Itse olen nuo kiinnityshakaset korvannut kokonaan asennus nauhalla.Kaksiovinen kevyehkö luukku on helpompi kiinnittää kuin raskas yksiovinen luukku.Tuossa kaakeliuunissa johon luukun vaihdoin oli tulipesä niin rikki että se piti muurata kokonaan uusiksi,siinä samassa sai sitten uuden luukunkin ankkuroitua hyvin tulitiilten väliin just tuolla asennus nauhalla.Kaakeliuunissa luukkua ei pysty kiinnitämään ruuveilla uunin tiilimuuraukseen kehykseen poratuista reijistä niinkuin tiiliuuneissa.Uuninluukun vaihto vanhaan uuniin on konstikas homma,tekijän pitää tietää mitä on tekemässä.Oikeastaan on aika vaikea antaa mitään yleispätevää neuvoa asiaan,on niin tapauskohtaista.Ammattitaitoinen uunimuurari,joka tuntee perinteiset uunit(ja varsinkin kaakeliuunit)osaa homman.
Täytyy ensin kysyä, millaiset luukut meinaat vaihtaa tilalle?
Vanhat valurautaiset luukut ovat yleensä ikuisia. Huoltamalla ja osia vaihtamalla monesta "tosi huonosta" luukusta saa toiminnaltaan kuin uudet. Suomessa on ollut luukuilla muutamia valmistajia ja mallit on usein sellaisia, että osia voi joskus vaihtaa myös päittäin.
Sama valmistaja - erilainen luukku - sama kehys.
Et varmaankaan meinannut laittaa uutta luukkua vanhaan kaakeliuuniin? Pahimmillaan saa tuhottua koko uunin, eli suosittelisin vielä korjausta. Lähetä kuva niin jollakin voi löytyä sopivia osia.
Vanhat valurautaiset luukut ovat yleensä ikuisia. Huoltamalla ja osia vaihtamalla monesta "tosi huonosta" luukusta saa toiminnaltaan kuin uudet. Suomessa on ollut luukuilla muutamia valmistajia ja mallit on usein sellaisia, että osia voi joskus vaihtaa myös päittäin.
Sama valmistaja - erilainen luukku - sama kehys.
Et varmaankaan meinannut laittaa uutta luukkua vanhaan kaakeliuuniin? Pahimmillaan saa tuhottua koko uunin, eli suosittelisin vielä korjausta. Lähetä kuva niin jollakin voi löytyä sopivia osia.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Tuollaiset ovat luukut ja ongelmana on, että toinen luukku on sinänsä taidokkaasti korjattu kun saranankorva on haljennut:

..lisäksi lukitus on tässä sitä huonompaa aisamallia, eikä sellaista hakasmallia. Luukku ei siis pysy kiinni ilman kuvassa näkyvää aistikasta ratkaisua ja saa sitten "aika hyvin" toisioilmaa.
Todennäköisin toimi on luukun varovainan irroitus ja lähettäminen Tapani Pousille Tapani Pousi Oy:öön, joka tekee luukkuun tiiviin säätöventtiilillä varustetun lasisen sisäluukun ja samalla luukkuun uudenlaisen kiinnitysmekanismin jolla se on helppo laittaa takaisin paikalleen..

..lisäksi lukitus on tässä sitä huonompaa aisamallia, eikä sellaista hakasmallia. Luukku ei siis pysy kiinni ilman kuvassa näkyvää aistikasta ratkaisua ja saa sitten "aika hyvin" toisioilmaa.
Todennäköisin toimi on luukun varovainan irroitus ja lähettäminen Tapani Pousille Tapani Pousi Oy:öön, joka tekee luukkuun tiiviin säätöventtiilillä varustetun lasisen sisäluukun ja samalla luukkuun uudenlaisen kiinnitysmekanismin jolla se on helppo laittaa takaisin paikalleen..
Kannattaakohan tuommonen remontti kuitenkaan,siis saadaanko vaivaan tai kustannuksiin nähden riittävää hyötyä?Jos luukku on nyt napakasti kiinni,saadaanko se uudestaan kunnolla kiinnitettyä?Nuo luukunpuolikkaat saa yleensä irrotettua helposti kehyksistä,voisiko niihin rakentaa kunnollisen lukitussysteemin?Kaksiovisissa luukuissa on yleensä kipinäluukku,joka on helposti irrotettavissa,voisiko sen tilalle tehdä sisäluukun jossa on hyvä ilmansäätö ja vaikkapa mhdollisesti lasi?Näin ei varsinaista kehystä tarvitsisi irrottaa uunista.Tämmöisiä pointteja tuli vielä mieleen.
Tuossa luukussa ilmareiät on mun mielestä melko nuukanpuoleiset niin että onkohan se niin paha vaikka luukut ei muuten olekaan niin tiiviit.
Tuossa luukussa ilmareiät on mun mielestä melko nuukanpuoleiset niin että onkohan se niin paha vaikka luukut ei muuten olekaan niin tiiviit.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

^On lisäks rakoarina ensiöilmalle.. Kauhia posotus voi tietty johtua kapeasta ja korkeasta tulipesästäkin.
Kustannuksiin liittyvät hyödyt on minun remonteissani sivuseikkoja.
Kustannuksiin liittyvät hyödyt on minun remonteissani sivuseikkoja.
Oletko koittanut hillitä posotusta savupellillä?