Pellavaöljymaalin kuivike - Koboltti

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
lehmikangas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
Paikkakunta: Oulu

Pellavaöljymaalin kuivike - Koboltti

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Toisinaan suositellaan käyttämään erityisesti sisämaalauksessa pellavaöljymaalin seassa kuivikeainetta. Näin maali kuivuu nopeammin, eikä välttämättä vaadi niin paljon lämpötilaa ja valoakaan.

Jos kuiviketta käytetään, niin "kuivattaako" se maalin myös purkissa? Eli jos lisään sitä tarvittavan määrän maalierään, mutta maalia jää odottamaan myöhempiä maalauksia (ehkä vuodeksikin), niin onko kuivikeaine maalin säilymisen kannalta ongelma?

Mitä mieltä muuten olette kuivikeaineen käytöstä?
matlehto
Jäsen
Jäsen
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 14:17
Paikkakunta: Lieto

Re: Pellavaöljymaalin kuivike - Koboltti

Viesti Kirjoittaja matlehto »

Tähän sopinee oma tarina Antiikkiverstaan maalien osalta. Kuivikkeena serotiini.

Ostin viime keväänä Halikosta Antiikkiverstaalta 3l pöntön hein omaa maalia. Puolessa välissä purkkia kysyin, miten serotiinin lisääminen koko loppumäärään vaikuttaa maalin säilyvyyteen. Vastaus: "Serotiini haihtuu maalista joten sitä lisätään tarvittavaan maalimäärään , jolla maalataan sen päivän aikana." No, sitähän minä en kysynyt, vaan maalin säilymistä kuivikkeen kanssa. Se, että mainostavat kuivikkeen pilaavan loppumaalin JA haihtuvan maalista on erikoista. Kysyin vielä täsmennystä lauseparilla "Mutta miten serotiinin lisääminen säilöttävään maalimäärään vaikuttaa sen säilyvyyteen? Ilmeisesti siis ei mitenkään, mikäli aine haihtuu joka tapauksessa niin kuin sanoit?", eikä siihen enää vastattu.

Jäi siis itsellekin mysteeriksi.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 14:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Pellavaöljymaalin kuivike - Koboltti

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

En ole yleensä ohentanut pellavaöljymaalia (paitsi lattiassa maali-lakka-tärpätti seos). Nyt kuitenkin ohensin koska Ottossonin maali oli huomattavan paksumpaa kuin esimerkiksi Uulan vastaava. Nyt en muista laitoinko vernissaaa vai kylmäpuristettua. Kuitenkin sitä mitä Ottossonin ohje suositteli. Laitoin sekaan noin prosentin kobolttia ja tuntui kuivuvan hyväksi neljässä päivässä. Toista kierrosta en ohentanut, mutta enpä laittanut kobolttiakaan. Kuivui samaan pisteeseen neljässä päivässä. Tai tavallaan ohensin kun sävytin maalin itse sekoitellen Ottosonia ja Uulaa. Vaiko sittenkin "paksunsin" kun aikaisemmat kokemukset vain pelkkää Uulaa...
Vastaa Viestiin