-52 talon alla on koko betonikellari niin että se on jaettu 3 huoneeseen, vanha autotalli noin 40m2, isompi huone 21m2 ja porrashuone noin 15m2. Kellarista on purettu pois vanha sauna, pannuhuone ja kaikki muukin ja nyt pitäisi lähteä tätä entraamaan. Oviaukot on kaikkien huoneiden välillä ja jokainen on aivan eri korkuinen, läpivientejä on tehty aikojen saatossa viemäreille, vesiputkille, sähköille ym. karmea määrä. Lattiat ovat myös joka huoneessa jostain syystä aivan eri korkeudella. Vanhasta saunasta/pesuhuoneesta paukuttelin lattiat kaikki pois ja kaivoin savea parikymmentä senttiä pois, nyt lattiassa on 10cm fuktisol + 10cm styroksi. Huonekorkeudeksi tulee noin 210cm kunhan saan 10cm lattian valettua.
Nyt tekisi mieli tehdä oviaukot esim. 9x20 kokoisiksi kun sellaiset ovet + karmit sattuisi olemaan valmiina. Yksi oviaukko on jo valmiiksi tämän kokoinen mutta kahta pitäisi kasvattaa yläpuolelta. Miten nuo oviaukot oikein pitäisi vahvistaa? Oven yläpuolelle jää siis palttiarallaa 10cm ripa joten siihen pitäisi varmaan esim. L-rauta upottaa? Entä mikä olisi oikeaa tavaraa noiden läpivientien ja oviaukkojen reunojen siistimiseen, reikiä on tosiaan järjetön määrä eikä viitsisi kaikkiin vanerimuotteja nakertaa että saisi betonit sinne valettua.
Sitten ihmetyttää minkäköhän takia tuon porrashuoneen lattia on noin 15 senttiä korkeammalla kuin muiden huoneiden? Siinä huoneessa on myös ainut seinä jossa ei ole tiilirivinteerausta. Onkohan tälle joku oikea selitys vai löytyyköhän sieltä vaan lattian alta karmea kivi ym. yllätys miksei lattiaa ole kaivettu syvemmälle. Tästä huoneesta olisi tulossa lämmintä tilaa joten tekisi mieli nakutella vanha laatta veks ja laittaa kunnon eristeet lattiaan ettei mee lämmöt ihan harakoille.
Sitten myös kaipaisin kokemusta slammauslaasteista ja maaleista kellariin. Ensin pitäisi saada täytettyä seinistä ja katosta miljoona reikää ja sitten pitäisi vielä koko kellari maalata. Maaliksi joka paikassa ehdotellaan itse sekoiteltua kalkkivelliä mutta mulla ei oikein aika ja rakkaus riitä nyhräämään itse maaleja vaan mielellään jotain valmista suoraan rautakaupan hyllyltä.
EDIT: Vielä jatkokysymys, onkos mitään poppakonstia tunnistaa onko lattiatasoitteessa asbestia? Rupesin kilkuttelemaan lattiaa palasiksi tuosta pikkuhuoneesta ja siinä on harmaa tasoite laatan päällä ja näköjään tämän huoneen lattialaatta on uudempaa tekoa kun siinä on oikein raudoitus.
Kellarin väliseinien oviaukot + lattioiden korot
-
StevieRayVehkakoski
- Jäsen

Re: Kellarin väliseinien oviaukot + lattioiden korot
Oviaukkojen yläpuolien suhteen miettisin paljonko niiden lujuus muuttuu. Eli miten korkea "palkki" siinä on nyt ja paljonko siinä on rautaa. Omassa kellarissa oli parissa paikassa juuri n. 10 cm valusiivu oven päällä ilman minkäänlaista raudoitusta. Totesin ettei se mitään ole kantanut ennenkään ja otin pois.
Maaleista olen itse käyttänyt saksalaista Auro Profi kalkkimaalia. Maahantuoja Pajutex/ Suomen Luonnonmaalit. Kokemusta parista huoneesta n. vuoden ajalta eikä ole valittamista. Juuri tilasin toisen 10 l pöntön ja sudin tulevan pannuhuoneen katon ja yhden seinän. Kyllä muuttui valoisammaksi. Itsellä pääsyy tuon valintaan oli että peittää yhdellä kerralla ainakin minulle riittävästi. Kaikki kunnia perinteiselle kalkkivellille mutta ei huvittanut sitä varsinkaan kattoihin roiskia ties miten montaa kerrosta että alkaa peittämään.
Miten muuten toimit väliseinien suhteen kun piikkasit/kaivoit lattian auki? Betoni seinän vierestä poikki ja siitä luiskaten? Tuota hommaa olisi itsellä edessä aika paljon.
Maaleista olen itse käyttänyt saksalaista Auro Profi kalkkimaalia. Maahantuoja Pajutex/ Suomen Luonnonmaalit. Kokemusta parista huoneesta n. vuoden ajalta eikä ole valittamista. Juuri tilasin toisen 10 l pöntön ja sudin tulevan pannuhuoneen katon ja yhden seinän. Kyllä muuttui valoisammaksi. Itsellä pääsyy tuon valintaan oli että peittää yhdellä kerralla ainakin minulle riittävästi. Kaikki kunnia perinteiselle kalkkivellille mutta ei huvittanut sitä varsinkaan kattoihin roiskia ties miten montaa kerrosta että alkaa peittämään.
Miten muuten toimit väliseinien suhteen kun piikkasit/kaivoit lattian auki? Betoni seinän vierestä poikki ja siitä luiskaten? Tuota hommaa olisi itsellä edessä aika paljon.
Itsellä myös hitaasti etenevä kellari remppa ja samoja asioita tullut vastaan.
Asbestia ei muuten tunnista kuin testillä. Kaivelin omia vanhoja testejä ja rakennuslevyn testaus oli maksanut vuosi sitten noin 100e. Luulisi about samaanhintaan onnistuvan tuo tutkimus.
Korotetun lattian osalta arvaisin juuri, että siellä on joko kivi tai kallio. Oma talo paljastui salaojia tehdessä puoliksi kalliolle perustetuksi. Kallio tulee myös kellarissa sisään aika korkealla. Yhdessä huoneessa on puolet huoneesta korkeammalla lattialla ja kaivamatta päättelin sen johtuvan kalliosta. En lähtenyt piikaamaan pois, kun ei sinne eristeitä ilman louhintaa kuitenkaan saa lisää.
Asbestia ei muuten tunnista kuin testillä. Kaivelin omia vanhoja testejä ja rakennuslevyn testaus oli maksanut vuosi sitten noin 100e. Luulisi about samaanhintaan onnistuvan tuo tutkimus.
Korotetun lattian osalta arvaisin juuri, että siellä on joko kivi tai kallio. Oma talo paljastui salaojia tehdessä puoliksi kalliolle perustetuksi. Kallio tulee myös kellarissa sisään aika korkealla. Yhdessä huoneessa on puolet huoneesta korkeammalla lattialla ja kaivamatta päättelin sen johtuvan kalliosta. En lähtenyt piikaamaan pois, kun ei sinne eristeitä ilman louhintaa kuitenkaan saa lisää.
-
StevieRayVehkakoski
- Jäsen

Noita oviaukkojen yläpuolia eilen tutkin ja ne ovat jokainen jo valmiiksi enemmän tai vähemmän halki. Ovien pieliä on näköjään moneen kertaan tehty uusiksi ja ovien reunoille tehty aivan karmeita läpivientejä. Löytyisikös jostain valmista detailikuvaa millä tuollainen vahvistettaisiin mahdollisimman vähällä työllä? Iso rälläkkä ja timanttilaikka on joten tuollaisen tukevan L-raudan saisi ainakin teoriassa suht helposti upotettua?
Millä keinoilla noita pään kokoisia läpivientejä lähtisi tukkimaan, onko muuta keinoa kuin tehdä vanerimuotti kumminkin puolin seinää ja valaa ohkaisella kuralla niin täyteen kuin onnistuu?
Millä keinoilla noita pään kokoisia läpivientejä lähtisi tukkimaan, onko muuta keinoa kuin tehdä vanerimuotti kumminkin puolin seinää ja valaa ohkaisella kuralla niin täyteen kuin onnistuu?
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Raudoita ja vala uusi palkki oven päälle ja tue rakenne väliaikaisesti. Teräs on kantavassa rakenteessa aika veltto materiaali vaikka kädessä lujalta tuntuukin.
Ja...
....postaa yksi ongelma kerrallaan, vaikka nämä onkin sinun päässä samaa asiaa....on helpompi lukea.
Ja...
....postaa yksi ongelma kerrallaan, vaikka nämä onkin sinun päässä samaa asiaa....on helpompi lukea.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Reikien tukkimiseen kivijalassa/sisäseinissä olen itse käyttänyt juotosbetonia. Kalliimpaahan tuo on kuin normi betonit, mutta täyttää paremmin.
Muotin olen tehnyt 20mm xps levystä ja kiinnittänyt sen aukon päälle uretaanilla. Saa samalla tiiviin muotin, kun tuo juotosbetoni tahtoo valua nuppineulan kokoisesta reiästä ulos. Lisäksi isompien aukkojen kanssa jotain lisätukea laittanut päälle, ettei muotti repeä betonin painosta irti (kerran tuli 20kg juotosbetonia lattialle).
Muotin yläreunaan olen vähän piikannut seinään koloa, että saan täytettyä reiän ylös asti. Katon rajassa olevien reikien korjaus on kohtuu haastavaa, mutta hitaasti kun pienellä kupilla betonia liruttelee reiästä sisään niin kohtuu hyvin saa reiät paikattua.
Muotin olen tehnyt 20mm xps levystä ja kiinnittänyt sen aukon päälle uretaanilla. Saa samalla tiiviin muotin, kun tuo juotosbetoni tahtoo valua nuppineulan kokoisesta reiästä ulos. Lisäksi isompien aukkojen kanssa jotain lisätukea laittanut päälle, ettei muotti repeä betonin painosta irti (kerran tuli 20kg juotosbetonia lattialle).
Muotin yläreunaan olen vähän piikannut seinään koloa, että saan täytettyä reiän ylös asti. Katon rajassa olevien reikien korjaus on kohtuu haastavaa, mutta hitaasti kun pienellä kupilla betonia liruttelee reiästä sisään niin kohtuu hyvin saa reiät paikattua.