Täällähän on varmasti jo käyty läpi kaikki tämä sataan kertaan, mutta yksinkeraisena jeppenä toivon,että tähän tiivistyisi muutama perusasia.
Eli olemme osatamassa rintamamiestaloa vm. 41, 35 neliön isolla kellarilla, jossa jonkin verran pintakosteutta kapillaarisen kosteudennousun ansiosta. Sanokaa kokemusten mukaan suoraan kannattaako kellarin lattia suosiolla repiä heti auki ja tehdä kunnon remppa myös viemäreihin jotka nyt siis 66v vanhoja. Kellari on vaan niin he...n iso, että se varmasti maksaa maltaita? Kosteat tilat ovat kellarissa, joten lapsiperheellä ei ole juhlaa jos joutuu asumisen aikana moisen remontin tekemään. Kosteus ei ole hälyttävää, mutta onko järkeä tehdä minkäänlaista remonttia kellariin (esim. kylppäri), jonka voi joutua kaivamaan ylös jo lähivuosina? Remonttia ei vissiin voi välttää, koska viemärit ovat noin vanhoja.
Muuten talo on yllättävän hyvä.
Rintamamiestalo hankinnassa
Mun mielestä parempi on kerta rytinä kuin ainainen vikinä eli laittaisin ainakin kosteiden tilojen osalta kaikki kerralla kuntoon putkia ja viemäreitä myöten.Tuollaisten remonttien tekeminen asumisen aikana vaikeuttaa niin paljon elämää varsinkin jos on lapsia että yrittäisin välttää viimeiseen asti.
Kannattaa tutustua huolella kellariaiheisiin keskusteluketjuihin täällä niin pääsee paremmin jyvälle kellarirakentamisen sielunelämästä joka ei todellakaan ole ihan yksinkertaista.
Meillä on melkein samaa vuosikertaa tuo talo eli -39 ja oman kokemukseni perusteella voin sanoa että käyttövesiputket ja viemärit ovat takuuvarmasti tiensä päässä.Meillä ne uusittiin kunnanverkkoon asti kokonaisuudessaan.Kellari meillä on vajaa 20 neliötä ja sinne tehdään parhaillaan kylpyhuonetta ja kodinhoitohuonetta ja käytännössä kaikki tehtiin uusiksi väliseiniä ja rivinteerauksia myöten.
Kannattaa tutustua huolella kellariaiheisiin keskusteluketjuihin täällä niin pääsee paremmin jyvälle kellarirakentamisen sielunelämästä joka ei todellakaan ole ihan yksinkertaista.
Meillä on melkein samaa vuosikertaa tuo talo eli -39 ja oman kokemukseni perusteella voin sanoa että käyttövesiputket ja viemärit ovat takuuvarmasti tiensä päässä.Meillä ne uusittiin kunnanverkkoon asti kokonaisuudessaan.Kellari meillä on vajaa 20 neliötä ja sinne tehdään parhaillaan kylpyhuonetta ja kodinhoitohuonetta ja käytännössä kaikki tehtiin uusiksi väliseiniä ja rivinteerauksia myöten.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tokihan ne olisi kätevä saada valmiiksi heti, mutta jos vaan jostain kohtaa talosta löytyy paikka johon voi nostaa suihkukaapin seisomaan rempan ajaksi niin kyllä siitäkin hyvä tulee.
Me ollaan eletty kolme vuotta ilman kunnollista kylppäriä ja se on nyt työn alla. Tässä viikonlopun aikana pitäis viimeistellä muotti keraamikolle pesualtaan tekoa varten ja höylätä kattolistat ikuvanhoilla käsihöylillä. Semmosiinkaan "hölmöilyihin" ei olis ollut aikaa jos oltaisiin alunalkaen vaan ryntätty jotain nopeesti kasaan että pääsee asumaan. Hyvä siitäkin ois varmaa tullu, nyt siitä tulee upee
Mieti itse standardisi. Jos betonipohjainen sauna on ihan OK, niin miksi sitä väkisin ruveta tekemään ympärilaatoitettua modernia kylpylää, se kellarin räjäyttäminen on hiton kallista hommaa.
Pekka
Me ollaan eletty kolme vuotta ilman kunnollista kylppäriä ja se on nyt työn alla. Tässä viikonlopun aikana pitäis viimeistellä muotti keraamikolle pesualtaan tekoa varten ja höylätä kattolistat ikuvanhoilla käsihöylillä. Semmosiinkaan "hölmöilyihin" ei olis ollut aikaa jos oltaisiin alunalkaen vaan ryntätty jotain nopeesti kasaan että pääsee asumaan. Hyvä siitäkin ois varmaa tullu, nyt siitä tulee upee
Mieti itse standardisi. Jos betonipohjainen sauna on ihan OK, niin miksi sitä väkisin ruveta tekemään ympärilaatoitettua modernia kylpylää, se kellarin räjäyttäminen on hiton kallista hommaa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Eipä nuo hölmöilyitä kuullosta, vaan ihan päinvastoin. Itse arvostan kympillä moista asennetta, mutta pakko myöntää, että kolmivuorotyössä ja pienten muksujen isänä alkaa pohtimaan myös ratkaisuja joilla välttää kirjautumisen mielisairaalaan
Tarkoitan tällä sitä, että itseni tuntien vessan lavuaarissa itseni ja kersojen puunaaminen voi koitua kohtalokseni pitemmän päälle....
Olen kyllä myös miettinyt, josko jättäisin rempan kokonaan tekemättä ja tyytyisin siihen mitä on. Talo on kyllä liitetty kunnallistekniikkaan 70-luvulla....Tiedättekö mitä osia putkistosta yleensä uusittiin liittämisen yhteydessä, koska näistä remonteista ei ole mitään dokumenttia. Talo oli tuolloin kunnan omistuksessa ja sen ajan paperit ovat jostain ihme syystä hävitetty. Selviänkö mahdollisesta rempasta 10-15 tonnilla, jos uusin samalla kosteat tilat täysin? Jos joku jaksaa puhuttaa minua tätä vastaan, niin antakaa tulla....uusiminen ei minusta vanhassa talossa tunnu koskaan hyvältä ratkaisulta, jos sen vaan jollain tapaa pystyy viisaasti välttämään.
Olen kyllä myös miettinyt, josko jättäisin rempan kokonaan tekemättä ja tyytyisin siihen mitä on. Talo on kyllä liitetty kunnallistekniikkaan 70-luvulla....Tiedättekö mitä osia putkistosta yleensä uusittiin liittämisen yhteydessä, koska näistä remonteista ei ole mitään dokumenttia. Talo oli tuolloin kunnan omistuksessa ja sen ajan paperit ovat jostain ihme syystä hävitetty. Selviänkö mahdollisesta rempasta 10-15 tonnilla, jos uusin samalla kosteat tilat täysin? Jos joku jaksaa puhuttaa minua tätä vastaan, niin antakaa tulla....uusiminen ei minusta vanhassa talossa tunnu koskaan hyvältä ratkaisulta, jos sen vaan jollain tapaa pystyy viisaasti välttämään.
-
ankkuli
- Jäsen

onko talossa siis nyt kellarisauna, ja pesuhuone? minusta pekka ja tomppa tuossa kertovatkin oleellisen, elikilipukki kirjoitti: Olen kyllä myös miettinyt, josko jättäisin rempan kokonaan tekemättä ja tyytyisin siihen mitä on. Talo on kyllä liitetty kunnallistekniikkaan 70-luvulla....Tiedättekö mitä osia putkistosta yleensä uusittiin liittämisen yhteydessä, koska näistä remonteista ei ole mitään dokumenttia. Talo oli tuolloin kunnan omistuksessa ja sen ajan paperit ovat jostain ihme syystä hävitetty. Selviänkö mahdollisesta rempasta 10-15 tonnilla, jos uusin samalla kosteat tilat täysin? Jos joku jaksaa puhuttaa minua tätä vastaan, niin antakaa tulla....uusiminen ei minusta vanhassa talossa tunnu koskaan hyvältä ratkaisulta, jos sen vaan jollain tapaa pystyy viisaasti välttämään.
- mieti standardisi, haluatko modernin systeemin, vai riittäisikö hiukan hoitoa vaativa ja vähän hankalammin siivottava betonilattiainen pesutila puuralleineen.
- tutustu päättämäsi standardin edellytyksiin juuri sen kohdetalon vaatimukset huomioon ottaen. mahdollisesti joudut aloittamaan salaojaremontista ja/tai ulkopuolisesta vedeneristyksestä, lattian piikkauksen lisäksi lisäkaivuusta, kivijalan jatkamisesta jnejne. ennen kuin pääset siihen kohtaan, jossa aletaan tekemään "varsinaista remonttia" (tapauskohtaista, joskus pääsee vähälläkin). keskusteluista löytyy paljon juttua siitä, mitä mikäkin ratkaisu vaatii. 10-15 tuhatta voi riittää, tai sitten et pääse edes LVI-kauppaan asti, ennen kuin bujetti on palanut maansiirtoon, kaivamiseen ja muuhun "pohjatyöhön".
- laske mitä maksaa. palaa tarvittaessa kohtaan "omat standardit".
Omalla kohdalla tämä pohdinta päätyi siihen, että aloitetaan tekemällä pesutilat/KHH yläkertaan, ja lykätään kellarin räjäyttämistä hamaan tulevaisuuteen. Vanhasta saunasta tuli kunnon siivouksella, uudella verholla ja parilla muulla minimaalisilla parannuksella ihan huomattavasti mukavampi, ja välttää mukavasti siihen asti, kun saa jotain parempaa aikaiseksi. jos laskisi ulkopuolisen lämmöneristyksen, viemäriliittymän ja talojohdon uusimisen jne "sitten joskus" tapahtuvan saunarempan budjettiin, niin ainakin 20k€ menisi.
Jatketaan sen verran kustannuspuolesta että meillä tosiaan uusittiin kunnan liittymät,kaivettiin salaojat,eristettiin sokkeli ulkopuolelta.Sisällä kellari kaivettiin syvemmäksi ja tehtiin uusi lattia lattialämmityksellä,muurattiin uudet väliseinät ja rivinteeraukset sekä uusittiin kaikki viemärit ja vesijohdot sekä sähköt kokonaisuudessaan.Vielä puuttuu pintamateriaalit ja kalusteet.
Kokonaisuudessaan kellarin(n.20m2) remonttiin siis ulko-ja sisätöineen menee rahaa noin 7000-8000 euroa.
Meillä tosin on lähes kaikki tehty itse ja materiaalit saatu hyvien suhteiden ansiosta tukkuhintaan eikä meillä tullut kellariin saunaa.
Kyllä mun mielestä 10-15 tonnilla pitäisi onnistua hienosti myös Kilipukilla kunhan on valmis itse tekemään paljon.Työmäärähän kellarihommissa yleensä on se suurin eikä niinkään materiaalikustannus.Tietysti paljon riippuu halutusta lopputuloksesta.
Kokonaisuudessaan kellarin(n.20m2) remonttiin siis ulko-ja sisätöineen menee rahaa noin 7000-8000 euroa.
Meillä tosin on lähes kaikki tehty itse ja materiaalit saatu hyvien suhteiden ansiosta tukkuhintaan eikä meillä tullut kellariin saunaa.
Kyllä mun mielestä 10-15 tonnilla pitäisi onnistua hienosti myös Kilipukilla kunhan on valmis itse tekemään paljon.Työmäärähän kellarihommissa yleensä on se suurin eikä niinkään materiaalikustannus.Tietysti paljon riippuu halutusta lopputuloksesta.