pvalila kirjoitti:
Mä googlasin vähän huonosti, mä tajusin vain ne kaksi 50 watin kanavaa.
Kovin isoja tehoja ei tuosta voi vaatia ulos, koska ei sille kovin isoa tehoa syötetä edes sisään.
Vähän hassua, että ulostulossa on järeät kaiutinliittimet mutta sisäänmenossa vain hento läppärin latausliitin!
Ei sun ole pakko sitä suppaskanavaa käyttää. Jos sulla on erillinen aktiivisuppanen niin sitten tuo pieni kiinanlaite jaksaa hoitaa pääkanavat paremmin.
Muistini mukaan, 40W ja olikohan 80W jollain alle 0.1 säröllä saa tuolla virransyötöllä ulos (mitä onkaan käytännössä), nuo watit todellista tehoa, käytännössä alle 10W tahtoo jäädä normaalissa kuuntelussa ihmisillä tehot, siis sellaisilla jotka ovat osanneet mitata ja joilla tuollainen käytössä. Siniaaltoa ovat kokeilleet pukata ja melkein tapissa saa pitää hanikat ilman ongelmia kuulemma, musiikkia kuunnellessa eivät ole saaneet jäähdytyssiiliä oikein lämpenemään, siniaallolla rääkätessä vasta se on onnistunut.
Eihän tuo ota virtaa edes 10 wattia sisäänsä sähkönkulutusmittarin mukaan vaikka kuinka luukutan, veikeintä on se, että muuntaja tyhjäkäynnillä ottaa jotain 4-6W ja siitä 1-2W lisää tulee jos suht kovalla soittaa. Ääntä lähtee kyllä niin ettei yli puolenvälin äänensäätöä voi pitää ellei sitten korvatulppia pidä ja mun partikkelikoppaiset kajariparat ei taida kestää sitten nipussa
Mulla on tuohon 24V 6A virtalähde, jonka pitäisi antaa vähän paremmin tehoa purkista kuin läppärimuuntaja. Tuohon tosiaan sisääntuloon voisi olla joku parempikin liitäntä, jotkut ovat kai vaihtaneet liittimien tilalle kiinteästi tinatut johdot.
Tuolla on aika paljon juttua, osa on sillä tasolla hifistien horinoita, ettei mun sanavarasto riitä ymmärtämään edes mistä on kyse, mutta sen verran olen ollut ymmärtävänäni, että tehonkulutus vs. äänentuotto on aivan toiselta planeetalta kuin mitä perinteisissä vahvistimissa, tai tuolla puhuvat A-luokan vahvistimista tuon ollessa D-luokan vahvistin.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... 2-amp.html
Tuossa on dataläpyskä mikropiiristä, siellä on jotain kuvaajia tehosta, josta pitäisi näkyä ne oikeat teholukematkin, mun muisti kun ei aina ole ihan A1 luokkaa:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3116d2.pdf
Eihän siitä kovin hurjia tietty voi vaatia, mutta mitä olen tutkinut, niin tehon lisääminen ei ääntä lisää kovinkaan hirmuisesti, tehontarve kasvoi jotenkin jyrkkenevässä kulmassa suhteessa äänenvoimakkuuteen. Toisaalta sitten taas monessa yhteydessä on tullut esille kuinka monessa kuuntelutilanteessa todellinen äänitehon tarve ei ole kovinkaan suuri.
Esimerkiksi mulla penkki tärisee ja tavarat tippuilevat hyllyltä tämän pikkuboksin tehollakin, tai siis osalla tämän pikkuboksin tehosta, 2m x 2.2m x 2m käytännössä kuuntelutila, josta metrin korkeudessa oleva sänky haukkaa pienen osan, aika pitkästi olen sijoitellut kajarit siten, että sängyllä loikoillessa on paras paikka.
En tiedä missä tilanteessa sitten oikeastaan tarvitsee vaikkapa 100W per kanava? Kuinka monella on kotiteatterissa volume tapissa?
Sitten tulee noita kajareiden ohjauskuvioita ja miten se teho sitten siihen suhteutuu, mullakin taitaa olla 4 ohmiset nuo kajarit, jotkut kehuvat tuollaisella boksissa 16 ohmisia kajareita huudattavansa, mutta miten ne ohmit sitten suhteutuu tehontarpeeseen käytännössä jne. Pitää olla asiaanvihkiytynyt hifisti, että moisista ymmärtää jotain.
Sen verran tosin itsekkin olen huomannut, että pisempään käytettynä tässä on mielestäni ääni parantunut, kokeilin Philipsiä vertailunvuoksi ja se kuulostaa kumman puuroiselta muminalta, josta puuttuu alapää kokonaan, jotain tuolla ketjussakin oli siitä, että ääni parantuisi jonkin ajan jälkeen, mutten siihen kyllä uskonut, ehkä kumminkin niin on, tai sitten se Philipsin huonous vaan tulee paremmin esille kun vaihtaa takaisin.
Ketjussa myös oli juttua siitä, kuinka ilman jonkinlaista vastuskuormaa kanavassa tuota ei pitäisi käytää ellei jotkin komponentit ole vaihdettu järeämpiin tai ole järeämmät valmiina, korkeampi volttilukema niissä piti olla, mutten muista enää mistä hiluista oli kyse.
Jostain syystä tosin en ole koko ketjua vieläkään lukenut läpi, mutten näe mitään realistista syytä miksei pvalila sitä illassa lukaisisi
On himpun pitkähkö ketju, kuten tämäkin, no tieto lisää tuskaa ja jos siltä voi välttyä, niin mahdollisuus on käytettävä...
Tämä mun yksilö ei tosiaan ole ihan parasta A-ryhmää kasauksen puolesta, jäähdytyssiili on vähän vinoon asennettu ja yhden konkan kanssa turhan läheisessä kontaktissa ja on tuossa ehkä muutakin parannettavaa: