tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Moottoripyöräilyssä moni asia perustuu lentämisen fysiikkaan. Hyrrävoimat ovat iso asia mutta myös muutkin asiat, varsinkin rungon taipuminen. Iso kone hallittavana ei välttämättä ole ollenkaan huono asia, vaikkakin toki vähän järjetön.
Missä kohtaa sulla tuli mieleen suonsilmästä punnertaminen tai parkkipaikalla sivulla kävellen työntely? :lol:

Sellainen reilu 200kg kyykkykin osaa aihettaa punnerrettavia tilanteita, jos pääsee kallistumaan käsivoimin sitä liikuteltaessa, eikä moottorin tarvitse edes käydä.

Pitkittäin asennettu kone motskarissa osaa myös olla jotenkin veikeä, jos on riittävästi vääntöä:

Tuollaisissa tapahtumissa kotimaiset vihreät turvapalvojat saattaisivat joutua pienoiseen paniikkiin, siinä on aika paljon tonneja sekä melkoisia voimia, vähäisistä pienhiukkasista puhumattakaan!

Toki viedäänhän sitä suomikuvaa maailmallekkin:

Niin ja onhan sitä nakupyöriäkin olemassa :mrgreen: :

e: Tuossa on pvalilalle Merlin moottorinen motskari, tosin vain 2 pyttyä siitä, eli vain 5 litrainen twini :lol: :
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mistään näin hullusta ei Tuuma osannut nuorena edes unelmoida:

petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Skootteriin sulla oli kai talvirenkaatkin, vai oliko?

Mä en edes tiedä, muistuttaako mopon renkaan vaihto enemmän polkupyörän renkaanvaihtoa (=sujuu kotikonstein) vai onko se enemmän auton renkaanvaihdon kaltainen operaatio (eli pitää olla asianmukaiset laitteet).

Etupyörään nyt ainakin olisi hyvä saada kunnon pito.

Skootteri oli niin kiikkerä laite, ettei siihen talvirenkaita kannattanut ajatella, oli muuten aika pirullinen renkaiden vaihto skootteriin, kun niin jäykät renkaan ja pieni kehä. Mopoon laitoin nappulanastakumit ja kyllä se on paljon fillarin renkaita hankalampi operaatio, saippuaa menee paljon ja saa siinä rutistella ihan tosissaan.

Autonrengasta en ole käsipelissä koskaan kokeillut laittaa, mutta kai sekin onnistuisi?

Ostin 40cm pitkän rengasraudan ja se oli kyllä tarpeen, lisänä oli jostain 70 luvulta ilmeisesti peräisin oleva mopon rengasrauta, jolla lähinnä estin rengasta pakenemasta, kun isolla ensin sai vähän kammettua rakoa.
Kannattaa talvirenkaat skootterissakin tai edes nuo kitkat.
Paljon mukavammaksi muuttui asfaltin ulkopuolella ajella noilla 12" kumeilla ja pääsi tuolla noin 5 sentinlumessakin.
Oma kokemus on että soralla ajellessa kannattaa kitkat pitää alla ja pärjää jotenkin lumellakin.
Jäälle tuskin tuolla tulee kokeiltua... :roll:
jtbo
Jäsen
Jäsen

petej kirjoitti: Kannattaa talvirenkaat skootterissakin tai edes nuo kitkat.
Paljon mukavammaksi muuttui asfaltin ulkopuolella ajella noilla 12" kumeilla ja pääsi tuolla noin 5 sentinlumessakin.
Oma kokemus on että soralla ajellessa kannattaa kitkat pitää alla ja pärjää jotenkin lumellakin.
Jäälle tuskin tuolla tulee kokeiltua... :roll:
Kyllä ne varmaan skootterissakin auttavat, mutta se koko konstruktio on sellainen, ettei sitä ole tarkoitettu huonosti pitäville alustoille, tasaisille kaupungin kaduille, mieluusti vielä mäettömille. Kova loota, käsikytkin ja riittävän suuri rengaskoko niin kai skootterikin voisi periaattessa toimia, tosin sitten se olisikin skootterin ja mopon välimalli, Cub motorcycle, osa automaattikytkimelläkin noista.

Aika kovasti se skootteri haki ajolinjaa ihan suoralla tielläkin, kun routaheittoja yms. oli, eikä kovin lähelle reunaa uskaltanut ajaa, kun sen verran pahasti se seilasi, vähän sellainen fiilis kuin jumppapallon päällä istuisi. Varmasti rengastuksella olisi tuohon voinut vaikuttaa, mutta mitä noita muita olen ajanut, niin ei ne oikein säväytä, jalat, peffa ja kädet kai jotenkin määrittelee sitä miten painonsiirto vaikuttaa ja skootterissa kai se mulla eniten tökki, että jalat oli niin mahdottoman edessä ja persaus pitkällä takana, polvet silti tavallaan suussa käsien kurotellessa kauas eteen tankoa.

Enduro olisi varmasti vieläkin mieluisempi, mutta aika kalliita ovat ja nykyiset mahdottoman epäkäytännöllisiä sekä rumia.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Muistatteko, että mulla oli vuosi sitten pahoja tunkkiongelmia?

No, silloin onnistuin ostamaan käyttämättömän hallinosturin sunnuntaina tori.fi:n kautta.

Tänään se sitten levähti lopullisesti sekin, vaikka oli ostettaessa täysin käyttämätön.

Noissahan on sellainen venttiili, jonka avaaminen saa tunkin laskeutumaan.

Normaalisti sen on aika kevyt sulkea, mutta mun tunkissani sitä nipukkaa saa vääntää kiintoavaimella apinan raivolla ja silti saa pelätä, koska auto rojahtaa alas.

Ellei kellään ole hyviä neuvoja tunkin korjaamista varten niin mun on taas etsittävä uusi tunkki itselleni.

Kolme tuntia meni renkaiden vaihtoon, pimeässä. Puhdasta tuskaa oli saada auto ylös (ja pysymään siellä...).
mikkovee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mikkovee »

Vertailun vuoksi kolmosgolffiin vaihdoin juuri piikkikumit alkuperäisellä tunkilla, sellainen puolikas saksitunkki. No, ei se kaatunut "kuin" kaksi kertaa :lol: Vuosi sitten vannoin että en koske koko tunkkiin enää ikinä. Niin niin. En en.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Voi hyvät pojat teidän kanssa! Motonetistä se tarjous hallitunkki. Ja hakekaa ajoissa niin on keväällä valmiina.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Ostin joskus yli 10 vuotta takaperin hallitunkin autotarvikeliikkeestä, taisi maksaa 20€, se on ollut järven pohjassa, talven ulkona, enkä ole noin muutoinkaan pahemmin siitä huolehtinut, pyörät siinä ei pyöri, kun ovat ruostuneet yhteen rungon kanssa, mutta se toimii ilman ongelmia.

Rakennuksiakin sillä on nostettu, järven pohjalla se kävi erästä venevajaa nostettaessa.

Sitä mietin miksi pvalila on ostanut moisen tunkin käytettynä, kun ei se maksa juuri mitään uutenakaan ja hyvinkin kustannus jää alle euron per renkaidenvaihto, jos siis uuden ostaa.

Hiekkapihalla laudanpätkä on toinen investointikohde, tosin olettaisi palstalaisilta löytyvän noita nurkista, tunkin rungon alle, ei pyörien alle, vaan rungon alle se laudanpätkä, niin ei kallistele eikä painu maahan, hallitunkkihan on nimensä mukaisesti tarkoitettu käytettäväksi halleissa, joissa yleensä on kova lattia.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

jtbo kirjoitti:Ostin joskus yli 10 vuotta takaperin hallitunkin autotarvikeliikkeestä, taisi maksaa 20€, se on ollut järven pohjassa, talven ulkona, enkä ole noin muutoinkaan pahemmin siitä huolehtinut, pyörät siinä ei pyöri, kun ovat ruostuneet yhteen rungon kanssa, mutta se toimii ilman ongelmia.

Rakennuksiakin sillä on nostettu, järven pohjalla se kävi erästä venevajaa nostettaessa.

Sitä mietin miksi pvalila on ostanut moisen tunkin käytettynä, kun ei se maksa juuri mitään uutenakaan ja hyvinkin kustannus jää alle euron per renkaidenvaihto, jos siis uuden ostaa.

Hiekkapihalla laudanpätkä on toinen investointikohde, tosin olettaisi palstalaisilta löytyvän noita nurkista, tunkin rungon alle, ei pyörien alle, vaan rungon alle se laudanpätkä, niin ei kallistele eikä painu maahan, hallitunkkihan on nimensä mukaisesti tarkoitettu käytettäväksi halleissa, joissa yleensä on kova lattia.
Tai pala vaneria niin pääsee tunkki hiukan liikkumaan. Noissa kun tahtoo siirtyä joko se auto tai tunkki nostettaessa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti: Tai pala vaneria niin pääsee tunkki hiukan liikkumaan. Noissa kun tahtoo siirtyä joko se auto tai tunkki nostettaessa.
Tunkin jos laittaa viistosta eikä suoraan sivulta, niin tuota heilumista tapahtuu vähemmän, tietty auton renkaat tulee olla kiilattuna. Takavetoiset on siitä kiitollisia, että renkaidenvaihdossa on helppo tunkata rengas ilmaan, mutta taitaa se jotenkin monessa muussakin onnistua, epävirallisin konstein alapallon alta jne.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Nyt on kovaa kamaa, kuunnelkaa ensin ilman silmiä :-D

Eli levyraato...

https://www.youtube.com/watch?v=RLrzeWjKqV4
Tuosta voi jo sanoa, että osaa laulaa :mrgreen: Tosin paljastettava sivistymättömyyteni, miksi niitä vanhoja ukkoja kovasti kuvattiin, liittyykö ne jotenkin tuohon kappaleeseen ja sen yhden vanhan ukon horinat lopussa?

Ei tämä opiskelijatyttönenkään huono ole, Sara Squadrani siis:

Tuosta olisi kiva kuulla versio ilman soittimia.

Välttämättä noiden laulujen teemat ei kolahda ihan jokaiselle, mutta ehdottomasti yksi parhaiten itselleni kolahtavista:
pvalila
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:Voi hyvät pojat teidän kanssa! Motonetistä se tarjous hallitunkki. Ja hakekaa ajoissa niin on keväällä valmiina.

Ethän sä voi olla tosissasi? Eihän sitä tunkkia tarvita ennen kuin sitten joskus keväällä... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tuo mun lähes iskemätön mutta venttiilivikainen hallitunkki lienee vain huono yksilö, seuraava halpatunkki saattaa olla ihan hyvä...
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Kyllä mä taisin vuosi sitten kertoakin, miksi ostin: oli sunnuntai ja kamala kiirus hoitaa renkaanvaihto pois, eihän meikä viikolla gummeja vaihtamaan ehdi.

Mulla oli kai jo puolet renkaista vaihdettuna kun edellinen tunkki hajosi, siinä tilanteessa muutaman kilsan päässä myynnissä ollut iskemätön hallitunkki 20 egellä tuntui ihan ok diililtä.

Heti mä huomasin, että tuo venttiili oli huono. Kesti se kuitenkin parit renkaanvaihdot ja ehkä tuon rämän voisi jotenkin ehjätäkin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:
Kyllä mä taisin vuosi sitten kertoakin, miksi ostin: oli sunnuntai ja kamala kiirus hoitaa renkaanvaihto pois, eihän meikä viikolla gummeja vaihtamaan ehdi.

Mulla oli kai jo puolet renkaista vaihdettuna kun edellinen tunkki hajosi, siinä tilanteessa muutaman kilsan päässä myynnissä ollut iskemätön hallitunkki 20 egellä tuntui ihan ok diililtä.

Heti mä huomasin, että tuo venttiili oli huono. Kesti se kuitenkin parit renkaanvaihdot ja ehkä tuon rämän voisi jotenkin ehjätäkin.
Voisithan kokeilla suihkia CRC/WD-40 siihen käännettävän venttiilin juureen, jos ruoste olisi vain turvottanut sitä pikkaisen, mutta miten musta tuntuu, että edellinen omistaja on saattanut sillä keinolla saada siihen sen vähäisen hengen ja pistänyt kiertoon, tuo se on mulla tuurina käytetyissä ja jotensakkin myös uudemmissakin käytetyissä :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Voisithan kokeilla suihkia CRC/WD-40 siihen käännettävän venttiilin juureen, jos ruoste olisi vain turvottanut sitä pikkaisen, mutta miten musta tuntuu, että edellinen omistaja on saattanut sillä keinolla saada siihen sen vähäisen hengen ja pistänyt kiertoon, tuo se on mulla tuurina käytetyissä ja jotensakkin myös uudemmissakin käytetyissä :lol:
Se oli käytännössä iskemätön, kun tuli mulle. Venttiili oli kehno, mutta välttävä kuitenkin. Saattoi olla, että kaveri oli kadottanut kuitin ja nopea myynti oli tapa minimoida tappiot.

En usko, että tuossa ruostetta oli tippaakaan; nyt voi jo olla, jätin sen lumihankeen odottamaan seuraavaa matkaa kierrätysasemalle.
Vastaa Viestiin