Onko kukaan tehnyt itse "puukattilan"???
Onko kukaan tehnyt itse "puukattilan"???
Eli olisin kesän aikana muuraamassa itselleni takkahuoneeseen takan minkä sisällä olisi teräksinen säiliö josta menee 2 tuuman putket meidän 1700 litran varaajaan. 2 tuumman putket siksi että saadaan vapaakierto. Jos joku on tehnyt vastaavan laitten tai samanlaisia virityksiä niin laittakaa ihmeessä jotain tietoa eteenpäin.
Aina on jotain mitä voi tehdä!
Jos ei muuta keksi niin vaikkapa naapureiden harmiksi!
Näitä on olemassa
Eli Nunnauunin tytäryhtiöllä oli aikoinaan kyseinen järjestelmä käytössä. Syy miksi se ei levinnyt yleiseen käyttöön en tiedä. Kun kuulin tästä, otin yhteyttä Nunnauuniin ja sieltä sanoivat, että heidän asentajansa tulevan laittamaan sen eli takan korkeutta nostetaan sen verran, että hiekkapatjan päälle laitetaan se kiertojärjestelmä (siihen tarvitaan putkiasentajan apua ja sopiva kierukka). Eräällä nunnauunin entisellä työntekijällä (siirtyi kirvesmieshommiin) on kuulemma ollut tämä lämmitysysteemi käytössä jo parikymmentä vuotta. Sain hänen nimensä mutta olen hukannut sen lapun johonkin
.
Mun ongelma on, että takka on keskikerroksessa ja boilerille ei ole tilaa :/ ja takan alapuolella on pelkkä hiekka :/. Eli osakellarillinen rintsikka on täällä..
Ota yhteyttä Nunnauuniin ja kysele miten ovat näitä toteuttaneet, miehän haaveilin saunakiukaaseen samanlaista järjestelmää, se on vielä avoimena eli ei päätetty asia
Mun ongelma on, että takka on keskikerroksessa ja boilerille ei ole tilaa :/ ja takan alapuolella on pelkkä hiekka :/. Eli osakellarillinen rintsikka on täällä..
Ota yhteyttä Nunnauuniin ja kysele miten ovat näitä toteuttaneet, miehän haaveilin saunakiukaaseen samanlaista järjestelmää, se on vielä avoimena eli ei päätetty asia
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
- maanma
- Moderaattori

Itse tehdyn puukattilan rakennetta on joskus pohdittu tuolla http://www.pellettikeskustelu.net :ssä. Lämmön talteenoton tulipintojen nuohottavuus on tärkeimpiä seikkoja. Siksi ei välttämättä kannata toteuttaa KOTA pata tyyppisellä ratkaisulla. Myös metallin täytyy olla tulenkestävää.
Ohuet tulitiilet auttaa tuohon nokeutumiseen, jos tuli voi kohdata kylmän metalli/vesipinnan. Se on hyvä tiedostaa kiehumisen kannalta, että nuo tiilet luovuttaa lämpöä vielä palamisen jälkeenkin.
Vapaa kierto toimii sitä parammin mitä suurempi lämpötilaero on varaajan alapäässä (/kattilan alapäässä) ja kattilan yläpäässä. Toimintaheikkous voi yllättää. (Avo)Paisuntasäiliö ja 1,5 Bar ylipaineventtiili tuohon pitää ehdottomasti laittaa.
Onko varaajassa käyttövesikierukka?
Ohuet tulitiilet auttaa tuohon nokeutumiseen, jos tuli voi kohdata kylmän metalli/vesipinnan. Se on hyvä tiedostaa kiehumisen kannalta, että nuo tiilet luovuttaa lämpöä vielä palamisen jälkeenkin.
Vapaa kierto toimii sitä parammin mitä suurempi lämpötilaero on varaajan alapäässä (/kattilan alapäässä) ja kattilan yläpäässä. Toimintaheikkous voi yllättää. (Avo)Paisuntasäiliö ja 1,5 Bar ylipaineventtiili tuohon pitää ehdottomasti laittaa.
Onko varaajassa käyttövesikierukka?
nonii pästiin alkuun tässä hommassa!
Eli vesiboileri syntyy ensiviikonloppuna. Kyseinen säiliö on neliskanttinen ja siihen on tehty ristipokkaus (n.2 astetta) jotta se ei kolise mahdollisen alipaineen syntyessä. Sisälle laitan muutaman polven per sivukulma ihan vaan varmuuden vuoksi ja keskelle kaksi ristitukea. Kansi hitsataan yksinkertaisella saumalla jotta onnettomuuden sattuessa katto lähtee ensin. Ps. Päätyihin tulee muutenkin aina suurin paine koska niitten pinta on suhteessa tilavuuteen pienempi ja ala pintaa on tavallaan suojattu vedellä... Hankalaa selittää mutta silti. Säiliön tilavuus on 2m3 ja sen mitat on 2000mm*1000mm*1000mm. Pellin vahvuus on 5mm. Kyseinen purkki ajattelin koeponnistaa 4 baariin. Käyttöpaine astiassa tulee olemaan noin 0,5-0,7 hydrostaattisen paineen takia ja varoventtiilit aukee 1 baarissa. Niitä tulee olemaan 2 kpl. Yksi boilerissa ja toinen kattilassa. Syy tähän on jos vapaakierto jostain syystä tukkeutuu niin ei tule kattila silmille...
Olin ajatellut tehdä oman kattilani vähän samalla periatteella kuin kaakeliuuni eli kiertoilmauuni. Tämä sen takia että palokaasut silloin pääsee koskettamaan kattilan pohjaa tavallaan 2 kertaa ja pintalaa kertyy enemmän. Teräksen ei tarvitse olla tulenkestävää koska sen pintalämpötila ei tule koskaan olemaan yli esim. 700 astetta jollloin teräs muuttuu punaiseksi! Kattilan teen 25mm. pellistä ja sen pohjapinta määräytyy tämän ns uunin mukaan. 25mm. sen takia että sitä minulla on muutama 2neliön palaa hallilla. Joo... Käyttövesikierukka tulee tähän säiliöön. Ostin pannutehtaalta aivan uuden.
Olin ajatellut tehdä oman kattilani vähän samalla periatteella kuin kaakeliuuni eli kiertoilmauuni. Tämä sen takia että palokaasut silloin pääsee koskettamaan kattilan pohjaa tavallaan 2 kertaa ja pintalaa kertyy enemmän. Teräksen ei tarvitse olla tulenkestävää koska sen pintalämpötila ei tule koskaan olemaan yli esim. 700 astetta jollloin teräs muuttuu punaiseksi! Kattilan teen 25mm. pellistä ja sen pohjapinta määräytyy tämän ns uunin mukaan. 25mm. sen takia että sitä minulla on muutama 2neliön palaa hallilla. Joo... Käyttövesikierukka tulee tähän säiliöön. Ostin pannutehtaalta aivan uuden.
nonnii!
Tänään piirsin ensimmäisen version minun takastani... Ja valitettavasti aina kun ottaa kynän käteen ja aloittaa suunniteleminen tule yksi sun toinen asia vastaan... Tulipa vaan huomattua että se koko hela hoito on parempi tehdä raudasta samalla tavalla kuin perinteinen pannu... Helpompaa lämpölaajenemisten takia. Eli nyt ollaan siinä vaiheessa että pitää käyttää "kuumankesto rautaa" vaikka vielä eilen olin tekemässä runko tiilestä ja säiliö tavallisesta raudasta. Nyt teen sen raudasta ja eristän sen palovillalla ja "koristelen" tiilillä...
joopajoo
Siis teräksen hilseileminen on suurin ongelma kun on kuumudesta kyse!
Kivivilla tai tulenkestävä villa ajaa kyllä asiansa lämpölaajenemisen takia
Kivivilla tai tulenkestävä villa ajaa kyllä asiansa lämpölaajenemisen takia
-
Villa Edita
- Jäsen

Täältä löytyy lisää juttua tuosta Kennun pannuprojektista.