tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

pvalila kirjoitti:Tuossa on tuotteistettu yksi lukemattomista jutuista, joita tässä ketjussa on pohdittu:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... taa-lampoa

Pohjimmiltaan tuossa tarkassa säädössä on kysymys siitä, että lämpötilaa lasketaan. Sitä yritetään laskea siten, että haitta asumismukavuudelle olisi mahdollisimman pieni.

Jokin biometrinen mittaus tuohon pitäisi kai yhdistää, sillä ihan samassa lämpötilassa mun on välillä kylmä, välillä kuuma. Väsymys, työnteko, terveydentila, ties mitkä kaikki vaikuttavat siihen, mikä milloinkin tuntuu hyvältä.

Akkuvirralla lämpenevä villapaita pitäisi yhdistää tuollaiseen systeemiin: näin lämpötila voisi olla eri perheenjäsenille erilainen.

Peltier-elementti paitaan niin kesällä voisi yksilöllisesti myös jäähdyttää perheenjäseniä... :lol:
Eikös tuohon ole keksitty jo sellaine ihan uusi konsti, että yksilöllisesti jokainen pukee just sen verran vaatetta päälle, että kullakin on hyvä olla. :shock: Kesällä oikein kuumalla ilmalla ilmastoimattomassa tilassa tuo on tietty hiukan vaikea toteuttaa, kun kerroksia päältä ei saa loputtomasti kuorittua. Mutta kun kuumaan tottuu, niin aina olen kelteisilläni pärjänny, eikä nahkaa ole tarvinnu lämmön vuoksi kuoria... Joskus se nahka on tosin kuoriutunut itsekseen sen lämmöntuottajan vaikutuksesta. :roll:
- Puolihullu varttisavolainen -
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Eikös tuo Foxconn ole jo aika pitkälle sitä, mitä jtbo mietti?

Myyvät toki tuotantokapasiteetin lisäksi suunnitteluosaamista jne.

Mutta jtbo tarkoitti ehkä vähän enemmän sellaista kirjojen print on demand -painotoimintaan verrattavaa vuokratehdasta: sellaista, josta voi ostaa vähän pienemmänkin sarjan tuotteita suhteellisen järkevään hintaan.

Ainakin tuo kirjojen print on demand on niin kallista, että aika harvoin se kilpailee perinteisen kirjapainotoiminnan kanssa.

Eilen näkyi Hiekkaharjussa valkoista ensimmäisen kerran. Ei se ihan lunta ollut eikä maassa selvinnyt hengissä sekuntiakaan, mutta kyllä se renkaidenvaihtovietin laukaisi.
Se nopeus kai olisi yksi valtti, kun robojen ohjelmointi yksinkertaistuu ja tyyliin päivässä jos uudelle tuotteelle saadaan tehdas väännettyä, niin siinä tosiaan tulee aivan uusia toimintamalleja, pieniä hommia on kannattavampi teettää ja tehdä, nopeus ja joustavuus on sitten aivan omaa luokkaansa, jotenkin luulen, että siinä ei Kiinalaiselle täällä paljoa tulla pistämään kampoihin taaskaan.

3D printtauksellahan aika paljon tekevät jo prototyyppejä, kun saavat tehtyä rajapinnan, jolla 3d printin filusta automaattinen tehdas vääntää valmista sarjatuotantoa, niin alkaa olemaan ihan hyvällä mallilla homma, tuohon toki olisi hyvä sauma tässä maassakin iskeä, mutta taidetaan siinäkin jäädä katsomaan ohi ajavaa junaa, että kas tuommoistakin on.

Siinä saa aika kovasti palkkatasoa halpuuttaa ja luoda alipalkattuja yhteiskuntaluokkia, että pärjää kilpailussa, käytännössä mahdotonta se on pärjätä ihmistyövoimalla moisessa tuotannossa muutaman kymmenen vuoden kuluttua.

Eikös tuosta ole ymmärrettävissä, että on kannattavampaa jo nyt tehdä tehdas yhden firman yhdelle tuotetyypille kuin teettää halpatyövoimalla? Mitä se onkaan sitten, kun ei tarvitse suunnitella tehdasta yhtä tuotetta varten, vaan voidaan ohjelmoida tehdas uudelle tuotteelle ja automatiikka huolehtii kaikesta uudelleenjärjestelystä jne. Tehdashan voi silloin ottaa tilauksia kaikkialta maailmasta hyvin laajalta sektorilta.
http://www.reuters.com/article/us-adida ... RL20151020

Paperisten kirjojen aika saattaa olla myös loppumassa, sillä jo 2009 ovat tehneet paperinohuita taipuisia näyttöjä, noiden yleistyessä jossain vaiheessa joku keksii lyödä niitä kirjan sivuiksi ja paperikirjan tärkein etu, tunto-aistin kautta muistiin tallentuminen, on voitettu.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

warixenjalka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Tuossa on tuotteistettu yksi lukemattomista jutuista, joita tässä ketjussa on pohdittu:

Pohjimmiltaan tuossa tarkassa säädössä on kysymys siitä, että lämpötilaa lasketaan. Sitä yritetään laskea siten, että haitta asumismukavuudelle olisi mahdollisimman pieni.

Jokin biometrinen mittaus tuohon pitäisi kai yhdistää, sillä ihan samassa lämpötilassa mun on välillä kylmä, välillä kuuma. Väsymys, työnteko, terveydentila, ties mitkä kaikki vaikuttavat siihen, mikä milloinkin tuntuu hyvältä.

Akkuvirralla lämpenevä villapaita pitäisi yhdistää tuollaiseen systeemiin: näin lämpötila voisi olla eri perheenjäsenille erilainen.

Peltier-elementti paitaan niin kesällä voisi yksilöllisesti myös jäähdyttää perheenjäseniä... :lol:
Eikös tuohon ole keksitty jo sellaine ihan uusi konsti, että yksilöllisesti jokainen pukee just sen verran vaatetta päälle, että kullakin on hyvä olla. :shock: Kesällä oikein kuumalla ilmalla ilmastoimattomassa tilassa tuo on tietty hiukan vaikea toteuttaa, kun kerroksia päältä ei saa loputtomasti kuorittua. Mutta kun kuumaan tottuu, niin aina olen kelteisilläni pärjänny, eikä nahkaa ole tarvinnu lämmön vuoksi kuoria... Joskus se nahka on tosin kuoriutunut itsekseen sen lämmöntuottajan vaikutuksesta. :roll:
MItä, eikö sulla ole ilmalämpöpumppua? Edes autossa?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Äkkiä ajatellen luulisi, että jos tehtaassa ei ole töissä yhtäkään työntekijää, tehdas on tuottava myös Suomessa.

Luultavasti asia ei kuitenkaan ole ihan näin.

Kun omistaja on Suomessa ja tehdas Kiinassa voidaan rahaliikenne pyörittää monen paratiisimaan kautta.

Vai pitäisikö sanoa parasiittimaan?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Huonosti menee PSA:lla.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/psan- ... y/p9c4JdBn

Minä olisin kuolannut DS:n autoja, jos niissä olisi ollut Hyde. Tai ihan mikä vain jousitus, mutta ei rautajouset.

Premium-luokkaan päästään, kun malliston yläpää yltää kiistatta pykälää ylemmäksi, luksusluokkaan.

Pitää olla tuotannossa ne tappiota tuottavat luksusmallit, Lexuskin aloitti isoimmasta mallista.

Ranskalaisilla oli aikoinaan upea luksusmerkki, Talbot. Sitten joku järjen jättiläinen veti tuon vanhan, arvostetun merkin lokaan eikä kukaan enää pysty sitä sieltä nostamaan.

https://www.google.fi/search?q=talbot+l ... ALIQsAQIGw

No, kaipa tuo DS:n tuhoaminen oli Hyden kosto: Sitikan nykyjohto tappoi Hydractiven ja Hydractiven puute tappoi DS:n.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ranskan presidenttiä käy sääliksi.

Perinteen mukaan hänen tulee aina käyttää ranskalaista autoa mutta upeaa sellaista enää ole saatavilla.

Nykyisin autona on Citroen C6, mutta se on ollut pois tuotannosta jo vuosia.

Autotallista pressalta löytyvät ainakin 604 presidentiale ja tietenkin DS, siis se aito ja alkuperäinen.

Ehkä on niin, että vanhassa vara parempi?
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Äkkiä ajatellen luulisi, että jos tehtaassa ei ole töissä yhtäkään työntekijää, tehdas on tuottava myös Suomessa.

Kun omistaja on Suomessa ja tehdas Kiinassa voidaan rahaliikenne pyörittää monen paratiisimaan kautta.

Hmm, eikös perinteisesti kuitenkin ole tehty niin, että hiellä sekä verellä saatu homma toimimaan ja kannattavuus kuntoon, sitten myyty ulkomaalaiselle holding firmalle tai vastaavalle pikkurahalla, joka sitten siirtänyt toiminnan jonnekkin paremmin kannattavaan paikkaan? Että kyllä tässäkin olisi nyt saumaa jatkaa perinteitä, robot menee kumminkin ihan hyvin merikontissa, ei niitä varten tarvitse edes hyttiä ottaa, lentolipuista nyt puhumattakaan :lol:

Mulla on jotenkin sellainen kutina, että tuo tavaroiden mahdoton rahtaus ympäri palloa on asia, joka yritetään jotenkin saada kuriin tulevaisuudessa ja robojen käyttö kai antaa hyvän keinon siihen, se antaa myös eväitä siirtää tuotantoa takaisin, kuten tuossa Adidaksen tapauksessa.

Jotenkin musta vaan tuntuu, ettei tälläisessä voi olla pisemmän päälle mitään järkeä, siis jos 17 sentillä kiinasta tulee kotipostiin tuote kirjatussa kirjeessä, olkoon tuote ihan mitä tahansa, niin joku siinä toimitushommassa mättää, johan yksin ekologisten tavoitteiden pitäisi moinen toiminta lopettaa, mutta jollain keinolla tuon toiminnan täytyy olla kannattavaa bisnestä ja toistaiseksi ainakaan ei kovin paljoa järkeä tuossa kuljetuksien määrässä ole.
https://www.aliexpress.com/item/2016-Ho ... 42180.html

Sitä minä en tiedä mitä tuostakin linkistä tulee jos ylipäätään tulee mitään mikäli erehtyy tilaamaan, tuotesivu on vähintäänkin epämääräinen eikä myyjäkään ole kovin korkealla prosenttiluvulla, mutta noin esimerkkinä tuosta kuinka nykytilanteessa kuskataan aivan järjettömästi tavaraa ympäri palloa ja kuinka aivan varmasti ns. isoilla pojilla on jotain mielenkiintoa saada touhuun enemmän tolkkua, kun on tuo kova hinku ekologisempaan suuntaan viedä toimintaa, niin olisihan se pienoinen yllätys ettei kuljetusten määriä pyrittäisi saamaan alas?
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Äkkiä ajatellen luulisi, että jos tehtaassa ei ole töissä yhtäkään työntekijää, tehdas on tuottava myös Suomessa.

Hmm, eikös perinteisesti kuitenkin ole tehty niin, että hiellä sekä verellä saatu homma toimimaan ja kannattavuus kuntoon, sitten myyty ulkomaalaiselle holding firmalle tai vastaavalle pikkurahalla, joka sitten siirtänyt toiminnan jonnekkin paremmin kannattavaan paikkaan? Että kyllä tässäkin olisi nyt saumaa jatkaa perinteitä, robot menee kumminkin ihan hyvin merikontissa, ei niitä varten tarvitse edes hyttiä ottaa, lentolipuista nyt puhumattakaan :lol:

Mulla on jotenkin sellainen kutina, että tuo tavaroiden mahdoton rahtaus ympäri palloa on asia, joka yritetään jotenkin saada kuriin tulevaisuudessa ja robojen käyttö kai antaa hyvän keinon siihen, se antaa myös eväitä siirtää tuotantoa takaisin, kuten tuossa Adidaksen tapauksessa.

Jotenkin musta vaan tuntuu, ettei tälläisessä voi olla pisemmän päälle mitään järkeä, siis jos 17 sentillä kiinasta tulee kotipostiin tuote kirjatussa kirjeessä, olkoon tuote ihan mitä tahansa, niin joku siinä toimitushommassa mättää, johan yksin ekologisten tavoitteiden pitäisi moinen toiminta lopettaa, mutta jollain keinolla tuon toiminnan täytyy olla kannattavaa bisnestä ja toistaiseksi ainakaan ei kovin paljoa järkeä tuossa kuljetuksien määrässä ole.
https://www.aliexpress.com/item/2016-Ho ... 42180.html

Sitä minä en tiedä mitä tuostakin linkistä tulee jos ylipäätään tulee mitään mikäli erehtyy tilaamaan, tuotesivu on vähintäänkin epämääräinen eikä myyjäkään ole kovin korkealla prosenttiluvulla, mutta noin esimerkkinä tuosta kuinka nykytilanteessa kuskataan aivan järjettömästi tavaraa ympäri palloa ja kuinka aivan varmasti ns. isoilla pojilla on jotain mielenkiintoa saada touhuun enemmän tolkkua, kun on tuo kova hinku ekologisempaan suuntaan viedä toimintaa, niin olisihan se pienoinen yllätys ettei kuljetusten määriä pyrittäisi saamaan alas?
Mulle nuo kiinanfirmat ovat vähän vieraita, vain DX:ää olen käyttänyt. Joskus yritin muutamaan paikkaan kysymyksiä lähettää mutta mitään vastausta ei tullut, eihän sitä silloin mitään ostaakaan voi.

Miljardibisnestä kai jokin Ali Baba on, eli kai sieltä joku on onnistunut jotain ostamaankin?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ketuttaa, etten mä oikein ole onnistunut viisastumaan televisioiden suhteen.

Mitä hemmettiä tarkoittaa Philipsin Digital Crystal Clear -tekniikka?

PixelPlus HD oli myös aikoinaan kova sana, ja siitäkin on kehittyneempiä versioita markkinoilla nykyisin.

Mä vihaan sitä, kun puhutaan tekniikoiden oikeiden nimien sijasta näillä markkinointinimillä ja vielä kovasti salaillaan, millaisesta algoritmeistä oikein on kyse.

Meikä ei ymmärrä, että jos kuvaruutu piirretään 50 tai 60 kertaa sekunnissa niin miten hemmetissä motion rate voi olla 100Hz?

Mä tajuan välikuvat ja mä tajuan taustavalon vilkuttamistempun mutta esimerkiksi sitä mä en tiedä, millaiset algoritmit laskevat kuvan osa-alueiden muutoksia ja optimoivat liikkuvien kappaleiden terävyyttä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Mulle nuo kiinanfirmat ovat vähän vieraita, vain DX:ää olen käyttänyt. Joskus yritin muutamaan paikkaan kysymyksiä lähettää mutta mitään vastausta ei tullut, eihän sitä silloin mitään ostaakaan voi.

Miljardibisnestä kai jokin Ali Baba on, eli kai sieltä joku on onnistunut jotain ostamaankin?
Parempi kuin ebay, parempi kuin moni kotimainen verkkokauppa, kovasti pienenlaisia mun hankinnat ovat olleet, mutta kyllä yhteydenpito on erinomaista tasoa ja huolehtivat kovinkin tarkasti, että asiakas saa juuri sen mitä haluaa ja että tavara tulee varmasti perille, toki heillä on hyvä motivaattori, rahat ei tule tilille ennen kuin asiakas on kuitannut tavaran vastaanotetuksi ja hyvä palaute auttaa taas saamaan asiakkaita, koska kaikki alle 95% olevat kauppiaat käytännössä katsotaan roskaluokkaan, joilta ostaminen on kyseenalaista.

Alibaba on vähän toinen, se on tukkukauppiaiden palsta ja eivät ole siellä varmasti niin innokkaita pienestä nappikaupasta, kun taas aliexpressissä on mm. kotona pientä postimyyntiä pyörittäviä tavallisia ihmisiä, jotka yrittävät vähän saada makkaraa leivän päälle, tai edes sitä leipää. Toki huijareitakin on joukossa ja monenlaista tossunkuluttajaa, mutta vähän kun tutustuu "kauppaan" niin selviää kyllä onko se kelvollinen vai ei.

Tietty mitään takuita ei kannata ajatellakkaan olevan ja aina pitää varautua siihen, että tavara jää matkalle, mutta vastapainona hintataso jää aika paljon pienemmäksi mitä vaikka jostain halpa-hallista tms. tismalleen sama tavara.

Onhan tuolla sisustustavaraakin, tapetteja jne. Aika pitkästi samaa kuin kotimaisissa verkkokaupoissa, mutta laajemmalla valikoimalla.

Talleta vaan luottokorttisi sinne kaupan tietoihin ja anna tyttärillesi käyttäjätilin tunnarit, voit olla varma, että siitä sitä riemua riittää, voi olla vähän turhan paljon houkutuksia :lol:

Alibaba taitaa olla isompi kuin Ebay vai oliko se Ebay vielä nykyään isompi? Hemmetin isosta bisneksestä on kumminkin kyse, Amazon, Ebay ja Alibaba on kai yhteensä aika iso siivu maailmanmarkkinoista jo nykyään?

Esimeriksi tälläisiä en ole onnistunut löytämään muualta, siis tuollaista vähän tukevampaa vetoketjua haalariin:
https://www.aliexpress.com/item/15-meta ... 25005.html

Sekin on veikeää, että laadukasta tavaraakin myyvät ja hinta on silti kohtuullinen, ei superhalpa, mutta kohtuullinen, softshell asusteesta piti köyhtyä reilu 50 ekua, siinä on takki ja housut, halpa siksi mitä on, mutta ei enää mikään 10-20 euron asu, mitä nuo halpakauppjen asut tuppaavat olemaan, tosin hintalapussa 60 ekua tai enemmän. Mun asusteet alkaa olla ikäloppuja ja ajattelin kokeilla sitten kepillä jäätä tuon kanssa, kun halvalla pitää päästä, eikä ollenkaan hassumpi kauppa tuokaan. Parhaillaan tullut parissa viikossa, kuukaudenkin voi kyllä kestää jopa kaksikin jos huonosti sattuu.

Ikkunaan tuolla oli myös sellaisia kivoja kalvoja, joilla saa sellaisen värikkään mosaiikin tai ihan vaan perinteisen frostin, peilikalvoja jne, jos sellaista joku tarvitsee, valikoimaa on aika paljon paremmin mitä missään muussa sisustuskaupassa, mutta tietty korkeamman riskin kaupankäyntiä, se kannattaa muistaa.

Mahdottoman tarkkana vaan pitää olla, kun joskus otsikossa ja kuvissa on ihan toinen tuote kuin mitä oikeasti myydään, samoin kokomerkinnät jne. osaa olla ihan hatusta, eli mittanauhan kanssa kannattaa arpoa mitä siellä oikeasti myydään ja varmastikkin se pätee, että kovemmalla hinnalla myytävä osaa olla kannattavampi kuin se kaikkein halvin, kuten kaikessa kaupankäynnissä, mun näkemyksen mukaan tuolla on kauppiaita joilla ei ole minkäänlaista käsitystä moraalista, kaikki pistetään myyntiin, vaikka kuinka käyttökelvotonta olisi, jos ostaja on riittävän hölmö, että ostaa lukematta tarkasti mitä on ostamassa, niin eivät kovinkaan paljoa taida ottaa siitä murhetta itselleen.

Jos meinaa palauttaa jotain, niin pitää itse maksaa kulut ja lähetäppä täältä jotain kiinaan, rahtikulut on yleensä paljon enemmän kuin tuotteen arvo.

Itse suosittelisin pitämään hankinnat alle sen 22 euron alv rajan mahdollisimman pitkästi, enkä itse edes uskaltaisi ostaa mitään niin arvokasta, että tulliraja se noin 150 euroa ylittyy, siihen pitäisi sitten jo olla aika kova tarve tuotteelle ja mahdottoman hyvät vakuudet, että sen myös saa ja on mitä luulee sen olevan.

Ei sinällään, kyllähän tuolla on arvokastakin tavaraa, turkkeja Suomalaisesta ketusta ja pythonista, hinta yli 6000 euroa jne. Venäläisille aika vahvasti moni noista arvokkaammista markkinoidaan mitä olen silmäillyt.

Noiden kiinamopojen, mönkijöiden jne. hilppeitä tuolla on joitain varsin kohtuuhintaan ja luulisin, että moni kotimainen noiden osia myyvä verkkokauppakin on tuota kanavaa käyttänyt hankinnoissaan.

DX on kalliimpi ja mielestäni paljon luotettavampi, niillä taisi olla jonkinlaista takuutakin? Nopeudessa DX saattaa olla jopa vähän hitaampi. Tavara on kumminkin aika pitkästi samaa kuraa tai vähemmän kuraa, se on aina vähän lottoa noiden tuotteiden kanssa.

Tuossa saattaa olla mun seuraava hankinta, hulluinta on, että tuollaisen lisäkuorman kytkemällä ajovalo kirkastuisi, sitä en tiedä lämpiäisikö kädet yhtään :lol:
https://www.aliexpress.com/item/Motorcy ... 70799.html
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

pvalila kirjoitti:
warixenjalka kirjoitti:

Ei ainakaan omassa. Vaimon autossa on sellaine puoliautomaatti-ilmastointi (joka on per#¤&stä - toki kuitenkin mukavampi kuin pelkkä tuuletus/lämmitin), mutta en tiedä voiko sitäkään sanoa ilpiksi?

Samaa mieltä kanssasi ranskalaisten autotehtaiden tekemistä munauksista. Käsittämätöntä tuo DS:nkin pilaaminen. Otettu vaan normi karvalakki-sitikka ja lisätty vähän varusteita ja muokattu koria ja mainosmiehet sanoo, että nyt on luksustuote. Kyllähän se (etenkin Citroenilla) pitäisi luksustekniikasta lähteä se luksustuotteiden markkinoille tuominen.
Pvalila, eihän luksustuotteet tuota tappiota. Niissä on nimittäin paras kate. Hinta voi olla kymmenkertainen (tai ylikin) karvalakkimalliin verrattuna, mutta tuotantokustannukset ovat usein vain kaksin- tai kolminkertaiset. Tosin kehityskustannukset jos laskee mukaan, niin sitten voivat tuoda tappiota. Nimittäin jos ne kehityskustannukset laskee vain sille luksusumallille. Kuitenkin yleensä sitä luksusmallia varten kehitetyt ratkaisut tulevat myöhemmin halvempiikin autoihin.
Ranskalaisilla on ollut useitakin loistoautoja menneisyydessä Talbotin lisäksi: Delahaye, Panhard, Facel Vega unohtamatta sakemannien omimaa Bugattia. Ja on noita varmaan muitakin - etenkin ennen sotia. Tosin PSA:n merkkejä noista ei ole kuin Talbot. Simcan voi melkein lukea myös PSAn malliksi. Tosin heillä ei ole oikeuksia Simca-nimen käyttöön. Simcallahan oli 50-luvun lopulla jopa V8 malli. Tosin Fordin vanha ja vain 2,4-litrainen.

e: Delahaye on oma suosikkini vanhoista ranskiksista https://www.google.fi/search?q=delahaye ... q=delahaye . Facel Vega tulee hyvänä kakkosena https://www.google.fi/search?q=delahaye ... facel+vega .
- Puolihullu varttisavolainen -
jtbo
Jäsen
Jäsen

Omintakaiset innovaatiot auttaisivat myös brändin ylläpitämisessä ja sitikan brändinä toimisi hyvin se hienoinen omintakeisuus, millä voisivat erottua muista.

Kiinassa tehdään yli 24 miljoonaa autoa vuodessa, amerikka on kakkosena 12 miljoonalla autolla, Ranskassa tehtiin 2005 vielä noin 3,5 miljoonaa autoa, 2012 vain 1,7 miljoonaa, parina viimeisenä vuonna ovat hieman lisänneet tuotantoaan, mutta noilla osuuksilla on aika turhaa lähteä suuntaamaan massatuotteisiin.

Muistelen, että Amerikassa on hyvin pitkästi automatisoitu autotehtaat, samoin muistelen, että Kiinassa on eniten robotteja käytössä ja kovinta luokkaa uuden robotiikan käyttöönotto.

Amerikan ja Euroopan välinen vapaakauppasopimus käytännössä taitaisi tappaa Ranskalaisen autoteollisuuden, Kiinan ja Euroopan välinen vapaakauppasopimus taitaisi tehdä aika pitkästi saman kaikelle teollisuudelle täällä, ketterämmät eli sopeutuvimmat pärjää parhaiten evoluutiossa, niin myös markkinoilla.

Olisiko sitikan ideana sitten se, että myydään vain mielikuvia ilman todellista katetta mielikuvilla, vähän kuten töllöissäkin tai melkein kaikessa nykyään?

Onhan esim. Fordillakin ollut noita ns. erikoismalleja, joissa on erilaista lähinnä joku koristeteippi ja erilaiset vanteet ja se on sitten jotain ihmeellistä.

Kun noita autovalmistuksen mittasuhteita tarkastelee, niin onhan se hauska havaita, että viimeisenä kahtena vuoten Suomi on kymmenkertaistanut autotuotantonsa, melkein 70 000 eli 0,07 miljoonaa, siitäkin jotain käsitystä saa miten mitätöntä tämän maan touhut ovat maailman mittakaavassa. Toki tilastot ulottuvat vain 2015 vuodelle, kun tämä vuosi ei ole vielä valmis, mutta tuskinpa osuus maailmanmarkkinoista on kovinkaan paljon suurempi ja siitäkin meille jää vain Saksalaisen tuotteen valmistuksesta saatu voitto.

Autojen valmistusmääristä voi jotain globaalin talouden tilanteestakin arvailla, Siinä missä muualla on jääty alle ennen 2009 vallinnutta tasoa, Kiina on ylittänyt kaikki aiemmat ennätykset:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry

Talbot Horizontin muistan lähinnä siitä venttiilien räklätyksestä, mutta mitä ei täällä koskaan nähty oli tämä parempi versio Talbotista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shelby_GLHS

Öljyn hinta taitaa olla aika liki samaa tasoa kuin 80-luvulla ja 90-luvulla, mutta kumma juttu että muistelen hinnan olleen 4-5mk bensalitra joskus 2000 lukua ennen, hinta nyt on kumminkin noin tuplasti sen, kuinka monella on sitten samoista hommista tulotaso tuplasti kun aika pitkästi tuotteissa hinta on tuplautunut tai jopa noussut roimasti enemmänkin? Ihmeellinen on tuo taloushomma, ehkä siellä sitikalla sitten ymmärtävät asiat paremmin, kun itse ei tahdo ymmärtää sitä kuinka väitetyt totuudet eroavat niin raakasti havannoidusta totuudesta, mutta jotenkin luulen ettei sitä samaa erilaisilla koristelistoilla ja mielikuvilla vaan pitkässä juoksussa tule toimimaan.

Tai ehkei tavoite olekkaan pitkällä tähtäimellä, ehkä tiedossa on jotain jonka vuoksi kannattaa pyrkiä maksimoimaan voitto lyhyellä tähtäimellä?
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

jtbo kirjoitti: Tuossa saattaa olla mun seuraava hankinta, hulluinta on, että tuollaisen lisäkuorman kytkemällä ajovalo kirkastuisi, sitä en tiedä lämpiäisikö kädet yhtään :lol:
https://www.aliexpress.com/item/Motorcy ... 70799.html
Skootteriin virittelin vähän samanoloiset "ebayn" lämmittimet ja siinä ainakin sormet lämpenee vaikka asensin kumien alle.
Tosin siinä on myös umpimallinkäsisuojat ohjaamassa tuulta pois.
Ajovalona on 16w led H4 ja nyt näkee ajaakkin. http://www.ebay.com/itm/2Pcs-New-H4-Hi- ... tn&vxp=mtr
Jotkut autoilijat vaan haluaa vilkutella jostain syystä valoja... :mrgreen:
Kuvio on kuitenkin ihan asiallinen ja suuntaus niin alas kuin katteita rikkomatta mahdollista, lähivalolla jää himmeäkohta lähelle eteen.
jtbo
Jäsen
Jäsen

petej kirjoitti: Skootteriin virittelin vähän samanoloiset "ebayn" lämmittimet ja siinä ainakin sormet lämpenee vaikka asensin kumien alle.
Tosin siinä on myös umpimallinkäsisuojat ohjaamassa tuulta pois.
Ajovalona on 16w led H4 ja nyt näkee ajaakkin. http://www.ebay.com/itm/2Pcs-New-H4-Hi- ... tn&vxp=mtr
Jotkut autoilijat vaan haluaa vilkutella jostain syystä valoja... :mrgreen:
Kuvio on kuitenkin ihan asiallinen ja suuntaus niin alas kuin katteita rikkomatta mahdollista, lähivalolla jää himmeäkohta lähelle eteen.
Jotenkin kai sitä hajavaloa tahtoo tulla ledeillä, ei kokemusta vielä, mutta tuollaista olen odottelemassa:
https://www.aliexpress.com/item/32W-300 ... 02587.html

Toinen pienemmällä teholla varustettukin on tulossa, jossa oli luvattu vallan mahdottoman laajasti sitä jännitettä millä toimisi 8-80V AC eli sen saisi periaatteessa laitettua magneetolta tulevaan piuhaan suoraankin, ihan mielenkiinnosta pitää kokeilla, että saako noilla mitenkään järkevää valokuviota.

Perimmäinen ongelmahan on mulla, että ajovalolle ei tule jännitettä kuin vajaa 5 Volttia parhaimillaankin, jää alle 4 voltin heikoimmillaan, mutta kuormaa kun lisää akulle niin tulee pikkaisen enemmän, jopa 6 volttiin parhaillaan, toiveissa on saada tuo vika korjattua, kunhan kerkeän tekemään lisää testailuja ja raportoimaan niistä eteenpäin, välttämättä ei lediä tarvitse sitten askarrella paikoilleen ensinkään, kun aika pitkästi pimeydessä itsekseen sitä ajelee.

Mulla on oikein tuulilasi, jossa käsisuojat, kohtuullisen hyvin tuntuisi ilman kahvanlämmittimiäkin vielä pärjäävän, mutta kelit kylmenee pian ja sitten voi olla tarpeen pieni lämmityskin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
warixenjalka kirjoitti:

Ei ainakaan omassa. Vaimon autossa on sellaine puoliautomaatti-ilmastointi (joka on per#¤&stä - toki kuitenkin mukavampi kuin pelkkä tuuletus/lämmitin), mutta en tiedä voiko sitäkään sanoa ilpiksi?

Samaa mieltä kanssasi ranskalaisten autotehtaiden tekemistä munauksista. Käsittämätöntä tuo DS:nkin pilaaminen. Otettu vaan normi karvalakki-sitikka ja lisätty vähän varusteita ja muokattu koria ja mainosmiehet sanoo, että nyt on luksustuote. Kyllähän se (etenkin Citroenilla) pitäisi luksustekniikasta lähteä se luksustuotteiden markkinoille tuominen.
Pvalila, eihän luksustuotteet tuota tappiota. Niissä on nimittäin paras kate. Hinta voi olla kymmenkertainen (tai ylikin) karvalakkimalliin verrattuna, mutta tuotantokustannukset ovat usein vain kaksin- tai kolminkertaiset. Tosin kehityskustannukset jos laskee mukaan, niin sitten voivat tuoda tappiota. Nimittäin jos ne kehityskustannukset laskee vain sille luksusumallille. Kuitenkin yleensä sitä luksusmallia varten kehitetyt ratkaisut tulevat myöhemmin halvempiikin autoihin.
Ranskalaisilla on ollut useitakin loistoautoja menneisyydessä Talbotin lisäksi: Delahaye, Panhard, Facel Vega unohtamatta sakemannien omimaa Bugattia. Ja on noita varmaan muitakin - etenkin ennen sotia. Tosin PSA:n merkkejä noista ei ole kuin Talbot. Simcan voi melkein lukea myös PSAn malliksi. Tosin heillä ei ole oikeuksia Simca-nimen käyttöön. Simcallahan oli 50-luvun lopulla jopa V8 malli. Tosin Fordin vanha ja vain 2,4-litrainen.

e: Delahaye on oma suosikkini vanhoista ranskiksista https://www.google.fi/search?q=delahaye ... q=delahaye . Facel Vega tulee hyvänä kakkosena https://www.google.fi/search?q=delahaye ... facel+vega .
Mun suosikkini noista sun listaamistasi on Facel Vega.

Joskus 90-luvun alussa Petikossa oli firma, jonka nimi oli realisointikeskus. Siis se ihan orginaali sellainen, myöhemmin realisointikeskuksia syntyi kuin sieniä sateella.

Ja siellä oli myytävänä Facel Vega. Sitä ihmettelin, hienolta näytti mutta merkki ei sanonut mulle silloin paljon mitään; ranskalaiseksi tuon toki tiesin.

Simca tonni, korjaamon onni...Muistatko?

Niin, luksuksella voi tehdä rahaa. Mutta kuten itsekin totesit ja mitä minäkin yritin sanoa, luksusmallien myynnin tuottama mahdollinen voitto on täysin toissijaista verrattuna siihen, että luksusmallien avulla saadaan vähän hohtoa niihin suurella volyymillä myytäviin karvalakkimalleihinkin.

Ajattele vaikkapa sitä, kuinka Audi aikoinaan nosti itsensä samalle viivalle Mersun kanssa: siihen tarvittiin taatusti maltaita maksanut Audi V8, jonka hintataso on tosin nykyisin omituisen matala.
Vastaa Viestiin