Kuulostaa tutulle, noin se bisnes pyörii. Eräs tj omistaja kerran sanoi, että hän pitää itsellään jatkuvasti maksuhäiriömerkintää jos tulee tarve pyöräyttää firma nurin. En tiedä miten tuo toimii, mutta siksi kai olen persaukinen kroonisesti...pvalila kirjoitti:Mä olin joskus 80-luvun lopulla töissä firmassa, jossa mitään ei teetetty ulkopuolisilla. Osaamista oli ja laitteita, eli kaikki tuli kyllä tehtyä omin voimin; mitään järkeä tuossa ei vain ollut.RTMPekka kirjoitti:
Tämä on iso ongelma suomessa myös sen kautta, että firmoihin ei oteta ketään ns. ylimääräistä töihin. Kaikki tekee kaikkea. Esim. en millään pysty käsittämään miten omassa työpaikassa työnantajan kannattaa antaa minun vastailla asiakkaiden puheluihin, joissa aika yleisesti on kyseessä mm. tulostin ei nyt tulosta tasoista asiaa. Kumminkin parikymmentä vuotta on koodauskokemusta ja siinä hommassa ei keskeytykset tee ollenkaan hyvää. Kun asiaa on yrittänyt ottaa esille niin vastaus on, että ei meidän kannata palkata ketään, nuo hoituu kätevästi siinä työn ohella.
Villi veikkaus on, että tuottavuus nousisi ja joku muukin saisi töitä. Suomesta on tosiaankin aikalailla hävinnyt ns. matalan tuottavuuden työ, joka sitten kumminkin on aika tärkeää kokonaisuuden kannalta. Myös erilaiset osa-aika järjestelyt näkisin hyvänä juttuna. Kaikille ei vaan sovi tai ole kykyä painaa täyttä työaikaa jatkuvasti.
Ydinbisneksen kehittäminen jäi, liikevaihdon nopea kasvu lopahti rönsyilyyn.
Nurin se firma meni, nousi tuhkasta ja jatkoi eteenpäin vähän pienentyneenä (ja ilman velkalastia).
tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Tuossa pvalilan Robin Hoodia ajatellen joululahjavinkki:
https://www.aliexpress.com/item/Hot-sal ... 47501.html
Vaijerin pyöritin noissa on erilainen mitä se renkaaseen kihnuttanut aikoinaan oli, mutta jos sen puolesta sopii paikoilleen, niin tuollainenhan se mittarin pitää olla. Mun pyörässä on levyjarrut, joten ei käy.
Niin, rahantekeminen on hyvin vaativa laji, sitä varten pitää olla sopivasti röyhkeyttä verissä tai kosolti onnea.
Vaijerin pyöritin noissa on erilainen mitä se renkaaseen kihnuttanut aikoinaan oli, mutta jos sen puolesta sopii paikoilleen, niin tuollainenhan se mittarin pitää olla. Mun pyörässä on levyjarrut, joten ei käy.
Niin, rahantekeminen on hyvin vaativa laji, sitä varten pitää olla sopivasti röyhkeyttä verissä tai kosolti onnea.
Taisi ukko vain selitellä maksuhäiriömerkintäänsä harkituksi jutuksi.RTMPekka kirjoitti:Kuulostaa tutulle, noin se bisnes pyörii. Eräs tj omistaja kerran sanoi, että hän pitää itsellään jatkuvasti maksuhäiriömerkintää jos tulee tarve pyöräyttää firma nurin. En tiedä miten tuo toimii, mutta siksi kai olen persaukinen kroonisesti...pvalila kirjoitti:Mä olin joskus 80-luvun lopulla töissä firmassa, jossa mitään ei teetetty ulkopuolisilla. Osaamista oli ja laitteita, eli kaikki tuli kyllä tehtyä omin voimin; mitään järkeä tuossa ei vain ollut.RTMPekka kirjoitti:
Tämä on iso ongelma suomessa myös sen kautta, että firmoihin ei oteta ketään ns. ylimääräistä töihin. Kaikki tekee kaikkea. Esim. en millään pysty käsittämään miten omassa työpaikassa työnantajan kannattaa antaa minun vastailla asiakkaiden puheluihin, joissa aika yleisesti on kyseessä mm. tulostin ei nyt tulosta tasoista asiaa. Kumminkin parikymmentä vuotta on koodauskokemusta ja siinä hommassa ei keskeytykset tee ollenkaan hyvää. Kun asiaa on yrittänyt ottaa esille niin vastaus on, että ei meidän kannata palkata ketään, nuo hoituu kätevästi siinä työn ohella.
Villi veikkaus on, että tuottavuus nousisi ja joku muukin saisi töitä. Suomesta on tosiaankin aikalailla hävinnyt ns. matalan tuottavuuden työ, joka sitten kumminkin on aika tärkeää kokonaisuuden kannalta. Myös erilaiset osa-aika järjestelyt näkisin hyvänä juttuna. Kaikille ei vaan sovi tai ole kykyä painaa täyttä työaikaa jatkuvasti.
Nurin se firma meni, nousi tuhkasta ja jatkoi eteenpäin vähän pienentyneenä (ja ilman velkalastia).
Maksuhäiriömerkintä vähentää yhteistyökumppanien halua myydä mitään luotolla ja tekee yrittäjän elosta hankalaa.
Ehkä ukko toivoi, että velkojat eivät aja saataviaan ulosottoon, jos käytettävissä olevien tietojen perusteella periminen tulee kuitenkin epäonnistumaan.
Pankkien jne. suhteen tuosta ei ole toivoakaan.
Mulla oli se kulmikkaampi versio nopeusmittarista, nimeä en nyt muista. Ja on edelleen, luultavasti.jtbo kirjoitti:Tuossa pvalilan Robin Hoodia ajatellen joululahjavinkki:
Renkaaseen kihnuttajat olivat niissä halvemmissa malleissa, muovisemmissa.
Niissä oli se etu, että sama mittari kävi kaikkiin tuumakokoihin.
On noita kantikkaanakin ja kun sulla on tapana ajaa pitkällä pykälällä, niin tuossa olisi mukavan pitkälle tuo asteikkokinpvalila kirjoitti: Mulla oli se kulmikkaampi versio nopeusmittarista, nimeä en nyt muista. Ja on edelleen, luultavasti.
Renkaaseen kihnuttajat olivat niissä halvemmissa malleissa, muovisemmissa.
Niissä oli se etu, että sama mittari kävi kaikkiin tuumakokoihin.
https://www.aliexpress.com/item/Bicycle ... 78343.html
Tuolla kiinassa kyllä tehdään paljon kaikenlaista, jota meillä sanotaan ettei ole / ei saa. Esimerkiksi paikallisessa kaikenlaisen roinan halpakaupassa kävin, jossa on kaikenlaista ompelutarvikettakin, kysyin missä vetoketjut, niin vastaus oli ei kuulu meidän valikoimiin.
Joskus kävin ihan sellaisessa kangaskaupassa vai miksi niitä nyt sanotaan ja yritin ostaa metallista vetoketjua, sanottiin ettei niitä tehdä enää.
IKH myymälässä olen useasti käynyt ja melkeinpä mikä tahansa mitä kysyy on ettei ole, huvittavinta oli kun itse yrittäjä oli tiskillä ja valittelin kuinka sormet kankeana kylmästä, kysyin mopon osaa ja sanoi vain että odottaa jotta yksi myyjä vapautuu joka tietää enemmän, muttei edes yrittänyt hommata lisämyyntiä esittelemällä rukkasosastoa, menee kai niin hyvin ettei tarvitse edes yrittää.
Yhteistä kaikissa tapauksissa on, että parilla eurolla tai kymmenillä senteillä kiinalainen toimittaa postiin parissa viikossa ja jos ei löydy niin pian jostain kaivavat tai jos ei muuten niin tekevät.
Paljonkos se ei oon myyminen maksaa? Tietty tähän kuuluu osana myös se säästämisen ja tiukan talouskurin kirous, ehkä myös riskien liian suuri pelko.
Kivijalkamyymälöiden murroksessa osa ilmeisesti yrittää yhä olla niin kuin ei murrosta olisikaan tai ehkä paikallisilla toimijoilla ei vain ole mitään käsitystä myynnistä, jotenkin kun on pärjätty ennen niin tehdään samalla kaavalla sokeasti raiteilla eteenpäin. Siinäkin on yksi ongelma mistä pitäisi ehkä kasvaa ulos.
Mahdottoman kiva on se, että on noita jotka nykyään jo tietävät ongelman ja osaavat jotain ehkä tehdäkkin asialle:
http://www.epressi.com/tiedotteet/tyoel ... -onko.html
Tuo siis pitäisi kai jokaiseen kivijalkamyymälään kantaa, että jotain tapahtuisi
https://www.prisma.fi/fi/prisma/suomala ... inen-kirja
Tai ehkä se "ei v***u, ei s*****a voisi vähemmän kiinnostaa, on niin surkeaa bisnestä" lausahdus yhtäkin asiaa kysyessäni on oikeampi tapa, ainakin perisuomalainen myyntikulttuuri edellyttää moista, eikä nähdä sitä miten paljon se yksi huono bisnes voisi mahdollistaa hyvää bisnestä tai miten paljon moinen asenne tuhoaa hyvän bisneksen mahdollisuuksia.
pvalila kirjoitti:Taisi ukko vain selitellä maksuhäiriömerkintäänsä harkituksi jutuksi.RTMPekka kirjoitti:Kuulostaa tutulle, noin se bisnes pyörii. Eräs tj omistaja kerran sanoi, että hän pitää itsellään jatkuvasti maksuhäiriömerkintää jos tulee tarve pyöräyttää firma nurin. En tiedä miten tuo toimii, mutta siksi kai olen persaukinen kroonisesti...pvalila kirjoitti:Mä olin joskus 80-luvun lopulla töissä firmassa, jossa mitään ei teetetty ulkopuolisilla. Osaamista oli ja laitteita, eli kaikki tuli kyllä tehtyä omin voimin; mitään järkeä tuossa ei vain ollut.RTMPekka kirjoitti:
Maksuhäiriömerkintä vähentää yhteistyökumppanien halua myydä mitään luotolla ja tekee yrittäjän elosta hankalaa.
Ehkä ukko toivoi, että velkojat eivät aja saataviaan ulosottoon, jos käytettävissä olevien tietojen perusteella periminen tulee kuitenkin epäonnistumaan.
Siinä oli välissä vielä yksi y-numero, eli sillä oli firma, jossa joka sitten omisti tämän puljun jossa olin silloin töissä. Palkkaa ei nostanut vaan laskutuksella meni rahaliikenne eli kaiketi vaan konsultoi tms. Sitä en tiedä mitä siellä alimmalla puljulla tapahtui, oliko siellä toissä... Näytti noin ulkoisesti kumminkin menevän ihan hyvin sillä ja tosiaan taustalla oli tuollainen velkojen nollaus.
Kaikenkaikkiaan hyvin outo kuvio ja kai siinä oli jokin tarkoitus kun tuollainen oli rakennettu.
Ei noita kaikkia kuvioita aina heti ole helppo ymmärtää.RTMPekka kirjoitti:pvalila kirjoitti:Taisi ukko vain selitellä maksuhäiriömerkintäänsä harkituksi jutuksi.RTMPekka kirjoitti:Kuulostaa tutulle, noin se bisnes pyörii. Eräs tj omistaja kerran sanoi, että hän pitää itsellään jatkuvasti maksuhäiriömerkintää jos tulee tarve pyöräyttää firma nurin. En tiedä miten tuo toimii, mutta siksi kai olen persaukinen kroonisesti...pvalila kirjoitti:Mä olin joskus 80-luvun lopulla töissä firmassa, jossa mitään ei teetetty ulkopuolisilla. Osaamista oli ja laitteita, eli kaikki tuli kyllä tehtyä omin voimin; mitään järkeä tuossa ei vain ollut.RTMPekka kirjoitti:
Siinä oli välissä vielä yksi y-numero, eli sillä oli firma, jossa joka sitten omisti tämän puljun jossa olin silloin töissä. Palkkaa ei nostanut vaan laskutuksella meni rahaliikenne eli kaiketi vaan konsultoi tms. Sitä en tiedä mitä siellä alimmalla puljulla tapahtui, oliko siellä toissä... Näytti noin ulkoisesti kumminkin menevän ihan hyvin sillä ja tosiaan taustalla oli tuollainen velkojen nollaus.
Kaikenkaikkiaan hyvin outo kuvio ja kai siinä oli jokin tarkoitus kun tuollainen oli rakennettu.
Rehellinen yrittäjä, joka huomaa nykyisen firmansa kohta menevän nurin, saattaa perustaa uuden firman ja laittaa sen uuden firmansa takaamaan kaatumassa olevan firmansa velat. Tuossa kuviossa on järkeä vain, jos yrittäjä ihan oikeasti haluaa rästinsä velkojilleen maksaa: se uusi firma saa näet vähentää vanhan yrityksen rästien maksamisen verotettavasta tuloksestaan, yksityishenkilönä yrittäjä joutuisi hoitelemaan velkojensa maksun verotetuilla tuloillaan.
Kuviossa on järkeä tosiaan vain silloin, kun kyseessä on nk. kunnian mies.
Aika kovaa sitä kulkevat jo nuo nopeimmat velotkin:
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... -h/6133112
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... -h/6133112
Taitaapi olla niin, että huonompi minäni saa voiton ja työnteko tältä illalta päättyy tähän.
Muutaman laskun lupasin vaimolle vielä kirjoittaa, mutta hän tarvitsee ne vasta huomenna iltapäivällä.
Televisionmetsästys ei ole vielä tuottanut tulosta. Tai tavallaan on: mä olen nostanut budjetin noin 200 egen tasolle.
Tuolla hinnalla mä saan jo muutaman kuukauden ikäisen töllön, jolla on takuuta reippaasti yli vuosi jäljellä.
Vanhat LCD-telkkarit, ajalta ennen LED-taustavaloja, kestivät vain tietyn määrän käyttötunteja ja sitten näyttö meni pimeäksi.
Teoriassa taustavalolampun voi vanhaan telkkariin vaihtaa mutta taloudellisesti järkevää se ei ole.
Itse mä en tuollaiseen enää jaksa ryhtyä, edellisestä lampunvaihto-operaatiosta on mulla jo aivan liikaa aikaa.
Eli leditöllän mä nyt ilmeisesti tyttärien kotiteatteriin ostan, vaikka ei sille teatterille kauheasti käyttötunteja vuodessa kerry.
Koskahan mun laiskuuteni ja saamattomuuteni saavuttaa sen tason, että jätän talvirenkaiden vaihdon jonkun toisen tehtäväksi?
Muutaman laskun lupasin vaimolle vielä kirjoittaa, mutta hän tarvitsee ne vasta huomenna iltapäivällä.
Televisionmetsästys ei ole vielä tuottanut tulosta. Tai tavallaan on: mä olen nostanut budjetin noin 200 egen tasolle.
Tuolla hinnalla mä saan jo muutaman kuukauden ikäisen töllön, jolla on takuuta reippaasti yli vuosi jäljellä.
Vanhat LCD-telkkarit, ajalta ennen LED-taustavaloja, kestivät vain tietyn määrän käyttötunteja ja sitten näyttö meni pimeäksi.
Teoriassa taustavalolampun voi vanhaan telkkariin vaihtaa mutta taloudellisesti järkevää se ei ole.
Itse mä en tuollaiseen enää jaksa ryhtyä, edellisestä lampunvaihto-operaatiosta on mulla jo aivan liikaa aikaa.
Eli leditöllän mä nyt ilmeisesti tyttärien kotiteatteriin ostan, vaikka ei sille teatterille kauheasti käyttötunteja vuodessa kerry.
Koskahan mun laiskuuteni ja saamattomuuteni saavuttaa sen tason, että jätän talvirenkaiden vaihdon jonkun toisen tehtäväksi?
pvalila kirjoitti:Taitaapi olla niin, että huonompi minäni saa voiton ja työnteko tältä illalta päättyy tähän.
Olen ajatellut niin, että kun en enään kykene itse vaihtamaan renkaita niin on syytä jättää myös ajohommat. Aika näyttää kumpi raja tulee ensin vastaan, lääkärin ajokielto vai oma.
Me eletään 2000-lukua, miksi yhä vaihtaa itse, kun sitä varten on robotit?
https://www.cnet.com/news/darpas-robot- ... use-bombs/#!
Jos pitää uudet kumit pistää vanteelle, niin siihenkään tarvitse tuskailla renkaita liikkeeseen, hommaa vaan robotin.
http://www.giuliano-automotive.com/Amer ... queen.html
No niin, voihan se tulla vähän kalliiksi, mutta uskokaapa vain, niin noita tulee kiihtyvällä tahdilla käytännön elämään.
Jos pitää uudet kumit pistää vanteelle, niin siihenkään tarvitse tuskailla renkaita liikkeeseen, hommaa vaan robotin.
No niin, voihan se tulla vähän kalliiksi, mutta uskokaapa vain, niin noita tulee kiihtyvällä tahdilla käytännön elämään.
Voisin kyllä ottaa sellaisen robotin, joka tekee nämä päivätyöt. Haittaa pahasti harrastusta / puuhastelua ainakin näin syksy/talviaikaan kun tulee pimeä liian aikaisin.jtbo kirjoitti:Me eletään 2000-lukua, miksi yhä vaihtaa itse, kun sitä varten on robotit?
Jaa, kyllä meillä ainakin on lumi jo maassa, paljon valoisampia nuo illat, mutta sellainen toinen haittatekijä tuosta on kyllä.RTMPekka kirjoitti: Voisin kyllä ottaa sellaisen robotin, joka tekee nämä päivätyöt. Haittaa pahasti harrastusta / puuhastelua ainakin näin syksy/talviaikaan kun tulee pimeä liian aikaisin.
Tosin nykyään on niin hyviä otsalamppuja ja akkuja, että itse olen huomannut pimeyden olevan itselläni vain tekosyy laiskotteluun, lamppu päässä sitä näkisi tehdä aivan hyvin, mutta ei tule niin tehtyä.
Sitähän voi vuokrata kalliita teleskooppeja, tai siis käyttöaikaa niistä ja netin yli sitten antaa käskyjä sekä nauttii komeista kuvista sisältä poistumatta. Missähän vaiheessa sama tulee roboihin, että voi ikäänkuin vuokrata tehtaan? 3D printtauspalveluitahan on jo myös, joten uskoisin, että tuotantohommissa siirrytään siihen suuntaan, että tehdas ei tee omaa tuotetta vaan myy tuotantoaikaa, vuokralainen antaa vaan filut joiden mukaan robot vääntää tuotteen.
Itsestään ajavan auton ja renkaanvaihtorobon yhdistelmällä saisikin jo näppärän bisneksen, joskin kausiluontoisen päivätyön korvikkeen. No, kyllä ne siihen vielä kehittyvät.
Eikös tuo Foxconn ole jo aika pitkälle sitä, mitä jtbo mietti?jtbo kirjoitti:Jaa, kyllä meillä ainakin on lumi jo maassa, paljon valoisampia nuo illat, mutta sellainen toinen haittatekijä tuosta on kyllä.RTMPekka kirjoitti: Voisin kyllä ottaa sellaisen robotin, joka tekee nämä päivätyöt. Haittaa pahasti harrastusta / puuhastelua ainakin näin syksy/talviaikaan kun tulee pimeä liian aikaisin.
Tosin nykyään on niin hyviä otsalamppuja ja akkuja, että itse olen huomannut pimeyden olevan itselläni vain tekosyy laiskotteluun, lamppu päässä sitä näkisi tehdä aivan hyvin, mutta ei tule niin tehtyä.
Sitähän voi vuokrata kalliita teleskooppeja, tai siis käyttöaikaa niistä ja netin yli sitten antaa käskyjä sekä nauttii komeista kuvista sisältä poistumatta. Missähän vaiheessa sama tulee roboihin, että voi ikäänkuin vuokrata tehtaan? 3D printtauspalveluitahan on jo myös, joten uskoisin, että tuotantohommissa siirrytään siihen suuntaan, että tehdas ei tee omaa tuotetta vaan myy tuotantoaikaa, vuokralainen antaa vaan filut joiden mukaan robot vääntää tuotteen.
Itsestään ajavan auton ja renkaanvaihtorobon yhdistelmällä saisikin jo näppärän bisneksen, joskin kausiluontoisen päivätyön korvikkeen. No, kyllä ne siihen vielä kehittyvät.
Myyvät toki tuotantokapasiteetin lisäksi suunnitteluosaamista jne.
Mutta jtbo tarkoitti ehkä vähän enemmän sellaista kirjojen print on demand -painotoimintaan verrattavaa vuokratehdasta: sellaista, josta voi ostaa vähän pienemmänkin sarjan tuotteita suhteellisen järkevään hintaan.
Ainakin tuo kirjojen print on demand on niin kallista, että aika harvoin se kilpailee perinteisen kirjapainotoiminnan kanssa.
Eilen näkyi Hiekkaharjussa valkoista ensimmäisen kerran. Ei se ihan lunta ollut eikä maassa selvinnyt hengissä sekuntiakaan, mutta kyllä se renkaidenvaihtovietin laukaisi.
Tuossa on tuotteistettu yksi lukemattomista jutuista, joita tässä ketjussa on pohdittu:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... taa-lampoa
Pohjimmiltaan tuossa tarkassa säädössä on kysymys siitä, että lämpötilaa lasketaan. Sitä yritetään laskea siten, että haitta asumismukavuudelle olisi mahdollisimman pieni.
Jokin biometrinen mittaus tuohon pitäisi kai yhdistää, sillä ihan samassa lämpötilassa mun on välillä kylmä, välillä kuuma. Väsymys, työnteko, terveydentila, ties mitkä kaikki vaikuttavat siihen, mikä milloinkin tuntuu hyvältä.
Akkuvirralla lämpenevä villapaita pitäisi yhdistää tuollaiseen systeemiin: näin lämpötila voisi olla eri perheenjäsenille erilainen.
Peltier-elementti paitaan niin kesällä voisi yksilöllisesti myös jäähdyttää perheenjäseniä...
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... taa-lampoa
Pohjimmiltaan tuossa tarkassa säädössä on kysymys siitä, että lämpötilaa lasketaan. Sitä yritetään laskea siten, että haitta asumismukavuudelle olisi mahdollisimman pieni.
Jokin biometrinen mittaus tuohon pitäisi kai yhdistää, sillä ihan samassa lämpötilassa mun on välillä kylmä, välillä kuuma. Väsymys, työnteko, terveydentila, ties mitkä kaikki vaikuttavat siihen, mikä milloinkin tuntuu hyvältä.
Akkuvirralla lämpenevä villapaita pitäisi yhdistää tuollaiseen systeemiin: näin lämpötila voisi olla eri perheenjäsenille erilainen.
Peltier-elementti paitaan niin kesällä voisi yksilöllisesti myös jäähdyttää perheenjäseniä...