Rossipohjan päälle märkätila??

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
puumies
Jäsen
Jäsen

Re: Rossipohjan päälle märkätila??

Viesti Kirjoittaja puumies »

PetteriKivimäki kirjoitti:^Tuosta muovimatosta. Voikohan niissä olla mikroskooppista halkeilua tai jotain, sillä kun purin yläkerrasta pahalta haisevan 1980-luvun kylppärin, niin betonivalu oli ehjän muovimaton alla kosteaa/suorastaan märkää ja homeessa tietty - muualtakin kuin lattiakaivon ympäriltä. Mulla on jossain arkistoissa kuvakin, linkitän lähipäivinä kun löydän..

Pakkohan se oli laittaa uusiksi kaikki lattialastulevyä myöden. Muuten se "kosteudenkestävä lattialastulevy" kerää itseensä todella ruman näköistä mustaa hometta.. :evil:
Kyllä jos 80 luvulla on viimeksi tehty pesutila remppa, niin paljon mahdollista, että muovimatto on pettäny. Pesutila remppa pitää nyky vesieristeilläkin tehdä 15-20 vuoden välein. Vesieristeet ja hyörysulut eivät ole ikuisia ja remppa kannattaa tehdä ennen kuin tulee ongelmia. Olen kyllä kuullut muovimatto lattioista jotka ovat pitäneet 80 luvulta tähän päivään, mutta itse varaudun jo henkisesti max. 15 vuoden päästä pesutilan pinnat uusimmaan. Minulla kyllä näkyy pesutilojen ulkopuolella heti jos vesi pääsee rakenteisiin. keittön lattian laminaatit turpoaa melko nopeaa jos vuotoja tulee. Ei kerkeä homehtua, kun vuotopaljastuu. Lisäksi minulla on vielä mahdollista laittaa vuoto hälytin pesutilan lattian alle on sen verran remppa vielä kesken pesutilojen ulkopuolelta, jota harkitsen vielä. Käytössäni on verisure palvelu.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: Rossipohjan päälle märkätila??

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Meillä on nyt 1980-luvun lopun kötöstyksen tilalla tuommoinen yläkerrassa, rakennettiin raksaukon kanssa kokonaan uusiksi ihan pohjia myöden:
Kuva

Ja seiniä ja kattoa kanssa, ne tein itse.

Juuri tuon mainitsemasi puutalon elämisen vuoksi pyrin pitämään lattian mahdollisimman kuivana, eli käyttämällä suihkukaappia (suihkukaapin poistoputki menee lattiakaivoon, mutta kuvassa ei sitä vielä ole) ja pitämällä lattialämmitystä päällä käytännössä aina. Aion tehdä alakerran kylppärin ensi kesänä samalla metodilla alakertaan rossipohjan päälle, eli alle eristeitten vaihto ja viemärit sekä kunnon pohjat uusiksi -> vaneri -> erotuskerros -> 50 mm. valu, jossa lattialämmityskaapeli -> vedeneristys ja laatta. Ilmankostedesta huolehtii kosteusohjattu pax.

Minnuu mietityttää lattialämmityskaapelin käyttöikä, kuinkas pitkää niille lupaavatkaan? Nimittäin tuo kuvan lattia ja tuleva alakerran kylppärin lattia joudutaan sitten laittamaan heti uusiksi, jos/kun joskus lattialämmityskaapeli kyrvähtää ja lakkaa toimimasta. Yläkerran kylppäri kun on kylmää sivukaista vasten ja alakerran kylppäri kylmää alapohjaa vasten..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Vastaa Viestiin