Patteriremppa

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Patteriremppa

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Miksi urakka?

Kun kysyt urakkaa, niin urakoitsija varautuu kaikkiin mahdollisiin vaikeuksiin ja takuutöihin. HIntaa kertyy.

Ota putkarit tuntihommina niin otat toki riskin jos toisenkin, mutta helposti pääset halvemmalla.
Lahti411
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kun vain löytäisi sellaisen putkarin, kuka tekee tuntihommina... Kun en ole paikkakunnalta kotoisin, niin ei ole mitään tai ketään, mistä lähteä kyselemään putkaria. Mielellään ottaisinkin "mies ja paku"-tyyppisen ratkaisun, jossa putkari tulee aina tekemään tarvittavan homman. Ja toisaalta, jos koko järjestelmä menee uusiksi, niin kyllä kai se väkisinkin urakaksi muodostuu. Esim. sähkötyöt sujuvat kyllä näppärästi tuntitaksalla, kun asentaja pätkäisee aina sähköt pois sopivasta paikasta ja tulee sitten purkuhommien ja rempan etenemisen mukaan paikalle, kun pääsee taas omia hommia jatkamaan. Tuossa patterirempassa on vähän pakko tehdä reilumpia työrupeamia kerralla, kun ei talo voi olla ilman lämmitystä pitkään tähän vuodenaikaan.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Siis työnsuunnittelu haaste :-)

Kiinnitä patterit valmiiksi paikoilleen, jos mahdollista, tee pienempi urakka runkolinjojen vetämisestä.

Ja teet hommat lämmityskauden ulkopuolella ...tai ostat motonetistä 19.90 lämmittimen joka huoneeseen. Noilla menee monta viikkoakin....sähkö on halpaa.
pera8x
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

teet remontin itse vaan. ei se mitään rakettitiedettä ole. vetelet vaikka sinkityllä putkella ja puristusliitoksilla. homma käy joutusasti, eikä oikeastaan tartte mitään muuta erikoisempaa, kun sen puristuskoneen. sellasen voi toki ostaa, mutta taitaa maksaa jotain pari tonnia +100e/leuka. vaihtoehtoisesti sellasen voisi saada jostain lainaan, tai vuokralle. no, joka tapauksessa tuolla vekottimella homma hoituu kohtuu vikkelästi ja vaivattomasti.

lisäksi tarttet putkileikkurin ja pienemmille putkille olisi hyvä olla taivutin, niin tulee siistimää jälkeä ja säästyy rahaa, kun ei pala niin mahdottomasti noita mutkia. muutenhan homma on vaan putkien pätkimistä ja mutkien liittämistä noin niinku pääpiirteittäin. termarien ja sen sellasten ruuvvaamista ja patterien kiinnittelyä. perus remppaa siis.

noiden putkareiden velotukset on jotain aivan käsittämättömiä. ei mene kyllä mun jakeluun, että mikä siinä niin mahdottomasti maksaa. kuten sanottu, niin se työ ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä, vaan ihan perus ruuvvaammista. jonkun spesiaali lääkärin velotukset ymmärtääkin, kun homma on sellasta spesiaalia. mutta että putkari rokottaa parin päivän työstä melki kymppitonnin.. huh huh. jos sitä ajattelee siltä kantilta, että paljonko itse joutuu tekemään töissä töitä, että saa tienattua takasin kaikkine korkoineen tuon putkarille maksaman summan, niin kyllä siinä saa useamman kuukauden rehkiä normi palkkatöissä. miksi ei sitten saman tein rehkisi omaa torppaansa kuntoon ja ottaa töistä vaikka palkatonta vapaata sen, mitä tarttee. säästää melkosen köntin rahaa, eikä tartte rehkiäkkään niin paljoa. suosittelen kyllä vahvasti tarttumaan hommaan itse. vaikka ei ole kokemusta putkitöistä, niin siinähän ne oppii tekemällä. mitenkä sitä koskaan mitään voisi oppiakkaan, jos ei ikinä mitään tee? rohkeesti vaan kiinni hommaan, niin kyllä se siitä etenee.

itse opiskelin putkitöitä vastaavassa tilanteessa. aikasempi kokemus oli täysin nolla. omaa torppaa aaloin remontoimaan ja putkiremontti siinä oli ajankohtainen. piirsin huoneista kaavion, että montako patteria tarvitaan ja monta metriä on talon sivut jne. noiden kanssa sitten paikalliseen putkiliikkeeseen, niin ne laski paljonko tarvitaan minkäkin kokosta putkea ja listasi kaikki tarvittavat hilut ja kilkkeet. kertoi minkälaisia pattereita tarvitaan jne. siinä sitten vielä neuvoi kuinka osat käy töisiinsa ja mikä osa tulee minnekkin ja kuinka tiivistehamppu laitetaan jne. puolituntisen jälkeen homma oli selvä. putkiliike oli tyytyväinen, kun sai myytyä mulle patterit ja putket ja osat ja minä olin tyytyväinen, kun sain pikaopetuksen hommaan.

sitten vaan työn touhuun. pari päivää siinä meni väkertäessä. vesiä laskiessa putkistoon pikkasen jännitti. lopputuloksena, että mikään ei vuotanut mistään ja kaikki toimi niinku pitääkin. ja minä olin tyytyväinen kaikin puolin.
jutee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jutee »

ylläolevasta syystä päädyin itse että teen perinteisesti kierteyttämällä mustasta, putki ja muuta metallihommat nyt työn puolesta tuttua kauraa ettei mitää ihmeellistä mut vielä on arpomatta putkikoot mitä käytän, kellariin joku runkoputki mistä sitten nousut pattereille, talon päädyis pitäis liittää 3 tai 4 patteria samaan nousuun, kylhän sitä isoakin putkee saa meneen mut sitä on vaa veemäisempi kierteyttää.. jos ny ensin odottelis veronpalautuksia ni pääsee ensin tilaan vesitakan ja varaajan jne. pööpannun kaveriksi/korvaajaksi :)
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Miksi käyttää rautaputkia, mitä etua niistä on komposiitti- tai muoviputkiin verrattuna? Painoa enemmän, hukkalämpöä enemmän, huomattavasti työläämpiä asentaa, putket pitää pintakäsitellä, ja kyseessä on ruostuva metalli, miksi ihmeessä sellaista kannattaisi käyttää vesiputkissa?
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Miksi käyttää rautaputkia, mitä etua niistä on komposiitti- tai muoviputkiin verrattuna? Painoa enemmän, hukkalämpöä enemmän, huomattavasti työläämpiä asentaa, putket pitää pintakäsitellä, ja kyseessä on ruostuva metalli, miksi ihmeessä sellaista kannattaisi käyttää vesiputkissa?
Siistit asennettuna ja sopii rintamamiestaloon.

Elämässä on muitakin arvoja.. :-)
lmfmis
Jäsen
Jäsen

jutee kirjoitti:.. jos ny ensin odottelis veronpalautuksia ni pääsee ensin tilaan vesitakan ja varaajan jne. pööpannun kaveriksi/korvaajaksi :)
Tuo ei tule toimimaan...

Kannattaa ensin lukea vesitakkakokemuksia täältä palstoilta.
Spautio
Jäsen
Jäsen

lmfmis kirjoitti:
Siistit asennettuna ja sopii rintamamiestaloon.

Elämässä on muitakin arvoja.. :-)
Makuasioista en lähde väittelemään :-) Mutta ei kait tarkoitus ole jättää näkyville kuin mahdollisimman vähän putkia, ja noissa VK-malleissa saa liitännät tehtyä alapuolelta ja samasta päästä, jolloin ei näy kuin pienet pätkät putkia. Nousuputket voi sutia pensselillä ja kannakkeet myös, niin tulee aika samannäköinen kuin itse sudittu rautaputki :-) Ihmettelin vain että miksi nähdä niin kova työmäärä rautaputkien takia.
jutee
Jäsen
Jäsen

lmfmis kirjoitti:
jutee kirjoitti:.. jos ny ensin odottelis veronpalautuksia ni pääsee ensin tilaan vesitakan ja varaajan jne. pööpannun kaveriksi/korvaajaksi :)
Tuo ei tule toimimaan...

Kannattaa ensin lukea vesitakkakokemuksia täältä palstoilta.

kovasti olen palstoja lueskellut jne. enkä ole kyl toimimatonta systeemiä vielä löytänyt, naapuri lämmittää samanmoisella systeemillä ja töissäkin tuosta suunnitelmaa esitellyt lukeneemmille kun lämpövoimalalla töitä teen.. siitä en kyl vielä tiedä varmaksi teenkö vesipesän tuohon pönttöuuniin vai laiskottaako sen verran että valmis vesitakka kellariin kun sinne pitäis takka kuitenkin laittaa..
jutee
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Miksi käyttää rautaputkia, mitä etua niistä on komposiitti- tai muoviputkiin verrattuna? Painoa enemmän, hukkalämpöä enemmän, huomattavasti työläämpiä asentaa, putket pitää pintakäsitellä, ja kyseessä on ruostuva metalli, miksi ihmeessä sellaista kannattaisi käyttää vesiputkissa?

juurikin siksi kun semmoiset täällä alunperinkin ollut ja hyvässä kunnossa toistaiseksi 67 vuoden käytöllä, ei ruostetta jne. luotan töissäkin mieluummin karvaan ja kittiin kun noihin uusiin o-rengas virityksiin jne. tietty vaivalloisempi tehdä mutta tulee tehtyä tuos pikkuhiljaa jos kesään mennessä sais edes laiteltua loppu ja alkupään vetoja vaille tuos rinnalla ja pintavetona, ja toisekseen ei tarvi hommata kallista puristuskonetta
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Kyllä minä sisällä ollessani ne putket nään ja mustasta raudasta tehdyt sopii minun silmään hyvin.

Mutta onhan ihmisiä joiden silmään passaa se ilmalämpöpumppumankeli olohuoneeseen :mrgreen:
Spautio
Jäsen
Jäsen

Eikö putket kuulu koteloida, ja putkissa kuuluu olla tällöin olla suojaputki + eriste ympärillä, miksi niitä putkia pitäisi jättää esiin, mitä hienoa on pitkin seiniä kulkevissa vesiputkissa? Kukin tehköön kuten lystää noi putket, meitsi ei vaan ymmärrä tuota materiaalivalintaa. Ehkä meillä 1967 valmistuneessa läävässämme oli putket jotain huonoa vastakauppaterästä (samaa mistä Fiatit valmistettiin varmaankin 1990-luvulle saakka), kun kaikki putket murtuivat suunnilleen kun niille puhui rumasti jo vuonna 2012, jolloin purin koko radiaattoriverkoston pois) :-)
pera8x
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei toi sinkitty rautaputki ole mun silmään ainakaan huonon näköistä. pikemminkin päinvastoin. eikä ne putket asuintiloissa juuri näy, kun siinä kohtaa, missä on patteri. menee kellarin katossa ja nousee ylös vain patterin kohdilta. ihan siistin näköset.

kait ne perinteiset mustasta raudaste tehdyt putketkin ihan siistit on, kun ne vaan maalaa vaikka valkoseksi. yhtä hyvin olisin voinut tehdä ihan täysmustasta omatkin putket, mutta sain tuon koneen lainaan ja hommaa kehuttiin niin helpoksi, niin tein sitten sinkitystä. kotelointi ja rakenteisiin piilottaminen on vihoviimenen homma, mitä putkitöissä tekisin, paitsi tietenkin läpiviennit seinien, tai lattian läpi.

noista muoviputkista vielä, että nehän ne vasta rumia onkin. käyttövesiputket mulla on pexiä ja se ei kyllä ole miltään kantilta katsottuna silmälle mikään kaunistus. ja vielä, kun ne menee suojaputkissa lattiasta läpi, niin tekee entistä karseemman näköseksi. onneksi nekään ei sentään näy asuntiloissa, vaan pelkästään kellarissa. komposiitti ja muovi, kun ei oikein ole edes suoraa ikinä, ellei sitä tue kymmenen sentin välein. itse en ainakaan vaan tykkää. ainoa hyvä puoli noissa on se, että ne on halpaa. ja kuten tiedämme, niin halvalla ei saa hyvää.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Kieppitavarana hankitun 25mm:n komposiittiputken saa kyllä tasan suoraksi jos ei ole ihan täysi uuno tai juovuksissa. Ei kait kukaan koteloikaan vesiputkia joissa ei ole suojaputket ja eristeet ympärillä? Yhtään liitosta ei tietenkään saa jättää piiloon, ei niin koteloon, kuin ei lattiankaan alle. Ei rautaputkilla, eikä millään muullakaan materiaalilla.
Vastaa Viestiin