Kertauksen vuoksi voisin kertoa lyhyesti taustaa. Eli kyseessä ei "virallisesti" ole rintamamiestalo, vaan 1960-luvulla rakennettu normaali, kaksikerroksinen omakotitalo kellarilla ja sokkelipohjalla. Itse en enää asu kyseisessä omakotitalossa, sillä muutin sieltä omaan asuntoon n. puolisentoista vuotta sitten. Tällä hetkellä omakotitalossa asuu äitini. Olen tosin käynyt auttelemassa häntä tekemällä mm. pieniä korjauksia, lumitöitä, ruohonleikkuuta sekä lämmittelemällä saunaa.
Nyt tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että jonkinlainen putkiremontti on kyseiseen omakotitaloon tulossa, sillä kellarissa oleva, pesukoneen käytössä ollut kylmävesiputki on jostain kohtaa murtunut ja se vuotaa tihuttaen koko ajan. Todennäköisesti kyseinen putki tullaan sulkemaan kokonaan, ja pesukone liitetään saunan puolelle uuteen hanaan, jossa on oma liitäntä pesukoneelle. Samassa putkiremontissa tullaan todennäköisesti vaihtamaan myös yläkerran ja alakerran tulovesiputket niin vessoista kuin myös keittiöistä.
Remontin kustannukset tultaneen jakamaan perikunnan kesken, eli äitini ja kahden sisaruksen. Myös vakuutusyhtiö korvannee osan kustannuksista. Remontin laajuus ja kustannukset toki selvinneevät tarkemmin kun perikunta asiasta keskenään neuvottelee ja urakasta tehdään sopimus rakennusyhtiön kanssa.
Itseäni tämä asia ei mieltäni sinällään paina, koska en siis asu ko. omakotitalossa, enkä ole osakas, mutta toki äitini puolesta olen jonkin verran huolissani.
Putkiremontin työlista olisi siis todennäköisesti vähintään seuraava:
- uudet tulovesiputket saunalle ja uusi hana pesukoneliitännällä
- uudet tulovesiputket yläkerran keittiöön ja vessaan
- uudet tulovesiputket alakerran keittiöön ja vessaan
- + mahdolliset tarvittavat pintaremontit seiniin ja kattoihin
Kysyisn nyt tässä lähinnä sitä, että kuinka kauan tuo tuleva putkiremontti tulee kestämään? 1-2 kuukautta, yli kolme kuukautta tai kauemmin? Pääseekö äitini tämän vuoden puolella enää/vielä joulusaunaan?