Vehnäjauholiisterin teko?
-
Turboruuvi
- Jäsen

Vehnäjauholiisterin teko?
Kun on kuulemma herkkä palamaan pohjaan, niin onko vesihauteessa keittäminen hyvä idea?
Siis 2 kattilaa, joista ulomman pohjalla vettä.
Jääkö liian kylmäksi?
Mitenkäs se veden ja jauhojen suhde? Yleensähän muodossa 1:9 tarkoittaa massojen suhdetta, mutta olin ymmärtävinäni, että tässä
se olisi tilavuussuhde?
Joku voisi ehkä laittaa tänne ohjeen, kun linkit näyttävät vanhentuneen.
Siis 2 kattilaa, joista ulomman pohjalla vettä.
Jääkö liian kylmäksi?
Mitenkäs se veden ja jauhojen suhde? Yleensähän muodossa 1:9 tarkoittaa massojen suhdetta, mutta olin ymmärtävinäni, että tässä
se olisi tilavuussuhde?
Joku voisi ehkä laittaa tänne ohjeen, kun linkit näyttävät vanhentuneen.
Re: Vehnäjauholiisterin teko?
Tässä yksi ohje eikä missään tapauksessa ainoa tapa; Itte tehnyt siten että mittaan 3 litraa vettä kattilaan. Siitä kahmasee kupillisen kylmää vettä ja sekottaa 3 dl jauhoja siihen. Loppuvesi kiehumaan ja kun vesi kiehuu kunnolla niin nostan jo pois hellalta ja vispilä sekoittaen liruna kaataa jauhoseoksen joukkoon. Eli kiisselinkeiton tapaan. En keittele enempää sekoituksen jälkeen. Perunajauho käy kanssa, itse nykyään käytän sitä, silloin yleensä vähän vähemmänkin jauhoa riittää ja lopetan kaatamisen kun saennut näppituntumalta riittävästi.
-
Turboruuvi
- Jäsen

Kiitos.
No eiköhän vesihaude sitten toimine ihan hyvin.
No eiköhän vesihaude sitten toimine ihan hyvin.
Vesihaude toiminee kyllä, mutta en minä sitä ole koskaan saanut poltettua ilmankaan. Olen yleensä tehnyt suosiolla liian vahvaa tavaraa ja jäähtymisen jälkeen lantrannut vedellä sopivaksi, se kun vielä jäähtyessään jonkunverran jämäköityy.
Niin ja jos tulee paakkuja syystä tahi toisesta niin sauvasekoittimella saa sileää. Tapettiliisteri saattaa hyvinkin olla ainoa kokkaus joka minultakin varmuudella onnistuu.
Niin ja jos tulee paakkuja syystä tahi toisesta niin sauvasekoittimella saa sileää. Tapettiliisteri saattaa hyvinkin olla ainoa kokkaus joka minultakin varmuudella onnistuu.
Itse muutaman huoneen liisteröineenä voin todeta että ei ohje ole aivan "tarkka". Itse olen liisteröinyt tuolla 1/9 suhteella ja aina on hyvä tullut vaikka joskus ollaan menty ihan silmävaralla tai muuten vähällä keskittymisellä keittovaiheessa. Eli kaikki on seinässä pysynyt vaikka välillä on ollut laihempaa tai paksumpaa liisteriä.
Ps. tuntuu että nuo tapetti liisterit on aika hyvä bisnes, kun ihan amatööriosaamisellla onnistuu tekemään kelpo liisteriä hintaan 2 euroa/18 litraaa + aika ja sähkö liisterin lämmitykseen hellalla...
Ps. tuntuu että nuo tapetti liisterit on aika hyvä bisnes, kun ihan amatööriosaamisellla onnistuu tekemään kelpo liisteriä hintaan 2 euroa/18 litraaa + aika ja sähkö liisterin lämmitykseen hellalla...
-
Turboruuvi
- Jäsen

Ehkä liisteri enemmänkin oli hyvä bisnes. Ei tahdo nykyisin löytyä mistään. Näyttää siltä, että nykyisin myyvät vain nykytaloihin tavaraa: tapetit ja liimat muodostavat samalla höyrynsulkukalvon. 
Ei tunnu tosiaan olevan kovin tarkkaa millaista vehnäjauholiisteriä tulee niin pysyy pinkopahvit seinillä. Esiliisteröinnissä ja pinkopahvien kiinnityksessä me saatiin telalla levittäessä ne pienet paakut hyvin häviämään ja lopputulos on ihan tasainen. Kertaakaan ei ole palanut pohjaan normaalissa kattilassa.
Tapetointia varten ostin kuitenkin Kiilto Wall Eco liisteriä, jonka valmistaja lupaa olevan muoviton ja hengittävä. Tiiä sitten onko siinä mitään muuta kuin tärkkelystä :)
Tapetointia varten ostin kuitenkin Kiilto Wall Eco liisteriä, jonka valmistaja lupaa olevan muoviton ja hengittävä. Tiiä sitten onko siinä mitään muuta kuin tärkkelystä :)
Aika suuripiirteisesti on meillä liisteriä keitelty. Olen laittanut vettä ja jauhoja ihan summamutikassa ilman minkäänlaista ohjetta tai suhdetta. Jos on tullut liian tuhtia tavaraa, olen vain raa'asti vedellä laimentanut, liian laihaa en ole onnistunut siitä tekemään, sillä tuntuu että toimii ihan yhtä hyvin vaikka olisi ihan liruakin. Olen kiehauttanut vaan nopeasti ja siitä seinään heti kun kädet ei pala.
Hyvin on toiminut joka kerta, ja tapetoituna on jo lähes kaikki talon huoneet. :)
Hyvin on toiminut joka kerta, ja tapetoituna on jo lähes kaikki talon huoneet. :)