Oman talon pilaaminen ja toisten maine

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Turboruuvi
Jäsen
Jäsen

Re: Oman talon pilaaminen ja toisten maine

Viesti Kirjoittaja Turboruuvi »

Labyrint64 kirjoitti:Mikä ihme se on että kaikki luvat maksaa niin prkeleesti. Se on totta että liiallinen byrokratia aiheuttaa sen ettei ole varaa korjata. Toisaalta, paljon tekee amatööritkin typeryyksiä. Eräs tuttu laittoi kellarin seinään teräsrankaa, villaa ja jonkun kiviaineslevyn ja väitti että ei ainakaan homehdu kun on epäorgaanisia aineita kaikki. Päälle vesieristeen ja laatat. Saa nähdä milloin vesieriste alkaa korkata tms.
Juju on siinä, että jos itse tekee, firmat ei saa rahaa.
vzv
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vzv »

kappalainen kirjoitti:Rakennusala lobbaa, ettei mitään saa tehdä itse. Suomen rakennuskanta rapistuu nyt jo liiallisten korjauskulujen vuoksi. Yli puolet summasta kuluu aivan johonkin muuhun kuin varsinaiseen työvaiheeseen ja materiaaliin. Onneksi on rakennusalan koulutus.
Suuntahan on ollut se, että estetään laeilla kaikin tavoin omatoiminen tekeminen jopa kotona ja kaikki ohjataan yrityksille. Syystä olen pari remonttia tehnyt ihmisille ilmaiseksi, koska ovat olleet ahdingossa.
Mitä koulutukseen tulee, se ei auta, jos rakennusmääräykset käskevät rakentamaan talon, joka homehtuu.

Tulee näistä vaatimuksista mieleen kun piti roskalaatikko laittaa lainmukaisesti, mutta tontti oli siitä kohtaa liian pieni sille ja se olisi ollut keskellä tietä.... :roll: Oli aika monta lakia siihenkin.
Itse olen tönön kanssa jumissa kun pilkunviilaja rakennustarjkastaja vaatii kaikkeen rakennusluvan, edellinen ei vaatinut. Nyt mietin mineriitin poistamista...Saakohan sen vielä tehdä itse.
Eikös tuo mineriitin ja varttilevyjen omatoiminen poisto loppunut vuoden vaihteessa tulleeseen uuteen asbestilakiin? Saattaa katsos päästä kuituja ilmaan jos purkua ei tee virallinen asbestipurkuliike...
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Olen sitä kysynyt, mutten saanut vastausta vielä. Kaverilla oli juuri vesivahinko ja lattiamatto piti poistaa. Aikaa olisi kulunut tutkimukseen jne viikkoja ja mahdolliseen asbastifirmaan ja sijaiskämpän kustannuksista puhumattakaan, joten hän repäisi maton itse pois ja heitti ikkunasta pihalle. Aikaa meni kuulemma 10 minuuttia.
Lakihan koskee työsuojelua lähinnä. Pointti on että rakennustarkastaja voi kyllä stopin laittaa jos työ aiheuttaa vaaraa tai terveyshaittaa asumiselle. Mutta ulkona en usko ja jokainen saa syödä mitä myrkkyjä haluaa.
Jää kyllä hommat tekemättä mineriittien suhteen kokonaan jo ihan kustannussyistä. Kyllä ne sieltä itsekseen sitten putoilevat.

Kirjoitin vähän alkuperäiseen uutiseen viittavasti tänne http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 04#p241604
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

tuuma kirjoitti:Laittaisin tämän nykytouhun mieluummin ylikliiniseen touhuun, jossa aika monet ovat jo kasvaneet yli-intoutuneen siivoamisen keskellä, desinfetointiaineineen. Kämppiä puunataan niin että kaikki hyvätkin bakteerit sun muut menetetään ja sitten ollaan yht'äkkiä yliherkkiä kaikelle.

En mikään lääketieteen ihminen ole mutta joskus lueskelin tilastoja että allergiat sun muut ovat seurausta että mm. muualta suomesta pääkaupunkiseudulle muuttaneiden lapset ovat sittemmin allergisoituneet, vaikka vanhemmilla ei ole mitään koskaan ollut. Mutta kun täällä vallalla ylisiivoaminen.

Kodit ovat vain niin puhtaita nykyisin ja varsinkin jos ei kotieläimiä ole heti syntymästä saakka ollut niin aina pahempi. Arvatkaapa jos ei ole lapsi joskus siedättynyt maalaamalla kissankakkakikkareella seiniä ja samalla pyyhkäisemällä silmiään :-D

Voinen olla väärässäkin ja saada sitä itseään niskaan tästä kommentista mutta näin minä ajattelen.

Se että rakentajat pilaavat talot ei liity tähän postaukseen mitenkään mutta pakko se joskus johonkin purkautua. Siitä toki olen samaa mieltä ettemme me amatöörit taloja pilaa, meillä on sentään aikaa ottaa useimmiten selvää asioista ja tehdä rauhassa ilman deadline:ja, toivottavasti ainakin... :-D

Ihan hyvä koulu tuosta Vantaaltakin vedetty käyttökieltoon kun opettajat oirehtivat...
Allekirjoitan tämän täysin. Asuessani joku 10v sitten kerrostalossa vakituisesti, niin naapuri piti lastaan 3 vuotta sisällä eikä päästänyt edes hiekkalaatikolle. Rokotuksetkin toimivat niin, eli annataan vaikka tuberkuloosia elimistöön, jotta vastustuskyky nousisi. Tästä kokemusta oman lapsen kanssa.

Paljon on puhuttu myös maidon pastöroinnista.

Sry OT
pera8x
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos kaikki tekeminen olisi luvanvaraista, niin pelastaisiko se sitten maailman? mielestäni ei, vaan se tekisi ihmisistä entistäkin tyhmempiä. vain tekemällä oppii. ja jos mitään ei saa tehdä ilman jotain tutkintoa, tai koulutusta, niin mitään ei koskaan opikkaan. virheet kuuluu oppimiseen jossain määrin. talon rakentamisen kanssa ne virheet yleensä vaan paljastuu joskus sitten myöhemmin ja sillon ne on jo paisuneet yleensä isoiksi ja kalliiksi virheiksi. siksi talon rakentamisen kanssa pitäisi olla tietoa ennenkun hommaan ryhtyy.

rakentamaan oppii rakentamalla. vaikka sitten siellä raksalla jonkun kokeneemman oppipoikana niin kauan, kunnes homma alkaa hahmottuun. ja tenkkapoo tilanteissa voi aina kysyä neuvoa. niin sitä oppii. lähtökohtasesti talo on sen verran kallis paketti, vaikka se olisi vanhakin talo, ettei kukaan lähde epätietoisesti sitä "korjaamaan". kyllä yleensä otetaan jotain kautta selvää, että mitenkä ja millä materiaaleilla mitäkin kohdetta korjataan. lehdet hehkuttaa hometaloilla, niin kyllä niistä jonkin sortin kauhukuvia varmasti on sen verran jäänyt epätietoiselle remppaajalle, ettei se lähde summan mutikassa arpomaan vaikkapa suihkuhuoneen remonttia kaikkine vesieristyksineen ja muine systeemeineen. toki tässäkin maassa on kait jotain melkein 6 miljoonaa ihmistä, niin kyllä siihen porukkaan mahtuu jos jonkin laista. ei se ole ihme, että joku noista kuudesta miljoonasta ihmisestä tekee täyttä ymmärrystä vailla remonttia täysin päin persettä.

normaalistihan luonto kyllä karsii, mutta ihmisten kohdalla se ei toimi ihan samalla tavalla. sen takia meitä on moneen junaan ja osa jää jopa asemalle.
Vastaa Viestiin