Äsken ajattelin kytkeä valaisimen uudelle paikalleen. Asun vuonna 1940 rakennetussa mummonmökissä, ja sähkötöitä on tehty eri aikakausina, eri tyyleillä. En suoraan sanottuna muistanut, mikä johtohirviö vanhan kattovalaisimeni alta paljastuu, ennen kuin avasin suojakotelon. Vanhassa valaisimessani oli keltavihreä johto, sininen johto ja ruskea johto - enkä enää muista, mikä meni minnekin. Olen ilmeisesti kysynyt aikoinaan tähän muuttaessani neuvoa, miten valaisin kytketään, koska muistissani ei ole kyseisestä tapahtumasta mitään muistijälkeä. Sokeripalassa oli kuitenkin vain kaksi paikkaa, ja valaisin toimi vain toisesta seinäkatkaisijasta.
Sitten siihen johtohirviöön:

Kuva isompana: http://aijaa.com/CBhHqr
Kuva on hiukan epäterävä, mutta sokeripalaan tulee siis sininen ja musta johto. Sähkökaapilta tulee myös ruskea johto, jonka päässä on kuvassa näkyvä neliömäinen laatikko ilmeisesti suojana. Sitten ovat nuo muut johdot, joista ainakin osa liittyy ilmeisesti siihen, että sähköjohto jatkuu valaisimen jälkeen pistorasiaan, eli kyseessä on jakorasia.
Miten minun nyt kannattaisin tuo uusi valaisimeni kytkeä? Alkuperäinen ajatus oli, että saisin sen kruunukytkennällä toimimaan kahdessa osassa, mutta onko se näillä johdoilla ylipäätään mahdollista? Ja jos kruunukytkentä on tässä tapauksessa liian haastava /mahdoton vaihtoehto, mitkä johdot kytken tuohon kaksipaikkaiseen sokeripalaan, jotta kaikki lamput syttyvät kerralla, eikä kukaan saa sähköiskua? Olen kyllä aikaisemmin kytkenyt perusvalaisimia peruskytkennöillä eri puolille taloa, mutta nyt johtojen värit ja määrät hämäävät. Tärkeintä olisi saada pirttiin valoa lisää.
T:Leena