Mistä löytyisi lautarakenteisia pihasaunoja?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
RemonTommi
Uusi jäsen
Viesti:

Mistä löytyisi lautarakenteisia pihasaunoja?

Viesti Kirjoittaja RemonTommi »

Nykyään kellarissa oleva sauna tulee saamaan lähtöpassit pihalle, mutta netissä olevaa pihasaunatarjontaa selaillessani vastaan tulee vain pyöröhirrestä tehtyjä saunoja. Siis sellaisia joissa on ne hirsitalolle tyypilliset nurkat.

Mielestäni sellainen ei oikein istu meidän pihalle, vaan haluaisin sellaisen vanhanmallisen, lautarakenteisen pihasaunan. Mistä näitä saa, vai saako enää mistään?
Miksi ostaa hyvää ja halpaa, kun voi ostaa huonoa ja kallista?
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Pieni lautarakenteinen ulkorakennus on haaveissa. Valmiina tuskin saa joten täytyy todennäköisesti tehdä itse. Samalla saa tekemisen ilon.

Tietysti pari kirvesmiestä rakentaa tuollaisen varsin nopeasti.
Jami
Jäsen
Jäsen

Ulkosauna

Viesti Kirjoittaja Jami »

Ympärivuotisen pihasaunan rakentaminen on alkamaisillaan meilläkin.

Vaihtoehtoja meillä on kaksi:

1. 7" Höylähirsirunko (mittojen mukaan), joka eristetään ulkopuolelta ja rimalaudoitetaan talon tyyliin sopivaksi.

2. Lautarakenteinen tönö, joka pitäisi ensin piirrättää jossakin.

Ykkösen lyömättömänä etuna on nopeus, kakkosen etuna ehkä hinta.

Kaikkein vaikeinta koko hommassa on se, että haluan tehdä koko rakennuksen ilman muovia. Hengittäväseinäiseen, talvikäyttöiseen ulkosaunaan ei saa ohjeistusta sitten yhtikäs mistään.

Vai saako?
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Rakennekuvia hengittävistä seinistä löytyy Termexin ja Ekovillan sivuilta. Nyt en ehtinyt katsoa onko siellä otettu kantaa saunan seinärakenteisiin. Runkojen toteutuksesta laajemmin löytyy kuvia platform-rakennejärjestelmän oppaista. Näiden tietojen pohjalta meinasin itse piirrellä tuon ulkorakennuksen - tosin tässä on muutama muu homma ennen sitä joten voi vielä pari vuotta vierähtää.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

O tempora o mores, se meinaa että voi aikoja ja ajan lapsia... :-D

Kuulosti tosi hauskalta että "saako semmosia saunoja enää mistään". Mä kun luulen että tommosia saunoja ei oo ikinä edes vaan saanu mistään, ne on oikeasti tehty paikallaan.

Lasivillaeristeisiä kömmänöitä löytyy kyllä monenkin valmistajan kuvastosta, mutta vanhaan pihapiiriin oils kyllä hyvä ihan vaan suunnitella (tai suunnitteluttaa) se tönö just sille paikalle sopivaksi. Jos siis miljöön säilyminen ja saunan istuminen tontille on huolena, niin ei missään tapauksessa kannata tyytyä jonkun pakettitehtaan moderniin koppiin jos melkeen samalla hinnalla saa paikan päälle suunnitellun saunan.

Ehkä mä oon vain vanha jäärä, mutta on vähän hassua ajatella että ajatusmalli ois semmoinen että jos jotain ei kuvastossa oo niin sit sitä ei oo olemassakaan. Maailmahan on täynnään hienoja ideoita ja suunnitelmia odottamassa paperille pääsyä. Ja jos ei koe itseään kauhean luovaksi niin sitä varten maailmasta löytyy tuhansia valmiita pikkusaunoja joista ottaa mallia. Ja jos ei edes matkimalla halua semmoista piirtää (saatikka rakentaa) ite, niin hyvä suunnittelija pyöräyttää kyllä yhden saunan sukkelaan.

Sillä tavalla se mun mielestä niinkun oikeesti pitäis tehdä :wink:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Muunila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Muunila »

Miksi eristää 7" hirsirunko? Etenkin kun on kyseessä sauna? Paras saunan rakenne mielestäni olisi hirsirunko ilman mitään lisätavaraa sisällä tai ulkona. Sopiva väri vain pintaan ulkopuolelle.
Sepi
Jäsen
Jäsen

Citynurkkaa peliin

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Selvittelimme samaa asiaa, pihasaunan rakentamista. Höylähirsi kävisi, mutta pitkänurkat eivät. Hain ja hain netistä kaikilla tuntemillani lyhytnurkkasanoilla: lohenpyrstö, lyhytnurkka, lukkonurkka jne. Mutta sitten jonkun sivun kautta valkeni, että sitä kutsutaan nykyään city-nurkaksi :lol:

Nyt suunnittelmissa on piirtää sauna itse ja tilata höylähirsirunko mittojen mukaan, joskus jonain vuonna...
PerttiA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Eikä se pihasauna oikeasti eristeitäkään tarvitse...

Isoäidin luona tullut saunottua jo imeväis-ikäisestä saakka saunassa, jossa on vain lautarakenteinen ulkoseinä, paneloitu sisäseinä ja pelkkää ilmaa välissä.

Lämpiää talvella vielä nykyäänkin huomattavasti pienemmällä puumäärällä, kuin oma hirsirakenteisessa piharakennuksessa sijaitseva sauna.

Unohtakaa ne asuinrakennuksia koskevat nykymääräykset tällaisissa yhteyksissä.
RemonTommi
Uusi jäsen
Viesti:

Olen kyllä itsekin todennut, että kaikki tarjolla olevat pihasaunat ovat liian moderneja istuakseen vanhan talon kanssa vierekkäin, joten homma alkaa kyllä kallistua tee-se-itse osastolle.

Netti näyttää olevan sangen köyhä vanhojen, lautasaunojen kuvatarjonnan osalta, joten jos teillä on tiedossa kuvia tai piirrustuksia, niin laittakaa niitä tänne nähtäville.

Onko kellään aavistustakaan minkä hintaluokan operaatio pihasaunan piirrättäminen suunnittelijalla on? Ennakkoluulon mukaan se tuntuu vähän kalliilta hommalta...
Koera
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koera »

Tynnyrisaunan tekoon..

Kuva
Jami
Jäsen
Jäsen

Se 7" ei höylähirtenä ole kovin kummoinen eriste talvioloissa.

Tarkoitus on tehdä ympärivuotinen sauna, jonka suihkusta tulee ison perheen ainoa. Syynä energiansäästö ja kosteusrasituksen vähentäminen päärakennuksesta.

Talvella ei rakenteille tee kovin hyvää kylmillään olo-lämmitys-kastelu-kylmeneminen-lämmitys jne.

Vähintään peruslämpö (lattia) on pidettävä koko ajan, ja sitä on tyhmää hönkiä seinistä läpi.

Jos rakentaisi kesäsaunaa, niin se olisi toki ihan toinen juttu.

Ja ne nurkkasalvokset ajattelin piilottaa lautavuorauksen alle. Se on yksi syy nimenomaan ulkopuoliseen eristykseen.
PerttiA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Jami kirjoitti:Se 7" ei höylähirtenä ole kovin kummoinen eriste talvioloissa.
Niin, no...

Nykyisen kämpän seinät on 6" pelkkahirttä, ja tässä olen asunut jo kohta kahdeksan auringon kiertoa, ja hyvin on täälläkin tarkentunut.
Jami
Jäsen
Jäsen

Sama pää kesät talvet, ja takatalviin tuli jo...

Tottakai puhuin 70 millistä enkä 7 tuumasta :oops:

Ehkä pitäisi oppia lukemaan ennen kuin yrittää kirjoittaa, tai päinvastoin.
RemonTommi
Uusi jäsen
Viesti:

Niin tosiaan, saunanhan pystyy vielä vuoraamaan erikseen laudoilla päälle. Ja tuo ulkopuolinen lisäeristyksin tuntuu ihan hyvältä idealta.

Mitä eristeeksi kannattaisi laittaa, jos sellaisen lamellihirsirakenteisen saunan eristäisi ulkopuolelta? Sauna kuienkin tulisi ympärivuotiseen käyttöön.
Jami
Jäsen
Jäsen

Itse olen ajatellut rakentaa saunan hengittäväksi, eli ilman muoveja, uretaaneja ja villoja.

Hirsipinta jäänee sisälle sellaisenaan. Ulkopuolelle pellavaeriste, puukuitulevy (tuulensuoja) ja laudoitus.

Johonkin väliin pitäisi upottaa ilmansulkupaperi, oikea paikka lienee hirren jälkeen ennen pellavaa.

Lattia pitää toki vesieristää, ja nostaa reippaasti seinille. Ja suihku laittaa kaappiin tai muuhun hirsiseinää jatkuvalta vedeltä suojaavaan systeemiin.

Lattialaattojen alle lattialämmitys (sähkö), puulämmitteinen suihku ja kaksi puukiuasta (Aito ja jatkuvalämmitteinen; aviokompromissi nääs).

Ja saunan saa käytännössä samaan hintaan mittojen mukaan, eikä valmiina kokona.

Minulle tuo viimeinen on ehdoton edellytys, kun pykään saunaa entisen sikalan kivijalan päälle. Vältyn perustusten teolta melkein kokonaan.
Vastaa Viestiin