Pisara valtameressä tuo.jtbo kirjoitti:Se 300€/kk minkä työtön saa tienata on brutto, muutoinhan joku saattaisi jopa kaikista kangistuksista ja pykälistä huolimatta jotain pientä toimintaa tehdäkkin, mutta se on aika vähän 300 euroa bruttona, toki vielä vähemmän se on yrittäjän leivän päällä.pvalila kirjoitti: Tuossa pitää huomata vielä se, että tuo 2000 egeä oli liikevaihto: siitä pitää vähentää kulut.
Ei tuosta menojen vähentämisen jälkeen jää varmaankaan edes satasta kuukaudessa.
Tuotot olivat myös syntyneet parina kuukautena ennen joulua, silti katsottiin miehen toimineen yrittäjänä pitkä aika, oliko se peräti koko vuosi?
Tavallaan meillä ohjataan ihmisiä harmaan talouden piiriin.
Meillä on myös sivusto, joka propagoi harmaata taloutta vastaan.
Se kertoo kaikki harmaan talouden huonot puolet mutta vaikenee hyvistä.
Rehellistä olisi sanoa, että kaikkista harmaan talouden haitoista huolimatta on pienempi paha, että ihmiset tekevät pimeää työtä kuin että he makaavat kotona mitään tekemättä.
Kun ihminen jää työttömäksi joutuu valtio maksamaan työttömyyskorvauksia; näillä korvauksilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä aiheutuvan menetyksen suuruuden kannalta.
Ne työttömälle maksetut rahat eivät näet ole menetettyjä rahoja. OIkeasti menetetty asia on työttömän ihmisen työpanos, joka jää toteutumatta. Työttömälle menevät rahat hyödyttävät ensin työtäntä ja sitten jotakuta toista suomalaista, eivät ne mitenkään menetettyjä ole.
Mua hämmästyttää harmaantalouden propagandassa se, ettei lisääntyneitä työpaikkoja ja ALV yms. verotuloja lasketa miksikään, mun nähdäkseni kun pimeä euro tuo hyvinkin paljon verotuloa, kun huomioidaan nuo alvit ja muut verot joita palveluja sekä tuotteita ostettaessa maksetaan. Se on aika pieni verotulo mitä matalapalkkaisista pimeän työn hommista jää saamatta.
Toki sotumaksut yms. painaa myös vaakakupissa, mutta ihan jos järjellä ajattelee, niin koko tulovertouksen voisi kyllä kuopata ainakin pienemmissä tuloluokissa, se toisi lisää verotuloja, mutta ehkä siinäkin on joku kateuspointti, jota ei ymmärrä.
Niin, koko vuodeltahan ne takautuvasti tuon työttömän työttömyyskorvaukset peri takaisin, mun mielestäni se kyllä voittaisi oikeudessa Kelan/valtion tuossa hommassa, sillä mitään perusteluita ei ole koko vuodelta evätä tukia jos parina kuukautena on toimintaa.
Mielestäni siellä pykälissä on myös jotain liittyen kausiluontoiseen parin kuukauden toimintaan.
Tavallaan tuokin on yksi syy lisää vaakakuppiin, joka sysää vaakaa lähemmäksi sitä "valtio/kunta pitäköön tunkkinsa" tilaa.
En ole tainnut avata omaa yrittäjyyttä, jossa ei ole tuloja ja menojakin vain vähän. Oikeastaan halusinkin tietää kuinka edullisesti voi Suomessa yrittää.
Ensimmäinen pari kuukautta meinasi lopettaa koko touhun. Tarpeeksi monta puhelua eläkeyhtiöistä sun muista mukamas pakollisista vakuutusjutuista viisastuneena laitoin feikki puhelinnumeron nettiin (toki siitä maksan mutta sen muutama euro/kk). Siihen saavat pienyrittäjän kustannuksella muut yrittäjät, jotka koettavat köyhän yrittäjän viimeisetkin investoinnit syödä yrityskynineen päivineen. Paras idea oli siis puhelinnumeron muuttaminen puhelimeen, joka ei ole päällä. Toinen idea oli laittaa 010-numero oikeaan puhelimeen. Kukaan ei ole soittanut...
Verottaja toiminut kaikista toimijoista hienoiten, kuten tilitsto. Siirryttiin erilaiseen kausiverotukseen niin eipä tuo sen kummempaa.
Kummallisinta on se että yrittäjyyden aloittamisesta on tehty hämmentävää ja kallista kun verenimijät ovat heti kimpussa.
Nyt olisikin hiljalleen jo ihan hyvä hetki aloitella yrittäjyyttä, jos olisi aikaa ja olsi pakko...
Sen vielä sanon että kyllä mä olin eniten hämmästynyt kuulakärkikynien kauppiaista ja ennenkaikkea vakuutusyhtiöistä ja pankeista.