tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Tuossa pitää huomata vielä se, että tuo 2000 egeä oli liikevaihto: siitä pitää vähentää kulut.

Ei tuosta menojen vähentämisen jälkeen jää varmaankaan edes satasta kuukaudessa.

Tuotot olivat myös syntyneet parina kuukautena ennen joulua, silti katsottiin miehen toimineen yrittäjänä pitkä aika, oliko se peräti koko vuosi?

Tavallaan meillä ohjataan ihmisiä harmaan talouden piiriin.

Meillä on myös sivusto, joka propagoi harmaata taloutta vastaan.

Se kertoo kaikki harmaan talouden huonot puolet mutta vaikenee hyvistä.

Rehellistä olisi sanoa, että kaikkista harmaan talouden haitoista huolimatta on pienempi paha, että ihmiset tekevät pimeää työtä kuin että he makaavat kotona mitään tekemättä.

Kun ihminen jää työttömäksi joutuu valtio maksamaan työttömyyskorvauksia; näillä korvauksilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä aiheutuvan menetyksen suuruuden kannalta.

Ne työttömälle maksetut rahat eivät näet ole menetettyjä rahoja. OIkeasti menetetty asia on työttömän ihmisen työpanos, joka jää toteutumatta. Työttömälle menevät rahat hyödyttävät ensin työtäntä ja sitten jotakuta toista suomalaista, eivät ne mitenkään menetettyjä ole.
Se 300€/kk minkä työtön saa tienata on brutto, muutoinhan joku saattaisi jopa kaikista kangistuksista ja pykälistä huolimatta jotain pientä toimintaa tehdäkkin, mutta se on aika vähän 300 euroa bruttona, toki vielä vähemmän se on yrittäjän leivän päällä.

Mua hämmästyttää harmaantalouden propagandassa se, ettei lisääntyneitä työpaikkoja ja ALV yms. verotuloja lasketa miksikään, mun nähdäkseni kun pimeä euro tuo hyvinkin paljon verotuloa, kun huomioidaan nuo alvit ja muut verot joita palveluja sekä tuotteita ostettaessa maksetaan. Se on aika pieni verotulo mitä matalapalkkaisista pimeän työn hommista jää saamatta.

Toki sotumaksut yms. painaa myös vaakakupissa, mutta ihan jos järjellä ajattelee, niin koko tulovertouksen voisi kyllä kuopata ainakin pienemmissä tuloluokissa, se toisi lisää verotuloja, mutta ehkä siinäkin on joku kateuspointti, jota ei ymmärrä.

Niin, koko vuodeltahan ne takautuvasti tuon työttömän työttömyyskorvaukset peri takaisin, mun mielestäni se kyllä voittaisi oikeudessa Kelan/valtion tuossa hommassa, sillä mitään perusteluita ei ole koko vuodelta evätä tukia jos parina kuukautena on toimintaa.

Mielestäni siellä pykälissä on myös jotain liittyen kausiluontoiseen parin kuukauden toimintaan.

Tavallaan tuokin on yksi syy lisää vaakakuppiin, joka sysää vaakaa lähemmäksi sitä "valtio/kunta pitäköön tunkkinsa" tilaa.
Pisara valtameressä tuo.

En ole tainnut avata omaa yrittäjyyttä, jossa ei ole tuloja ja menojakin vain vähän. Oikeastaan halusinkin tietää kuinka edullisesti voi Suomessa yrittää.

Ensimmäinen pari kuukautta meinasi lopettaa koko touhun. Tarpeeksi monta puhelua eläkeyhtiöistä sun muista mukamas pakollisista vakuutusjutuista viisastuneena laitoin feikki puhelinnumeron nettiin (toki siitä maksan mutta sen muutama euro/kk). Siihen saavat pienyrittäjän kustannuksella muut yrittäjät, jotka koettavat köyhän yrittäjän viimeisetkin investoinnit syödä yrityskynineen päivineen. Paras idea oli siis puhelinnumeron muuttaminen puhelimeen, joka ei ole päällä. Toinen idea oli laittaa 010-numero oikeaan puhelimeen. Kukaan ei ole soittanut... :-D

Verottaja toiminut kaikista toimijoista hienoiten, kuten tilitsto. Siirryttiin erilaiseen kausiverotukseen niin eipä tuo sen kummempaa.

Kummallisinta on se että yrittäjyyden aloittamisesta on tehty hämmentävää ja kallista kun verenimijät ovat heti kimpussa.

Nyt olisikin hiljalleen jo ihan hyvä hetki aloitella yrittäjyyttä, jos olisi aikaa ja olsi pakko...

Sen vielä sanon että kyllä mä olin eniten hämmästynyt kuulakärkikynien kauppiaista ja ennenkaikkea vakuutusyhtiöistä ja pankeista.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Levyrummutusta...

Ennen oli kaikki niin paljon paremmin... En toki ollut syntynytkään niin en voi olla ihan varma...

https://www.youtube.com/watch?v=141o_jwG7cA
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Levyrummutusta...

Ennen oli kaikki niin paljon paremmin... En toki ollut syntynytkään niin en voi olla ihan varma...

Tuossa rummutuksessa on muuten jotain samaa kuin kapeaa mutkaista spooria lujaa päästellessä, molemmissa taitaa päästä sellaiseen putkeen, kun se oikein sujuu?
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Levyrummutusta...

Tuossa rummutuksessa on muuten jotain samaa kuin kapeaa mutkaista spooria lujaa päästellessä, molemmissa taitaa päästä sellaiseen putkeen, kun se oikein sujuu?
Puhuvat jostain flowsta kun kone ja ihminen yhdistyy tai siis tuntee yhdistyneensä. Kerran olen kokenut asian hississä kun jumiutunut lähtikin 10min päästä ylöspäin oikeaan osoitteeseen...

Ei vaan, kyllä se on useasti menestyksen tunne tuo flow. Asiat kun alkaa loksahtamaan kohdilleen niin ne vain loksahtelee. Oikeasti olen kerran kokenut tuon muuallakin kuin hississä. Se oli ylppäreissä. Muutenhan en olisi edes päässyt läpi. Olin laiska, saamaton ja haluton opiskelemaan.

Miten tuntuukin että sama pätee talon kanssa, flow vain yhä puuttuu...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Siinä kun rymistelee sellaisella vauhdilla sellaisiin röykkyihin, että tuntuma tulee ettei mitenkään voi selvitä, mutta sitten kuitenkin jotenkin se rymistely menee melkein kuin tasamaalla, jossain siinä on sitä flow meininkiä :wink:

Tosin sitten kun se flow loppuu kesken, niin se on auts, auts :lol:

edit: Talon kanssa ehkä ongelma on siinä, että pitäisi sisällä olla kypärä, suojalasit, turvaliivi jne. päällä, niin pääsisi ikäänkuin "alueelle" vaikkei tekisikään mitään? :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

No, mulla on tuo flow vielä kokematta mutta takkuamisesta voisin kirjoittaa väitöskirjan.

Eritoten vanhan talon remppaamiseen liittyvästä.

Hirmuinen pitää lihaskunnon olla noiden kannujen kanssa.

Ringon ja Akun lisäksi tiedän vain kaksi maailmanluokan rumpalia: Remu ja Risto Räppääjä.
Viimeksi muokannut pvalila, Su Touko 29, 2016 2:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Siinä kun rymistelee sellaisella vauhdilla sellaisiin röykkyihin, että tuntuma tulee ettei mitenkään voi selvitä, mutta sitten kuitenkin jotenkin se rymistely menee melkein kuin tasamaalla, jossain siinä on sitä flow meininkiä :wink:

Tosin sitten kun se flow loppuu kesken, niin se on auts, auts :lol:

edit: Talon kanssa ehkä ongelma on siinä, että pitäisi sisällä olla kypärä, suojalasit, turvaliivi jne. päällä, niin pääsisi ikäänkuin "alueelle" vaikkei tekisikään mitään? :lol:
Rytmi ei saa kadota...Taloissakin on rytmi, sitäkään ei soisi kadottaa... Sitä en toki ole edes vielä löytänytkään :neutral:

On se oikeasti totta kun olet koneen kanssa yhtä, silloin vain kaikki sujuu.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:No, mulla on tuo flow vielä kokematta mutta takkuamisesta voisin kirjoittaa väitöskirjan.

Eritoten vanhan talon remppaamiseen liittyvästä.

Hirmuinen pitää lihaskunnon olla noiden kannujen kanssa.

Ringon ja Akun lisäksi tiedän vain kaksi maailmanluokan rumpalia: Remu ja Risto Räppääjä.
Hassua että oikeat rumpalit alkavat R:llä, taidokkaat A:lla.

Hassua että et olekaan vain tylsä rintsikkaremppaaja, vaikkakin näinhän me etenemme.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Vanhaan aikaa tilanne oli se, että ihmisille maksettavat palkat olivat kuitenkin pieniä ja siksi yhteiskunta kohdensi työnantajiin sosiaaliturvamaksuja: firmojen piti maksaa valtiolle siitä, että valtio salli firmojen käyttää orjiansa (no, kansalaisiaan).

Nyt tilanne on ihan toinen. Palkat on onnistuttu pumppaamaan niin korkealle tasolle, että firmojen on lähes mahdoton keksiä niin tuottoisia bisneksiä, että työllistäminen kannattaa.

Erityisesti matalan osaamistason ihmiset ovat meillä huiman kalliita. Sen tajuaa, kun miettii tilannetta työnantajan kannalta:

Täällä etelässä pitää maksaa ihmiselle vähintään 2000 egeä kuussa ennen kuin hänen kannattaa luopua asumistuesta jne.

Kuvittele, että sun pitää maksaa 2000 egeä palkkaa työtekijälle, joka ei oikein mitään osaa ja joka ei välttämättä edes puhu suomea kauhean hyvin.

Sossukulut siihen päälle, niin sun pitää pystyä myymään sitä sun työtekijääsi eteenpäin hintaan 3000 euroa plus alv = 3720 egeä per kuu. Ja tehdä niin joka ikinen kuukausi ympäri vuoden.

Kova temppu, kun ottaa huomioon, ettei työtekijä lomien takia yleensä edes tee töitä 12 kk per vuosi vaan korkeintaan 11.

Ja monet vielä sairastavat toisen kuukauden, eli kyllä vähintään 4000 egeä pitäisi saada kassaan alveineen joka kuu, jotta pystyy yhden Etelä-Suomessa asuvan, matalan osaamisen työttömän työllistettyä.

Tämä siis ihmeemmin miettimättä yritysvoittoa.

Mun on yrittäjänä pakko heittää pyyhe nurkkaan: mä en pysty tuohon, mä en pysty myymään matalan tason osaajaa eteenpäin tuolla hintatasolla.

Mä en siis sano, että matalan osaamisen ihmisten tulotasoa pitää laskea; totean vain, että heidän työpanoksensa myyminen eteenpäin on äärettömän vaikea tehtävä työnantajalle.

Ja mä tosiaan puhuin matalasta osaamistasosta, en koulutustasosta. Meille on tullut etelämpää esimerkiksi partureita, jotka ovat tosi taitavia ja osaavia vaikka meikäläisestä ammattitutkinnosta ei ole tietoakaan.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Vanhaan aikaa tilanne oli se, että ihmisille maksettavat palkat olivat kuitenkin pieniä ja siksi yhteiskunta kohdensi työnantajiin sosiaaliturvamaksuja: firmojen piti maksaa valtiolle siitä, että valtio salli firmojen käyttää orjiansa (no, kansalaisiaan).

Nyt tilanne on ihan toinen. Palkat on onnistuttu pumppaamaan niin korkealle tasolle, että firmojen on lähes mahdoton keksiä niin tuottoisia bisneksiä, että työllistäminen kannattaa.

Erityisesti matalan osaamistason ihmiset ovat meillä huiman kalliita. Sen tajuaa, kun miettii tilannetta työnantajan kannalta:

Täällä etelässä pitää maksaa ihmiselle vähintään 2000 egeä kuussa ennen kuin hänen kannattaa luopua asumistuesta jne.

Kuvittele, että sun pitää maksaa 2000 egeä palkkaa työtekijälle, joka ei oikein mitään osaa ja joka ei välttämättä edes puhu suomea kauhean hyvin.

Sossukulut siihen päälle, niin sun pitää pystyä myymään sitä sun työtekijääsi eteenpäin hintaan 3000 euroa plus alv = 3720 egeä per kuu. Ja tehdä niin joka ikinen kuukausi ympäri vuoden.

Kova temppu, kun ottaa huomioon, ettei työtekijä lomien takia yleensä edes tee töitä 12 kk per vuosi vaan korkeintaan 11.

Ja monet vielä sairastavat toisen kuukauden, eli kyllä vähintään 4000 egeä pitäisi saada kassaan alveineen joka kuu, jotta pystyy yhden Etelä-Suomessa asuvan, matalan osaamisen työttömän työllistettyä.

Mun on yrittäjänä pakko heittää pyyhe nurkkaan: mä en pysty tuohon, mä en pysty myymään matalan tason osaajaa eteenpäin tuolla hintatasolla.

Mä en siis sano, että matalan osaamisen ihmisten tulotasoa pitää laskea; totean vain, että heidän työpanoksensa myyminen eteenpäin on äärettömän vaikea tehtävä työnantajalle.

Ja mä tosiaan puhuin matalasta osaamistasosta, en koulutustasosta. Meille on tullut etelämpää esimerkiksi partureita, jotka ovat tosi taitavia ja osaavia vaikka meikäläisestä ammattitutkinnosta ei ole tietoakaan.
Itse näkisin keinona sen, että minimielinkustannusta pitäisi jotenkin saada laskettua, etenkin siellä ruuhkasuomessa, jossa asuminen taisi olla liki 3 kertaa kalliimpaa kuin aika monessa muussa paikassa, se luokkaa 600 euroa kuussa kovempi minimikustannustaso alkaa näkymään tarvittavassa palkassa ja aika himputin huonoa se tosiaan on saada jotain tuottoa.

Nykyään kun ei riitä se että palkkaat työntekijän, pitää olla aika paljon enemmän turvavarusteita sekä korttia ja muuta pätevyystodistusta, että sitä 'oppipoikaa' voi edes laskea työmaalle.

Täällä tahtoo olla monella alalla 1500 euroa palkka jos on tutkinto alalle, yleissitovuus kun ei sido, paitsi muutamilla aloilla, nimikkeitä osataan muuttaa sen verran ettei tarvitse maksaa yleissitovaa palkkaa.

Se on noin 1000 euroa käteen työntekijälle, josta sitten asuminen vie vähintään kolmanneksen, ruoka vie helposti toisen kolmanneksen, jos syö vähänkään terveellisesti, lopuilla sitten maksetaan vähän laskuja ja "eletään" tai yksinhuoltaja yrittää huolehtia kakaroistaan, tosin saihan siihen jotain lapsirahaa.

Pätkätöitä tekevät sitten "tienaavat" vähän huonommin.

Tuloa pitäisi kuitenkin olla niin, että tulisi kulutusta, jotta talous pyörisi, mutta palkka pitäisi pystyä töissä ansaitsemaan, siinäpä onkin sitten pieni haaste. Jotenkin pitäisi mielestäni vaan elinkustannuksia saada alemmas, onko se sitten että ei asumisen pitäisi olla niin viimeisen päälle, vai jotain muuta, hankala sitä on sanoa.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

pvalila kirjoitti:Vanhaan aikaa tilanne oli se, että ihmisille maksettavat palkat olivat kuitenkin pieniä ja siksi yhteiskunta kohdensi työnantajiin sosiaaliturvamaksuja: firmojen piti maksaa valtiolle siitä, että valtio salli firmojen käyttää orjiansa (no, kansalaisiaan).

Eikös inflaatio ole perinteisesti ennen hoidellut juuri tuota ongelmaa, nykyisin se ei vaan toimi.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

jtbo kirjoitti:

Itse näkisin keinona sen, että minimielinkustannusta pitäisi jotenkin saada laskettua, etenkin siellä ruuhkasuomessa, jossa asuminen taisi olla liki 3 kertaa kalliimpaa kuin aika monessa muussa paikassa, se luokkaa 600 euroa kuussa kovempi minimikustannustaso alkaa näkymään tarvittavassa palkassa ja aika himputin huonoa se tosiaan on saada jotain tuottoa.

Nykyään kun ei riitä se että palkkaat työntekijän, pitää olla aika paljon enemmän turvavarusteita sekä korttia ja muuta pätevyystodistusta, että sitä 'oppipoikaa' voi edes laskea työmaalle.

Täällä tahtoo olla monella alalla 1500 euroa palkka jos on tutkinto alalle, yleissitovuus kun ei sido, paitsi muutamilla aloilla, nimikkeitä osataan muuttaa sen verran ettei tarvitse maksaa yleissitovaa palkkaa.

Se on noin 1000 euroa käteen työntekijälle, josta sitten asuminen vie vähintään kolmanneksen, ruoka vie helposti toisen kolmanneksen, jos syö vähänkään terveellisesti, lopuilla sitten maksetaan vähän laskuja ja "eletään" tai yksinhuoltaja yrittää huolehtia kakaroistaan, tosin saihan siihen jotain lapsirahaa.

Pätkätöitä tekevät sitten "tienaavat" vähän huonommin.

Tuloa pitäisi kuitenkin olla niin, että tulisi kulutusta, jotta talous pyörisi, mutta palkka pitäisi pystyä töissä ansaitsemaan, siinäpä onkin sitten pieni haaste. Jotenkin pitäisi mielestäni vaan elinkustannuksia saada alemmas, onko se sitten että ei asumisen pitäisi olla niin viimeisen päälle, vai jotain muuta, hankala sitä on sanoa.
Hiukkasen kun katselee sisustuslehtia tai ohjelmia huomaa miksi asuminen maksaa. Myös pk-seudun järjetön maan hinta syö osansa, vaikka sitä lääniä on vaikka kuinka.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jessus, että voi yhden seinän vanerointi olla vaikea juttu.

Pieneen kaksioon olen velipojan kanssa tekemässä keittiöremppaa ja päädyin siihen, että keittiökaappien taakse jäävä seinä vaneroidaan.

Seinä on siporexia 1960-luvulta ja vain 7cm paksu, kovasti halkeillut jo nyt. Paha siihen olisi kaapistoja kiinnitellä.

Oli vain aikamoinen sirkus kiikuttaa 120 x 258 cm kokoinen levy kolmanteen kerrokseen ahtaan rapun kautta. Ja sitten vasta asunnossa huomata, ettei sitä perhanan levyä saa millään ujutettua ahtaaseen keittiöön levyä pienentämättä. :roll:

No, nyt on seinä vaneroitu ja kaluston asentamisen pitäisi olla helppo juttu. Pitäisi...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Jessus, että voi yhden seinän vanerointi olla vaikea juttu.

Pieneen kaksioon olen velipojan kanssa tekemässä keittiöremppaa ja päädyin siihen, että keittiökaappien taakse jäävä seinä vaneroidaan.

Seinä on siporexia 1960-luvulta ja vain 7cm paksu, kovasti halkeillut jo nyt. Paha siihen olisi kaapistoja kiinnitellä.

Oli vain aikamoinen sirkus kiikuttaa 120 x 258 cm kokoinen levy kolmanteen kerrokseen ahtaan rapun kautta. Ja sitten vasta asunnossa huomata, ettei sitä perhanan levyä saa millään ujutettua ahtaaseen keittiöön levyä pienentämättä. :roll:

No, nyt on seinä vaneroitu ja kaluston asentamisen pitäisi olla helppo juttu. Pitäisi...
Jos paksu vaneri niin voin hyvin kuvitella miten arviointikyky pettää taivuttamiseen. Kipsilevy olisi osannut helpommin "muovautua" kuljetusmoodiin, murusina...

Aikoinaan keksin että vaneri kannattaa viipaloida pihalla ja liittää sitten määränpäässä uudelleen. Jälkiviisaus on mukavaa :-D

Hienoa että valitsit materiaalista parhaimman tuohon tehtävään!

Se on muuten jännä juttu että toisille on paaaljon jotenkin kivampi tehdä remppaa kuin itselle. Mistäköhän lienee tuokin johtuu :roll:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Jtbo:n korkeudella taitaa olla todella edullista asua. Täällä kumminkin jos saisi 1000€/kk näppiin niin se olisi yksiön vuokra, tai no 700-800€ taitaa olla. Siitä sitten sähkö ja muut pakolliset niin minusta tonttu on se millä saa katon päänpäälle käytännössä. Syöminen ei täällä sen kalliimpaa kai kuin muuallakaan. Muksuja jos on niin sitten voinee kysyä miksi lapsi ei oikein harrasta mitään muutakuin sanaristikoita...

Aivan oikein meni laskelmasi!

Se että kuinka motivoituneen sitten tuolla hinnalla saa on toinen juttu...

Ennenvanhaan työntekijät tekivät välillä urakoita. Ainakin minä muistan kun isä laski välillä piirustuksia lattioille levitellen sähköurakoita ja ihan vain duunari oli. Yhdestä urakasta tuli suht uusi Volvo toisesta saaresta siivu kesäpaikaksi. Ei taida enää olla tuollaisia juttuja :roll:
Vastaa Viestiin