tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Aika ahne, on sinulta lähes kuin että tuo saattaa olla mahdollinen :roll:

Pelivaraa on Elokuulle tai jos Syyskuu on lämmin niin sinnekin saakka jos tulee kylmä Heinäkuu niin olen ulkoruokinnassa johonkin aikaan saakka... Onkohan sillä Johny_t:llä jo se saunakammari valmis :roll:
Onhan teillä se leikkimökki... Ai niin, on kaksi sanaa v_n ja v_o :mrgreen:

Nurmea on joskus leikattu vielä Tammikuussakin ja kylmä ei voi olla jos ei ole lunta maassa, mutta ehkä siihen remppaan tulee vauhtia kun ulkona hytisten ei unikaan tule :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Muutaman vuoden kuluttua Tuusulassa käydään seuraava keskustelu:

Rakas tyttäreni, olen lopultakin keksinyt, kuinka saamme yhden huoneen vapaaksi muutaman kuukauden remonttia varten!

Hienoa isä! Kuinka onnistuit siinä?

Itse asiassa se oli aika helppoa: minä vain ilmoitin sinut vapaaehtoiseksi inttiin.

Isä, miten saatoit?

Katsos kun juniori on liian nuori, minä itse olen intin jo kerran käynyt ja vaimolla on se iso käsityö pahasti kesken...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Aika ahne, on sinulta lähes kuin että tuo saattaa olla mahdollinen :roll:

Pelivaraa on Elokuulle tai jos Syyskuu on lämmin niin sinnekin saakka jos tulee kylmä Heinäkuu niin olen ulkoruokinnassa johonkin aikaan saakka... Onkohan sillä Johny_t:llä jo se saunakammari valmis :roll:
Onhan teillä se leikkimökki... Ai niin, on kaksi sanaa v_n ja v_o :mrgreen:

Nurmea on joskus leikattu vielä Tammikuussakin ja kylmä ei voi olla jos ei ole lunta maassa, mutta ehkä siihen remppaan tulee vauhtia kun ulkona hytisten ei unikaan tule :lol:
Onhan se leikkimökki mutta siellä voi olla että on v_n ja v_o (jos oikein ymmärsin) kylmä varsinkin jos alkaa ruokahuolto takkuamaan, ulkoruokinta ei välttis tarkoita että tähteitä tippuu joka päivä kuin manulle illallinen ja joutuu sittemmin ihan tekemään töitä elääkseen...

Tämä vähän sellainen, jota ei ehken kaikki ymmärrä, mutta olen pitkällisen harkinnan tuloksena ajatellut ottaa Matin Ja Lecterin kuskaamisesta mallia. Matti on vähempi vaarallinen kumminkin mutta vaaroja siihenkin liittynee, mutta tuskin alkaa riehumaan :roll: Vahvemmat ja modifoidut nokkakärryt täytynee vain hommata ja vähän jatkovartta käsikahvoihin

Kuva
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Muutaman vuoden kuluttua Tuusulassa käydään seuraava keskustelu:

Rakas tyttäreni, olen lopultakin keksinyt, kuinka saamme yhden huoneen vapaaksi muutaman kuukauden remonttia varten!

Hienoa isä! Kuinka onnistuit siinä?

Itse asiassa se oli aika helppoa: minä vain ilmoitin sinut vapaaehtoiseksi inttiin.

Isä, miten saatoit?

Katsos kun juniori on liian nuori, minä itse olen intin jo kerran käynyt ja vaimolla on se iso käsityö pahasti kesken...
Aaargh, en minä noin julma sentäs ole! Tyttärellä on tiettyjä luonteenpiirteitä että toki siellä pärjäisi mutta sen verran älliä päässä että kertoisi esikuntaan ettei isäpappa ole vielä koskaan kertaamassa käynyt :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Hmmh, muistaakseni joskus aikoinaan piti reserviläisen erikseen ilmoittaa johonkin esikuntaan, jos erehtyi muuttamaan toiselle asuinpaikkakunnalle, nykyään ei kaiketi tarvitse, mutta noinkohan olisi kertauksilta säilynyt jos olisi asustanut samalla paikkakunnalla aina, niin tai mistäs minä tiedän onko sitä asuttu samalla paikkakunnalla, mutta joku kumma muistikuva pätkähti mieleen.

Nyt kai alkavat kuntoluokittelemaan reserviläisiä, onkohan niitä pullapestejä riittävästi tarjolla kaikille istumatyötä tehneille, joilla kunto ei ole intin aikaisella tasolla?

Toisaalta jotenkin koomista puhua sodanaikaisista tehtävistä, kun sellaista tilannetta tuskin tulee olemaankaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kun ikää on vaikka muille jakaa niin eipä tarvitse enää jännittää kertauskutsuja.

Näin se vain on yrittäminen hyvinvointimaassa:

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/te_ ... kohu-50875

Aika karu on tuo perustelu: jos yrittäjillä olisi sosiaaliturva niin he nauttisivat sitä silloin, kun yritystoiminta ei elätä.

Samalla logiikalla palkansaajillekaan ei pitäisi tukea maksaa: hehän voivat muutoin ilmoittautua työttömiksi silloin kun ei ole töitä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Heimlich on edelleen hengissä ja ilmeisesti ihan kohtuullisessa kunnossa, kun pystyi vielä ihmisen hengen pelastamaan:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201605 ... 4_ul.shtml
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kun ikää on vaikka muille jakaa niin eipä tarvitse enää jännittää kertauskutsuja.

Aika karu on tuo perustelu: jos yrittäjillä olisi sosiaaliturva niin he nauttisivat sitä silloin, kun yritystoiminta ei elätä.

Samalla logiikalla palkansaajillekaan ei pitäisi tukea maksaa: hehän voivat muutoin ilmoittautua työttömiksi silloin kun ei ole töitä.
Toinen naurettavuus jutussa oli se, että tuotiin negatiivisessa sävyssä esille osan toimeentulosta hankkiminen yrittämällä ja osan sosiaalitukena, pätkätyöläisenkään ei siis pitäisi hakea sosiaaliavustuksia.

Persuteluissa ei ole kyllä yhtään mitään järkeä, ainoa asia mikä vaikuttaa hiertävän taitaa olla se yrittäjyys, jota yritetään peitellä tekosyillä.

Suorastaan valheellisia väittämiä myös on jutussa, tai ainakin mun käsittääkseni jos on firma pöytälaatikossa, se on yrittäjäksi katsottu ja työttömäksi ei pääse noin vain, etenkin osakeyhtiön kanssa taisi olla melkoista taistelua saada työttömyyskorvausta.

Mitään järjellistä syytä ei ole tuollaiseen toimintaan, paitsi täysin pielessä olevien pykälien palvominen, joka nykyisessä taloustilanteessa on ihan sama kuin jalkaan ampuminen. Jotenkin on luotu säännönpalvojien lahko, jolla ei ole mitään yhteyttä todellisuuteen ja lakeja sekä asetuksia on sitten säädetty niin mahdottomasti, ettei mikään toiminta enää onnistu.

Eräs mielenkiintoinen seikka, työtönhän saa tienata 300 euroa kuussa ilman tukien menetystä, se on 3600 euroa vuodessa, jos 2000 euroa evää tuet koska katsotaan yrittäjäksi, niin mun mielestäni valtion voisi haastaa oikeuteen tasapuolisen kohtelun toteutumattomuuden varjolla.

Toki eihän sitä voittaisi, mutta ehkä se vähän lisäisi painetta tämän hulluuden lopettamiseksi ja ehkä se auttaisi koko järjestelmän uudistamista sellaiseksi, ettei yrittämistä enää tekemällä tehtäisi niin vaikeaksi.

Harmaata taloutta yritetään kovasti kitkeä, mutta jos noin kovasti ollaan yrittämistä vastaan, niin mun mielestä saa valtio kärsiäkkin harmaasta taloudesta, pitäisi ne toimintamahdollisuudet ensin laittaa kuntoon ennen kuin aletaan ampumaan toimintaa alas.

Joskus tuntuu siltä, että tässä maassa ei missään nimessä saa tehdä mitään, pitää passiivisesti istua sisällä nostaen tukia joihin on oikeus, vaikkei tukia tarvitseisikaan ja odottaa että joku toinen antaa ohjeita/määräyksiä joiden mukaan sitten tehdään vähin mahdollinen, mutta itse ei pidä tehdä mitään.

Toimintamahdollisuudet kuntoon, niin meillä olisi ihan toinen taloustilanne, mutta miten kova hinta pitää maksaa ennen kuin se menee päättävän tahon hoksottimiin?

Ehkä taustalla on taas se, että pitää olla tarkkaan säännelty ketkä saa tienata rahaa, enemmistön pitää pysyä köyhänä ja kuulaisena.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kun ikää on vaikka muille jakaa niin eipä tarvitse enää jännittää kertauskutsuja.

Juu, ei tarvi VR:ltä litteroita enää täälläkään hakea, seuraavaksi eläkealennus, jos sinne saakka venyy...

Hassua, ajattelin linkittää Plektra kuviot viikko takaperin mutta ajattelin vähän provokaatioksi.

Ainakin vielä, verottaja on kohdellut muo elintapaopetteluyrittäjäksi, jonka nimen olen toki itse kehitellyt. Ennen kai puhuttiin downgradeauksesta, mutta siitä tuli kirosana. Tuossa toki eriasia. Vertasi mainiosti taannoin mummoihin, jotka lapasia kutoo ja myy.

Suomessa on ns. gap vai miten tuo ilmaistaan. Sivutoiminen yrittäjyys on suht' koht ymmärrettävää mutta jos olet työtön ja haluaisit varovaiseen kokeilla omia siipiä niin rangaistaan. Typerää.

Ei yritystä kai kukaan hullu perusta tukien varjolla, luottamatta siihen että yrityksellä on omasta mielestää kultakimpale kädessään. Tuollainen muiden ajattelutapa on kyllä aikalailla, vaikkei ääneen saisi sanoakaan kateellisten panettelua. Kiva olisi sellainen kurssi kouluissa yläasteella että annettaisiin pääoma, vaikka ihan kuvitteellinen josta sitten kyhättäisiin joku juttu, ilman koristeita eli valtionlainsäädäntö mukaan tilanteen kehittymiseen jos vaikka alkaa kannattamaan niin täytyy lytätä täysin ja antaa kurssiarvosanaksi hylsy!

Noh, vähän ylilöin mutta mutta. Kuinka moni olisi oppinut jotain ja innostunutkin!

Se että eihän yrittäjyys mikään onni ja autuus ole mutta oma usko tekemiseensä ja nykytilanteen epävarmuus ei minusta aivan poissulkeva juttu noista vaihtoehdoista ole. Tietty voihan sitä vetää aina läskiksi ja olla vaan... Vielä jonkin aikaa...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Muista Tuuma sitten Mattia roudatessasi laittaa ne turvaliivit päälle! Tuolla on hyviä kommentteja tästä turvaholhouksesta:
http://www.rakennuslehti.fi/2015/10/kyp ... kekuntoon/
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Muista Tuuma sitten Mattia roudatessasi laittaa ne turvaliivit päälle! Tuolla on hyviä kommentteja tästä turvaholhouksesta:
http://www.rakennuslehti.fi/2015/10/kyp ... kekuntoon/
Eipä se sitten tuosta liiku enää mihinkään :(

Toki kiva siihen vedota sitten ja purra hammasta loppuelämä omasta saamattomuudestaan.
Maajussi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maajussi »

Maatilallinen kirjoitti:
Maajussi kirjoitti:Olen kanssa huomannut että kespesi pitää melko jytinää kun poltto on päässyt vauhtiin. Sen kuulee jopa pihalla, jonkun matkan päästä lämpökeskuksesta.
Keraaminen hormi ei ilmeisesti paljon vaimenna ja hattu vielä päällä..

Mulla on arina melko pitkä. Taitaa jatkua kymmenkunta cm polttoputken jälkeen.
Kaksi tiiltä lappeellaan pohjalla, eli putken ja arina väli noin 11-12 cm.

Kuinka usein olet tyhjännyt arinalta tuhkaa? vai tartteeko tyhjätä ollenkaan.
Mulla on arina tuollein, kattilan edestä eli siitä missä puhallin on, katsottuna:
Kuva

Suunnilleen ympyrän kohdassa on puhallin. Käytin isommankokoisia tulitiiliä, rautakaupassa oli pienempiä ja isompia.

Mulla jos arina olisi vielä 10-12cm puhallusputken jälkeen niin ei pääsisi enään tuhkia poistamaan. Arinalta pitää työnnellä tuhkaa jollain kolalla, lapiolla tms. tuhkatilaan säännöllisesti, itse olen aina kun vähän tyhjemmäksi päässyt niin työntänyt, vähintään kerran viikossa kun tullut myös konvektio nuohottua.

Ei kannata ihan kaikkea työntää alas, sitten ei enään tuli syty. Jättää muutaman sentin kerroksen hehkuvia hiiliä. Tässä vaiheessa myös mahdollisesti kertynyt piki on helppo irroittaa, lapiolla vaan siilonreunaa vasten lyö alas ja sitten vääntää pikikakut irti ja työntää alas tuhkatilaan. Kuumana lähtee helposti ja siellä sitten palaa pois.

Eihän tuonne nyt pikeä kyllä varmaan sullakaan pääse tuolla kulutuksella kertymään, mulla vähän aina asukkien lämmittäessä kertyy kun puhallin seisoo ja varaajassa vastukset porisee :roll:

Heti arinan tyhjennyksen jälkeen ei kannata tuhkatilaa rynnätä tyhjentämään, antaa ainakin yön yli olla niin palaa kaikki hiilet ym. loppuun.

Jos ei lainkaan tyhjentele niin käy niinkuin asukeille joskus, arinalla on tuhkaa puhallusputkeen asti ja ei oikein pala :roll:

Mulla on teräspiippu ilman hattua, enkä tuohon kyllä hattua laittaisi, kuten en mihinkään kattilaan :roll: Tuossa on villaa vaimentamassa sisäputken ja ulkokuoren välissä kyllä ja silti jytisee pihalla asti täälläkin :-D

Nythän se tosin on Enekan piipussa hattu ja ei ole läpivientiä, kun piipunlaittaja ei suostunut sitä tekemään koska kuulemma pikeentyy sitten herkemmin kun sadevesi pääsee sisään. Täytyy peltisakset ottaa käyttöön jossain vaiheessa jos näyttää tilanne siltä. Toisen sadekannen hommaa ja popniittaa kiinni sekä pieni pätkä teräshormia väliin niin siinähän se läpivienti on.

Teräshormin pätkä onkin jo valmiina jemmassa, periaatteessa silläkin pärjäisi mutta jos hyvän haluaa niin täytyy se sadekansi laittaa. Täytyy varmaan jossain vaiheessa tehdä, tuntuu että tällä hetkellä ainakin piipunpäällä pikeä riittää :roll: Eihän siinä tietysti mitään, eikä piki piipunpäältä alas enään tule mutta sitten jos alkaa jotain rikkihappoa valua pitkin kattoa niin siinä saattaa kattopelti tykätä kyttyrää :roll:

En saanut Enekaan uutta termostaattia kun isänpäivän takia Clasu olikin kiinni. Noh, vanhalla termostaatilla homma lähti toistaiseksi hienosti tulille, ehkä käännän sen sitten yöksi nollaan ja annan vaan kyteä, aamulla pöhäyttää sitten lämmöt korkealle jne. jos tuohon ei uskalla luottaa :roll:

Tosin samalla tavalla toimimalla sain lyötyä viimeisen naulan tiilihormin arkkuun, mutta nythän onkin teräshormi käytössä.

Edit: Tuossa huonolaatuinen video Kespesin konvektiokanavien nuohousluuukusta: Kespes pöhisee

Oikean kameran muistikortti oli jäänyt kotia muistikortinlukijaan :roll:
Vieläkö maatilallisen kespes pöhisee :-D Aika menee ja omakin kattila jo vakiintunut. Käyttäjäkin lienee oppinut tavoille. Kuluvia osia vaihdettu jonkin verran, tiivisteitä lähinnä. Yksi täyttöluukku ja nyt pitäisi ennen talvea siilo uusia. Pientä tuotekehitystäkin matkan varrella. Kattila hintansa tienannut kai jo nyt?
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Toinen naurettavuus jutussa oli se, että tuotiin negatiivisessa sävyssä esille osan toimeentulosta hankkiminen yrittämällä ja osan sosiaalitukena, pätkätyöläisenkään ei siis pitäisi hakea sosiaaliavustuksia.

Persuteluissa ei ole kyllä yhtään mitään järkeä, ainoa asia mikä vaikuttaa hiertävän taitaa olla se yrittäjyys, jota yritetään peitellä tekosyillä.

Suorastaan valheellisia väittämiä myös on jutussa, tai ainakin mun käsittääkseni jos on firma pöytälaatikossa, se on yrittäjäksi katsottu ja työttömäksi ei pääse noin vain, etenkin osakeyhtiön kanssa taisi olla melkoista taistelua saada työttömyyskorvausta.

Eräs mielenkiintoinen seikka, työtönhän saa tienata 300 euroa kuussa ilman tukien menetystä, se on 3600 euroa vuodessa, jos 2000 euroa evää tuet koska katsotaan yrittäjäksi, niin mun mielestäni valtion voisi haastaa oikeuteen tasapuolisen kohtelun toteutumattomuuden varjolla.
Tuossa pitää huomata vielä se, että tuo 2000 egeä oli liikevaihto: siitä pitää vähentää kulut.

Ei tuosta menojen vähentämisen jälkeen jää varmaankaan edes satasta kuukaudessa.

Tuotot olivat myös syntyneet parina kuukautena ennen joulua, silti katsottiin miehen toimineen yrittäjänä pitkä aika, oliko se peräti koko vuosi?

Tavallaan meillä ohjataan ihmisiä harmaan talouden piiriin.

Meillä on myös sivusto, joka propagoi harmaata taloutta vastaan.

Se kertoo kaikki harmaan talouden huonot puolet mutta vaikenee hyvistä.

Rehellistä olisi sanoa, että kaikkista harmaan talouden haitoista huolimatta on pienempi paha, että ihmiset tekevät pimeää työtä kuin että he makaavat kotona mitään tekemättä.

Kun ihminen jää työttömäksi joutuu valtio maksamaan työttömyyskorvauksia; näillä korvauksilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä aiheutuvan menetyksen suuruuden kannalta.

Ne työttömälle maksetut rahat eivät näet ole menetettyjä rahoja. OIkeasti menetetty asia on työttömän ihmisen työpanos, joka jää toteutumatta. Työttömälle menevät rahat hyödyttävät ensin työtäntä ja sitten jotakuta toista suomalaista, eivät ne mitenkään menetettyjä ole.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Tuossa pitää huomata vielä se, että tuo 2000 egeä oli liikevaihto: siitä pitää vähentää kulut.

Ei tuosta menojen vähentämisen jälkeen jää varmaankaan edes satasta kuukaudessa.

Tuotot olivat myös syntyneet parina kuukautena ennen joulua, silti katsottiin miehen toimineen yrittäjänä pitkä aika, oliko se peräti koko vuosi?

Rehellistä olisi sanoa, että kaikkista harmaan talouden haitoista huolimatta on pienempi paha, että ihmiset tekevät pimeää työtä kuin että he makaavat kotona mitään tekemättä.

Kun ihminen jää työttömäksi joutuu valtio maksamaan työttömyyskorvauksia; näillä korvauksilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä aiheutuvan menetyksen suuruuden kannalta.

Ne työttömälle maksetut rahat eivät näet ole menetettyjä rahoja. OIkeasti menetetty asia on työttömän ihmisen työpanos, joka jää toteutumatta. Työttömälle menevät rahat hyödyttävät ensin työtäntä ja sitten jotakuta toista suomalaista, eivät ne mitenkään menetettyjä ole.
Tuo just että vaan samaa rahaa täällä tykätään pyörittää on kummallista mutta kun vesilasia toiseen täyttää tarpeeksi kauan niin kummassakaan lasissa ei kohta ole mitään.

Tuollainen on viivytystaistelua, jonka "sadon" korjaavat tulevat sukupolvemme.

Minua inhottaa käsittämättömän paljon nykymaailman päättäjien ryhtyminen pörssiyhtiöajatteluun, jossa ajatellaan kvartaalittain kannattavuus. Hyi hyi Suomi!
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Tuossa pitää huomata vielä se, että tuo 2000 egeä oli liikevaihto: siitä pitää vähentää kulut.

Se 300€/kk minkä työtön saa tienata on brutto, muutoinhan joku saattaisi jopa kaikista kangistuksista ja pykälistä huolimatta jotain pientä toimintaa tehdäkkin, mutta se on aika vähän 300 euroa bruttona, toki vielä vähemmän se on yrittäjän leivän päällä.

Mua hämmästyttää harmaantalouden propagandassa se, ettei lisääntyneitä työpaikkoja ja ALV yms. verotuloja lasketa miksikään, mun nähdäkseni kun pimeä euro tuo hyvinkin paljon verotuloa, kun huomioidaan nuo alvit ja muut verot joita palveluja sekä tuotteita ostettaessa maksetaan. Se on aika pieni verotulo mitä matalapalkkaisista pimeän työn hommista jää saamatta.

Toki sotumaksut yms. painaa myös vaakakupissa, mutta ihan jos järjellä ajattelee, niin koko tulovertouksen voisi kyllä kuopata ainakin pienemmissä tuloluokissa, se toisi lisää verotuloja, mutta ehkä siinäkin on joku kateuspointti, jota ei ymmärrä.

Niin, koko vuodeltahan ne takautuvasti tuon työttömän työttömyyskorvaukset peri takaisin, mun mielestäni se kyllä voittaisi oikeudessa Kelan/valtion tuossa hommassa, sillä mitään perusteluita ei ole koko vuodelta evätä tukia jos parina kuukautena on toimintaa.

Mielestäni siellä pykälissä on myös jotain liittyen kausiluontoiseen parin kuukauden toimintaan.

Tavallaan tuokin on yksi syy lisää vaakakuppiin, joka sysää vaakaa lähemmäksi sitä "valtio/kunta pitäköön tunkkinsa" tilaa.
Vastaa Viestiin