pvalila kirjoitti:Kun ikää on vaikka muille jakaa niin eipä tarvitse enää jännittää kertauskutsuja.
Näin se vain on yrittäminen hyvinvointimaassa:
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/te_ ... kohu-50875
Aika karu on tuo perustelu: jos yrittäjillä olisi sosiaaliturva niin he nauttisivat sitä silloin, kun yritystoiminta ei elätä.
Samalla logiikalla palkansaajillekaan ei pitäisi tukea maksaa: hehän voivat muutoin ilmoittautua työttömiksi silloin kun ei ole töitä.
Toinen naurettavuus jutussa oli se, että tuotiin negatiivisessa sävyssä esille osan toimeentulosta hankkiminen yrittämällä ja osan sosiaalitukena, pätkätyöläisenkään ei siis pitäisi hakea sosiaaliavustuksia.
Persuteluissa ei ole kyllä yhtään mitään järkeä, ainoa asia mikä vaikuttaa hiertävän taitaa olla se yrittäjyys, jota yritetään peitellä tekosyillä.
Suorastaan valheellisia väittämiä myös on jutussa, tai ainakin mun käsittääkseni jos on firma pöytälaatikossa, se on yrittäjäksi katsottu ja työttömäksi ei pääse noin vain, etenkin osakeyhtiön kanssa taisi olla melkoista taistelua saada työttömyyskorvausta.
Mitään järjellistä syytä ei ole tuollaiseen toimintaan, paitsi täysin pielessä olevien pykälien palvominen, joka nykyisessä taloustilanteessa on ihan sama kuin jalkaan ampuminen. Jotenkin on luotu säännönpalvojien lahko, jolla ei ole mitään yhteyttä todellisuuteen ja lakeja sekä asetuksia on sitten säädetty niin mahdottomasti, ettei mikään toiminta enää onnistu.
Eräs mielenkiintoinen seikka, työtönhän saa tienata 300 euroa kuussa ilman tukien menetystä, se on 3600 euroa vuodessa, jos 2000 euroa evää tuet koska katsotaan yrittäjäksi, niin mun mielestäni valtion voisi haastaa oikeuteen tasapuolisen kohtelun toteutumattomuuden varjolla.
Toki eihän sitä voittaisi, mutta ehkä se vähän lisäisi painetta tämän hulluuden lopettamiseksi ja ehkä se auttaisi koko järjestelmän uudistamista sellaiseksi, ettei yrittämistä enää tekemällä tehtäisi niin vaikeaksi.
Harmaata taloutta yritetään kovasti kitkeä, mutta jos noin kovasti ollaan yrittämistä vastaan, niin mun mielestä saa valtio kärsiäkkin harmaasta taloudesta, pitäisi ne toimintamahdollisuudet ensin laittaa kuntoon ennen kuin aletaan ampumaan toimintaa alas.
Joskus tuntuu siltä, että tässä maassa ei missään nimessä saa tehdä mitään, pitää passiivisesti istua sisällä nostaen tukia joihin on oikeus, vaikkei tukia tarvitseisikaan ja odottaa että joku toinen antaa ohjeita/määräyksiä joiden mukaan sitten tehdään vähin mahdollinen, mutta itse ei pidä tehdä mitään.
Toimintamahdollisuudet kuntoon, niin meillä olisi ihan toinen taloustilanne, mutta miten kova hinta pitää maksaa ennen kuin se menee päättävän tahon hoksottimiin?
Ehkä taustalla on taas se, että pitää olla tarkkaan säännelty ketkä saa tienata rahaa, enemmistön pitää pysyä köyhänä ja kuulaisena.