tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:Pvalila, laskenko edes vähän osimoilleen oikein...

Katto 10k€, julkkari 15k€, loput huoneet sisällä 5k€/kpl. Perustukset, viilaus vain, n,1000kg rappinkia, mm tartuntaan 200kg saneerauslaastia ja sitten muuta mättöä päälle n. 20k€. Yläkerta kuntoon eli panelointi plus sähköistys 5k€ +2k€. Autotallinovet 100€ :-D

Yhteenlasku; 15000€ + 5000€*2 + 1000kg * 2€ + 200kg *3€ +20000€ + 100€ = 47700€ pois lukien ulkotyöt ja laitteistot/kalusteet.

Aika vähänhän enää jäljellä... Ne jotka heittää että utopista niin mä luulen että ovat kovin hiljaisia olleet tai sitten valehtelijoita. Kylmää ihan itseäänkin totuuksien kaivelu :(

Yläkertaan pihistellen meni jo 17,5k€/kpl, ilman pintoja ja sähköjä. Putkarin sentäs tajusin passittamaan pois tontilta mutten kovin ajoissa. Olenko jälleen taas optimistinen :-D

Perskules, katto unohtui ylioptimisesta laskelmastani eli +10k€ päälle =57700€... Toinen vaihtoehto on elää kiiltokuvamaailmassa.
Tuuma, sä unohdit, että kustannusarvio pitää lopuksi kertoa kolmella: 173.100 euroa.

Ihan turhaan laskeskelet. Kaikki menee, mitä tienaat, miinus jokunen ropo sapuskaan ja tupakkiin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
RTMPekka kirjoitti:Jtbo taitaa olla oikeassa, vanha hilloiksi ja uutta pykäämään. Järjellä ajatellen näin:-)
Kunpa järki kohtaisikin asumisessa..., ehkä seuraavassa elämässä :roll:

Nämä ovat kuitenkin vahvoja, terveellisiä taloja ja lähes voittamattomia rivaripötkökin joillekin käy...
Vahvoja? Sun talosi levitoi höttöbetonin päällä pyhän hengen voimalla ja mun taloni rakenteissa on rempan aikana tullut niin kamalia rakenteita vastaan, että tällainen joskus nuoruudessaan rakenteiden mekaniikkaa opiskellut virkapatto dippainssi on katsonut niitä "vahvuuksia" sydän kurkussa ja itku silmässä. Ple, kettiön kattoa kannatti kattopanelointi, kun paneleita väänsin irti meinasi niitä "kannattavat" juoksut tulla niskaan...

Joo, kyllä sitä ennen osattiin...

Terveellisiä? Koskahan mä uskallan sen radonpöntön tänne kiikuttaa...

Mutta näillä mennään! Jos hyvin käy, niin mä saan viidentoista vuoden kuluttua siirtää tän talon tyttärille kunnostettuna ja velattomana.
Arvaapa vain mitä minäkin haluaisin jälkeeni jättää!
Jätä jälkeesi tuhdisti velkaa, niin on varma, että koko perikunta itkee sun poismenoasi... :twisted:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Pvalila, laskenko edes vähän osimoilleen oikein...

Katto 10k€, julkkari 15k€, loput huoneet sisällä 5k€/kpl. Perustukset, viilaus vain, n,1000kg rappinkia, mm tartuntaan 200kg saneerauslaastia ja sitten muuta mättöä päälle n. 20k€. Yläkerta kuntoon eli panelointi plus sähköistys 5k€ +2k€. Autotallinovet 100€ :-D

Yhteenlasku; 15000€ + 5000€*2 + 1000kg * 2€ + 200kg *3€ +20000€ + 100€ = 47700€ pois lukien ulkotyöt ja laitteistot/kalusteet.

Aika vähänhän enää jäljellä... Ne jotka heittää että utopista niin mä luulen että ovat kovin hiljaisia olleet tai sitten valehtelijoita. Kylmää ihan itseäänkin totuuksien kaivelu :(

Yläkertaan pihistellen meni jo 17,5k€/kpl, ilman pintoja ja sähköjä. Putkarin sentäs tajusin passittamaan pois tontilta mutten kovin ajoissa. Olenko jälleen taas optimistinen :-D

Perskules, katto unohtui ylioptimisesta laskelmastani eli +10k€ päälle =57700€... Toinen vaihtoehto on elää kiiltokuvamaailmassa.
Tuuma, sä unohdit, että kustannusarvio pitää lopuksi kertoa kolmella: 173.100 euroa.

Ihan turhaan laskeskelet. Kaikki menee, mitä tienaat, miinus jokunen ropo sapuskaan ja tupakkiin.
RTMPekka meinasikin jo vähän jallittaa totuutta. Omaa taloa haaveilevat varmaankin nauravat kilpaa ja pitävät meitä tyhminä mutta kyllähän typeryksiä tähän maahan mahtuu... Totuudentorvia vähemmän.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
RTMPekka kirjoitti:Jtbo taitaa olla oikeassa, vanha hilloiksi ja uutta pykäämään. Järjellä ajatellen näin:-)
Kunpa järki kohtaisikin asumisessa..., ehkä seuraavassa elämässä :roll:

Nämä ovat kuitenkin vahvoja, terveellisiä taloja ja lähes voittamattomia rivaripötkökin joillekin käy...
Vahvoja? Sun talosi levitoi höttöbetonin päällä pyhän hengen voimalla ja mun taloni rakenteissa on rempan aikana tullut niin kamalia rakenteita vastaan, että tällainen joskus nuoruudessaan rakenteiden mekaniikkaa opiskellut virkapatto dippainssi on katsonut niitä "vahvuuksia" sydän kurkussa ja itku silmässä. Ple, kettiön kattoa kannatti kattopanelointi, kun paneleita väänsin irti meinasi niitä "kannattavat" juoksut tulla niskaan...

Joo, kyllä sitä ennen osattiin...

Terveellisiä? Koskahan mä uskallan sen radonpöntön tänne kiikuttaa...

Mutta näillä mennään! Jos hyvin käy, niin mä saan viidentoista vuoden kuluttua siirtää tän talon tyttärille kunnostettuna ja velattomana.
Arvaapa vain mitä minäkin haluaisin jälkeeni jättää!
Jätä jälkeesi tuhdisti velkaa, niin on varma, että koko perikunta itkee sun poismenoasi... :twisted:
Ei tarvi paljon ponnistella tuohon targettiin... :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Pöh, Pvalila ja Jtbo pahoillaan :mrgreen: Nyt lähditte sivuraiteille!

Onko muuten niin että WinXP maailmassa ei enää Youtube toimi. Roudasin tän Win10 koneen a-talliin. win2k yhä ainakin toimii, joku ei ole tajunnut että tuommoisiakin on :lol: :lol: :lol:

Ai niin, Jtbo ei anteeksi pyydellyt, eli ole vain omaitsesi, Pvalilasta voinee olla vähän huolissaan :lol: :lol: :lol:
Minä en oikein ymmärrä anteeksipyytelyä, sitä on mitä on ja on sitä mieltä mitä on, joskus toiset on samaa mieltä, joskus erimieltä, mutta miksi sitä omaa näkökulmaansa pitäisi anella anteeksi, eihän kaupassakaan pyydellä anteeksi jos ottaa ranskanleipää eikä ruisleipää? :mrgreen:

No, tietty kaikki ei aina ymmärrä sitä, että jollain on eri näkökulma kuin itsellä ja sitten loukkaannutaan verisesti, jos on eriävää mielipidettä, sen sijaan että tutustuisi miten eriävään mielipiteeseen on päädytty ja mikä on sen eriävän mielipiteen takana vaikuttavana ajatuksena. Olisihan siinä vaarana oppia näkemään jotain uutta.

Mua viehättää ainakin eriävät mielipiteet ja sellainen mielipiteiden testaus että onko sitä itse ehkä jopa pohjustanut olettamuksensa ihan harhoihinkin, sitäkin aina tapahtuu.

Tästäkin syystä olen kaiketi omituinen.

Mulla toimii ainakin yourepeat XP koneella, youtubesta en tiedä, kun en ole sen karmeita vakoiluskriptejä sallinut pitkiin aikoihin.

XP:ssä ongelmana taitaa olla ettei Javaa tai Flashia saa päivitettyä uusiksi kai enää lainkaan, tai ainakin haastavaksi se taisi jo mennä aikaa sitten.

Ehkä ne ovat tehneet jotain muutoksia ja nyt sitten pitää sun tyhjätä välimuistit että kaikki vakoilijat onnistuvat vakoilemaan kunnolla? :lol:

Kylläpäs te olette nopeita kiilaamaan, mutta pvalilan tyttärille jää niin kova perintövero maksettavaksi, etteivät voi kuin toivoa, että tönö menee kaupaksi, pahoin pelkään, tuota veroa en ole ymmärtänyt koskaan, siinä ei ole mitään järkeä, kun se aika kovasti rajoittaa ihmisten elintason nousua sekä yritysten jatkuvuutta/kehittämistä/kasvattamista.
Toinen älyttömyys on tuo ettei yritykseen kannata jättää voittoa, kun siitä joutuu maksamaan niin törkeästi veroa.
Kyllä täällä loukkaannutaan. Heitin tuon postilaatikon naapurin kanssa tismalleen mittojen mukaan oikeaan paikkaan. Pelkäsin eniten että joku tulee selittämään jotain. Ei tullut. Poru tuosta tulee.

Rikkainta on että voi olla oma itsensä. Mun vika on etten ole. Huomannut että näin vanhempana alan oppimaankin jo jotain, vaikka sanotaan jotain vanhoista koirista.

Olkaa tuommoisia kuin olette, muuten ei hyvä heilu :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Ei tarvi paljon ponnistella tuohon targettiin... :lol:
Enempi huoli on siitä, että tuo targetti uhkaa lähestyä ennen aikojaan...

Tyttäret kovin nuoria vielä. Seitsemän vuotta vielä ja tytöt olisivat molemmat ylioppilaita, sitten sitä voisi jotensakin kunnialla kuolla saappaat pystyssä purutalon portaille.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Kyllä täällä loukkaannutaan. Heitin tuon postilaatikon naapurin kanssa tismalleen mittojen mukaan oikeaan paikkaan. Pelkäsin eniten että joku tulee selittämään jotain. Ei tullut. Poru tuosta tulee.

Rikkainta on että voi olla oma itsensä. Mun vika on etten ole. Huomannut että näin vanhempana alan oppimaankin jo jotain, vaikka sanotaan jotain vanhoista koirista.

Se vähäinen ihmisymmärrys mitä itselläni on, kertoo että enemmistö taitaa tosiaan olla noita loukkaantujia, tavallaan siksikin joskus olo on kuin avaruusolennolla väärällä planeetalla, kun suuri enemmistö on niin käsittämättömiä.

Yksikin pomo vaahtosi naama punaisena, että "sinä et tule mulle mitään opettamaan", ok, tee sitten niin persiilleen kuin tahdot, no konkkaanhan sekin lafka sitten meni, mutta osoitus siitä kuinka keskimäärin ihmiset eivät tosiaankaan pohdi kovinkaan paljoa erilasia näkökulmia, onko se sitten sitä, että tunne vie ja järki jää?

Tuuma, tämä ei ole sitten aivopesua, mutta mitä vahvempi kroppa sitä helpompaa on olla sitä mitä on, se on jonkinsorttinen psykologinen juttu, voi väittää että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, mutta vaikka siihen ihan tosissaan uskoisi, niin kun on kuntoa kasvattanut, niin kyllä se vaan menee siten, että minäkuva, se kuinka näkee muut ja itsensä suhteessa muihin muuttuu.

Se on vähän kuin rollon reilu 200 heppaa, kun tiedät että koneja on riittävästi, niin sun ei tartte jatkuvasti käyttää niitä kaikkia, mutta mitenkäs oli C1:n puikoissa? Se on jotain psykologiaa kaiketi :mrgreen:

edit: Eräs toinen esimerkki tuli mieleeni, tuossa kun kävin eräänä päivänä kaupassa pistin merkille, että aika tukevia suurin osa ihmisistä joita siellä kaupassa oli, yleensä en ole pistänyt merkille tuollaista seikkaa.
Toinen huomio on ettei ole enää näkymätön ja äänetön, vaikkei mulla hirmuisesti ikää ole, niin onhan se hauska huomata jo tässä iässä, kun parikymppiset tyttölapset unohtuvat tuijottamaan ja kassa joutuu herättelemään noita transsinkaltaisesta tilasta, siinä missä ennen "sori en huomannut sua siinä", kun kärryillä tönitään päin jne.

Reilumman muodonmuutoksen myötä on tullut siis näkemystä siitä kuplasta jossa itse kukainenkin elää ja siitä kuinka ihmisolennot ihan tiedostamattaankin suhtautuvat toisiinsa hyvinkin ulkonäön mukaan, vaikkeivät ikinä sitä itsestään edes uskoisi, niin kyllä se noin menee.

Mutta aivan samalla tavalla sitä itse on siinä kuplassa ja sekin muuttuu aika paljon kun sairaalloisen lihavasta pääsee tuonne fitness-luokkaan, sitä vaan tahtomattaan ja tiedostamattaan näkee ihmiset eritavalla, joku juttu alitajunnassa ja se taas vaikuttaa moneen muuhun seikkaan, myös siihen että kuinka sitä osaa olla oma itsensä.

Luulen, että aiheesta on paljon viisaammat kirjoittaneet paljon fiksumpia, mutta ei se hikoilu ja heiluminen tuo kuin osaltaan fysiikan puolelle hyötyä, kyllä se muuttaa ajatuksia ja näkemyksiä, joka taas saa elossa monta asiaa sellaiseksi että voi hyvinkin olla sitä mitä todellakin on.
Viimeksi muokannut jtbo, La Touko 07, 2016 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti: Kylläpäs te olette nopeita kiilaamaan, mutta pvalilan tyttärille jää niin kova perintövero maksettavaksi, etteivät voi kuin toivoa, että tönö menee kaupaksi, pahoin pelkään, tuota veroa en ole ymmärtänyt koskaan, siinä ei ole mitään järkeä, kun se aika kovasti rajoittaa ihmisten elintason nousua sekä yritysten jatkuvuutta/kehittämistä/kasvattamista.
Toinen älyttömyys on tuo ettei yritykseen kannata jättää voittoa, kun siitä joutuu maksamaan niin törkeästi veroa.
Oikeastaan mun kannattaisi tehdä testamentti vaimon hyväksi, silloin lapset saisivat ekassa vaiheessa vain lakiosan: se lakiosa tarkoittaa puolta mun omaisuudestani eli neljäsosaa vaimon ja mun omaisuudesta.

Verot neljäsosasta eivät ole mahdoton juttu ja pian sen jälkeen vaimon kannattaa lahjoittaa talo lapsille mutta siten, että hän varaa käyttöoikeuden taloon lopppuiäkseen: mitä nuorempana talon lahjoittaa sitä enemmän valtio laskee käyttöoikeuden laskevan talon arvoa.

Näitä juttuja kun alkaa mielessä pyöriä niin se tarkoittanee sitä, ettei sitä enää ihan nuori (ja varsinkaan huoleton) enää ole.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Kyllä täällä loukkaannutaan. Heitin tuon postilaatikon naapurin kanssa tismalleen mittojen mukaan oikeaan paikkaan. Pelkäsin eniten että joku tulee selittämään jotain. Ei tullut. Poru tuosta tulee.

Se vähäinen ihmisymmärrys mitä itselläni on, kertoo että enemmistö taitaa tosiaan olla noita loukkaantujia, tavallaan siksikin joskus olo on kuin avaruusolennolla väärällä planeetalla, kun suuri enemmistö on niin käsittämättömiä.

Yksikin pomo vaahtosi naama punaisena, että "sinä et tule mulle mitään opettamaan", ok, tee sitten niin persiilleen kuin tahdot, no konkkaanhan sekin lafka sitten meni, mutta osoitus siitä kuinka keskimäärin ihmiset eivät tosiaankaan pohdi kovinkaan paljoa erilasia näkökulmia, onko se sitten sitä, että tunne vie ja järki jää?

Tuuma, tämä ei ole sitten aivopesua, mutta mitä vahvempi kroppa sitä helpompaa on olla sitä mitä on, se on jonkinsorttinen psykologinen juttu, voi väittää että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, mutta vaikka siihen ihan tosissaan uskoisi, niin kun on kuntoa kasvattanut, niin kyllä se vaan menee siten, että minäkuva, se kuinka näkee muut ja itsensä suhteessa muihin muuttuu.

Se on vähän kuin rollon reilu 200 heppaa, kun tiedät että koneja on riittävästi, niin sun ei tartte jatkuvasti käyttää niitä kaikkia, mutta mitenkäs oli C1:n puikoissa? Se on jotain psykologiaa kaiketi :mrgreen:
Kiitoksia neuvosta, jtbo! Pikku ongelma on tosin se, että kuinkahan mun lihapullasta ja Tuuman hernekepistä bodataan uljas adonis? :?

Tuuma, onx sulla jossain autotallinnurkassa vanha kunnon Bullworker tallella?
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Kiitoksia neuvosta, jtbo! Pikku ongelma on tosin se, että kuinkahan mun lihapullasta ja Tuuman hernekepistä bodataan uljas adonis? :?

Eihän siihen välttämättä tarvita mitään bodausta, kaloribalanssi ja kolmesti viikossa käy hikoamassa tunnin, niin se on jo tosi paljon, siitä voi sitten siirtyä viidesti viikossa, tottahan nyt sen verran aikaa jokaisella on? :lol:

Valintoja se kai vaan on, mutta joskus ne valinnat tulee hankaliksi liialla pohtimisella, pitäisi vaan lähteä ja tehdä, sopivan härkäpäisesti ja sen "menetetyn" ajan saa kyllä takaisin, mutta vasta vuoden tai kahden päästä, tosin saa sille sitten korkoakin :lol:

Kaloritasapaino on se mikä vähentää painoa, liikkuminen on sellainen että se enemmän pitää yllä aineenvaihduntaa ja jollain tasolla virkistää, parantaa yleisterveyttä jne. Liikkumallakin saa painoa toki pudotettua, mutta se on aika pientä normaalissa tapauksessa, puhutaan maksimissaan 10% kokonaisenergiankulutuksesta, ilman kaloritasapainoa sillä ei saa paljoa aikaiseksi ja jos liikaa tai liian rajusti liikkuu, ei tahdonvoima riitä pitämään kaloritasapainoa.

Itse olen sitä mieltä, että se tunti päivästä ei mene hukkaan, kun sitä hyvinkin voi taas olla tunnin tuottavampi sen tunnin liikunnan ansiosta.

Jo yksin se, että liikkuessa alitajunta lokeroi asioita ja voi antaa ratkaisuja ja ideoita kuten nukkuessa, voi säästää sen tunnin verran työtä.

Miten sitten käytännössä se onnistuu, niin nouset ylös ja kävelet ulos, heilutat koipia, ei siinä sen kummempaa pitäisi olla? :mrgreen:

Tuuma mainitsi jotain velvoitteista aiemmin toiseen asiaan liittyen. Mielestäni jokaisella on velvoite itseä kohtaan, itseään pitäisi myös muistaa ja huoltaa, sen verran pitäisi muistaa itseä ettei ole olemassa vain muita varten, sillä jos ei itseään vähän muista, niin kuinkas niitä muita sitten voi, toinen jalka haudassa ei kovin paljoa muista voi huolta kantaa?

Voisi ajatella niin, että ensisijaisesti on velvoite itseä kohtaan, koska sen huolehtimalla voi varmemmin selvitä muista velvoitteistaan.

Sitä vaan helposti tuntee ettei itsellä niin väliä ja muut tärkeämpiä, mutta se on ehkä vähän itsepetostakin, toisista huolehtimistahan se omaa itseä kohtaan olevan velvoitteen huolehtiminenkin on, sitä huolehtii siitä, että on kykenevä paremmin huolehtimaan toisia kohtaan olevista velvoitteistaan.

En tiedä tosin ottaako kukaan tolkkua siitä mitä yritän selittää, mutta tavallaan unohtamalla itsensä varastaa myös muilta, joiden eteen pyrkii itsensä uhraten tekemään kaikkensa, se siis on harha johon lankeaa hyvinkin helposti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti: Omaan käyttöön firman lukuun ostamallahan saadaan osa siitä ns. yrittäjän "palkasta", samaan tulotasoon päästäkseen jos nostaa hintoja, ei pärjää kilpailussa.
Yrittäjän ei kannata olla liian rehellinen, mitä olen sivusta seurannut, niin aika kovasti jätetään kuitit ottamatta yrittäjien kesken kauppoja tehdessä, ei siinä rehelliset pärjää, en tiedä onko toimintamahdollisuuksia edes käytännössä jos kaikki tekee pilkunmukaan, monessa tapauksessa kun noiden periaatteessa laittomuuksien myötäkin se toiminta on aika nollatulosta.
Yrittäjien kesken kuitit tehdään aina kiltisti, koska kummankin osapuolen pitää kirjanpidossa tehdä tiliä joka sentistä. Kun ostaja on yksityishenkilö (=ei kirjanpitovelvollisuutta) niin silloin voi kuitittomuudella tehdä tiliä: rahat vain unohtuu lyödä kassaan.

Oma lukunsa on sitten kuittikauppa: suomalainen rakennusfirma ostaa virolaiselta firmalta työtä sadalla tuhannella, kuitit tehdään sadasta tonnista ja virolainen firma maksaa kiertoteitse kymppitonnin suomalaisen firman dirikan tai omistajan bermudalaiselle pankkitilille. Tämä kuvio vain edellyttää sitä, että ko. virolainen firma ostaa jostain epämääräisestä firmasta itselleen kymppitonnin kuitin, koska pitäähän virolaisenkin firman saada tilinsä tasan. Jossain ketjun päässä on sitten jossain Hornan Tuutissa oleva firma, joka kirjoittelee surutta perättömiä kuitteja ulkomaisille asiakkailleen: ketju on niin pitkä, ettei yhdenkään maan viranomaiset jaksa perata sitä loppuun asti.

Joskus ketju ei ole kauhean pitkä vaan sen päässä on tunnettu talousrikollinen, joka käy aina välillä istumassa kuittitehtailusta. Istumaan lähtevä ei tietenkään ole jutun aivot vaan piruparka, joka rahasta lyö nimensä paperiin kuin paperiin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Yrittäjien kesken kuitit tehdään aina kiltisti, koska kummankin osapuolen pitää kirjanpidossa tehdä tiliä joka sentistä. Kun ostaja on yksityishenkilö (=ei kirjanpitovelvollisuutta) niin silloin voi kuitittomuudella tehdä tiliä: rahat vain unohtuu lyödä kassaan.

Oma lukunsa on sitten kuittikauppa: suomalainen rakennusfirma ostaa virolaiselta firmalta työtä sadalla tuhannella, kuitit tehdään sadasta tonnista ja virolainen firma maksaa kiertoteitse kymppitonnin suomalaisen firman dirikan tai omistajan bermudalaiselle pankkitilille. Tämä kuvio vain edellyttää sitä, että ko. virolainen firma ostaa jostain epämääräisestä firmasta itselleen kymppitonnin kuitin, koska pitäähän virolaisenkin firman saada tilinsä tasan. Jossain ketjun päässä on sitten jossain Hornan Tuutissa oleva firma, joka kirjoittelee surutta perättömiä kuitteja ulkomaisille asiakkailleen: ketju on niin pitkä, ettei yhdenkään maan viranomaiset jaksa perata sitä loppuun asti.

Joskus ketju ei ole kauhean pitkä vaan sen päässä on tunnettu talousrikollinen, joka käy aina välillä istumassa kuittitehtailusta. Istumaan lähtevä ei tietenkään ole jutun aivot vaan piruparka, joka rahasta lyö nimensä paperiin kuin paperiin.
Ehei, kyllä olen sellaista huomannut, että nimenomaan yhden miehen firmojen yhdet miehet jättää kuitin kirjoittamatta. Käytännössähän raha ei tuolloin kierrä lainkaan firman kautta, menee vaan suoraan yrittäjän taskusta toisen yrittäjän taskuun, toki yksityispuolelta yksityispuolelle, mutta työtä on tehty, joka ei näy missään ja raha on vaihtanut omistajaa, joka ei taas näy missään, firmoissa ei tuloa, pelkkiä menoja.

En minä tuotakaan toimintaa kyllä ymmärrä, mutta kai siitä vähän saavat sitten veroja ohitettua.

Ehkä tuossa on ideana pyrkiä pitämään paperilla liikevaihto niin pienenä, ettei tulisi verovelvoitetta, kun se liiketoiminta on niin mahdottoman vähäistä? Olikohan se joku 4000 euroa vuodessa vai mikä se raja oli?
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Kiitoksia neuvosta, jtbo! Pikku ongelma on tosin se, että kuinkahan mun lihapullasta ja Tuuman hernekepistä bodataan uljas adonis? :?

Eihän siihen välttämättä tarvita mitään bodausta, kaloribalanssi ja kolmesti viikossa käy hikoamassa tunnin, niin se on jo tosi paljon, siitä voi sitten siirtyä viidesti viikossa, tottahan nyt sen verran aikaa jokaisella on? :lol:

Valintoja se kai vaan on, mutta joskus ne valinnat tulee hankaliksi liialla pohtimisella, pitäisi vaan lähteä ja tehdä, sopivan härkäpäisesti ja sen "menetetyn" ajan saa kyllä takaisin, mutta vasta vuoden tai kahden päästä, tosin saa sille sitten korkoakin :lol:

Kaloritasapaino on se mikä vähentää painoa, liikkuminen on sellainen että se enemmän pitää yllä aineenvaihduntaa ja jollain tasolla virkistää, parantaa yleisterveyttä jne. Liikkumallakin saa painoa toki pudotettua, mutta se on aika pientä normaalissa tapauksessa, puhutaan maksimissaan 10% kokonaisenergiankulutuksesta, ilman kaloritasapainoa sillä ei saa paljoa aikaiseksi ja jos liikaa tai liian rajusti liikkuu, ei tahdonvoima riitä pitämään kaloritasapainoa.

Itse olen sitä mieltä, että se tunti päivästä ei mene hukkaan, kun sitä hyvinkin voi taas olla tunnin tuottavampi sen tunnin liikunnan ansiosta.

Jo yksin se, että liikkuessa alitajunta lokeroi asioita ja voi antaa ratkaisuja ja ideoita kuten nukkuessa, voi säästää sen tunnin verran työtä.

Miten sitten käytännössä se onnistuu, niin nouset ylös ja kävelet ulos, heilutat koipia, ei siinä sen kummempaa pitäisi olla? :mrgreen:

Tuuma mainitsi jotain velvoitteista aiemmin toiseen asiaan liittyen. Mielestäni jokaisella on velvoite itseä kohtaan, itseään pitäisi myös muistaa ja huoltaa, sen verran pitäisi muistaa itseä ettei ole olemassa vain muita varten, sillä jos ei itseään vähän muista, niin kuinkas niitä muita sitten voi, toinen jalka haudassa ei kovin paljoa muista voi huolta kantaa?

Voisi ajatella niin, että ensisijaisesti on velvoite itseä kohtaan, koska sen huolehtimalla voi varmemmin selvitä muista velvoitteistaan.

Sitä vaan helposti tuntee ettei itsellä niin väliä ja muut tärkeämpiä, mutta se on ehkä vähän itsepetostakin, toisista huolehtimistahan se omaa itseä kohtaan olevan velvoitteen huolehtiminenkin on, sitä huolehtii siitä, että on kykenevä paremmin huolehtimaan toisia kohtaan olevista velvoitteistaan.

En tiedä tosin ottaako kukaan tolkkua siitä mitä yritän selittää, mutta tavallaan unohtamalla itsensä varastaa myös muilta, joiden eteen pyrkii itsensä uhraten tekemään kaikkensa, se siis on harha johon lankeaa hyvinkin helposti.
Ymmärrän hyvin mitä kirjoitat ja olet aivan oikeassa.

Kyllähän minäkin tein sikakalliin punttisalisopparin vuodeksi (oli pakko, alaikäinen tytär ei olisi muuten päässyt salille) mutta rasite oli liian suuri: mun tavoite oli kerran viikossa 20 minuuttia juoksumattoa ja 20 minuuttia kuntopyörää ja se tahti oli mulle liian kova, hyvä kun kahdesti kuussa ehdin salille... :oops:

Ihan alussa mä pari kertaa pakersin myös 20 minuuttia crosstrainerilla mutta se jäi, koska ko. laite tuntui inhottavalta.

Nyt mä olen harkinnut kuntopyörä ostamista kotiin, juoksumatot ovat niin kirotun kalliita ja kuntopyöriä taas näyttää saavan ihan edukkaasti.

Hassua, mutta crosstrainer mulla jo onkin, jopa ihan laadukas: Wilenin vikaa, ostin joskus kun halvalla sain... :oops: :oops: :oops:
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Yrittäjien kesken kuitit tehdään aina kiltisti, koska kummankin osapuolen pitää kirjanpidossa tehdä tiliä joka sentistä. Kun ostaja on yksityishenkilö (=ei kirjanpitovelvollisuutta) niin silloin voi kuitittomuudella tehdä tiliä: rahat vain unohtuu lyödä kassaan.

Ehei, kyllä olen sellaista huomannut, että nimenomaan yhden miehen firmojen yhdet miehet jättää kuitin kirjoittamatta. Käytännössähän raha ei tuolloin kierrä lainkaan firman kautta, menee vaan suoraan yrittäjän taskusta toisen yrittäjän taskuun, toki yksityispuolelta yksityispuolelle, mutta työtä on tehty, joka ei näy missään ja raha on vaihtanut omistajaa, joka ei taas näy missään, firmoissa ei tuloa, pelkkiä menoja.

En minä tuotakaan toimintaa kyllä ymmärrä, mutta kai siitä vähän saavat sitten veroja ohitettua.

Ehkä tuossa on ideana pyrkiä pitämään paperilla liikevaihto niin pienenä, ettei tulisi verovelvoitetta, kun se liiketoiminta on niin mahdottoman vähäistä? Olikohan se joku 4000 euroa vuodessa vai mikä se raja oli?
Verottomuus koskee vain arvonlisäveroa ja raja oli aikoinaan 50.000 markkaa ja siitä se pyöristettiin johonkin eurosummaan.

Kun sanoit yrittäjien kesken, ymmärsin siten, että yrittäjät ostavat palvelun tms. toisiltaan nimenomaan yrittäjinä. Silloin ei kuittien poisjätöstä ole iloa, jos työ on sellaista, että sen olisi voinut ihan laillisesti sisällyttää oman firman menoihin. Esimerkiksi tukanleikkuuta ei voi it-yrittäjä kirjanpitoonsa laittaa mutta parturikampaaja voi kyllä jokusen tunnin it-konsultointia kirjanpitoonsa tuupata; jos homma hoidetaan kirjanpidon ulkopuolella vastavuoroisuusperiaatteella it-yrittäjä hyötyy, parturi ei.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Verottomuus koskee vain arvonlisäveroa ja raja oli aikoinaan 50.000 markkaa ja siitä se pyöristettiin johonkin eurosummaan.

Kun sanoit yrittäjien kesken, ymmärsin siten, että yrittäjät ostavat palvelun tms. toisiltaan nimenomaan yrittäjinä. Silloin ei kuittien poisjätöstä ole iloa, jos työ on sellaista, että sen olisi voinut ihan laillisesti sisällyttää oman firman menoihin. Esimerkiksi tukanleikkuuta ei voi it-yrittäjä kirjanpitoonsa laittaa mutta parturikampaaja voi kyllä jokusen tunnin it-konsultointia kirjanpitoonsa tuupata; jos homma hoidetaan kirjanpidon ulkopuolella vastavuoroisuusperiaatteella it-yrittäjä hyötyy, parturi ei.
Minä en tosiaan ymmärrä miksi rahaa ei kierrätetä firman kautta vaan maksellaan käteisellä ns. "omasta pussista", mutta tuo vaikuttaisi olevan yleistä. Yleensä asiakasosapuoli vielä sanoo, ettei tarvitse kuittia, eikä sitä rahaa sitten kaiketi kirjata mihinkään.

Jotain harmaata taloutta kai tuo on, joka palautuu toki valtiolle ruokakaupassa, huoltoasemalla, sekä muissa ostoksissa ALV:n kautta, kun yksityishenkilönä se käteinen raha laitetaan kiertoon, mutta erikoista se on.

Tiedän mm. kivijalkaliikkeitä joissa maksuna käy vain käteinen raha, sitten on tosi paljon noita yhdenmihen pajoja, joissa raha tulee kassaan (tai siis peltilaatikkoon) eikä siitä mitään kuitteja tule.

Tietenkään se toiminta ei näy missään, joten ehkä ilman sitä alvia voivat sitten toimia ja jotenkin pitää toiminnan pystyssä, muttei tuo kovin rikasta touhua vaikuta olevan, luulen että ilman tuota kikkailua ne veromaksut olisivat sen verran kovat että toiminta lakkaisi kokonaan, ehkä se on siinä sitten ajatuksena?

pvalila, älä osta kuntopyörää, se on epämukava myöskin, ei ollenkaan kuten pyörä, jos puhutaan kotikäyttäjän järkevästä hintaluokasta.

Joku tälläinen voisi tulla halvemmaksikin ja eikös sullakin ole pyörä, jota voit tuohon tarkoitukseen käyttää?
http://www.bike-discount.de/en/shop/cyc ... rainer-106

Itse olen ainakin miettinyt tuollaista, olisi talvikaudella vähän helpompi pisempiä ajoja tehdä. Yksi käytettykin näkyy olevan http://www.tori.fi/pohjois-savo/Maantie ... ?ca=18&w=3
Vastaa Viestiin