Irrotitteko patterit itse? Miten?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Irrotitteko patterit itse? Miten?

Viesti Kirjoittaja keltarinta »

Tervehdys. Pitäisi irrottaa patterit, jotta pääsisi remppaamaan seiniä. Vesikiertoisia ovat. Öljylämmitys. Ei oikein viitsisi maksaa putkimiehelle, joten jos joku on tehnyt itse, toimintaohjeet olisivat kivat. Tarkoitus on irrottaa kaikki paitsi kellarikerroksen patterit kerralla.
pökö
Jäsen
Jäsen

Re: Irrotitteko patterit itse? Miten?

Viesti Kirjoittaja pökö »

termostaatti nollaan ja alaventtiili hatun alta kiinni ja patterin ylä kannakkeet irti. patterin putket auki, patteri pois paikaltaan ja nopeasti peukalo patterin patterin alayhteeseen ettei tule vesi lattialle, yllempi yhdekin peukalolla tulpattuna estää patterin tyhjentymisen.
Jos pannuhuoneesta löytyy sulut niin ne kiinni.
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Jotain tuon suuntaista ajattelin, mutta koska poistetaan kaikki, mietin, pitäisikö laittaa kiertovesipumppu pois ja tyhjentää koko verkosto ja sammuttaa pannukin (ei asuta talossa rempan aikana). Yksi patteri irrotettiin aikaisemmin yksinään ja se alhaalla oleva sulku ei pitänyt. Silloin pitäisi ainakin varata oikean kokeisia tulppia.
pökö
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pökö »

Sammuta kiertopumppu ja pannu mutta älä tyhjennä pannusta vesiä pois, jos sulut ei pidä otat patteriverkon tyhjäksi.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Jos kerran kaikki patterit lähtee, niin pannu kylmäksi ja kiertovesipumppu seis. Verkostoa ei kannata tyhjentää, jollei ihan pakko ole. Verkostossa on käytännössä hapetonta vettä, joten putket ei ruostu. Jos lasket verkon tyhjäksi, niin putket alkavat ruostua sisäpuolelta, kun hapeton vesi häipyy ja tilalle tulee ilmaa. Ei ne tietenkään puhki ruostu, mutta tulee ihan turhaan lisää sakkaa verkostoon sitten kun vedet lasketaan takaisin.

Kattilassa on toivottavasti linjasulut ja ne kannattaa pistää kiinni silloin kun pattereita irrottaa. Jos kattilaa ei ole erotettu linjasta, niin paisuntasäiliö puskee vettä lattialle, jos termari tai säätötulppa ei pidä. Yleensä ne tihkuvat vähän, mutta siihen auttaa putkiliikkeestä saatavat tulpat. Patteriventtilissä on eri kierteet, kuin "tavallisissa" putkiosissa, joten tulppaa ostaessa kannattaa selittää mihin käyttöön se on menossa, että tulee oikeilla kierteillä.

Meillä oli talossa aina puolet pattereista kerralla irti ja muussa verkostossa kierto ja paineet päällä. Ne tulpat hoitivat tehtävänsä erittäin hyvin. Ei tihkunut mistään ja sai rauhassa rempata.
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Kiitoksia vinkeistä! Täytyypä tutkailla, että mikä vipu tai nuppi on mikäkin, jotta homma hoituisi :-)
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Hep! Pieni varoituksen sana, töissä on nyttenkin menossa yksi kuivatus kun patteria "vähän" irroteltiin...
Jos kerran kaikki patterit lähtee niin sitten tietty pumppu seis ja paineet nolliin. Jos on vanha systeemi niin se termostaatin venttiili ja alapään sulku tuskin toimivat kaikissa eli tulppia varalle myös!
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Kiitos varoituksesta! Vielä ei ole ehditty hommiin.
JakuS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JakuS »

Jos patterit ovat isoja niin helpointa tyhjentää patteri vesi-imurin avulla. Venttiilit kiinni. Kääntää meno puolen yhdistäjää auki pitäen imuria lähellä. Sitten kun veden tulo lakkaa siirrytään paluuventiilin puolelle. Yhdistäjää voi avata reilustukkin. Imuri kyllä imee vedet. Tämä toimii tietysti vain jos venttiilit pitävät.

Pienemmät patterit kyllä vaihtaa ihan niin että avaa ensiksi menopuolen kokonaan. Tämän jälkeen paluu yhdistäjä auki kokonaan. Kannattaa painaa venttiiliä yhdistäjää vasten samalla.
Kun yhdistäjät ja patterikannakeet on avattu niin siirtää patteria nopeasti sivulle ja laittaa sormen menopuolelle ja kääntää patterin pystyyn. Vähän sieltä lorahtaa vettä lattialle mutta ei mitään mikä johtaa vesivahinkoon. Jos venttiilit ei pidä niin tosiaan ne tulpat paikalleen.
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Patterit ovat jo irti. Ensimmäiseksi laitettiin katkaisimista poltin ja kiertovesipumppu pois päältä. Sitten valutimme kattilan venttiilistä vedet pois. Kun ei enää tullut, piti käydä avaamassa yläkerran patterien ilmausventtiilit. Verkosto oli periaatteessa tyhjennetty, mutta silti piti varoa, ettei irrotettua patteria kallista väärään suuntaan, koska kyllähän sieltä tuli mustaa vettä. Patterin tyhjennystä varten oli ämpäri hollilla. Kiinteitä putkia varten oli pari matalaa muovirasiaa. Parin päivän päästä ehdimme hommata vielä vesipumpun porakoneeseen ja pumppailla jäljelle jääneitä vesiä sieltä sun täältä. Emme ole ainakaan vielä havainneet aiheuttaneemme vahinkoa. Pattereissa ei ole edes mitään tulppia, eivätkä edes tiputa.
Vastaa Viestiin