tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Mitäköhän hourailen, Ctrl-S tarkoitin.

Missähän ohjelmassa F5 tallensi? Ei ollut kyllä WP:kään. Jostain selkäytimestä tuo F5 :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Hassu yhteensattuma.

Täältä lähti tänään sähköt ja kun kotona töissä ollut niin arvatenkin parin tunnin hommat katosivat taivaalle, yleensä F5 käy ahkeraan mutta nyt ei jostain syystä tullut käytettyä :( Kaivurin jurina kyllä loppui aika hätäseen :-) Keräimet kiehahti, taas. Monikidekenno olisi ollut jälleen poikaa!

Juu kyllähän sitä kaivaa kuin hiekkalaatikolla pienenä. Piuhoja jos on paljon maassa niin saa olla melko tarkkana. Pvalilalla ei taida vielä olla piuhaongelmaa. Kummallista ettei paikallinen sähköyhtiö kaiva ihan itse tuota maahan, sehän on sitä paljon puhuttua toimitusvarmuuden parantamista, jota valtiojohtokin peräänkuuluttaa että siirtohintojen korotukset puoltaa.

Toisaalta ilmajohdon huomaa kyllä paljon paremmin niin kuin pintavedotkin!
Mulle tokaistiin tänään aamulla, että mitä ihmettä sinä venyttelet, puolenpäivän tauon aikaan tokaistiin, että pikkaisen puu näytti liikkuvan, eikä enää kuittailtu mitään venyttelystä. Kämmenet menee lattiaan vielä suorin jaloin kun kumartuu, mutta paljon enemmänkin pitäisi venytellä.

Piuhoille kannattaa tilata se merkkaus, niin ei käy hassusti. Sellaisella metallinetsimentapaisella nuo etsivät niitä piuhoja ja sitten merkkaavat värillä paikat.

Yksityisten tonttien osalta sähköfirma ei kaiva piuhoja maahan, mutta jotenkin meni niin, että jos itse teettää kaivannon, niin sitten piilottavat piuhaa maan sisään, tosin siitäkin taisi tulla lasku...

F5 päivittää sivun, jos sulla on mennyt sivun uudelleen lataaminen ja tallennus sekaisin? Ei ihme, että työt katoaa, mutta onpahan työllistävä vaikutus :mrgreen:
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Varavoima sydeemi on mukava olla.
Tuollasen jälkeen ei enää kertaakaan ole keräimet kiehuneet, eikä ole kylmäkaapitkaan enää lämmenneet. :wink:
Reilu kilowatti paneeleita ja 24v/400ah akustoa niin hetken pyörii pumput ja kompurat vaikka verkkosähkö katkeekin.
Ens viikolla jo lupailivatkin muutamaks tunniks sähköt pätkästä.

Ihan mukavasti vaikuttaa pörssisähkön ostossa sähkönhintaankin mut eihän tuolla mitään säästöä oikeasti synny.
Kiva harrastus kuitenkin.
Liitteet
ups.jpg
ups.jpg (5.82 KiB) Katsottu 3459 kertaa
tuuma
Jäsen
Jäsen

petej kirjoitti:Varavoima sydeemi on mukava olla.
Tuollasen jälkeen ei enää kertaakaan ole keräimet kiehuneet, eikä ole kylmäkaapitkaan enää lämmenneet. :wink:
Reilu kilowatti paneeleita ja 24v/400ah akustoa niin hetken pyörii pumput ja kompurat vaikka verkkosähkö katkeekin.
Ens viikolla jo lupailivatkin muutamaks tunniks sähköt pätkästä.

Ihan mukavasti vaikuttaa pörssisähkön ostossa sähkönhintaankin mut eihän tuolla mitään säästöä oikeasti synny.
Kiva harrastus kuitenkin.
Kyllä vähän kade olen :-D

Saattaahan kennot alkaa kannattaakin, varsinkin silloin jos pääsisi ostosähköstä eroon ja siten myös siirtomaksuista mutta jotain järisyttävää sitä ennen kai on tapahduttava.

Mulle riittäisi ihan vain 50W kenno... Nyt kaksi kertaa tänä vuonna kiehuneet. Toiseen kertaan olisi kenno auttanut, ensimmäiseen ei, kun talon huoltaja vähän ollut laiska...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Mulle tokaistiin tänään aamulla, että mitä ihmettä sinä venyttelet, puolenpäivän tauon aikaan tokaistiin, että pikkaisen puu näytti liikkuvan, eikä enää kuittailtu mitään venyttelystä. Kämmenet menee lattiaan vielä suorin jaloin kun kumartuu, mutta paljon enemmänkin pitäisi venytellä.

Piuhoille kannattaa tilata se merkkaus, niin ei käy hassusti. Sellaisella metallinetsimentapaisella nuo etsivät niitä piuhoja ja sitten merkkaavat värillä paikat.

Yksityisten tonttien osalta sähköfirma ei kaiva piuhoja maahan, mutta jotenkin meni niin, että jos itse teettää kaivannon, niin sitten piilottavat piuhaa maan sisään, tosin siitäkin taisi tulla lasku...

F5 päivittää sivun, jos sulla on mennyt sivun uudelleen lataaminen ja tallennus sekaisin? Ei ihme, että työt katoaa, mutta onpahan työllistävä vaikutus :mrgreen:
F5:den arvoitus siis ratkesi! Thanks.

Se on vissiin vähän sama reaktio kun biljardia menee pelailemaan ja ensin tarkistaa lainakeppien suoruuden pyörittelemällä niitä pöydän pinnalla mutta hymy on silloin tosiaan saatava hyytymään teoillaan :-D

Kas kun täällä sitten pyytämättä kaivoivat tienalituksineen päivineen että kytkemisineen, veloituksetta. Tai no, ottavathan nuo omansa hiljalleen. Samalla kaivantoon heittivät puhelinpiuhan että koaksiaalin, jonka tarkoitusta en ole vieläkään oivaltanut. Kuitu olisi ollut kiva.

Täytyy hieman kehua lisää sähköyhtiötä. Noin minuutin kahden päästä kun pimeästä autotallista rymysin katsomaan päätaulua niin tuli sekä tekstari että s-postiviesti asiasta.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: F5:den arvoitus siis ratkesi! Thanks.

Se on vissiin vähän sama reaktio kun biljardia menee pelailemaan ja ensin tarkistaa lainakeppien suoruuden pyörittelemällä niitä pöydän pinnalla mutta hymy on silloin tosiaan saatava hyytymään teoillaan :-D

Kas kun täällä sitten pyytämättä kaivoivat tienalituksineen päivineen että kytkemisineen, veloituksetta. Tai no, ottavathan nuo omansa hiljalleen. Samalla kaivantoon heittivät puhelinpiuhan että koaksiaalin, jonka tarkoitusta en ole vieläkään oivaltanut. Kuitu olisi ollut kiva.

Täytyy hieman kehua lisää sähköyhtiötä. Noin minuutin kahden päästä kun pimeästä autotallista rymysin katsomaan päätaulua niin tuli sekä tekstari että s-postiviesti asiasta.
Ei täällä vaan ilmaiseksi olla kaivamassa mitään, suuri ja mahtava sähkönsiirtofirma sallii asiakkaan omalla kustannuksellaan kaivaa piuhansa maansisään, tietty eihän sitä itse saa tehdä, vaan pitää tilata se sähköfirmalta, joka sitten laskuttaa touhusta, mutta ehkä jonkinlaisen ojan voi kaivaa, jonne tiputtavat sitten piuhat.

Niin, Loirihan (siis Turhapuro) oli aika velho tuossa biljardissa kaiketi aikoinaan.

Vähän tuntuu, että nyt on pilke silmäkulmassa, siis polttopuu, sen verran purua tuli silmille tänäänkin ja vähän kaihertaa, siis silmää, on tämä kielemme sitten niin helppoa, ei mitään vaaraa tulla väärintajutuksi :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Ei täällä vaan ilmaiseksi olla kaivamassa mitään, suuri ja mahtava sähkönsiirtofirma sallii asiakkaan omalla kustannuksellaan kaivaa piuhansa maansisään, tietty eihän sitä itse saa tehdä, vaan pitää tilata se sähköfirmalta, joka sitten laskuttaa touhusta, mutta ehkä jonkinlaisen ojan voi kaivaa, jonne tiputtavat sitten piuhat.

Niin, Loirihan (siis Turhapuro) oli aika velho tuossa biljardissa kaiketi aikoinaan.

Vähän tuntuu, että nyt on pilke silmäkulmassa, siis polttopuu, sen verran purua tuli silmille tänäänkin ja vähän kaihertaa, siis silmää, on tämä kielemme sitten niin helppoa, ei mitään vaaraa tulla väärintajutuksi :lol:
Turhapuro oli oikea ässä piliksessä, eikä tuo Loirikaan ihan huono ole :-D

Juu, sanat kannattaa suomen kielessä valita todella tarkkaan, siltikin toki tulee usein väärinymmärretyksi. Pilke on mun ajatuksissa aika isokokoinen puunkappale, ollakseen silmäkulmassa :lol:

Viheliäinen on puru silmässä, sen olen kokenut useaan otteeseen, pehmettyään toki tulee pois mutta sitä ennen saa koko öögän punaiseksi, että ihan kuin olisi santapaperia silmässä :(
pjokinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pjokinen »

pvalila kirjoitti:
pjokinen kirjoitti:
pvalila kirjoitti:ikki muutkin sen alan hommat hoidettua pois.
.
Mulla olisi hommia ainakin kolme:
- Viemäri
- vesijohto
- seinustat auki, seinien alaosan lisäeristys ja routalevyt maahan talon ympärille. Salaojia täällä ei tarvitse, mutta kallistukset olisi hyvä olla kunnossa.

Lisäksi olisi vielä sähköjen siirto ilmajohdosta maakaapeliin, parkkipaikan teko nykyiselle nurmialueelle, mahdollinen öljysäiliön kaivaminen ylös ja ties mitä.

Ei taida tuo ihan yhdessä päivässä sujua...

Ai niin, jos itse osaa kaivuria käyttää niin pelkkä kahden tonnin Pikku-Volvo näyttää maksavan Järvenpäässä 550 egeä viikko:
http://www.avantvuokralle.fi/
Satttuikin.. Itselläni on pikku Avantti. Kiva peli ja hoitaa monet hommat. Telakuokkiakin ajelen, mutta en kyllä rakennusten vierellä ahtaissa paikoissa. Aika herkästi sitä niillä saa aikaan sivuosumia ja oikea ammattimies tekee kuokalla valmista kerrasta ettei tartte jälkeenpäin enää pintoja tasoitella. Olen todennut että nuo alle 5 tonnin telat on aika onnettomia, ulottuvuus olematon ja joutuu kivien, kantojen jne kanssa taikinoimaan kymmenen kertaa kauemmin. Kumitelojen kanssa saattaa olla päälläpysymis ongelmaa tottumattomalle, telojen takaisi prässäys kokemattomalle tekemätön paikka. Ota vaan joku osaava sen sokkelisi pyörittelyyn ja kaadotkin onnistuu ammattiukolla hujauksessa, kun itsellä aikaa palaa kaikenmoiseen vaakailuun.

Kaikki nuo listaamasi hommat käyty viimeksi läpi viime kesänä :-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Kaivurin käyttäminen on tosi helppo homma, aamuvenyttelykin on haastavampaa :lol:
Hassu yhteensattuma.

Täältä lähti tänään sähköt ja kun kotona töissä ollut niin arvatenkin parin tunnin hommat katosivat taivaalle, yleensä F5 käy ahkeraan mutta nyt ei jostain syystä tullut käytettyä :( Kaivurin jurina kyllä loppui aika hätäseen :-) Keräimet kiehahti, taas. Monikidekenno olisi ollut jälleen poikaa!

Juu kyllähän sitä kaivaa kuin hiekkalaatikolla pienenä. Piuhoja jos on paljon maassa niin saa olla melko tarkkana. Pvalilalla ei taida vielä olla piuhaongelmaa. Kummallista ettei paikallinen sähköyhtiö kaiva ihan itse tuota maahan, sehän on sitä paljon puhuttua toimitusvarmuuden parantamista, jota valtiojohtokin peräänkuuluttaa että siirtohintojen korotukset puoltaa.

Toisaalta ilmajohdon huomaa kyllä paljon paremmin niin kuin pintavedotkin!
Tämä on hermosotaa. Jos maakaapeliin siirrytään mun aloitteestani niin mä maksan viulu, jos siirtyminen tapahtuu sähköyhtiön toimesta niin koko homma on mulle grattis.

Mulla on jo maakaapeli vedettynä tontin reunaan, mun tontin puolelle kaivuita tarvittaisiin kolme metriä. Yleensä tuollaisen pienen kaivuun tekee sähköyhtiön alihankkija pienestä lisähinnasta, tällä alueella urakoitsija ei periaatteellisista syistä tuohon suostu ja tekee tasan vain sähköyhtiön osan kaivuista.

Nuorempana mä olisin ollut innoissani ajatuksesta, että pääsen tyyppäämään kaivinkonetta. Sama juttu matkailun suhteen, mä kaipasin niin pirskutisti vaikkapa kiertämään Kreikan saaristoa mopolla tms. mutta nyt mä lähinnä vain toivon, että tämä perhanan flunssa hellittäisi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Flunssa tai ei, mä taisin tehdä ihan hyvät konekaupat. Kun mä hain tämän satasen läppärin Cruzista kotiin, mä kysyin millä hintaa tämä oli myynissä ennen kuin päättivät laittaa koneen huutokauppaan: hinta oli 269 euroa. Tuohon hintaa ehkä sisältyi tämän mukana tullut telakkakin, sillä heillä on nyt tarjouksessa T420 hintaan 300 euroa ja kyllähän T-sarjan kone on kuitenkin aina T-sarjan kone.

Ihmeen hyvältä tämä käytössä kuitenkin tuntuu. Näppis on ihan normaalia ThinkPad-tasoa ja näyttö välttää. Vähän oudosta asiasta tässä on tingitty: tästä puuttuu ThinkLight.

No niin, ja nyt löytyi eka vikakin: nuoli eteenpäin -näppäin ei toimi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

pjokinen kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
pjokinen kirjoitti:
pvalila kirjoitti:ikki muutkin sen alan hommat hoidettua pois.
.
Mulla olisi hommia ainakin kolme:
- Viemäri
- vesijohto
- seinustat auki, seinien alaosan lisäeristys ja routalevyt maahan talon ympärille. Salaojia täällä ei tarvitse, mutta kallistukset olisi hyvä olla kunnossa.

Lisäksi olisi vielä sähköjen siirto ilmajohdosta maakaapeliin, parkkipaikan teko nykyiselle nurmialueelle, mahdollinen öljysäiliön kaivaminen ylös ja ties mitä.

Ei taida tuo ihan yhdessä päivässä sujua...

Ai niin, jos itse osaa kaivuria käyttää niin pelkkä kahden tonnin Pikku-Volvo näyttää maksavan Järvenpäässä 550 egeä viikko:
http://www.avantvuokralle.fi/
Satttuikin.. Itselläni on pikku Avantti. Kiva peli ja hoitaa monet hommat. Telakuokkiakin ajelen, mutta en kyllä rakennusten vierellä ahtaissa paikoissa. Aika herkästi sitä niillä saa aikaan sivuosumia ja oikea ammattimies tekee kuokalla valmista kerrasta ettei tartte jälkeenpäin enää pintoja tasoitella. Olen todennut että nuo alle 5 tonnin telat on aika onnettomia, ulottuvuus olematon ja joutuu kivien, kantojen jne kanssa taikinoimaan kymmenen kertaa kauemmin. Kumitelojen kanssa saattaa olla päälläpysymis ongelmaa tottumattomalle, telojen takaisi prässäys kokemattomalle tekemätön paikka. Ota vaan joku osaava sen sokkelisi pyörittelyyn ja kaadotkin onnistuu ammattiukolla hujauksessa, kun itsellä aikaa palaa kaikenmoiseen vaakailuun.

Kaikki nuo listaamasi hommat käyty viimeksi läpi viime kesänä :-)
Onneksi olkoon, olisi hienoa, kun minäkin voisin joskus sanoa samat sanat...

Juu, ei mulla hirveästi mieli pala kaivurin puikkoihin. No, jossain taatusti turvallisessa paikassa olisi tietenkin kiva tyypätä. Kaukana kaapeleista, ohikulkijoista ja aivan erityisesti meikäläisen oman talon seinistä...

Tarkoitko, että pikkulaitteiden tapauksessa kannattaa ottaa pyörävehje ja unohtaa kumitelat vuokraamoon?
pvalila
Jäsen
Jäsen

No niin, se näppisvika tulikin korjattua saman tien. Jokin pikkuruinen muovipallo oli eksynyt hatun alle ja esti näppäimen painumisen normaalisti.

SSD:n hankinta mulla on vähän harkinnassa. Tässä on 7200 kierroksen asema, joka joidenkin testimainintojen mukaan on hitaampi kuin moni 5600 kierroksen asema.

Satasen koneesta tulee 165 euron kone, jos siihen asentaa SSD Now 240 GB halpuriaseman.

Toinen asia, johon mun pitää ottaa kohta kantaa on winkymppi.

Sen ilmainen päivitysaika menee kohta umpeen.

Tässä näyttäisi olevan seiskan homeversio, päivittäen tästä kai tulee jokin kympin halpaversio?

En mä käyttikseltä mitään niin ihmeitä tarvitse mutta remote desktop on joskus iltaisin näppärä: mä pystyn sen avulla käyttämään tietokoneita, joiden lähellä joku nukkuu, nukkujaa häiritsemättä.
pjokinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pjokinen »

pvalila kirjoitti: Juu, ei mulla hirveästi mieli pala kaivurin puikkoihin. No, jossain taatusti turvallisessa paikassa olisi tietenkin kiva tyypätä. Kaukana kaapeleista, ohikulkijoista ja aivan erityisesti meikäläisen oman talon seinistä...
Tarkoitko, että pikkulaitteiden tapauksessa kannattaa ottaa pyörävehje ja unohtaa kumitelat vuokraamoon?
Pari kuukautta sitten eräs oikeakin ammattilainen teki mokan, oli kapea väli josta joutui ajamaan eli noin 30 cm jäi 16 tonnisen kummankin telan sivuille. Kun joutui talon harjan takia hieman kääntämään niin metallitela hälppäsi ihan kevyesti sokkeliin.. Harkkosokkelista irtosi kulma samalla sekunnilla eli käy noita osaavillekin joskus...

Tarkoitan että kun vuokraa pikkuvehkeitä, niin ottaa huomioon vain nuo asiat joista mainitsin. Kyllä telalla pääsee paremmin eikä se niin hajoita pehmeää alustaakaan vaikka kyllä siitäkin jäljet jää, varsinkin käännöksissä. Kaivelu on ihan kivaa jos ei tartte työkseen tehdä, joka pikku pojan haave hommaa :-D Oma poikani kaivoi täysin auttavasti 5 vanhana pyöräkoneella avarassa paikassa, yllätyin oikein kuinka hyvin tuommoinen nassikka osaa hahmottaa moniulotteisia liikeratoja :shock:
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:No niin, se näppisvika tulikin korjattua saman tien. Jokin pikkuruinen muovipallo oli eksynyt hatun alle ja esti näppäimen painumisen normaalisti.

SSD:n hankinta mulla on vähän harkinnassa. Tässä on 7200 kierroksen asema, joka joidenkin testimainintojen mukaan on hitaampi kuin moni 5600 kierroksen asema.

Satasen koneesta tulee 165 euron kone, jos siihen asentaa SSD Now 240 GB halpuriaseman.

Toinen asia, johon mun pitää ottaa kohta kantaa on winkymppi.

Sen ilmainen päivitysaika menee kohta umpeen.

Tässä näyttäisi olevan seiskan homeversio, päivittäen tästä kai tulee jokin kympin halpaversio?

En mä käyttikseltä mitään niin ihmeitä tarvitse mutta remote desktop on joskus iltaisin näppärä: mä pystyn sen avulla käyttämään tietokoneita, joiden lähellä joku nukkuu, nukkujaa häiritsemättä.
Taisi ainakin kasissa olla niin, ettei rdesktopia voinut edes käyttää kotiversioissa, eli home versioon ei etätyöpöytäyhteyttä saanut, mutta home versiosta ulos sen vielä sai otettua?

-14 pakkasta yöllä, täällä ei ainakaan rautalapiolla tarvitse yrittää vielä kaivaa mitään...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Turhapuro oli oikea ässä piliksessä, eikä tuo Loirikaan ihan huono ole :-D

Juu, sanat kannattaa suomen kielessä valita todella tarkkaan, siltikin toki tulee usein väärinymmärretyksi. Pilke on mun ajatuksissa aika isokokoinen puunkappale, ollakseen silmäkulmassa :lol:

Viheliäinen on puru silmässä, sen olen kokenut useaan otteeseen, pehmettyään toki tulee pois mutta sitä ennen saa koko öögän punaiseksi, että ihan kuin olisi santapaperia silmässä :(

Tuuma sen vanhana tomaatiomiehenä tietääkin, että elektroniikkapuolella eniten tapahturmia tapahtuu sivuleikkurien kanssa: lanka poikki naps ja johdontynkä tököttää silmämunassa.

Kolvin kuumuutta pelätään enemmän, vaikka vahinkoja sen kanssa tapahtuu oikeasti paljon vähemmän. Mun opiskeluaikojen tuttu onnistui kolvin kanssa tekemään täysmunauksen: tökkäsi sillä proffaa takamukseen.

Toinen mun opiskelukaveri oli yrittänyt pyyhkiä kolvin kärkeä puhtaaksi joko sylissä olevaan rättiin tai housuihinsa, en enää muista, mutta ohi meni ja hän pyyhki kolvin kärjen paljaaseen reiteensä.
Vastaa Viestiin