MDF kiinnitys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Re: MDF kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Keijo kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jos ei oikeasti tiedossa tarvetta naulaimelle, niin miksi kannattaisi itselle haalia romua säilytettäväksi yhden huoneen takia. Mulla alkaa olla kaikki isommat jutut tehtynä ja alkaa nyppiä kun on nurkat täynnä telineitä ja koneita, joille ei ole tiedossa mitään käyttöä. Joku muu voisi pistää nekin hyötykäyttöön, jos saisi aikaiseksi myydä ne eteenpäin.
Isälläni oli periaate jos koneen ostamalla säästää koneen hinnan vs. ostaa valmista/teettää, niin kone on maksettu heti ensimmäisessä urakassa. Tämän jälkeen kaikki myöhemmin tehtävä on voittoa.
Vuokraamo on joskus kätevä, mutta jos tekee hommaa pätkissä ja iltaisin, alkaa vuokrakonekin maksaa. Toinen ongelma täällä päin on vuokraamoiden aukioloajat; kone pitäisi hakea perjantaina ennen puolta viittä ja palauttaa maanantaina seiskalta. Jos tarve on vain 1 päivä, maksat silti kahden päivän vuokran. Työssäkäyvänä kokopäivän urakoita voi tehdä vain viikonloppuisin.

Itsellä on runko, ulkovuoraus ja viimeistelynaulaimet. Harvoin nykyään tulee käyttöä mutta silloin tällöin kuitenkin. Ja oon lainaillu noita kavereille jotta jäävät kiitollisuuden velkaan. Monesti on heiltä saanut sitten miggiä tms. lainaan kun itselle tulee atunnainen tarve.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Ja tuohon säilytysongelmaan löytyi yhtenä vuonna ratkaisu, kun rakensin varastoon kunnon hyllyt, kaapit ja lokerikot. Joka koneella on oltava oma nimetty paikkansa niin pysyy talo järjestyksessä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Mulla on Bauhaussista ostettu "semi" halpis kombopyssy joka ampuu sekä hakasia että nauloja. Hakaset on jotain 6mm, Sencon hakasia on nyt käytössä. Ihan toimiva laite kunhan muistaa silikoonia sumutella aina välillä sisuksiin ettei ala jumittamaan.
Naulojahan ei tuolla kannata ampua, leveä iskuri jättää jäljen. Siihen hommaan mullakin on Senco, samoin runkonaulain on Sencon.
Vuokraaminen toimii joskus mutta vuokra on usein 10% koneen hinnasta / päivä eli aika nopeasti tulee sekin vastaan.
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Mulla kaikki pyssyt on Sencoa paitsi hakasnaulain, se on merkkiä Bex. Ollut jo muutaman vuoden eikä muistaakseni montaa kymppiä maksanut. Ampuu 8mm leveitä ja max 40mm pitkiä niittejä. Toiminut täysin moitteettomasti, viimeksi tikkasin sillä 200m2 neliötä mdf-paneelia kattoon. Eikun pelaa vaan....
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Katto ammuttu AXA:lla ja hintaisekseen hyvä vehje. Jaksaa ampua 40mm hakaset aina pohjaan, eikä ammu tuplia. Tuossa ei ole muuta varmistinta kuin liipasimen alle kääntyvä vipu, joten vehje aina irti letkusta kun lopettaa hommat. Varomaton lapsi ampuu sillä muuten ihteensä. Pari kertaa lähti vahinkolaukauksia kun olin laskemassa pistoolia alas ja sormi osui liipasimeen.
Hakasen syvyyssäätö ilmanpainetta säätämällä. Kattopaneeleissa toimi kokeilun kautta löydetty kulma/etäisyys paneelista; kun pitää pistoolia vähän vinossa niin kärki ei ole ihan kiinni mdf:n pinnassa ja hakanen uppoaa tällöin juuri oikean verran materiaaliin.
Suosittelen hankintaa. Maksoi 39€.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Axa ampuu siis 12,8mm hakasia, jotka tarjoaa laajemman tukipinnan. Oleellista mdf paneeelia käyttäessä.
bremma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja bremma »

Mitä muuta kuin hakasia voi käyttää?

http://www.taloon.info/pdf/civion_asennusohje.pdf

Siellä on kivasti lause jäännyt kesken.
Kiinnitä paneelit rimoitukseen naaraspontista joko hakasella (leveys min 10 mm ja pituus min 14 mm)
Hekuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hekuli »

Pakko (ehkä hieman nolona) myöntää, että mä ammuin oman rivarin mdf-paneelit kattoon, n. 65 m2, ihan perinteisellä viimeistelynaulaimella. Aina jokaisesta koolaus-/kiinnityskohdasta 3-4 naulalla kiinni. Ja hyvin tuntui pysyvän, ja on pysynyt jo useamman vuoden. :-D
ranch_k&k
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ranch_k&k »

Mikäli mdf-paneelin ohje kertoo että paneelille on oma kiinnike, sitä on sitten myös syytä käyttää eikä ampua pontista. Se kiinnike on myös helppo laittaa kiinni seinään ja paneeliinkin, meni huonommallakin hakasnaulaimella ja sai ruuvilla keskeltä kiinni.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

MDF-paneeleita tuntuu olevan jos jonkinlaisia. Yhteen huoneeseen ostimme halpiserän (ensimmäistä kertaa elämässä mdf:n ostossa) ja ne oli jotain 5mm ohuita ja päällystetty paperilla. Paneeleita ponttiin painaessa, paperi meni aina ruttuun. Nuo napsin kiinni Rapidin käsinitojalla (14mm pitkillä niiteillä). Toisen kerran ostin pienen erän laadukkaampaa paneelia ja sekin meni tuolla käsinitojalla. Nyt viimeisin erä oli rautakaupan loppuunmyynnistä ostettua todella järeää paneelia. Maalattua. Nuo painaakin jo per lauta aika paljon. Paksuutta sen verran että oli pakko ottaa käyttöön järeemmät koneet ja niitit. Ehkä kestäis myös muillakin kiinnikkeillä, mutta tuo AXA ei ole paha hintaisekseen. Myy vaikka sitten 20€:lla pois kun ei enää tarvi.
Vastaa Viestiin