MDF kiinnitys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

MDF kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Millä olette kiinnittäneet mdf-panelit? Asennusohjeissa sanotaan 20-30mm pitkillä 2mm paksuilla ja vähintään 9mm leveillä hakasilla. Löysin tasan yhden paineilmanaulaimen johon kävisi tuollaisia hakasia. Senco ja maksaa 130€. Ei viitsisi näin pieneen tarpeeseen ostaa. Biltema yms myy vain sellaista 5mm hakasta ampuvaa mallia.
Mika_M
Jäsen
Jäsen

Re: MDF kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Olen ampunut noita kattoon ihan surutta 5mm leveillä hakasilla, eivät ole ainakaan vielä tulleet alas. Riittävän tiheä koolausväli ja ampuu vaikka sen verran enemmän noita hakasia per kiinnitys niin luulisi kyllä pysyvän...
Larsanjus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Mä laitoin paineilmanitojalla. Olikohan 14mm pitkiä niittejä.
Tosin pohjana oli vanha katto, eli niittejä sai laitettua aika tiuhaan.
Tuo nitoja maksaa se 20e lähirautakaupassa. Sillä voi sitten kaikkea muutakin ammuskella. Mm. 6mm saneerauskyprokkia jne.
ErkkiXC
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ErkkiXC »

Paikallisesta Puuilosta ostin vastaavan naulaimen, jolla menee ainakin 25mm pitkät leveät niitit, ei maksanut montaakaan kymppiä.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Ampuuko nuo niittejä vai hakasia? Eli onko "niitin" leveys 5mm vai suurempi?
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Surkealla naulaimella menee vain hermot. Mitä jos hakisi vuokraamosta Sencon sinä päivänä kun lyöt paneelit kattoon. Tulee tehtyä hommatkin paljon ripeämmin kun kalusto pitää palauttaa :wink:
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Joo. Mutta minkä vehkeen haen niille mdf paneeleille? Sitä tässä yritän selvittää.
Keijo
Jäsen
Jäsen

No sen Sencon tietysti. Hakasen pitää olla leveä sen takia, ettei se iske paneelista läpi vaan jää kunnolla kantamaan, joten niihin kapeisiin ei kannata sortua.

http://www.mechelin-company.fi/tuotteet ... laimet-32/

On niitä muitakin merkkejä kuin Senco, joten helpointa on varmaan soittaa paikalliseen vuokraamoon ja kysyä onko niillä leveitä hakasia ampuvaa naulainta. Todennäköisesti on, kun nykyään melkein kaikki kattopaneelit on MDF:ää.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Kuukkeli löysi tällaisen ja monta muuta halpisvehjettä jotka ampuu yli 9 mm leveää hakasta, jos on pakko ostaa oma:

http://www.ikh.fi/AWD25_HAKASNAULAIN_128X10-25MM_AWD

Hakusanaksi "hakasnaulain 10 mm"...
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Joskus minulla oli hetken joku halpis hakasnaulain. Lähti välittömästi takaisin kauppaan koska ampui aina tuplat ja jumitti samantien. Luistin kansi oli tehty pikalukolla avattavaksi; arvatenkin tiesivät jumeja tulevan.

Erääseen huoneeseen laitoin paneelit normaalilla rapid-niittipistoolilla. Semmoisella mekaanisella ja 14mm. niiteillä. Asennetut paneelit oli tosi ohutta kamaa ja nämä nyt asennettavaksi tulevat on paljon järeämpää materiaalia. Tiedä vaikka kestäis tuolla rapidin niitilläkin. Sillä vain on vmäistä asentaa kattoon kun 14mm niitti vaatii paljon voimaa ja samalla pitäis painaa niittipistoolia kohti kattoa. Monesti jää niitti koholle ja niitä pitää sitten käydä käsipelisä vasaran ja tuurnan kanssa upottamassa.

Tuon em. syyn vuoksi kyselinkin, millä porukka on näitä kattoon lätkinyt. Kauppias suosittelee tietysti kalleinta, paneelivalmistajalla on ihan oudot speksit hakasille ja googlella löytää kuvia niin kapealla niitillä asennuksesta kuin noilla rapid-sinkilöilläkin. Jos olis helppo keino sutaista liimaa asennuskohtaan, voisi laittaa liimalla ja kevyellä niitillä. Mutta menee turhan turaamiseksi. Lähivuokraamo tarjosi 15€ päivävuokraan kunnon laitetta - mutta arvatenkin - viikonlopusta menee vähintään 2 päivän vuokra. Joku sanoo ettei se ole kuin 30€, mutta jos löytäisin jostain vaikka käytetyn laatuvehkeen 60€ kannattaisi ostaa. Saattaa tulla tarvetta lähivuosina toisenkin kerran... tai sitten sen voi myydä joskus pois.

Edit: ainiin, unohtui mainita että tuossa sarjatuli hakasnaulaimessa oli sekin ongelma, että hakasen ampuminen mdf-paneelin ponttiin oli mahdotonta koska leuka oli niin leveä. Hakanen jäi parin millin päähän pontin reunasta. Ehkä Senco on siinä suhteessa ketterämpi...
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Mulla on Sencon 2in1 joka ampuu sekä nauloja että hakasia. Samoin löytyy Lidlin vastaava. Molemmilla on hakasten ampuminen sujunut hyvin eikä kapeudesta ole ollut haittaa ainakaan puupaneelien kanssa. Nauloja lyötäessä molemmat jättävät jälkeä joten käytännössä mun kirjoissa eivät siinäkään lajissa sovellu kuin piilonaulaukseen.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Puu on yleensä sen verran sitkeää ja paksumpaa, että kapea hakanen ei mene läpi. Mullakin on ollut kaikenlaisia halpiksia, mutta lopulta päädyin runkonaulaimessa Sencoon. Viimeistelyyn yms. haen veljeltä lainaksi Senco(t), jos on jotain mikä tulee näkyviin. En ole niitä halpiksia heittänyt roskiin, mutta eipä niille kyllä käyttöäkään ole löytynyt sen jälkeen kun kokeilin noita kunnollisia. Sencon runkonaulainkin tekee siistimpää jälkeä paneeliin kuin nuo halpikset.

Itse olen sitä mieltä, että jos ei oikeasti tiedossa tarvetta naulaimelle, niin miksi kannattaisi itselle haalia romua säilytettäväksi yhden huoneen takia. Mulla alkaa olla kaikki isommat jutut tehtynä ja alkaa nyppiä kun on nurkat täynnä telineitä ja koneita, joille ei ole tiedossa mitään käyttöä. Joku muu voisi pistää nekin hyötykäyttöön, jos saisi aikaiseksi myydä ne eteenpäin.
ErkkiXC
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ErkkiXC »

Labyrint64 kirjoitti:Ampuuko nuo niittejä vai hakasia? Eli onko "niitin" leveys 5mm vai suurempi?
Hakasia se ampuu, leveydeltään 12,8mm ja hakasen pituus 10-25mm. Hyvin toimi ainakin meitin rmt:n alakerran mdf-kattolautojen kiinnityksessä, tuli neljään huoneeseen. Olisko tuo maksanut sen 30€ tai jotain sinne päin, merkki AXA 41381.
juha1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juha1 »

bilteman hakanaulain toiminut mulla ok. kerran olen sillä hakannut laminaattia seinään sieltä pontin sisältä. ja saa ainakin kahta pituutta hakoja.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... 000031875/
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Ostin Puuilosta AXAn ja ainakin testihakaset osui ja uppos kovalevyyn, vesivaneriin, lastulevyyn ja puuhun. Kerron kattourakan jälkeen mitä huonoa löysin.
Vastaa Viestiin