Näin on! Mulla tuo valinta on Arch Linux jossa apt:tä vastaa pacman ja jos sillä ei löydy niin sitten youartilla löytyy... Toki levykuva on olemassa, joten en aina sitä alusta saakka asentele;-) Työkoneessa toki joudun windowsia pyörittämään kun töissä Visual Studiolla pääasiassa toimin. Kokeillut olen pyörittää sitä virtuaalikoneessa linukassa, mutta vaatisi aika rajua rautaa alle jotta kokoaikaisesti viitsisi käyttää.ObOlli kirjoitti:Komee satsi, käy vähän kateeks. Paitsi ettei mulla olis pöytätilaakaan, joten ehkä eiRTMPekka kirjoitti: Tuo on totta, olen tosin siirtynyt jo kolmeen. ekassa pyörii käytännössä mailit jne. Eli vasemmalta oikealle 22" pystyyn käännettynä + 27" + 27". Ei pärjäisi enään ilman:-) Lisääkin voisi olla kun etäyhteyksiä on välillä auki moneenkin paikkaan + virtuaalikoneita. On tää mennyt ihan ihmeelliseksi. Koodarihommien alussa oli tyytyväinen yhteen 14" putkee, tosin silloin taisi yhteydetkin muualle hoitua modeemilla, joka oli joka koneessa erikseen:-)![]()
Juu, ei kannata ajaa linuxia millään windows-levyjärjestelmällä, siitä tulee vaan tarpeettomia riskejä. Helpointa on pistää toinen levy ja bootissa valita mitä käyttää. Vähemmän helppoa asennuksena mutta fiksumpaa muuten on sitten ajaa jompaa kumpaa virtualisoituna ikkunassa. Mullakin olisi nykyisin oikea syy käyttää wintööttiä, ja se on Nikon d610: pitäisi saada fotoshoppi. Minä jopa maksaisin siitä. Gimpillä pärjää mutta oikea työkalu on aina oikea työkalu. Täydellistä tietty olisi jos fotoshopin saisi linuxille, mutta siinä firmassa kuvittelevat kaikki linuxin käyttäjät niin köyhiksi ettei mitään haluta ostaa, joka on niin 90-lukua.pvalila kirjoitti:Kun sain sen Wubilla tehdyn Ubuntunraadon poistettua ja asentelin puhtaalta pöydältä tuon 14.04 LTS:n niin kone tosiaan otti kaksi näyttöä käyttöön: mä en osannut sitä ihmetellä, luulin että Linukka on osannut tuollaisen asian jo vuosia.![]()
Kannattaa tässä pitää mielessä, että Linux on itse asiassa käyttöjärjestelmä. Kaikki komentorivityökalutkin ovat linux-jakelun juttuja, X on käytännössä piirtoprimitiivikirjasto, ja graafinen työpöytäympäristö on vielä oma kerroksensa siihen päälle. Toisin kuin mäkinen ja winhotus, Unix ja Linux ei ole koskaan kätkeneet tätä kerrostuneisuutta. X on osannut vaikka ja mitä näyttöjä jo jostain 70-luvulta saakka. Muinainen ikkunadamageri fvwm osasi useat näytöt jo 80-luvulla. xfce taas osaa sen vasta nyt. xfce vaan oli helppo valinta kun Ubuntun väellä oli unelma... eikun Unity. Niin se kehitys kehittyy, visiot ovat usein huonoja ja ego ei anna periksi myöntää sitä, ja kun jotain rakennetaan tyhjästä niin sutta ja sekundaahan siitä tulee, sitten kun ominaisuudet kehittyvät niin siitä tulee buginen ja pöhötautinen paksa...![]()
Tästä syystä asennusmallini on juuri se mikä on; ensin minimaalinen asennus, sitten valittu työpöytäympäristö. Ei ne muut työpöytäympäristöt välttämättä paljon haittaa, nykylevyillä kapasiteettikin riittää hyvin, mutta en vaan tykkää kliksutella ylimääräisiä valintoja sitten kun konetta on tarkoitus käyttää. Ja aptilla on helppo asentaa lennosta mitä tarvitsee.
Ainiin, miksi yhä käytän aptia, joka on suunnilleen kivikirveskaudelta: graafinen kilpe aina noudattaa ohjelmoijansa kuvitelmaa siitä mitä joku haluaa tehdä, ja yleensä minä en ole juuri tuo joku. Käytännön esimerkki komeentorivityökaluista, aptitude tehtiin varmaan 90-luvulla aptin korvaajaksi, mutta siinä tehtiin design-päätös siitä mitä asennetaan. .deb-paketissa on kaksi tasoa riippuvuuksia, "requires" on mitä välttämättä tarvitaan että kilpe toimii (ja siinäkin mulla on erimielisyyksiä paketoijien kanssa, esmes miksi helewetissä linuxin softaraid vaagtii s-postinvälittimen,) ja "recommends" on mitä paketoija tuumaa tarpeelliseksi että kilpe on käyttökelpoinen. No jos mulla on erimielisyyksiä jo vaatimuksissa, niin arvatkaapa vaan mitä suositeltujen kanssa. aptitude oletuksena asentaa suositellut, enkä tosiaankaan rupea virivirittämään sitä kymmenissä ylläpitämissäni koneissa, kun taas apt asentaa vain vaaditut. Siinä se, ja ammattilaiselle vähän hankalampi syntaksi on pienempi paha kuin kilpe jota tekee mitä ei haluta...
tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Nykyisillä prossuilla virtualisointi ei itse asiassa vaadi oikeastaan yhtään tehoa ceepulta, joten kyseessä on varmaan muistiasetukset: jos virtuaalikoneella ei muisti riitä niin kyllähän se hidas on. Tietysti joku kilpe saattaa myös yrittää virtualisointia oman itsensä takia, mutta jotenkin kuulostaa aika haennaiselta.RTMPekka kirjoitti:Toki levykuva on olemassa, joten en aina sitä alusta saakka asentele;-) Työkoneessa toki joudun windowsia pyörittämään kun töissä Visual Studiolla pääasiassa toimin. Kokeillut olen pyörittää sitä virtuaalikoneessa linukassa, mutta vaatisi aika rajua rautaa alle jotta kokoaikaisesti viitsisi käyttää.
Minä asennan käytännössä aina tyhjästä, koska upgradessa jää aina jotain kilppeitä joita en halua, juuri muuttuneiden konffien tai riippuvuuksien takia. Monesti bugikorjauksia tai konffifilettoja jotka piti virittää just noin jonkun aiemman idiosynkratian takia. Säästää tyypillisesti hyvin hankalasti debugattavilta tulevaisuuden ongelmilta, joihin voi upota ihan järjettömästi aikaa. Koneen asennus tyhjästä taas on muutama tunti kaikkineen, toki datan kopioitumista turvaan ja takaisin voi sitten joutua odottelemaan... mutta tottahan kaikilla meistä on varmistukset aina kunnossa vai mitä
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Tämä johtuu siitä, ettei jättikokoinen firma enään hallitse resurssejaan. Nokialla aikoinaan tehtiin huippusalaista tuotekehittelyä, joka tämän oikeutti: irtisanomisajalta maksettiin lonkan vetämisestä, jolla aikaa salaisuuksien merkitys väheni. Osasta pistettiin patenttihakemus, osa muuttui merkityksettömäksi muuten, esmes tuotejulkistuksen myötä. Mutta jos firma ei oikeasti hallitse mitä missäkin tehdään, niin kaikkea käsitellään huippusalaisena.pvalila kirjoitti:Toinen merkkipiirre, mikä on tänne rantautunut ulkomaisten omistajien mukana, on epäluottamus. Kaikki ovet on nykyisin lukossa, kuljetaan kulkukaappien kautta. Irtisanottu ihminen saa 19 vuoden työajan jälkeen 30 minuuttia aikaa tyhjentää työpöytänsä, onneksi ei sentään vartijan katseen alla kuten jenkkilässä.
Pitäisi potkia ulkomainen pääöma ulos, ja siirtyä protektionismiin. Loppujen lopuksi, Suomessa pystytään viljelemään maata ihan hyvin ja tukiaiset maksetaan nytkin kotimaasta, kaivokset ovat paikkaan sidottuja, ja tekninen osaaminen on täällä ihan korkeaa tasoa. Samassa yhteydessä kaikki ulkomaisten omistama infrastruktuuri pitäisi pakkolunastaa ja kansallistaa. Yleensäkin pitäisi siirtyä myymisestä vuokraamiseen, maailmassa on tosi harvoja maita jotka esmes antavat ulkomaalaisten omistaa maaperäänsä.Nyppii, kun joutuu tunnustamaan avuttomuutensa: minä en tiedä, mitä Suomen ja suomalaisten pitäisi tehdä.
Korruptio on nykyajan tapa, ja se syö massiivisetkin hyödyt kankkulan kaivoon. Talousrikoksista pitäisi pistää ihan oikeat rangaistukset syyllisille, kyllä se vähän rajoittaa kun omaisuutta ulosmitataan ulkomailta saakka ja tiilenpäät odottaa. Luottamusaseman pitää olla raskauttava asianhaara eikä lieventävä, ja niin kuin muissakin rikoksissa, avunannosta/lahjomisesta kuuluu sama rangaistus - kyllä se pistää miettimään jos esmes Finskin pääjohtaja menettää kaiken ja pistetään linnaan. Jos korruptiosta päästäisi eroon, niin täällä menisi ihan hyvin. Suomelle tyypillisiin korruptiomuotoihin lasken ainakin hyvä veli -piirit, lobbauksen, siltarumpumeiningin ja finanssitalouden, verosuunnittelun taas lasken kavallukseksi ja veropetokseksi. Korruption lopettamisen lisäksi Suomen pelastaisi parin ihan yksinkertaista sääntöä: Suomesta saatava tulo verotetaan Suomessa, ulkomaiset lainat verolle, ja kaikkia rahan siirtoja valtiorajan yli verotetaan Tobinin verolla esmes 0,5%. Ikävä kyllä, finanssimaailman kosto olisi epäilemättä julma.- Valtionyhtiöistämme näkee, ettei sekään yrittämisen muoto onneksi ole. Niillä on vain ja ainoastaan pieni rooli valtion tulopuolen täyttäjänä mutta mitään syvällisempää apua niistä ei ole suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä. Ja kun isäntää ei ole, saa aina pelätä, kuinka pehtorit pistävät talon omaisuuden omaan taskuunsa.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Jep! Käytännössä levyjärjestelmä on tulppana. Muisti on halpaa, mutta kunnon IO:sta joutuu maksamaan maltaita.ObOlli kirjoitti:Nykyisillä prossuilla virtualisointi ei itse asiassa vaadi oikeastaan yhtään tehoa ceepulta, joten kyseessä on varmaan muistiasetukset: jos virtuaalikoneella ei muisti riitä niin kyllähän se hidas on. Tietysti joku kilpe saattaa myös yrittää virtualisointia oman itsensä takia, mutta jotenkin kuulostaa aika haennaiselta.RTMPekka kirjoitti:Toki levykuva on olemassa, joten en aina sitä alusta saakka asentele;-) Työkoneessa toki joudun windowsia pyörittämään kun töissä Visual Studiolla pääasiassa toimin. Kokeillut olen pyörittää sitä virtuaalikoneessa linukassa, mutta vaatisi aika rajua rautaa alle jotta kokoaikaisesti viitsisi käyttää.
Minä asennan käytännössä aina tyhjästä, koska upgradessa jää aina jotain kilppeitä joita en halua, juuri muuttuneiden konffien tai riippuvuuksien takia. Monesti bugikorjauksia tai konffifilettoja jotka piti virittää just noin jonkun aiemman idiosynkratian takia. Säästää tyypillisesti hyvin hankalasti debugattavilta tulevaisuuden ongelmilta, joihin voi upota ihan järjettömästi aikaa. Koneen asennus tyhjästä taas on muutama tunti kaikkineen, toki datan kopioitumista turvaan ja takaisin voi sitten joutua odottelemaan... mutta tottahan kaikilla meistä on varmistukset aina kunnossa vai mitä![]()
Mä vähän epäilen, ettei ongelmien ratkaiseminen eristäytymällä ole kovin toimiva ratkaisu.ObOlli kirjoitti:Pitäisi potkia ulkomainen pääöma ulos, ja siirtyä protektionismiin. Loppujen lopuksi, Suomessa pystytään viljelemään maata ihan hyvin ja tukiaiset maksetaan nytkin kotimaasta, kaivokset ovat paikkaan sidottuja, ja tekninen osaaminen on täällä ihan korkeaa tasoa. Samassa yhteydessä kaikki ulkomaisten omistama infrastruktuuri pitäisi pakkolunastaa ja kansallistaa. Yleensäkin pitäisi siirtyä myymisestä vuokraamiseen, maailmassa on tosi harvoja maita jotka esmes antavat ulkomaalaisten omistaa maaperäänsä.Nyppii, kun joutuu tunnustamaan avuttomuutensa: minä en tiedä, mitä Suomen ja suomalaisten pitäisi tehdä.
Korruptio on nykyajan tapa, ja se syö massiivisetkin hyödyt kankkulan kaivoon. Talousrikoksista pitäisi pistää ihan oikeat rangaistukset syyllisille, kyllä se vähän rajoittaa kun omaisuutta ulosmitataan ulkomailta saakka ja tiilenpäät odottaa. Luottamusaseman pitää olla raskauttava asianhaara eikä lieventävä, ja niin kuin muissakin rikoksissa, avunannosta/lahjomisesta kuuluu sama rangaistus - kyllä se pistää miettimään jos esmes Finskin pääjohtaja menettää kaiken ja pistetään linnaan. Jos korruptiosta päästäisi eroon, niin täällä menisi ihan hyvin. Suomelle tyypillisiin korruptiomuotoihin lasken ainakin hyvä veli -piirit, lobbauksen, siltarumpumeiningin ja finanssitalouden, verosuunnittelun taas lasken kavallukseksi ja veropetokseksi. Korruption lopettamisen lisäksi Suomen pelastaisi parin ihan yksinkertaista sääntöä: Suomesta saatava tulo verotetaan Suomessa, ulkomaiset lainat verolle, ja kaikkia rahan siirtoja valtiorajan yli verotetaan Tobinin verolla esmes 0,5%. Ikävä kyllä, finanssimaailman kosto olisi epäilemättä julma.- Valtionyhtiöistämme näkee, ettei sekään yrittämisen muoto onneksi ole. Niillä on vain ja ainoastaan pieni rooli valtion tulopuolen täyttäjänä mutta mitään syvällisempää apua niistä ei ole suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä. Ja kun isäntää ei ole, saa aina pelätä, kuinka pehtorit pistävät talon omaisuuden omaan taskuunsa.
Pohjoismaiden laajuinen EU (aka Nordek, jos joku muistaa) olisi ollut aika fiksu juttu.
EU:n isoista seteleistä on haluttu luopua, koska ne mahdollistavat suurien käteismäärien mahduttamisen pieneen tilaan.
Mä kannattaisin viivakoodilla varustetun tonnin setelin lanseeraamista. Sellaisena, että sen jokainen omistajavaihdos rekisteröidään pankissa: ellei rahan siirtoa vahvisteta pankissa, ei ostovoima siirry enää setelin mukana. Keskuspankki voisi seurata jokaisen setelin liikkeitä ja vääriin käsiin päätyvät setelit olisivat saman tien mitätöityjä; varatetun setelin tilalle saisi pankista hakea uuden.
Eihän tuo enää seteli perinteissä mielessä olisikaan mutta aika iso piikki huumekauppiaiden jne. lihassa.
Hassua, kun Suomessa verottaja on kimpussa jos kirjanpidosta puuttuu kympin tosite ja samaan aikaan maailmalla tuhmat sedät ostavat tankkerilasteittain ISISiltä Syyriasta pumpattua raakaöljyä.
Kiinan suunnalta saattavat ostajat tulla, ainakin Libyan islamisteilta he ovat öljyä hakeneet poliitikkojen rähinästä huolimatta.
jtbo pohdiskeli nopeinta mahdollista levyjärjestelmää.
http://www.tomshardware.co.uk/samsung-9 ... 504-5.html
Näyttäisi siltä, ettei RAID 0 enää kannata. Muut RAIDit ovat edelleen ihan ok mutta niissähän idea ei ole nopeus vaan vikasietoisuus.
Näyttäisi siltä, ettei RAID 0 enää kannata. Muut RAIDit ovat edelleen ihan ok mutta niissähän idea ei ole nopeus vaan vikasietoisuus.
Mullehan tulee tuo 951 malli, hinta oli 163 euroa muistaakseni ja se on joissain asioissa nopeampi kuin tuo uudempi 950pro:pvalila kirjoitti:jtbo pohdiskeli nopeinta mahdollista levyjärjestelmää.
http://www.tomshardware.co.uk/samsung-s ... 33443.html
Kahdesta M.2 paikasta on onneksi muutakin hyötyä kuin raid, sillähän saa toisenkin nopean levyn lisättyä, sitten kun tarvitsee.
SItä hieman ihmettelen tuossa, että kahdesta levystähän saa väylän puolesta 64 gigaa sekunnissa ulos, kai se jossain isojen filujen kopioinnissa pitäisi näkyä?
Tosin taitaa se yksikin olla ihan ok, käytännössähän ei levy anna sitä 32 gigaa, vaan luokkaaa alle gigan sekunnissa, vaikka sisäisesti kuinka yli 2 gigaa siirtäisikin.
Mullahan on Gigabyten Ultra Durable emo ja olen ollut siihen kovasti tyytyväinen, joten Gigabyten emon tilasin, mutta jotain juttua on ollut, ettei ne olisi muka hyviä enää?
Yksi kriteeri oli, että tuossa UD3 mallissa on paksummasti ainetta piirikortissa ja kun CPU cooleriksi mulla tulee sellainen järkyttävän kokoinen torni, niin se saattaisi olla parempi tuollainen tukevampi emo.
Pvalilaa tosin saattaa järkyttää, että maksoin 50 euroa prossucoolerista, vaikka prossun mukanakin tuuletin tulee, ehkä tässä hiljaisen koneen tavoittelussa on jotain samaa kuin Hifissä, sitä on ulkopuolisen vaikea päästä ikäänkuin sisälle siihen, että miksi
Onkohan tuo hyvä vai huono, hinta kaiketi on suht edukas?
https://www.computeruniverse.net/en/pro ... 4-2-li.asp
Lähinnä olen ihmeissäni, että jtbo on heittänyt sähkönsäästöjutut nurkkaan ja alkanut himoita hevosvoimia kuin silloin joskus nuoruutensa päivinä...
Keski-ikä eli uusi nuoruus lähestyy?
Enhän ole, sähköä säästyy ja tehoja tulee riittävästi, että melkein pääsee samaan nopeuteen kuin XP:llä tuollaisella uudemmalla käyttiksellä, silti ne junnaa ärsyttävästi vaikka parempaa rautaa olisikin, mutta ehkä jotenkin säälittävästi ne kumminkin kykenevät olemaan käyttökelpoisia.pvalila kirjoitti:Lähinnä olen ihmeissäni, että jtbo on heittänyt sähkönsäästöjutut nurkkaan ja alkanut himoita hevosvoimia kuin silloin joskus nuoruutensa päivinä...
Skylake on varsin hyvä tuotettu teho vs kulutettu watti sähköä suhteessa.
Nykyinen kone vie joutokäynnilläkin sen 130W, mun käsitykseni mukaan tuo lukema pitäisi tipahtaa aika roimasti Skylake vie kaiketi jotain 4W idlenä, näytönohjainpiiri aktiivisena, kun nykyinen prossu + näytönohjain taitaa viedä 80W luokkaa, ihan tarkkaa käsitystä ei ole. Suurimman osan ajastahan prossu viettää lepotilassa.
Jossain oli juttua, että i7 Skylake vie jotain 12W koko koneen kokoonpano (ssd levyllä) idlenä, eli tuostahan voidaan ajatella tulevan vähintään 60W sähkönsäästöä, vaikka tehot olisivat moninkertaiset. i-3 ja i-7 välillä ei tietääkseni ole eroa tuossa lepotilan sähkönkulutuksessa.
Tuo lepotilan sähkönkulutus on kaiketi ollut yli 20W pelkällä 5:n sukupolven core prossulla, joten tuossa on aika suurta kehitystä tapahtunut.
Tuollainen esimerkkikokoonpano oli jossain mitattuna:
Mitään eroa idle kulutuksessa ei tietääkseni ole T-malleilla, laskeskelevat samat asiat vaan pisempään ja käytännössä energiankulutus pysyy samana, sehän on niin, että vaikka sähköä rasituksessa menisi tuplasti, jos se rasitus kestää vain kolmanneksen ajasta hitaampaan verrattuna, niin sähköä tehokkaampi vie vähemmän.i7-6700k Skylake 4.0 Ghz / 4.2 Ghz quad-core ($370)
SuperMicro X11SSZ-QF-O mobo ($230)
64 GB DDR4-2133 ($520)
CSE-111LT-330CB 1U chassis ($215)
Samsung 850 Pro 1TB SSD ×2 ($886)
1U Heatsink ($20)
14w idle, 81w BurnP6 load
Eli tottakai sähköä tässä ollaan säästämässä, nykyään ei vaan tarvitse tinkiä konetehosta säästääkseen sähköä ;)
Vähemmän yllättävästi tuotakaan ei XP:llä saa käytettyä:
https://software.intel.com/en-us/articl ... -gadget-20
Käytännössähän mun ei siis tarvitse juurikaan puhaltimia käyttää, jos kokoonpanon oikein askartelen kasaan, virtalähteeksi tulisi malli ilman puhallinta, niissä hyötysuhde on parempi, joten taas säästyy sähköä, puhaltimet jotka eivät pyöri säästävät sähköä ja pitävät melun poissa, puhaltimet voi laittaa käynnistymään vain tarvittaessa, joten esimerkiksi viileämpänä vuodenaikana, kun lattianrajassa lämpötila on liki nollaa, ei välttämättä yksikään puhallin pyörähdä, eikä koneessa ole tällöin mitään liikkuvia osia, joten ei ole mitään ääntäkään.
Kovin paljoa ei tosin voi lämmitysvaikutukseksi laskea tuossa tilanteessa, mutta puullahan se lämmitys pitääkin hoitaa.
Käytännössä siis pääsen kannettavan sähkönkulutukseen, mutta kannettavaan verrattuna taitaa konetehoa olla liki 20 kertaisesti ja näytön pinta-alaakin yli kaksinkertaisesti, eli huima sähkönsäästö, vaikka tehot kasvaa.
-
warixenjalka
- Jäsen

Joku haaveilee avoautosta (tehokkaammasta tietty), joku motskarista. Joku haaveilee Caddystä ja joku tehokkaamasta moottorisahasta ja ATK-vempeleestä. Kaikki keski-iän kriisin oireita...
90-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa Cadillac osasi tehdä nättiä autoja, mutta nää nykyiset on ihan kirveellä veistetyn näköisiä - siis huonolla tavalla kirveellä veistetyn. Kirveellä veistetty voi olla myös kaunista: http://www.hirsitaito.fi/hirsirakennuks ... n/piilutus
tai: https://www.flickr.com/photos/warixenja ... 892861809/
90-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa Cadillac osasi tehdä nättiä autoja, mutta nää nykyiset on ihan kirveellä veistetyn näköisiä - siis huonolla tavalla kirveellä veistetyn. Kirveellä veistetty voi olla myös kaunista: http://www.hirsitaito.fi/hirsirakennuks ... n/piilutus
tai: https://www.flickr.com/photos/warixenja ... 892861809/
- Puolihullu varttisavolainen -
Cadillac taisi tehdä etuvetoisia malleja jo 60-luvulla? Pitkä, painava etuvetoinen lotja etenee kuin trukki hangessa, on muuten hauskaa työntää trukkia sohjokelissä perunakellarin luiskaa ylös, sehän on kuin peruskalliota yrittäisi siirtää :D
No, ehkä noilla käkkylöillä ei ajellakkaan hangessa :P
En tiedä kumpi on pahempaa, seniiliys vai 50 villitys, mutta ehkei sitä riittävästi seniilinä asialla ole niin merkitystäkään
No, ehkä noilla käkkylöillä ei ajellakkaan hangessa :P
En tiedä kumpi on pahempaa, seniiliys vai 50 villitys, mutta ehkei sitä riittävästi seniilinä asialla ole niin merkitystäkään
Automaatiosoftat, ammattimaiset ovat enemmän ja vähemmän Windows -pohjaisia ja sitten niissä on omat grafiikkaeditorit, jotka toki sen johdosta saumattomasti liittyvät eri kenttäväyliin.RTMPekka kirjoitti:Millä softalla muuten väännätte grafiikkaa noiden päälle?tuuma kirjoitti:Ei mitään mutta jo tuo sudoileminen aiheuttaa dos -ihmisen kyseessä ollessa suoranaista hilpeyttä ja sitten lopulta ärsytystä ja lopulta vihaa.RTMPekka kirjoitti:Höh, terminaalissa kun kirjoittaa: sudo pacman -Syyu, niin käyttis päivittää itsensä. Käytän Arch Linuxia jossa graafisena puolena gnomea. Asennus hiukka vaikeampi kuin noissa valmispaketeissa, mutta ei sisällä sitten mitään turhaa, nopea ja luotettava.tuuma kirjoitti:Hih, en siis olekaan yksin. Olen aika monta kertaa kokeillut Linux:ia ja kaikki kokeilut päätyneet täydelliseen sun kuvailemaan katastrofiin. Puhutaan varmasta käyttiksestä... Varmaan onkin, kunhan ei päivitä kun on saanut pystyyn.pvalila kirjoitti:Vaikeaa se vain on näiden koneiden kanssa.
Mulla on ollut Ubuntu kakkoskäyttiksenä mun käytössäni olevissa koneissa jo pitkään.
Käytännössä en sitä käytä ja harvan kerran kun sinne eksyn, haluaa se päivittää itsensä.
Annoin luvan ja Ubuntu päivitti itsensä hengiltä.
Onneksi ei sentään wintoosaa sotkenut!
Ei silti, vähän samaa vikaa windos:issa. Vai onko joku saanut joskus päivityksen jälkeen vakaamman ja nopeamman käyttiksen että paljon hyviä ominaisuuksia lisää? Windows toki ei sentään tukehdu moisesta.
Linux on tavallaan oiva. Aion joskus ehkä tässä elämässä tehdä jotain sen päälle mutta siten ettei tavan käyttäjän tarvisi sudokuilla.
Ongelma Linux jutuissa on minusta yhä se että jos jotain tuottavaa pitäisi tehdä (poislukien verkkojutut) niin ei sillä oikein tiliä voi tehdä kun sovellukset ovat lopulta aika vaatimattomia esityksiä, jälleen poislukien verkotukset.
Se että jos automaatiojärjestelmä pitäisi laittaa parissa päivässä nippuun muutaminen eri protokollineen mm. OPC, Bacnet, Modbus ja sitten grafiikat päälle niin on tuo Linux siihen aivan onneton kapistus, varsinkin kun variaatioita ja päivityksiä ja oliko ne noita bistroja nimeltään niin ei tuo vain toimi jos pitää sen 10- 20v. järjestelmä toimia. Ei ihme että kaupoissa POS Windows joka XP:n päällä pyörii yhä porskuttaa.
Shareware on ihan ok meille kuluttajille mutta oikeissa töissä en ainakaan luota Linux:iin.
Anteeksi tunneryöppy
Avoimia on harvassa, tai no on, mutta harvoinpa niiden parissa kukaan tuottavaa työtä tekee.
Yksi aika mielenkiintoinen Linux -pohjainen on ruotsalainen Proview.
Niin ja kyllä mä Raspberry maailmastakin tykkään niin en kuitenkaan siis ole niin Linux vastainen mitä tuo postaus antoi ehkä ymmärtää. Embedded jutuissa Linux voi olla kova luu ja toki onkin.
Win10 on tosin haistanut palaneen käryä ja alkanut panostamaan tukea Raspberry maailmaan ja joitain ihan jo oiviakin syntynyt.
Windows maailman ehdoton ykkösnyrkki on .NET, minusta. Mielipiteitähän toki maailmaan mahtuu
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Jtbo taitanee olla sellainen viimeinen mohikaani, joka yhä luottaa siihen että kun ostaa/sijoittaa kunnon rautaan eikä mihinkään pimpelipompeli elektroniikkaan niin pärjää taas kymmenen vuotta.
Onhan sitä hyvää rautaa mutta aika onnenkantamoisella ikävä kyllä sitä kuluttaja haahuilee markkinoilla. Älyttömän vauhdikasta on tämä muutosten paljous nykyään ja joutuu tosissaan tehdä töitä että löytää jyvät akanoista.
Jonkun teollisuuslaitosten (mukaanlukien ydinvoimalat) automaatiojärjestelmien hankintavastaavana en ainakaan haluaisi olla! Tai no mikä ettei; sitten kun laitos valmistuu, niin on kolmimetrinen horsma mahan päällä.
Onhan sitä hyvää rautaa mutta aika onnenkantamoisella ikävä kyllä sitä kuluttaja haahuilee markkinoilla. Älyttömän vauhdikasta on tämä muutosten paljous nykyään ja joutuu tosissaan tehdä töitä että löytää jyvät akanoista.
Jonkun teollisuuslaitosten (mukaanlukien ydinvoimalat) automaatiojärjestelmien hankintavastaavana en ainakaan haluaisi olla! Tai no mikä ettei; sitten kun laitos valmistuu, niin on kolmimetrinen horsma mahan päällä.
Kävi muuten aurinkokeräimien kanssa pienoinen vahinko...
Olikohan tiistaina kun keräimien lämpötila oli mennyt yht'äkkiä yli anturin lämpötila-alueen noin parissa sekunnissa. +150 astetta on maksimialue. Palautui tunnin jälkeen takaisin kun käppyröitä katselin sinä iltana.
Aamulla ennen töihin lähtöä sitten katselin kun 8:00 olivat jo +60 astetta, eikä pönikkä lämpene. Kiertopumppu kyllä pyöri. Sitten etsimään puutarhaletkua hangesta aamutuimaan ja etsimään klemmaria ja ristipäämeisseliä jne. sekoilua kun tajusin että on sylkenyt 6bar varon kautta suuren osan liuoksista autotallin kanisteriin ja vähän ylikin...
Ilmasin ja täytin keräinverkoston ennen töihin lähtöä ja jonkinmoinen patti kasvoi otsaan kun kirosin itseäni etten ollut yhtään katsonut että olisi hyvä joskus paineita tarkkailla. Wilon pumppu vain haukkoi tyhjää kun vähän oli vajentunut liuokset tässä 5-6 vuodessa.
Nuohan pitäisi vaihtaa vissiin parin vuoden välein ja olisihan sitä voinut tehdä paineesta alarajahälytyksen mutta eihä suutarilla niitä jalkineita...
Tuo jos kävisi keskikesällä niin olisi voinut olla keräimet entisiä. Stagnaatiolämpötila kaiketi se juttu milloin se on moro. +260 astetta oli noilla kai se? +150 asteen jälkeenhän nuo ovat voineet käydäkin siellä kun aivan lähes suora viiva ampui +80 asteen jälkeen taivaisiin ja tuli vasta sitten myöhemmin lämmöt takaisin.
Olikohan tiistaina kun keräimien lämpötila oli mennyt yht'äkkiä yli anturin lämpötila-alueen noin parissa sekunnissa. +150 astetta on maksimialue. Palautui tunnin jälkeen takaisin kun käppyröitä katselin sinä iltana.
Aamulla ennen töihin lähtöä sitten katselin kun 8:00 olivat jo +60 astetta, eikä pönikkä lämpene. Kiertopumppu kyllä pyöri. Sitten etsimään puutarhaletkua hangesta aamutuimaan ja etsimään klemmaria ja ristipäämeisseliä jne. sekoilua kun tajusin että on sylkenyt 6bar varon kautta suuren osan liuoksista autotallin kanisteriin ja vähän ylikin...
Ilmasin ja täytin keräinverkoston ennen töihin lähtöä ja jonkinmoinen patti kasvoi otsaan kun kirosin itseäni etten ollut yhtään katsonut että olisi hyvä joskus paineita tarkkailla. Wilon pumppu vain haukkoi tyhjää kun vähän oli vajentunut liuokset tässä 5-6 vuodessa.
Nuohan pitäisi vaihtaa vissiin parin vuoden välein ja olisihan sitä voinut tehdä paineesta alarajahälytyksen mutta eihä suutarilla niitä jalkineita...
Tuo jos kävisi keskikesällä niin olisi voinut olla keräimet entisiä. Stagnaatiolämpötila kaiketi se juttu milloin se on moro. +260 astetta oli noilla kai se? +150 asteen jälkeenhän nuo ovat voineet käydäkin siellä kun aivan lähes suora viiva ampui +80 asteen jälkeen taivaisiin ja tuli vasta sitten myöhemmin lämmöt takaisin.