tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Mitähän ihmiset teki vapaa-ajallaan ennen atk:ta? Taitaa mulla olla hatara mielikuva siitäkin:-)
Siihen taisi liittyä hikoilu olennaisena osana, aivan kuten tietsikkamurheidenkin kanssa, mutta se oli hieman erilaista hikoiluaRTMPekka kirjoitti:Mitähän ihmiset teki vapaa-ajallaan ennen atk:ta? Taitaa mulla olla hatara mielikuva siitäkin:-)
Eipä ole paljoa kerennyt näitä ruutuja tuijottelemaan, kun on tuota puuhaa ulkona, komeat kelit niin pitää hyödyntää.
Keskimäärin pari tuntia hikeä päivässä liikunnan tiimoilta tullut, tuhatkunta kaloria päivässä, eli ei mitään hirmuisia, mutta jotain vaikutusta alkaa olemaan. Tuli eka 5km juoksukin tehtyä, enpä ikinä olisi uskonut, että joku päivä tuollainenkin onnistuisi, vauhti jäi kyllä heikoksi, mutta onpahan jotain parannettavaa.
Ikinä en ole mikään juoksija ollut, kakarana koulussakin se 60m juoksu oli mahdottoman pitkä ja kentän ympäri ei juoksu onnistunut vaan piti kävellä osa matkasta. Silti nykyäänkin tiukille ottaisi Cooperissa 2000m, hyvänä päivänä kyllä se menisi ja ehkä vähän ylikin, mutta huonona päivänä ei mitään toivoa.
60kg koivupöllejä nostin syliin ja nakkelin yksi päivä ja ei tuona päivänä oikein taas ollut kunto kohdillaan, kun kävi nopeasti raskaaksi moinen. Ne tuota painavemmat katkoin moottorisahalla, kun meni niin haastavaksi nostaminen.
Tietsikkapuolta sen verran olen penkonut, että Gigabytellä olisi emoja, joissa on tuplasti M.2 liittimiä, eikä olisi hirveän kamalissa hinnoissa laatuun ja ominaisuuksiin katsoen.
Prossuista tulee kesän / syksyn aikana ilmeisesti uusia variaatioita ja hankinta noiden osalta kannattaisi sijoittaa sinne tai hankkia joku edullinen malli väliaikaisesti.
Samsuing uudempi 950 Pro Nvme M.2 levy on vähän hitaampi kuin vanhempi 951, jota ei kovin paljoa ole myyty kaiketi kuin OEM käyttöön, tilasin tuollaisen vanhemman kun oli suht inhimillisellä hinnalla tarjolla.
PCI express väylään saa myös adapterikortteja, joilla tuollainen levy saattaisi jopa toimia nopeammin, jos on sellainen jäähdytyksellä varustettu malli, kovemmassa käytössä nuo SSD levyt lämpiää ja hidastuvat, joten jonkinlaista ilmavirtaa ainakin niille pitäisi olla tarjolla, että toimivat nopeammin. Tuollaisen kortin kanssa toki nykykoneeseenkin saisi tuon M.2 levyn kiinni, mutta varmaankin on jo aika päivittää rauta uudempaan, onpahan sitten nykyaikaisen käyttiksen tukemalla tasolla hilut.
Noita uudempia Z170 emoja ja M.2 levyjä on vaikea asentaa Win 7 käyttikseen ja vielä vaikeampi vanhempiin, jotain erilaisia bios versioita ovat tehneet, että onnistuisi, jotain USB ja boottausongelmaa taisi olla.
XP virtuaalikoneessa on siis helpompi kuin dual boot, ajattelin sitten tehdä nykyisestä XP:stä imagen Clonezillalla ja palauttaa sen virtuaalikoneeseen, pitää vaan muistaa ajurit riisua pois ennen imagen tekoa, niin menee nätimmin, tokihan voi vikasietotilaan bootata ja siellä poistaa ne ajurit tai siis laitteet laitehallinnassa.
Sitäkin mietin, että jos i3:ssa on tuplasti tehoa nykyiseen ja nykyinenkin on juuri ja juuri riittävä tänäpäivänä, että riittäisikö sekin sitten, mutta melkein fiksuin olisi se 60€ pentium ja syksyllä paremmasta valikoimasta ja nykyisten hintojen romahtaessa(?) hankkia se kivi millä seuraavat 10 vuotta pärjäisi.
Voisi sitten kasailla noita koneita jääneistä osista ja myydä vaikka pois käyttökelpoiset. Ainoa murhe on ettei ole käyttiksiä ja se helposti haittaa myyntiä.
jtbo:hon on selvästi iskenyt PC-kuume, autokuumeen lähisukulainen.
Mullakin on jonkin sortin päivityskierros menossa, mutta tosi paljon kevyemmällä tasolla.
Pakolliset yritän saada tehtyä, siinä kaikki.
Sitä mä kyllä ihmettelen, ettei jtbo ole rakentamassa jotain virrankulutuksen kannalta minimaalista kokoonpanoa!
Ehkä noita vauhtihirmujakin pystyy ajamaan vähävirtasessa modessa?
Mullakin on jonkin sortin päivityskierros menossa, mutta tosi paljon kevyemmällä tasolla.
Pakolliset yritän saada tehtyä, siinä kaikki.
Sitä mä kyllä ihmettelen, ettei jtbo ole rakentamassa jotain virrankulutuksen kannalta minimaalista kokoonpanoa!
Ehkä noita vauhtihirmujakin pystyy ajamaan vähävirtasessa modessa?
Mun täytyy olla poikkeava kun mä käytän Ubuntua sekä töissä että kotona, enkä winhotusta yhtään enempää kuin pakko, mutta toisaalta mä en olekaan amatööri
Ainoa jippo on tietää mikä ikkunadamageri valita, ja xubuntu on ollut mulle helppo valinta viimeimmät vuodet, unitysta en tykkää yhtikäs. Xubuntu on itse asiassa niin helppo asentaa etten mä enään edes mieti päivityksiä jos joku kone pitää päivittää uudempaan major/LTS-versioon (tyyliin 12.04 -> 14.04,) uudet levyt vaan sisään, bootti (serverinasennus)medialta, asennetaan command line system, ja sitten vaan apt-get install xubuntu-desktop.
Paitsi tossa viime viikolla kun sain koneen kasaan labran muuton jälkeen, ja tuumasin että kai sen nyt saman tien päivittääkin 12.04:stä 14.04:ään, kun siihen ollaan kuitenkin siirtymässä muutenkin. Yritin sitä khraahvista kilpettä, ja solmuunhan se meni. Olisi pitänyt käyttää komentoriviä heti. Meni sitten useampi tunti kun ajoin vuorotellen apt-get upgrade, apt-get -f install, dpkg --configure -a, ja asensin käsinkin muutaman paketin kuten libc2, taisin poistaakin yhden. Mutta kyllä se lopulta kasassa oli, ja kaikki toimii niin kuin pitääkin. Omat kokemukset winhotuksista on, että sellaisen kanssa olisi pitänyt ottaa levy ulos, varmistaa että tiedostot on tallessa, vetää sileäksi ja asentaa tyhjästä. Olisin nytkin voinut, mutta siihen olisi mennyt varmaan ainakin toista päivää, eli selvästi kauemmin.
Ubuntu on oikeasti aika helppo nykyään. Mint voi toki olla parempi, ja ainakin Cinnamon ikkunadamagerina kiinnostaa.
Muokslisäys: Ainiin, olihan siihen oikeakin syy että päivitin: Ubuntu 12.04 ei ymmärrä kahdesta näytöstä sen enempää kuin Windows tietoturvasta, mutta 14.04 osaa kaksi näyttöä ongelmitta. Suosittelen, kun tuplanäyttöön tottuu niin ei ikinä halua palata takaisin yhteen.
Paitsi tossa viime viikolla kun sain koneen kasaan labran muuton jälkeen, ja tuumasin että kai sen nyt saman tien päivittääkin 12.04:stä 14.04:ään, kun siihen ollaan kuitenkin siirtymässä muutenkin. Yritin sitä khraahvista kilpettä, ja solmuunhan se meni. Olisi pitänyt käyttää komentoriviä heti. Meni sitten useampi tunti kun ajoin vuorotellen apt-get upgrade, apt-get -f install, dpkg --configure -a, ja asensin käsinkin muutaman paketin kuten libc2, taisin poistaakin yhden. Mutta kyllä se lopulta kasassa oli, ja kaikki toimii niin kuin pitääkin. Omat kokemukset winhotuksista on, että sellaisen kanssa olisi pitänyt ottaa levy ulos, varmistaa että tiedostot on tallessa, vetää sileäksi ja asentaa tyhjästä. Olisin nytkin voinut, mutta siihen olisi mennyt varmaan ainakin toista päivää, eli selvästi kauemmin.
Ubuntu on oikeasti aika helppo nykyään. Mint voi toki olla parempi, ja ainakin Cinnamon ikkunadamagerina kiinnostaa.
Muokslisäys: Ainiin, olihan siihen oikeakin syy että päivitin: Ubuntu 12.04 ei ymmärrä kahdesta näytöstä sen enempää kuin Windows tietoturvasta, mutta 14.04 osaa kaksi näyttöä ongelmitta. Suosittelen, kun tuplanäyttöön tottuu niin ei ikinä halua palata takaisin yhteen.
Viimeksi muokannut ObOlli, Ma Maalis 21, 2016 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Niin, vielä, mä en ole tähän mennessä keksinyt ensimmäistäkään syytä miksi mun pitäisi tykätä niistä Windowsin uusistä käyttöliittymistä. Ne kätkee paljon enemmän, asioiden löytäminen on työlästä, ja yleensäkin totutut työtavat ei enään toimi. Kaikki vain sen takia että joku valopää mikkifirmassa on keksinyt että tehdään toisenlainen käyttöliittymä. Plääh. 
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Taitaa vain Android olla ainoa Linuxin versio, jonka kanssa tulee ihan oikeasti toimeen ilman komentokehotetta.ObOlli kirjoitti:Mun täytyy olla poikkeava kun mä käytän Ubuntua sekä töissä että kotona, enkä winhotusta yhtään enempää kuin pakko, mutta toisaalta mä en olekaan amatööriAinoa jippo on tietää mikä ikkunadamageri valita, ja xubuntu on ollut mulle helppo valinta viimeimmät vuodet, unitysta en tykkää yhtikäs. Xubuntu on itse asiassa niin helppo asentaa etten mä enään edes mieti päivityksiä jos joku kone pitää päivittää uudempaan major/LTS-versioon (tyyliin 12.04 -> 14.04,) uudet levyt vaan sisään, bootti (serverinasennus)medialta, asennetaan command line system, ja sitten vaan apt-get install xubuntu-desktop.
Tuo mun linuxpohjainen nassikkani lienee sitten se toinen: siinä ei promptiin taida ihan helpolla loppukäyttäjä päästä.
Hyviä uutisia: Testdiskin sisarsofta, oliko se nyt nimeltään Picrescue tms., läytää läjäpäin tiedostoja risan nassikan puolikuntoiselta kovalevyltä.
Datat siis ovat edelleen luettavissa.
Valitettavasti tuo softa kadottaa hakemistorakenteen ja tiedostonimet totaalisesti: terabyte nimettömiä tiedostoja on aika kamala sekasotku.
Parempi kuin ei mitään mutta luulen, että sopivalla softalla ext2-partitio on jokseenkin täysin luettavassa kunnossa.
Kuulostaa b-tree indeksoinnin hajoamiselle. Luulen ettei muu auta kuin kova työ. Näkyykö tiedostopäätteet? Jos niin helpottaa urakkaa oleellisesti.pvalila kirjoitti:Taitaa vain Android olla ainoa Linuxin versio, jonka kanssa tulee ihan oikeasti toimeen ilman komentokehotetta.ObOlli kirjoitti:Mun täytyy olla poikkeava kun mä käytän Ubuntua sekä töissä että kotona, enkä winhotusta yhtään enempää kuin pakko, mutta toisaalta mä en olekaan amatööriAinoa jippo on tietää mikä ikkunadamageri valita, ja xubuntu on ollut mulle helppo valinta viimeimmät vuodet, unitysta en tykkää yhtikäs. Xubuntu on itse asiassa niin helppo asentaa etten mä enään edes mieti päivityksiä jos joku kone pitää päivittää uudempaan major/LTS-versioon (tyyliin 12.04 -> 14.04,) uudet levyt vaan sisään, bootti (serverinasennus)medialta, asennetaan command line system, ja sitten vaan apt-get install xubuntu-desktop.
Tuo mun linuxpohjainen nassikkani lienee sitten se toinen: siinä ei promptiin taida ihan helpolla loppukäyttäjä päästä.
Hyviä uutisia: Testdiskin sisarsofta, oliko se nyt nimeltään Picrescue tms., läytää läjäpäin tiedostoja risan nassikan puolikuntoiselta kovalevyltä.
Datat siis ovat edelleen luettavissa.
Valitettavasti tuo softa kadottaa hakemistorakenteen ja tiedostonimet totaalisesti: terabyte nimettömiä tiedostoja on aika kamala sekasotku.
Parempi kuin ei mitään mutta luulen, että sopivalla softalla ext2-partitio on jokseenkin täysin luettavassa kunnossa.
Tuo on totta, olen tosin siirtynyt jo kolmeen. ekassa pyörii käytännössä mailit jne. Eli vasemmalta oikealle 22" pystyyn käännettynä + 27" + 27". Ei pärjäisi enään ilman:-) Lisääkin voisi olla kun etäyhteyksiä on välillä auki moneenkin paikkaan + virtuaalikoneita. On tää mennyt ihan ihmeelliseksi. Koodarihommien alussa oli tyytyväinen yhteen 14" putkee, tosin silloin taisi yhteydetkin muualle hoitua modeemilla, joka oli joka koneessa erikseen:-)ObOlli kirjoitti:Muokslisäys: Ainiin, olihan siihen oikeakin syy että päivitin: Ubuntu 12.04 ei ymmärrä kahdesta näytöstä sen enempää kuin Windows tietoturvasta, mutta 14.04 osaa kaksi näyttöä ongelmitta. Suosittelen, kun tuplanäyttöön tottuu niin ei ikinä halua palata takaisin yhteen.
Tuo käyttämäni softa tunnistaa useimmat tiedostotyypit fileen rakenteesta. Nimistä sillä ei ole aavistustakaan, koska se ohittaa file systemin kokonaan ja vain skannaileen partitiota ja metsästää tiedostoja.RTMPekka kirjoitti:
Kuulostaa b-tree indeksoinnin hajoamiselle. Luulen ettei muu auta kuin kova työ. Näkyykö tiedostopäätteet? Jos niin helpottaa urakkaa oleellisesti.
Olen taipuvainen uskomaan, että file systemiä tutkiskeleva softa saattaisi saada ainakin osan tiedostonimistä ja hakemistorakenteesta pelastettua.
Luoja, muistatko sä vielä jotain puurakenteista? Mä olen unohtanut erityyppiset puut ja sorttaus/hakualgoritmit jo ajat sitten...Jäivät viime vuosituhannelle, ihan kuin Tuuman tukankasvu.
Kun sain sen Wubilla tehdyn Ubuntunraadon poistettua ja asentelin puhtaalta pöydältä tuon 14.04 LTS:n niin kone tosiaan otti kaksi näyttöä käyttöön: mä en osannut sitä ihmetellä, luulin että Linukka on osannut tuollaisen asian jo vuosia.RTMPekka kirjoitti:Tuo on totta, olen tosin siirtynyt jo kolmeen. ekassa pyörii käytännössä mailit jne. Eli vasemmalta oikealle 22" pystyyn käännettynä + 27" + 27". Ei pärjäisi enään ilman:-) Lisääkin voisi olla kun etäyhteyksiä on välillä auki moneenkin paikkaan + virtuaalikoneita. On tää mennyt ihan ihmeelliseksi. Koodarihommien alussa oli tyytyväinen yhteen 14" putkee, tosin silloin taisi yhteydetkin muualle hoitua modeemilla, joka oli joka koneessa erikseen:-)ObOlli kirjoitti:Muokslisäys: Ainiin, olihan siihen oikeakin syy että päivitin: Ubuntu 12.04 ei ymmärrä kahdesta näytöstä sen enempää kuin Windows tietoturvasta, mutta 14.04 osaa kaksi näyttöä ongelmitta. Suosittelen, kun tuplanäyttöön tottuu niin ei ikinä halua palata takaisin yhteen.
Suomen Keltainen pörssi ja Huuto.net taitavat vetää viimeisiään, mutta ainakin Viron Kuldne Börs on vahvasti elossa:
http://www.kuldnebors.ee/search/search. ... g=lintmakk*
http://www.kuldnebors.ee/search/search. ... g=lintmakk*
AKT on aina ollut innokas lakkoilemaan.RTMPekka kirjoitti:
Joo en tiedä minäkään ja samaa mieltä olen ettei ihan pelkästään oikean tai vasemman laidan opeilla tule paremmaksi tämä maailma. Tänään juuri luin artikkelin, jossa ahtaajat, oliko porissa, olivat pistäneet stopin työnteolle. Kukaan ei tiennyt miksi. Ilmeisesti jokin oli alkanut vituttamaan. En ymmärrä tätä. Minuakin vituttaa harvase päivä ja silti joutuu työnsä tekemään. En tiedä onko sillä laidalla aate sitten niin kova, että sillä elää ilman työtäkin. Toisella puolella taas juurikin nämä jättiosingot ihmetyttää, jotenkin sellainen kaikki heti mulle asenne.
Kaipa sitten suurimmalla osalla menee vielä niin hyvin ettei tarvi / viitsi ajatella mitä tästä tulee. Tosin suht. pienen otannan henk. kohtaisen kyselytutkimuksen mukaan aika harva on edes kiinnostunut muusta kuin omista ympyröistään ja sellaisen vähänkin laajemman kuvan laatiminen asioista loistaa poissaolollaan.
Lakkoilemalla ja omaa etua puolustamalla tämän maan asiat eivät järjesty. Eivätkä liioin palkkoja leikkaamalla, ellei luoda mitään mekanismia, joka ohjaa säästyneet rahat kotimaisiin hankkeisiin.
Aivan idioottia puuhaa uskoa, että rahan siirtäminen työntekijöiltä firmoille johtaa investointeihin Suomeen. Firmoilla on jo nyt käytettävissään investointeihin halpaa rahaa eikä pieni leikkaus palkkakuluihin muuta Suomen sijoitusta kilpaileviin maihin verrattuna: siihen tarvittaisiin aivan hirvittävät palkkaleikkaukset ja siinä tohinassa katoaisi kotimainen kysyntä aivan tykkänään.
Me tarvitsemme pääomaa, joka haluaa olla Suomessa. Sinivalkoista pääomaa, joka meillä kerran oli ja jonka annoimme lipua ulkomaille.
Globalisaatiossa uskoimme, että saamme tänne suunnilleen saman verran vierasta rahaa kuin kotimaista ulos menetämme. Näin myös kävi, mutta ulkomainen pääoma on monella tapaa ollut ahneempaa kuin se ulos lipunut sinivalkoinen: tämä ulkomainen ei mm. maksa veroja, koska sen ei oikeasti tarvitse veroja maksaa.
Tämä näkyy selvästi esimerkiksi lääkäriasemien tuloksista: verotettavaa voittoa ei enää tule, kun yrityksen omistus siirtyy ulkomaille. Konsernilainoilla jne. ulkomaisen omistajan on helppo nollata tulos, sinivalkoinen omistaja ei siihen pystynyt.
Toinen merkkipiirre, mikä on tänne rantautunut ulkomaisten omistajien mukana, on epäluottamus. Kaikki ovet on nykyisin lukossa, kuljetaan kulkukaappien kautta. Irtisanottu ihminen saa 19 vuoden työajan jälkeen 30 minuuttia aikaa tyhjentää työpöytänsä, onneksi ei sentään vartijan katseen alla kuten jenkkilässä.
Nyppii, kun joutuu tunnustamaan avuttomuutensa: minä en tiedä, mitä Suomen ja suomalaisten pitäisi tehdä.
- Valtionyhtiöistämme näkee, ettei sekään yrittämisen muoto onneksi ole. Niillä on vain ja ainoastaan pieni rooli valtion tulopuolen täyttäjänä mutta mitään syvällisempää apua niistä ei ole suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä. Ja kun isäntää ei ole, saa aina pelätä, kuinka pehtorit pistävät talon omaisuuden omaan taskuunsa.
Mitään muuta niistä en muistakkaan kuin nimet:-) Algoritmit ja tietorakenteet tms. kirja on hyllyssä, mutta ei sitä uskalla sieltä pois ottaa, menee pää sekaisin.pvalila kirjoitti:Tuo käyttämäni softa tunnistaa useimmat tiedostotyypit fileen rakenteesta. Nimistä sillä ei ole aavistustakaan, koska se ohittaa file systemin kokonaan ja vain skannaileen partitiota ja metsästää tiedostoja.RTMPekka kirjoitti:
Kuulostaa b-tree indeksoinnin hajoamiselle. Luulen ettei muu auta kuin kova työ. Näkyykö tiedostopäätteet? Jos niin helpottaa urakkaa oleellisesti.
Olen taipuvainen uskomaan, että file systemiä tutkiskeleva softa saattaisi saada ainakin osan tiedostonimistä ja hakemistorakenteesta pelastettua.
Luoja, muistatko sä vielä jotain puurakenteista? Mä olen unohtanut erityyppiset puut ja sorttaus/hakualgoritmit jo ajat sitten...Jäivät viime vuosituhannelle, ihan kuin Tuuman tukankasvu.
Komee satsi, käy vähän kateeks. Paitsi ettei mulla olis pöytätilaakaan, joten ehkä eiRTMPekka kirjoitti: Tuo on totta, olen tosin siirtynyt jo kolmeen. ekassa pyörii käytännössä mailit jne. Eli vasemmalta oikealle 22" pystyyn käännettynä + 27" + 27". Ei pärjäisi enään ilman:-) Lisääkin voisi olla kun etäyhteyksiä on välillä auki moneenkin paikkaan + virtuaalikoneita. On tää mennyt ihan ihmeelliseksi. Koodarihommien alussa oli tyytyväinen yhteen 14" putkee, tosin silloin taisi yhteydetkin muualle hoitua modeemilla, joka oli joka koneessa erikseen:-)
Juu, ei kannata ajaa linuxia millään windows-levyjärjestelmällä, siitä tulee vaan tarpeettomia riskejä. Helpointa on pistää toinen levy ja bootissa valita mitä käyttää. Vähemmän helppoa asennuksena mutta fiksumpaa muuten on sitten ajaa jompaa kumpaa virtualisoituna ikkunassa. Mullakin olisi nykyisin oikea syy käyttää wintööttiä, ja se on Nikon d610: pitäisi saada fotoshoppi. Minä jopa maksaisin siitä. Gimpillä pärjää mutta oikea työkalu on aina oikea työkalu. Täydellistä tietty olisi jos fotoshopin saisi linuxille, mutta siinä firmassa kuvittelevat kaikki linuxin käyttäjät niin köyhiksi ettei mitään haluta ostaa, joka on niin 90-lukua.pvalila kirjoitti:Kun sain sen Wubilla tehdyn Ubuntunraadon poistettua ja asentelin puhtaalta pöydältä tuon 14.04 LTS:n niin kone tosiaan otti kaksi näyttöä käyttöön: mä en osannut sitä ihmetellä, luulin että Linukka on osannut tuollaisen asian jo vuosia.
Kannattaa tässä pitää mielessä, että Linux on itse asiassa käyttöjärjestelmä. Kaikki komentorivityökalutkin ovat linux-jakelun juttuja, X on käytännössä piirtoprimitiivikirjasto, ja graafinen työpöytäympäristö on vielä oma kerroksensa siihen päälle. Toisin kuin mäkinen ja winhotus, Unix ja Linux ei ole koskaan kätkeneet tätä kerrostuneisuutta. X on osannut vaikka ja mitä näyttöjä jo jostain 70-luvulta saakka. Muinainen ikkunadamageri fvwm osasi useat näytöt jo 80-luvulla. xfce taas osaa sen vasta nyt. xfce vaan oli helppo valinta kun Ubuntun väellä oli unelma... eikun Unity. Niin se kehitys kehittyy, visiot ovat usein huonoja ja ego ei anna periksi myöntää sitä, ja kun jotain rakennetaan tyhjästä niin sutta ja sekundaahan siitä tulee, sitten kun ominaisuudet kehittyvät niin siitä tulee buginen ja pöhötautinen paksa...
Tästä syystä asennusmallini on juuri se mikä on; ensin minimaalinen asennus, sitten valittu työpöytäympäristö. Ei ne muut työpöytäympäristöt välttämättä paljon haittaa, nykylevyillä kapasiteettikin riittää hyvin, mutta en vaan tykkää kliksutella ylimääräisiä valintoja sitten kun konetta on tarkoitus käyttää. Ja aptilla on helppo asentaa lennosta mitä tarvitsee.
Ainiin, miksi yhä käytän aptia, joka on suunnilleen kivikirveskaudelta: graafinen kilpe aina noudattaa ohjelmoijansa kuvitelmaa siitä mitä joku haluaa tehdä, ja yleensä minä en ole juuri tuo joku. Käytännön esimerkki komeentorivityökaluista, aptitude tehtiin varmaan 90-luvulla aptin korvaajaksi, mutta siinä tehtiin design-päätös siitä mitä asennetaan. .deb-paketissa on kaksi tasoa riippuvuuksia, "requires" on mitä välttämättä tarvitaan että kilpe toimii (ja siinäkin mulla on erimielisyyksiä paketoijien kanssa, esmes miksi helewetissä linuxin softaraid vaagtii s-postinvälittimen,) ja "recommends" on mitä paketoija tuumaa tarpeelliseksi että kilpe on käyttökelpoinen. No jos mulla on erimielisyyksiä jo vaatimuksissa, niin arvatkaapa vaan mitä suositeltujen kanssa. aptitude oletuksena asentaa suositellut, enkä tosiaankaan rupea virivirittämään sitä kymmenissä ylläpitämissäni koneissa, kun taas apt asentaa vain vaaditut. Siinä se, ja ammattilaiselle vähän hankalampi syntaksi on pienempi paha kuin kilpe jota tekee mitä ei haluta...
Samantapaisen jutun koin kerran eräässä helsinkiläisessä puljussa kun olin ensin ilmoittanut irtisanoutuvani ja vaihtavan toiseen firmaan (ei kilpaijlija). Pari tuntia luulin olevani töissä vielä irtisanomisajan, mutta sitten johtaja tuli ilmoittamaan, että nyt on syytä poistua ja valvoi vieressä aina parkkihalliin saakka... Oli sinänsä hyvin outo kokemus kun suhtautuminen muuttui hetkessä ihan ystävällisestä ja mukavasta negatiiviseen ja jopa epäystävälliseen. No tämä kertoi mulle, että ratkaisuni oli ihan oikea siihen paikkaan.pvalila kirjoitti: Toinen merkkipiirre, mikä on tänne rantautunut ulkomaisten omistajien mukana, on epäluottamus. Kaikki ovet on nykyisin lukossa, kuljetaan kulkukaappien kautta. Irtisanottu ihminen saa 19 vuoden työajan jälkeen 30 minuuttia aikaa tyhjentää työpöytänsä, onneksi ei sentään vartijan katseen alla kuten jenkkilässä.
Myöhemmin kuulin, että olivat antaneet entisille työkavereille ymmärtää ettei ole suotavaa pitää yhteyksiä meikäläiseen;-)