tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mä ostin tuollaisen halvan ja hitaan SSD:n ja 8 gigan muistipulikan.

Muistipulikka menee vaimon koneeseen ja hidas SSD tuleen mun koneeseeni.

Nyt siinä on nopeampi SSD mutta aivan täynnä, mikä sekin varmasti hidastaa koneen toimintaa.

Tarkoitus on parturoida vaimon koneesta 4 GB simmi mun koneeseeni, jolloin toivon mukaan mun koneeseen tulee 4+2 ja vaimon koneeseen 8+2 gigaa.

Suapi nähdä, kuinka tuossa käy.

Kun 240 gigan levy maksaa vain 65 egeä niin ei siltä ihan hirmuista nopeutta voi vaatia. Epäilen kuitenkin, etten mä käytössä huomaa eroa nykyiseen (paitsi että ikuiset ongelmat levyn täyttymisen kanssa helpottavat hetkeksi).

V300 on siitä kuuluisa malli, että sen kanssahan valmistaja teki Nokian renkaat eli lähetti testeihin eri mallin kuin kauppoihin.
archie
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja archie »

pvalila kirjoitti:
archie kirjoitti: Onkyo SKS-HT540 7.1

Toiset on vanhat Logitech x530 5.1 tai joku sellainen.

Nuo Onkyot näyttäisivät olevan Best Buy -tuote.

Mulla on kohtuulliset laitteet kotona, mutta en osaa asentaa niitä: huone on niin hankalan muotoinen, etten ole keksinyt, kuinka hoitaa takakajarien sijoitus.

Kaksi vuotta on kohta mennyt tuota miettiessä...

Hifismi on joskus vähän vaikeaa, vaikka ei edes ihmeemmin hifistelisi...

Minä olen lyönyt takakajarit kattoon, subbari ja muut on edessä tietty. Ei tunnu olevan hirveä ero noihin vanhoihin Logitechiin, tai en vaan osaa säätää. :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

archie kirjoitti:

Minä olen lyönyt takakajarit kattoon, subbari ja muut on edessä tietty. Ei tunnu olevan hirveä ero noihin vanhoihin Logitechiin, tai en vaan osaa säätää. :roll:
Mulla on kuuntelutila tosi hankala, mm. yksi seinä puuttuu lähes kokonaan (vain palkki katonrajassa ja iso takka alhaalla tekemässä osittaisen seinän virkaa).

Kattoasennusta olen toki myös miettinyt, yhtenä vaihtoehtona.

Parempana pitäisin tällä hetkellä ympärisäteileviä takakajareita.

Surround-kajarien kanssa pieni epämääräisyys äänen tulosuunnan suhtaan ei ole vain huono juttu: ympärisäteilevät täyttävät kuuntelutilan äänellä aika kivasti.

Tai noin ainakin toivon, olisi edes jokin suhteellisen helppo ratkaisu, jonka minäkin osaisin toteuttaa.

Teoriassa toki suoraan kajarista tuleva ääni on se puhtain ääni ja kuuntelupsykologian mukaan se myös peittää alleen heijasteet (tajunta sulkee heijasteet pois tietoisuudesta, elleivät heijasteet aivan kauheita ole).
pvalila
Jäsen
Jäsen

Multitronicin nettikauppa piti kiirettä, laittoivat paketin jo tänään postiin.

Meikä taistelee printteriajuria vaimon koneeseen.

Mulla on tulostimena/kopparina Olivetti d-copia 35, joka on aika lailla sama kone kuin Kyoceran KM-3520 KX.

Jälkimmäisen ajurilla laitetta olen ajellut, mutta millä niistä?
pvalila
Jäsen
Jäsen

No niin, löytyihän ajuri.

Tiesin, että Olivetin ajurin sijasta olen käyttänyt Kyocera Mitan ajuria. Sitä en vain muistanut, mistä käyttämäni ajuri oli peräisin. Valmistajan sivuilta löytyy liian hienoja ja uusia versioita, jotka tajuavat, että laitteeni onkin Olivetti: pitää käyttää vanhempia ajureita.

Sellaiset löytyivät Wintoosa seiskan asennuslevyltä. Ei pidä edes Windows Updateen eksyä vaan ihan vain asennuslätyn omia saa/pitää käyttää.

jtbo ei varmaankaan tuota mun vanhaa koppariani arvostaisi: se taitaa viedä aika paljon sähköä valmiustilassakin. Siinähän se meillä on melkein 24/7, tulostustyötähän sille on aika vähän per päivä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Okei, gurumiehet, valistakaapa tietämätöntä:

Mulle jäi muistipäivittelyn jälkeen käteen Lenovon T400:sta otettu 2GB DDR3 muisti, joka valitettavasti vain on hidasta sorttia (PC3-8500).

Vaimon Elitebook 2560p saattaisi tuon kelpuuttaa, mutta kun siinä on jo 8 GB nopeaa (1600) muistia niin olisiko tuosta hitaasta muistista enemmän haittaa kuin hyötyä?

Ero 8 GB ja 10GB välillä ei ole valtava ja yksi hidas simmi pudottaa kai lähes kaikissa koneissa sen nopeammankin simmin nopeuden alas.

Jos mä olisin 25 vuotta nuorempi, mä en kyselisi vaan kellottaisin...

Lenovon muisti nousi vain 4 ==> 6 gigaa koska vanhan muistin konfiguraatio oli 2+2 gigaa, eikä 1*4 kuten vaimon HP:ssa.

Vapaan muistin määrälle tuokin kasvu teki hyvää, toivon mukaan mä saan jatkuvia muistin loppumisen varoituksia nyt vähän vähemmän.

Swäppäystä ajatellen Lenovon tilanne paranee, jahka saan vaihdettua nykyisen pienen, ääriään myöten täynnä olevan mutta kohtuullisen nopean SSD:n tuplaten isompaan mutta valittavasti myös hitaampaan veljeensä (240 GB:n V300 maksoi vain 65 egeä, ei sillä hinnalla voi kauheasti nopeutta vaatia). Pieni ja nopea Intelin SSD siirtyy vaimon koneeseen, sen orkkis-SSD taitaa olla enää muisto vain.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Luulen ettei kannata laittaa 8 -> 10 ei hirveästi ole eroa ja vielä hidasta. Toisaalta voi joskus kurkata, että onko siinä koneessa edes tarvetta moiselle. Jos siellä normaali toimisto-ohjelmia käyttää niin todennäköisesti ei ole. Kuvan tai videon käsittely on sitten erikseen, mutta se onkin jo toinen juttu.

Mitä sillä koneella teet jos muistin loppumisvaroituksia tulee? Onhan siellä swappi päällä? En ole sellaisia ilmoituksia nähnyt piiiitkään aikaan, ellei swappi ole jostain syystä poistettu käytöstä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Pessimistinä totean, että joskus eri muistien sotkeminen keskenään tekee järjestelmään kummia hidasteluita ja kaatuilua, vaikka ihan ehjiä muistit olisivatkin, niin eivät pelaa yhteen ja kiukuttelevat.
archie
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja archie »

Jos muistia yrittelet lisätä, kaikki muistit toimii hitaimman mukaan. 8-10 on yks ja sama. 8-16 samaa muistia auttaa ainain kuvan käsittelyssä, laskennassa, ymym, peleissä ei, edellyttäen, että emo & prossu tukee. Yleensä 8Gigaa riittää normi käytössä.
Siis muistit samaa sarjaa, pelaa suht varmasti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:Luulen ettei kannata laittaa 8 -> 10 ei hirveästi ole eroa ja vielä hidasta. Toisaalta voi joskus kurkata, että onko siinä koneessa edes tarvetta moiselle. Jos siellä normaali toimisto-ohjelmia käyttää niin todennäköisesti ei ole. Kuvan tai videon käsittely on sitten erikseen, mutta se onkin jo toinen juttu.

Mitä sillä koneella teet jos muistin loppumisvaroituksia tulee? Onhan siellä swappi päällä? En ole sellaisia ilmoituksia nähnyt piiiitkään aikaan, ellei swappi ole jostain syystä poistettu käytöstä.
jtbo kirjoitti:Pessimistinä totean, että joskus eri muistien sotkeminen keskenään tekee järjestelmään kummia hidasteluita ja kaatuilua, vaikka ihan ehjiä muistit olisivatkin, niin eivät pelaa yhteen ja kiukuttelevat.

archie kirjoitti:Jos muistia yrittelet lisätä, kaikki muistit toimii hitaimman mukaan. 8-10 on yks ja sama. 8-16 samaa muistia auttaa ainain kuvan käsittelyssä, laskennassa, ymym, peleissä ei, edellyttäen, että emo & prossu tukee. Yleensä 8Gigaa riittää normi käytössä.
Siis muistit samaa sarjaa, pelaa suht varmasti.
Kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä mun kanssani eli jätän tuon 2 GB hidasta muistia suosiolla ulos.

Kyllä mulla sivutustiedoston koko on ollut ihan seiskan oletusasetuksilla. Eikä mulla mitään jättiohjelmia ole auki ollut, paitsi selaimessa sata ikkunaa ja Wordissa kymmenkunta dokua.

Varoituksia on tullut usein, mutta kaatumisia harvoin; on vain pitänyt olla hetki hissukseen ja vältellä sellaista puuhastelua, joka saattaisi saada jonkin sovelluksen allokoimaan lisää muistia.

SSD mulla on ollut tosi täynnä jo pitkään, mutta ei ole enää.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Meikä nimittäin heitti Lenovoon sisälle tuon uuden halpis-SSD:n.

Vähän boottia mittailin, sen pituus ei juurikaan muuttunut (noin 1.22 ennen ja nyt 1.25).

Mutta jo ennen SSD:n vaihtamista huomasin oudon jutun: muistinlisäyksen jälkeen mun kone on alkanut välkyttää monitoria bootin aikana.

Ulkoisen näytön ruudulla välähtää useammankin kerran täysin valkoinen, kirkas ruutu (aivan kuin salamavalo, jos huone on pimeähkö).

Ihan bootin alussa mä ymmärtäisin tuon, mutta kun se tekee tuollaisen välkyttelyn useampaan kertaan.

No, täytyy käydä biosissa katsomassa asetuksia jossain vaiheessa.

Tai sitten ei...Jos tuo on ainoa oire niin eipä väliä.

Tässä Lenovossa on nyt siis vaimon koneesta otettu nopea 4 giganen simmi ja Lenovon oma, hidas, alkuperäinen 2GB versio. Noita voisi joku ahkerampi kokeilla vaihtaa päittäin keskenään, ehkä mä innostun testailemaan joskus kesälomalla. Ja kuten Archie sanoi, hitaamman ehdoilla tuossa varmasti mennään.

Tämähän on jo vähän iäkkäämpi kone, core2duo 2,4 GHz.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, tilasitko SSD:n vai vasta harkitsin sen tilaamista?

Huomasin erään eron noiden Kingstonin eri mallien välillä.

Siihen sun valitsemaasi huippumalliin tulee mukana siirtosofta, tähän mun ostamaani halpamalliin sitä ei tullut.

Clonezilla on ilmainen ja teki työnsä, mutta aika karu työkalu se on. Varsinkin mulle, kun en ole Linuxin tottunut.

Euseuksesta voisin vähän varoittaa. Mielestäni sen ilmaisversiolla sai ennen kovalevyn kloonattua mutta nykyisin ei, toiminnon klikkaaminen tuo ruudulle vain kehotuksen päivittää maksulliseen versioon. Kloonauksen jälkeen käytin kyllä Euseuksen ilmaisversiota, sen avulla kasvatin pikkudriveltä kloonatun partition uuden, isomman levyn sallimiin mittoihin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:jtbo, tilasitko SSD:n vai vasta harkitsin sen tilaamista?

Huomasin erään eron noiden Kingstonin eri mallien välillä.

Siihen sun valitsemaasi huippumalliin tulee mukana siirtosofta, tähän mun ostamaani halpamalliin sitä ei tullut.

Clonezilla on ilmainen ja teki työnsä, mutta aika karu työkalu se on. Varsinkin mulle, kun en ole Linuxin tottunut.

Euseuksesta voisin vähän varoittaa. Mielestäni sen ilmaisversiolla sai ennen kovalevyn kloonattua mutta nykyisin ei, toiminnon klikkaaminen tuo ruudulle vain kehotuksen päivittää maksulliseen versioon. Kloonauksen jälkeen käytin kyllä Euseuksen ilmaisversiota, sen avulla kasvatin pikkudriveltä kloonatun partition uuden, isomman levyn sallimiin mittoihin.
7. päivä muistaakseni tilasin, odottelen tässä, että josko kohta tulevalla viikolla alkaisivat lähettämään jotain, tuota halpisversiota SSD levystä en ole vielä tilannut, kun voi olla että sen sijaan hankin myöhemmin PCIe version M.2 levystä (siis tulee M.2 väylään, mutta tekniikkana ei ole SATA vaan PCIe, 4 kertaa nopeinta SATA SSD levyä nopeampi, jopa 2 gigaa sekunnissa siirtonopeudet) käyttislevyksi ja tuo Savage sitten jää kakkoslevyksi.

Clonezilla on ihan ok omassa käytössä, mutta tietty olen Linuxiin tottunut, yksi asia tosin tuossakin oli se, että Windowsilla pitää tehdä osa toiminnoista, kuten alustaminen, että Clonezilla tajuaa levyn. Käytin sitä tuossa virtuaalikoneen virtuaalilevyn kasvattamiseen, piti tehdä uusi isompi virtuaalilevy ja kloonata järjestelmä imagea käyttäen sinne uudelle, lisäksi piti olla väliaikainen virtuaalilevy vielä apuna hommassa, mutta onnistui se lopulta noinkin.

Tulihan siitä Clonezillasta mieleen DOS aikakausi jälleen kerran, kuten Linuxista nyt aina tulee mieleen DOS ja Win 3.11, oi sitä aikaa kun oli intoa säätää :lol:

Kesällä varmaankin tulee tehtyä päivitys Core i5 tai i7 6. sukupolven tekniikkaan, jos sillä pärjäisi sitten taas levyjä vaihtamalla sen 10 vuotta.
Alan ihmisenä kai pakko on myös hankkiutua jotenkin perille näistä uusista järjestelmistä sekä ohjelmista, joten kai sitä pitää jotain uutta Windowsia alkaa käyttämään, kun ei noista enää mitään tajua, jos joutuu jonkun kone murhetta tutkimaan, ei sillä että sitä tapahtuisi useammin kuin kerran pari vuoteen, mutta kumminkin.

Satku vuodessa ei vaan tahdo ihan riittää, tai ehkä juuri ja juuri riittäisi, himputin kallista touhua, eikä taida verottajakaan hyväksyä ammattitaidon ylläpitokustannuksia eläkeläisiltä, no tuleepahan tuettua kotimaisia perheyrityksiä, jotka maksavat veronsa tähän maahan, noilla ostopaikan valinnoilla, hinnat ei ehkä kaikkein halvimmat eikä toimitusnopeudet parasta a-ryhmää, mutta jos nyt edes vähän jollekkin tulisi työtä.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Kuulostaa vähän siltä, että Windows XP:n viimeisetkin linnakkeet on murentumassa:-)
jtbo
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:Kuulostaa vähän siltä, että Windows XP:n viimeisetkin linnakkeet on murentumassa:-)
Jätän minä sen kakkoskäyttikseksi ja varmaan sillä yhä enimmäkseen tulee surffailut hoideltua, kun se on noita moderneja tietoturvallisempi oikein säädettynä.

Kaikenmaailman harvapäiset koodarit ilman mitään järkevää syytä estävät ohjelmiensa asentamisen XP:lle. Oraclen, Mikkisoftan ja Adoben salaliitto, ihan varppina, pankkien osuutta salaliittoon ei pidä myöskään väheksyä :twisted:

Aika hyvin on saanut nyt fillariin kilsoja, kun kelit olleet hyvät, 20-30km päivässä tullut, pölkkyjen siirtelyä sitten puolesta tunnista tuntiin lisäksi ja reilu 30min juoksuakin saanut joillekkin päiville mahtumaan.

Puiden pienimistä pitäisi tehdä taas, ei meinaa tietsikkahommat edistyä, kun joutuu heilumaan pihalla niin paljon.

edit: Ahaa, Windows 8.1 alasajo on jo alkanut:
In January 2016, Microsoft announced that it will end support of Windows 7 and Windows 8.1 on Skylake processors effective July 17, 2017, and that Windows 10 will be the only supported Windows operating system on Skylake after this date.
https://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_% ... tecture%29

Kovasti pakkopäivtyksiä Win 10:een mikkisofta yrittää pukata, että saisivat vakoiltua kaikkia paremmin.
http://www.slate.com/articles/technolog ... _them.html

Jos ajattelee, ettei tuolla ole merkitystä, niin ei välttämättä koko asiaa ole sisäistänyt, noilla tiedoilla on yllättäviä vaikutuksia, ei vain nykyään, mutta myös siihen mitä tulevaisuudessa tulee olemaan, mutta samahan se on naamakirjojen yms. kanssa.
Vastaa Viestiin