Pohja ja pintalakka eri kamaa?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
waltsu
Jäsen
Jäsen

Pohja ja pintalakka eri kamaa?

Viesti Kirjoittaja waltsu »

Eli kuten otsikko kertookin, en ihan selvää vastausta hakuakaan käyttämällä saanut.
Eli käykö pohja- ja pintalakaksi sama tavara? Taloon.comista olen katsellut (edullista) lakkaa
http://www.taloon.com/erikoislakka-inli ... 9120035/dp

Ohjeen mukaan lattiaa lakatessa pohjalakkaa ohennetaan 20%, ja sitten pintalakka 0-20% (vähän tilanteen mukaan?),
mutta käykö tämä sama lakka kumpaankin, pohjaan ja pintana? Vai pitääkö hifistellä ja laittaa useampaa erilaista lakkaa, että tulee hyvä?

Luin että mitä kiiltävempi, sitä kovempi ja sitä kestävämpi. Tämä lakka ainakin kestäisi sitä kuuluisaa kulutusta.

MUOKKAUS: Uutta vasta-asennettua höylättyä lautalattiaa siis lakkailemassa :lol:
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Re: Pohja ja pintalakka eri kamaa?

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

Kyllä, normaalisti käytetään samaa lakkaa ohennettuna. Tietääkseni suositellaan että aina käyttää samaa lakkaa/maalia kuin edelliselläkin kerralla, joten tämä on paljon parempi kuin vaihtaa aluslakan ja päällikerrosten välillä. 20% kuulostaa vähän niukalta mutta kai se voi niinkin olla. Käsittelemättömässä laudassa syyt nousevat pystyyn joten alussa hionta on välttämättömyys, ja ohentaminen sallii lakan mennä syvemmälle. Kevyt hionta/karhennus sitten taas joka kerroksen välissä.

Venelakka on sitten paitsi tärpättiliukoista niin myös täysin hengittämätöntä. Tärpättiliukoisuus tulee vastaan kun loppuunkuivumisaika voi olla useita päiviä tai peräti viikkoja, ja se höyry kyllä leviää. Hengittämättömyys taas käsittääkseni vaatii että rakenne sitten kuivuu ulospäin. Minä uusintalakkasin HELO Erikoislakalla (kuivumisaika päällelakkaukseen 20h) parketin, ensin kaksi kerrosta ohennettua ja sitten kolme ohentamatonta, puoli kämppää kerralla että pääsi vielä ulos. Meni vielä useita päiviä ennen kuin kämppään muuttoa uskalsi edes ajatella harkitsevansa.

Huoltolakkauksten tarve tulee kyllä vielä, siitä on turha murehtia :lol:
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
waltsu
Jäsen
Jäsen

ObOlli kirjoitti: Venelakka on sitten paitsi tärpättiliukoista niin myös täysin hengittämätöntä.
Hei, kiitos kattavasta vastauksesta.
Onko tuo suunnittelema lakkani siis venelakka? Vai mitä tarkoitat "täysin hengittämättömällä"?
Eikös kaikki lakat käytännössä ole täysin hengittämättömiä?

Venelakasta kun luin niin joku kehui että haisi vuoden verran ennenkuin oli asumiskelpoinen..
Tarkoitus olisi kuitenkin muutaman viikon sisällä lakkauksen jälkeen talossa asua, eli ei vuosikausia saisi haiskahtaa..

Vai pitäisikö käyttää jotakin vesiohenteista lakkaa tärpättiliukoisen sijaan?
waltsu
Jäsen
Jäsen

Selvästikin tuo vesiohenteinen sopisi siis tarkoitukseen paremmin, mitä nyt aiheesta lueskelin enemmän.
Tuo Helo Aqua on huomattavasti kalliimpaa, mutta eipähän tarvitse ostaa erikseen tärpättiä.

http://www.bauhaus.fi/erikoislakka-helo ... 0-9-l.html

Tarve siis tehdä vajaa 100 neliötä, niin tuota menisi kolmella päällelakkauksella kolme purkillista.
ObOlli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ObOlli »

waltsu kirjoitti:
ObOlli kirjoitti: Venelakka on sitten paitsi tärpättiliukoista niin myös täysin hengittämätöntä.
Hei, kiitos kattavasta vastauksesta.
Onko tuo suunnittelema lakkani siis venelakka? Vai mitä tarkoitat "täysin hengittämättömällä"?
Näin siellä sanotaan: "Erikoislakalla suojaat puupinnat sisällä ja ulkona esim. veneissä..." Lankomieheni tietää näistä asioista paljon enemmän ja kertoili aikoinaan mihin oli venelakkaa vetänyt, kehui sitä hyvin kovaksi ja kestäväksi. Niin se HELO:kin.
Eikös kaikki lakat käytännössä ole täysin hengittämättömiä?
Öö, en itse asiassa tiedä. Minä uskallan kertoa vain mitä olen kokeillut ja mitä on minulle mielestäni osaavampien taholta kerrottu :mrgreen:
Venelakasta kun luin niin joku kehui että haisi vuoden verran ennenkuin oli asumiskelpoinen..
HELO Erikoislakka on vähän muuten sama, mutta se kelpaa myös "palavien" kohteiden lakkaukseen kuten mopon pakoputki. Turhan järeää kamaa aika moneen sekin, vaan olen sitä kaikenlaiseen käyttänyt :wink:
Tarkoitus olisi kuitenkin muutaman viikon sisällä lakkauksen jälkeen talossa asua, eli ei vuosikausia saisi haiskahtaa..

Vai pitäisikö käyttää jotakin vesiohenteista lakkaa tärpättiliukoisen sijaan?
Normaalisti lakka tietämäni mukaan valitaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Ulkona kosteusrasitus on ihan toista luokkaa, joten vesiliukoinen lakka hilseilee pois, siis tarvitaan tärpättiohenteinen. Puhumattakaan veneistä :roll: Sisällä taas kosteusrasitusta juuri ei ole. Kun tuonne pitää muuttaa pikapuoleen lakkaamisen jälkeen, niin minä kyllä valitsisin vesiohenteisen. Kuivuukin selvästi nopeammin. Kerran lakkasin siskon aitan lattiat niin päällelakkausajaksi kerrottiin 4h, vaikka 100% kosteudessa ei saanutkaan kuin suunnilleen kerroksen päivässä. Tuossa venelakassakin päällemaalauskuiva on vuorokaudessa. Pistää vaikka jokusen ylimääräistä kerrosta. Huoltolakkauksen voi tehdä sitten joskus vuosikymmenen tai muutaman kuluttua kun alkaa vaikuttaa kuluneelta.

Minä myös valitsisisin vähemmän kiiltävän, koska kiiltävässä näkyy kaikki naarmut ja kuluminen himmentää smiley_074

MuoksLisäys: Yllä kirjoitan siis siitä tärpättiohenteisesta HELO Erikoislakasta jota käytin siihen parkettiini, en tuosta uudesta vesiohenteisesta. Uudesta minulla ei ole kokemusta.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Vastaa Viestiin