waltsu kirjoitti:ObOlli kirjoitti:
Venelakka on sitten paitsi tärpättiliukoista niin myös täysin hengittämätöntä.
Hei, kiitos kattavasta vastauksesta.
Onko tuo suunnittelema lakkani siis venelakka? Vai mitä tarkoitat "täysin hengittämättömällä"?
Näin siellä sanotaan: "Erikoislakalla suojaat puupinnat sisällä ja ulkona esim. veneissä..." Lankomieheni tietää näistä asioista paljon enemmän ja kertoili aikoinaan mihin oli venelakkaa vetänyt, kehui sitä hyvin kovaksi ja kestäväksi. Niin se HELO:kin.
Eikös kaikki lakat käytännössä ole täysin hengittämättömiä?
Öö, en itse asiassa tiedä. Minä uskallan kertoa vain mitä olen kokeillut ja mitä on minulle mielestäni osaavampien taholta kerrottu
Venelakasta kun luin niin joku kehui että haisi vuoden verran ennenkuin oli asumiskelpoinen..
HELO Erikoislakka on vähän muuten sama, mutta se kelpaa myös "palavien" kohteiden lakkaukseen kuten mopon pakoputki. Turhan järeää kamaa aika moneen sekin, vaan olen sitä kaikenlaiseen käyttänyt
Tarkoitus olisi kuitenkin muutaman viikon sisällä lakkauksen jälkeen talossa asua, eli ei vuosikausia saisi haiskahtaa..
Vai pitäisikö käyttää jotakin vesiohenteista lakkaa tärpättiliukoisen sijaan?
Normaalisti lakka tietämäni mukaan valitaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Ulkona kosteusrasitus on ihan toista luokkaa, joten vesiliukoinen lakka hilseilee pois, siis tarvitaan tärpättiohenteinen. Puhumattakaan veneistä

Sisällä taas kosteusrasitusta juuri ei ole. Kun tuonne pitää muuttaa pikapuoleen lakkaamisen jälkeen, niin minä kyllä valitsisin vesiohenteisen. Kuivuukin selvästi nopeammin. Kerran lakkasin siskon aitan lattiat niin päällelakkausajaksi kerrottiin 4h, vaikka 100% kosteudessa ei saanutkaan kuin suunnilleen kerroksen päivässä. Tuossa venelakassakin päällemaalauskuiva on vuorokaudessa. Pistää vaikka jokusen ylimääräistä kerrosta. Huoltolakkauksen voi tehdä sitten joskus vuosikymmenen tai muutaman kuluttua kun alkaa vaikuttaa kuluneelta.
Minä myös valitsisisin vähemmän kiiltävän, koska kiiltävässä näkyy kaikki naarmut ja kuluminen himmentää
MuoksLisäys: Yllä kirjoitan siis siitä tärpättiohenteisesta HELO Erikoislakasta jota käytin siihen parkettiini, en tuosta uudesta vesiohenteisesta. Uudesta minulla ei ole kokemusta.
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.