Nuohous?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
kumpurinne
Jäsen
Jäsen

Nuohous?

Viesti Kirjoittaja kumpurinne »

Joo o. Kävi nuohooja viime viikolla. En ehtinyt itse jäädä paikalle. Oli sellainen huonosti suomea puhuva kaveri. Tulin töistä kotiin ja avasin huvikseni poskikanavaan johtavat luukut molemmin puolin. Karstaa semmoinen sentin kerros kanavassa ja pohjalla. Avasin hormin nuohousluukun ja sama homma. Eli ilmeisesti kaveri on nuohonnut vain hormin. Soitin kyseiseen firmaan ja yllätyksekseni sanoivat että vähäinen karsta ei haittaa ja että jotkut uunit jopa vetävät paremmin kun mutkat pyöristyvät. Ei jotenkin jäänyt kovin ammattitaitoinen kuva toiminnasta. Oletan kuitenkin että tulikivi on suunnitellut takan siten että se vetää parhaiten kun kanavat ovat puhtaat. Täytyy kai lähteä ostamaan tuhkaimuri ja harja vaikka oletin että jos tilaan nuohoojan niin itse ei tarttisi hommaa tehdä.. Tällasta
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Re: Nuohous?

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Nimi esiin ja jätä lasku maksamatta. Itse en päästä enää ikinä virallista nuohoojaa omaan taloon . Se saa sotkettua jokapaikan nokeen "töitä" tehdessään. Hain luvan korkeammalta viranomaiselta joka vastaa piirinuohouksesta että saan käyttää toisen nuohoojan palveluja.
ip98
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ip98 »

Eipä nuohonnut meilläkään "piirinuohooja" kaakeliuunien poskikanavia, sellainen nuori kloppi, jonka työnjälki aivan ala-arvoista.
Laitoin sitten piirinuohoojista vastaavalla viranomaiselle tästä viestiä, että saanko valita itse nuohoojan, niin vastasi että ko. alueelle valittua piirinuohoojaa on pakko käyttää tai hänen palvelustaan voi kieltäytyä, mutta ko. nuohooja voi laittaa siinä tapauksessa tulisijat käyttökieltoon.

Piirinuohoussysteemi on kyllä niin p*rseestä, joku ihme jäänne vanhoista ajoista. Se ei todellakaan palvele asiakkaan parasta. Jossain päin Suomeahan (ilmeisesti osassa E-Suomea) saa itse valita oman nuohoojan, joka tekee vuotuiset lakisääteiset nuohoukset.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

ip98 kirjoitti:Eipä nuohonnut meilläkään "piirinuohooja" kaakeliuunien poskikanavia, sellainen nuori kloppi, jonka työnjälki aivan ala-arvoista.
Laitoin sitten piirinuohoojista vastaavalla viranomaiselle tästä viestiä, että saanko valita itse nuohoojan, niin vastasi että ko. alueelle valittua piirinuohoojaa on pakko käyttää tai hänen palvelustaan voi kieltäytyä, mutta ko. nuohooja voi laittaa siinä tapauksessa tulisijat käyttökieltoon.

Piirinuohoussysteemi on kyllä niin p*rseestä, joku ihme jäänne vanhoista ajoista. Se ei todellakaan palvele asiakkaan parasta. Jossain päin Suomeahan (ilmeisesti osassa E-Suomea) saa itse valita oman nuohoojan, joka tekee vuotuiset lakisääteiset nuohoukset.
Mulle annettiiin lupa käyttää toista palveluntuoyttajaa sekä kerätä pienen ringin tälle samalle kylälle. Kiroot vaan kunnolla ja uhkaat lähettää laskun perään. Näiden uusavuttomien nuohoojien armoille ei passaa jäädä.
antsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja antsu »

Jos muutosta haluaa nuohouksen nykytilaan niin kannatanee olla yhteydessä omaan kansanedustajaan.
Siellä on lakimuutos vireillä,jatkuuko nykymeno vai vapautetaanko kilpailulle.
Jusku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jusku »

Muutaman vuoden olen saanut nuohoojan valita. Ei tuosta ole juuri mitään iloa ollut, 'kilpailu' ei ainakaan ole hintoja laskenut. Ennen kätevää, kun postilaatikkoon tipahti lappu jossa kerrottiin koska nuohooja vieraili alueella. Nyt pitää se itse muistaa, meikäläiseltä ainakin tuppaa unohtumaan.
ip98
Jäsen
Jäsen

Hinnan puolesta mulle on sama, pari kymppiä suuntaan tai toiseen vuositasolla on ihan yksi lysti. Eniten siinä vaan korpee maksaa turhasta työstä "ammattilaiselle", jonka työn tekisi itse paremmin.
Edellisen talon vakinuohooja taas oli ihan eri planeetalta, teippasi aina kaikki luukut ja tiivisti paperilla savupellit ja aukot ettei noki tule sisälle kun laskee harjan hormiin.
Ja takan posketkin kävi viimeisen päälle.
Jusku
Jäsen
Jäsen

Ei se nuohous mitään ilmaista ole. Minua ainakin risoo maksaa melkein kahtasataa reilun puolen tunnin työstä. Kaksi ukkoa on reissussa, toinen tekee hommat ja toinen seurustelee sen ajan isäntäväen kanssa. Meidän kohde oli heille neljäs sinä aamuna, ajoa oli kuulemma tullut jo lähes 200 kilometriä. Ja seuraava paikkakin oli yli parinkymmenen kilsan päässä. Nettisivuilta voi ajan varata ja kun alue on laaja käy juuri näin, saa sompailla kuin rallimies. Alue pitäisi jakaa viiteen osaan ja joka viikon päivä voisi varata vain yhteen alueeseen nuohousajan. Silloin siirtymät olisivat järjellisiä, ehtisivät nuohoamaan enemmän ja ehkä hintaakin voisi halpuuttaa.
ip98
Jäsen
Jäsen

No on kyllä tyyristä ja vielä 2 ukkoa? Meillä ei ole nuohoukset maksanut kuin 50-80€ riippuen vetääkö myös ulkosaunan kiukaan ja vesipadan (sisällä takka ja saunan hormi + puuliesi joka 3. vuosi)
Jusku
Jäsen
Jäsen

Kaksi hormia kellarikerroksesta, kolme asuinkerroksesta ja yksi yläkerrasta. Kaksi kaakeliuunia, kaksi hellaa, kamina, kiuas ja lämminvesivaraaja. Tulisijoja on enemmän kuin hormeja. Viimeksi en antanut nuohota toista hellaa ja kaminaa, varaajaa eivät tarjoutuneetkaan nuohoamaan. Kaikki kun olisin antanut nuohota, niin olisiko kaksi ja puoli hunttia riittänyt. Aikaa olisi mennyt tunnin verran - katteet kohdillaan muillakin kuin Carunalla.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Kaksi hormia kellarikerroksesta, kolme asuinkerroksesta ja yksi yläkerrasta. Kaksi kaakeliuunia, kaksi hellaa, kamina, kiuas ja lämminvesivaraaja.
Minulla on vähän vastaava paletti, paitsi kolme hormia alakerrasta, kaksi yläkeraasta ja saunarakennuksen hormi. Kaksi uunia, kaksi liettä ja yksi kamiina sekä kiuas. Noin satasen ottaa Piirinuohooja-Lasse ja tekee hyvää työtä.

Ketjun aloittajalle; soitas palotarkastajalle ja kysy häneltä lausunto pitääkö nuohottujen poskikanavien olla puhtaat vai karstaiset. :-D Mitenkähän ne yleensäsaa jätettyä karstaisiksi, kun esimerkiksi meidän nuohoojamme tyhjenmtää ensi nokikauhalla ja sitten tuhkaimurilla..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Jusku
Jäsen
Jäsen

Jusku kirjoitti:Kaksi hormia kellarikerroksesta, kolme asuinkerroksesta ja yksi yläkerrasta. Kaksi kaakeliuunia, kaksi hellaa, kamina, kiuas ja lämminvesivaraaja. Tulisijoja on enemmän kuin hormeja. Viimeksi en antanut nuohota toista hellaa ja kaminaa, varaajaa eivät tarjoutuneetkaan nuohoamaan. Kaikki kun olisin antanut nuohota, niin olisiko kaksi ja puoli hunttia riittänyt. Aikaa olisi mennyt tunnin verran - katteet kohdillaan muillakin kuin Carunalla.
Elon laskuoppi ei näköjään aivan hallussa, muutoin meni oikein, mutta kaksi kaminaa. Kiuas ja lämminvesivaraaja samaan hormiin, kuten myös hella ja kamina. Yläkerrassa vielä olisi yksi hormi vapaana.
kumpurinne
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kumpurinne »

Jepulis.. En viitsi nimeä tänne jakaa, kun aiemmin työjälki on ollut ok, kun olen itse ollut paikalla. Toivon että kyseessä oli vain työharjoittelija itänaapuristamme ja ensi kerralla pyydän jonkun suomea puhuvan "ammattimiehen" ja olen itse paikalla. Nyt on itse putsattu poskikanavat ja eiköhän tuolla jonkun aikaa pössyttele. Onkohan muuten suuri ero karstan määrässä lämpöisen ja kylmän puun välillä, kun välillä tulee poltettua kylmää puuta suoraan liiteristä tuotuna..?
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Takan hormi on ollu nuohoomatta jo kolme vuotta, olisko aika.
gozzi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja gozzi »

^ Kyllähän tuo aika törsteessä on varaavan tulisijan pystyhormiksi. Ja onhan se hyvä antaa harjaantuneen silmän käydä tulisijat ja hormit läpi.

Asiaan liittyen: http://www.sss.fi/2016/10/tulisijasta-l ... -suomessa/
Vastaa Viestiin