Sähkö, ei ymmärrä...
Re: Sähkö, ei ymmärrä...
Jos ei ole aivan varma niin kannattanee kuitenkin lähteä sillä oletuksella, että se punainen on vaihe.
Edit: Toki kuitenkin niin, että ei mennä siihen sitten vaihetta kytkemään jos se kuitenkin on maadoitus.
Edit: Toki kuitenkin niin, että ei mennä siihen sitten vaihetta kytkemään jos se kuitenkin on maadoitus.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Niin, kunnon sekasotkuhan tuo näissä vanhoissa ainakin. Uusissa toivottavasti ei ihan näin villiä...Ves_ku kirjoitti:Jos ei ole aivan varma niin kannattanee kuitenkin lähteä sillä oletuksella, että se punainen on vaihe.
Suojajohdin: punainen
- Kaksi tai useampia johtimia käsittävässä tehdasvalmisteisessa johdossa tai kaapelissa saa punaista johdinta käyttää myös äärijohtimena silloin, kun johdossa ei tarvita suojajohdinta.
http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/ ... 26704.html
Niin, tämäkin vain netistä
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Romuheikki
- Uusi jäsen
Oikea Ammattisähkömies ei ikinä tee pelkkien värien perusteella kytkentöjä, varsinkaan vanhoissa asennuksissa.
Aina varmistus yleismittarilla. Noita kytkentöjä on saattanut olla monikin ropeltamassa, joten värisääntöjen opettelu melko turhaa.
Nykyisissä asennuksissa värit pitää pää sääntöisesti paikkaansa, mutta poikkeuksiakin on löytynyt.
Aina varmistus yleismittarilla. Noita kytkentöjä on saattanut olla monikin ropeltamassa, joten värisääntöjen opettelu melko turhaa.
Nykyisissä asennuksissa värit pitää pää sääntöisesti paikkaansa, mutta poikkeuksiakin on löytynyt.
Vanhat kolmivaihekytkennät ne vasta selkeitä ovatkin kun sieltä löytyy punaista, keltaista, violettia, mustaa, harmaata ja väritöntä johdinta. 
- vesahy
- Jäsen

Eikös se mene niin, että väri väriin ja loput yhteen?

Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pallaa, pellaa tai ei pellaa.vesahy kirjoitti:Eikös se mene niin, että väri väriin ja loput yhteen?
-
tarmo.lukkarinen
- Jäsen

Väri väriin ja loput kannen väliin
Itse en hirveästi perusta tuollaisten vanhojen kytkentöjen sielunelämän selvittämisestä. Siinä kuluu helposti päähän pälvi, kun tutkailee rapsuttelee itseään.
Mieluummin teen kytkennät niin, että puran muutettavat kytkennät joka liittimestä irti ja kytken sitten ne uudestaan niin kuin niiden on tarkoitus olla.
Ei tarvitse miettiä ja arpoa miten kytkentöjä pitäisi muuttaa. Voi olla enemmän työtä tehdä kaikkien johtimien kytkennät uudestaan, mutta saa ainakin mielenrauhan, että ne on oikein.
Edellyttäen siis, että osaa kytkentöjä tehdä!
Sähköasennuksissa ei juuri ole sitä harmaata aluetta, että on tehty melkein oikein. Se joko on tai ei ole.
Itse en hirveästi perusta tuollaisten vanhojen kytkentöjen sielunelämän selvittämisestä. Siinä kuluu helposti päähän pälvi, kun tutkailee rapsuttelee itseään.
Mieluummin teen kytkennät niin, että puran muutettavat kytkennät joka liittimestä irti ja kytken sitten ne uudestaan niin kuin niiden on tarkoitus olla.
Ei tarvitse miettiä ja arpoa miten kytkentöjä pitäisi muuttaa. Voi olla enemmän työtä tehdä kaikkien johtimien kytkennät uudestaan, mutta saa ainakin mielenrauhan, että ne on oikein.
Edellyttäen siis, että osaa kytkentöjä tehdä!
Sähköasennuksissa ei juuri ole sitä harmaata aluetta, että on tehty melkein oikein. Se joko on tai ei ole.
Itse asiassa on. Ja se on se kaikkein pahin. Se harmaa alue.tarmo.lukkarinen kirjoitti:Sähköasennuksissa ei juuri ole sitä harmaata aluetta, että on tehty melkein oikein. Se joko on tai ei ole.
Ranen kytkennöissä on pääsääntöisesti kolme vaihtoehtoa: valot palaa, valot ei pala, sulake palaa. Näistä viimeisin on turvallisin. Rane harvoin on selvillä oikosulkuvirroista, poiskytkentäajoista sun muista valojen palamisen kannalta joutavista asioista, mutta jos sulake palaa, on jotakin tehty oikein. Eli suojaus vikaantumisen ja sähköiskun varalta.
Rane voi saada myös valot palamaan, mutta onko varmaa, että suojalaitteet toimivat oikein ja riittävän nopeasti mahdollisessa vikatilanteessa.
(Ja vielä selvennyksenä: Sähkömies ei edellämainittuja asioita arvuuttele saati mutuile, vaan mittaa ja tarkastaa asennukset, jotta ehdot täyttyvät.)
...
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Ei ne sähkömiehetkään ole kaikki samanlaisia vaan yksilöitä niinkuin muutkin. Toiset mittaa ja tarkastaa, toiset vaan tarkastaa tai mittaa ja sitten valitettavasti on myös niitä jotka ei tee kumpaakaan. Maailma ei ole mustavalkoinen.lempo kirjoitti:
(Ja vielä selvennyksenä: Sähkömies ei edellämainittuja asioita arvuuttele saati mutuile, vaan mittaa ja tarkastaa asennukset, jotta ehdot täyttyvät.)
...
RTMPekka kirjoitti:Ei ne sähkömiehetkään ole kaikki samanlaisia vaan yksilöitä niinkuin muutkin. Toiset mittaa ja tarkastaa, toiset vaan tarkastaa tai mittaa ja sitten valitettavasti on myös niitä jotka ei tee kumpaakaan. Maailma ei ole mustavalkoinen.lempo kirjoitti:
...
Toki näin, mutta jos pannaan rane vastaan sähkömies, niin kumpi todennäköisemmin ymmärtää poiskytkentäehdot, oikosulkuvirrat, kaapelimitoitukset ynnä muut sähköturvallisuuteen vaikuttavat tekijät? Kaikkea ei pykälienkään mukaan tarvitse aina mitata, mutta kumpi ymmärtää koska tarvii ja koska ei?
Ja lisäksi: Sähkötöihin tarvitaan aina sähköpätevyydeltään riittävä töistä vastaava, joka viime kädessä ottaa työn oikeellisuudesta vastuun. Viraabelina omiin nimiin tekevällä sähköhemmolla ei välttämättä luvat ole kunnossa, vaan saattaa toimia ranena ranejen joukossa...
Maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen, mutta harmaan sävyt nähdäkseen täytyy tietää aika monta asiaan vaikuttavaa tekijää.
...
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Ensimmäisen kuvan arvoitus on yksin kertainen. Vanhoissa taloissa ei ole maadoitusta ollenkaan ja "nolla" eli sininen johto on toiminut myös maajohtona. Nyky johtoja jos on lisätty vanhaan kytkentään niin maajohdetaan nolla johtoon. Eli oli oikein kytketty. Nyt sun kannattaa tarkistaa että maadoitus menee potentiaalintasauskiskoon asti tuosta rasiasta. Jos ei mene niin yhdistä sininen ja keltavihreä johto. Käsite väri väriin ja loput maahan on näissä pätevä. Toki katkaisijalle menee yleensä 5*1,5 kaapeli jossa sinistä ja kelta vihreää ei kytketä ollekaan kytkimen päästä. Eli se katkaisin toimii vaiheella, joko ruskea, harmaa tai musta. Tosiaan sulla ei nyt välttämättä ole maadoitusta tuossa muutetussa kytkennässä.
Lisäksi vastuu. Ei kannata itse ruveta kytkemään sähköjä. Varsinkaan jos ei tiedä mitä tekee. Vaaranvastuu on kytkennän tekijällä, eli jos joku kuolee väärän kytkennän seurauksena, niin syyte tulee vähintää törkeänä kuoleman tuottamuksena tai jopa murhasta virheellisen kytkennän tehneelle. Olipa hän sähköalan ammattilainen tai tee se itse isäntä. Toiseksi jos talopalaa ja vaikka ei ole sähköstä syttynyt niin väärän kytkennän pajastuminen palon jälkeen voi evätä vakuutus korvauksen. Nämä riskit jos olet valmis ottamaan, niin toki voit itse kytkeä. Tee se itse ihminenkin voi tehdä sähkö kytkentöjä jos tietää mitä tekee, mutta omalla vastuulla.
edit: lisätty vastuu asioita
Lisäksi vastuu. Ei kannata itse ruveta kytkemään sähköjä. Varsinkaan jos ei tiedä mitä tekee. Vaaranvastuu on kytkennän tekijällä, eli jos joku kuolee väärän kytkennän seurauksena, niin syyte tulee vähintää törkeänä kuoleman tuottamuksena tai jopa murhasta virheellisen kytkennän tehneelle. Olipa hän sähköalan ammattilainen tai tee se itse isäntä. Toiseksi jos talopalaa ja vaikka ei ole sähköstä syttynyt niin väärän kytkennän pajastuminen palon jälkeen voi evätä vakuutus korvauksen. Nämä riskit jos olet valmis ottamaan, niin toki voit itse kytkeä. Tee se itse ihminenkin voi tehdä sähkö kytkentöjä jos tietää mitä tekee, mutta omalla vastuulla.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Tuskin kuitenkaan murhasta koska se vaatii tahallisuutta ja harkintaa, eli pitäs olla harkiten väärin tehty.puumies kirjoitti: Lisäksi vastuu. Ei kannata itse ruveta kytkemään sähköjä. Varsinkaan jos ei tiedä mitä tekee. Vaaranvastuu on kytkennän tekijällä, eli jos joku kuolee väärän kytkennän seurauksena, niin syyte tulee vähintää törkeänä kuoleman tuottamuksena tai jopa murhasta virheellisen kytkennän tehneelle.
Palotarkastaja joka joskus kävi asumassani kerrostalossa tekemässä tarkastuksia totes ettei tommosesta vakuutuskorvauksia evätä jollei palo ole suorastaan väärästä kytkennästä syttynyt.puumies kirjoitti: Olipa hän sähköalan ammattilainen tai tee se itse isäntä. Toiseksi jos talopalaa ja vaikka ei ole sähköstä syttynyt niin väärän kytkennän pajastuminen palon jälkeen voi evätä vakuutus korvauksen. Nämä riskit jos olet valmis ottamaan, niin toki voit itse kytkeä. Tee se itse ihminenkin voi tehdä sähkö kytkentöjä jos tietää mitä tekee, mutta omalla vastuulla.
Tietty jos jossain on ollu tapaus missä on evätty vakuutuskorvaus sen takia et talossa oli väärin tehtyjä sähköjä mutta palo ei niistä alkanu ni olis kiva tietää? Tai jos moinen on jonkun vakuutusfirman ehdoissa sanottu?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Sähkö miesten kanssa olen ollut, nyt lähi aikona tekemisissä ja olemme jutelleet monestakin sähköjen kytkentää liittyvistä kysymyksistä. Kyllä niitä vakuutuksen eväämisiä on tullut virheellisestä kytkennästä. Ensinnäkin palotarkastaja ei tee vakuutuskorvauspäätöksiä. niitä pitää kysyä vakuutus yhtiöstä. Enkä osaa sanoa milloin ja mitkä tapaukset on evätty.Khyron kirjoitti:Tuskin kuitenkaan murhasta koska se vaatii tahallisuutta ja harkintaa, eli pitäs olla harkiten väärin tehty.puumies kirjoitti: Lisäksi vastuu. Ei kannata itse ruveta kytkemään sähköjä. Varsinkaan jos ei tiedä mitä tekee. Vaaranvastuu on kytkennän tekijällä, eli jos joku kuolee väärän kytkennän seurauksena, niin syyte tulee vähintää törkeänä kuoleman tuottamuksena tai jopa murhasta virheellisen kytkennän tehneelle.
Palotarkastaja joka joskus kävi asumassani kerrostalossa tekemässä tarkastuksia totes ettei tommosesta vakuutuskorvauksia evätä jollei palo ole suorastaan väärästä kytkennästä syttynyt.puumies kirjoitti: Olipa hän sähköalan ammattilainen tai tee se itse isäntä. Toiseksi jos talopalaa ja vaikka ei ole sähköstä syttynyt niin väärän kytkennän pajastuminen palon jälkeen voi evätä vakuutus korvauksen. Nämä riskit jos olet valmis ottamaan, niin toki voit itse kytkeä. Tee se itse ihminenkin voi tehdä sähkö kytkentöjä jos tietää mitä tekee, mutta omalla vastuulla.
Tietty jos jossain on ollu tapaus missä on evätty vakuutuskorvaus sen takia et talossa oli väärin tehtyjä sähköjä mutta palo ei niistä alkanu ni olis kiva tietää? Tai jos moinen on jonkun vakuutusfirman ehdoissa sanottu?
Oikeushan sen sitten ratkaisee jos joku kuolee. Vastuu on asentajalla. jos teet itse sähköasennuksen ilman koulutusta, silloin voidaan harkita tahallisuudesta tuomiota. Syyte voi olla jopa murha, mutta vähintään törkeä kuoleman tuottamus. Olet käyttänyt harkintaa jo kytkentää tehdessä. Vankila reissu on joka tapauksessa silloin edessä. Ei ole leikin asia lähteä itse kytkemään sähköjä. jos teet olet vastuussa. Tietenkin jos tiedät mitä teet, vaikka ilman koulutusta, niin virhe kytkentöjä ei tule.
puhun siis syytteestä en tuomiosta. Sen takia, että oikeus päätää aina, mikä on tuomio.
edit: tekstiä lisätty.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Jos tapauksia on, ni luulis olevan kohtuullisen helppoa löytää ne? Ja toisekseen, ei sähkömiehetkään tee vakuutuskorvauspäätöksiä.puumies kirjoitti:Sähkö miesten kanssa olen ollut, nyt lähi aikona tekemisissä ja olemme jutelleet monestakin sähköjen kytkentää liittyvistä kysymyksistä. Kyllä niitä vakuutuksen eväämisiä on tullut virheellisestä kytkennästä. Ensinnäkin palotarkastaja ei tee vakuutuskorvauspäätöksiä. niitä pitää kysyä vakuutus yhtiöstä. Enkä osaa sanoa milloin ja mitkä tapaukset on evätty.Khyron kirjoitti:Tuskin kuitenkaan murhasta koska se vaatii tahallisuutta ja harkintaa, eli pitäs olla harkiten väärin tehty.puumies kirjoitti: Lisäksi vastuu. Ei kannata itse ruveta kytkemään sähköjä. Varsinkaan jos ei tiedä mitä tekee. Vaaranvastuu on kytkennän tekijällä, eli jos joku kuolee väärän kytkennän seurauksena, niin syyte tulee vähintää törkeänä kuoleman tuottamuksena tai jopa murhasta virheellisen kytkennän tehneelle.
No ei voi olla, jos joskus näin on tapahtunut niin faktoja kehiin? Hankala uskoa että syyttäjä syyttäis jostain mikä ei tasan mene läpi. Vrt. jos ajat kännissä jonkun päälle ei tuomiota tule murhasta, koska se vaatis et olet tahallasi ja etukäteen harkiten tappanu jonkun.puumies kirjoitti:Oikeushan sen sitten ratkaisee jos joku kuolee. Vastuu on asentajalla. jos teet itse sähköasennuksen ilman koulutusta, silloin voidaan harkita tahallisuudesta tuomiota. Syyte voi olla jopa murha, mutta vähintään törkeä kuoleman tuottamus. Olet käyttänyt harkintaa jo kytkentää tehdessä. Vankila reissu on joka tapauksessa silloin edessä. Ei ole leikin asia lähteä itse kytkemään sähköjä. jos teet olet vastuussa. Tietenkin jos tiedät mitä teet, vaikka ilman koulutusta, niin virhe kytkentöjä ei tule.
puhun siis syytteestä en tuomiosta. Sen takia, että oikeus päätää aina, mikä on tuomio.
edit: tekstiä lisätty.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
En ole myöskään koskaan kuullut sähkömiehestä, joka on laitettu vankilaan vääristä kytkennöistä tai edes, että sakkoja olisi saanut. Vastuuta on monenlaista, aika usein kun puhutaan vastuusta se ei sinänsä vielä tarkoita mitään konkreettista.