Kaivonrenkaaseen reikä putkelle
-
- Jäsen
Kaivonrenkaaseen reikä putkelle
Tarttis tehdä 110M putkelle reikä betoniseen kaivonrenkaaseen. Minulla on siihen jo oikeanlainen tiiviste, jota varten on porattava 138mm reikä.
En löytänyt kaupoista enkä netistä sopivaa kuppiterää mistään. Timanttimiehen voin toki pyytää sen tekemään, mutta se maksaa varmaan mukavasti ja itse tehty olisi aina itse tehty. Itse pitää ainakin yrittää :) (vaikka menis pieleen)
Onko mitään patenttiratkaisua tollasen reiän tekemiseen? Itseltä löytyy 110mm kivikuppiterä, kaiken kokoisia ja pituisia poria ja poravasara. Reiän pitäisi olla suht nätti, koska tulee tiiviste. Ajattelin laittaa siihen vielä butyylimassaa lisäksi.
En löytänyt kaupoista enkä netistä sopivaa kuppiterää mistään. Timanttimiehen voin toki pyytää sen tekemään, mutta se maksaa varmaan mukavasti ja itse tehty olisi aina itse tehty. Itse pitää ainakin yrittää :) (vaikka menis pieleen)
Onko mitään patenttiratkaisua tollasen reiän tekemiseen? Itseltä löytyy 110mm kivikuppiterä, kaiken kokoisia ja pituisia poria ja poravasara. Reiän pitäisi olla suht nätti, koska tulee tiiviste. Ajattelin laittaa siihen vielä butyylimassaa lisäksi.
Re: Kaivonrenkaaseen reikä putkelle
Nälkänen hommma voi olla noin ison reijän poraaminen kuppiterälläkin. Ainakin hyvä terä kannattaa olla ja se jo taas maksaakin.
Meneekö vai tuleeko vesi kyseisestä liitoksesta? ilmeisesti purku kun noinkin tiivis pitää saada, että massaakin vaatii?
Meneekö vai tuleeko vesi kyseisestä liitoksesta? ilmeisesti purku kun noinkin tiivis pitää saada, että massaakin vaatii?
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
-
- Jäsen
Se on sadevesien purkuputki. Liitos tulee kaupungin sadevesikaivoon. Tiivistysmassaa ajattelin laittaa siksi, kun porattu reikä on kuitenkin hiukan karhea.
Niin jos sopivaa työkalua ei löydy niin kutsun ammattilaisen siihen poraamaan. Itselle tulee kyllä sellainen kiva onnistumisen olo jos jonkun hankalan asian saa itse tehtyä.
Niin jos sopivaa työkalua ei löydy niin kutsun ammattilaisen siihen poraamaan. Itselle tulee kyllä sellainen kiva onnistumisen olo jos jonkun hankalan asian saa itse tehtyä.
- vesahy
- Jäsen
Minä tein joskus kauan sitten reiän poravasaralla ja yritin tiivistää sen saneerauslaastista tehdullä kuralla. En tiedä missä kunnossa tänä päivänä on kun on metrin maan sisässä. Nyt laittaisin siihen sellaisen viemärin läpimenoa vasten tarkoitetun kauluksen, jonka ulkopinta on karhennettu hiekkasirotteella.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Taitaa tulla kaksi rautaakin jo vastaan tuolla säteellä, eli en heti lähtisi sadan euron kuppiterällä siihen reikää väkisin kairaamaan.
Harpilla tarkka mitta piirtäen ja poravasaralla reikä rumpuun, tiivistys vaikka bitumilla+kermillä?
Harpilla tarkka mitta piirtäen ja poravasaralla reikä rumpuun, tiivistys vaikka bitumilla+kermillä?
- lmfmis
- Jäsen
- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Eikös kaupunki tule itse sen reijän tekemään jos on heidän kaivo?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
- Jäsen
Kaupunki ei tee liitosta. Kysyin sieltä asiaa ja he eivät kuulemma noita liitä, ei ole etes tekijöitä ilmeisesti siihen. Hekin varmaan ovat ulkoistaneet sen työn ja ostavat tarpeen tullessa palveluna.
Sellaisen vastauksen sieltä sain, että kaikki työt ovat kiinteistön vastuulla. Itse hankin luvat, kaapelinnäytöt ja teen kaivuut ja liitoksen ja kadun ennalleen palautuksen työn jälkeen.
Tukussa katselin juuri sitä karhennettua oranssiputkista muhvia. Minusta näytti, että siihen muhviin on vain liimattu jotain karheaa teippiä, ei sen kummempi. Otin sit sen kumitiivisteen.
Voi olla, että päädyn siihen, että poraan reikiä nätisti ympyrään ja piikkaan reiän auki. Sitten vaikka saneerauslaastilla siistin reiän tasaiseksi tiivisteelle sopivaksi. Sitä tiivistettä haluaisin nyt kuitenkin käyttää, kun satuin sen ostamaan. Kermiä ei satu nyt olemaan jemmassa.
Sellaisen vastauksen sieltä sain, että kaikki työt ovat kiinteistön vastuulla. Itse hankin luvat, kaapelinnäytöt ja teen kaivuut ja liitoksen ja kadun ennalleen palautuksen työn jälkeen.
Tukussa katselin juuri sitä karhennettua oranssiputkista muhvia. Minusta näytti, että siihen muhviin on vain liimattu jotain karheaa teippiä, ei sen kummempi. Otin sit sen kumitiivisteen.
Voi olla, että päädyn siihen, että poraan reikiä nätisti ympyrään ja piikkaan reiän auki. Sitten vaikka saneerauslaastilla siistin reiän tasaiseksi tiivisteelle sopivaksi. Sitä tiivistettä haluaisin nyt kuitenkin käyttää, kun satuin sen ostamaan. Kermiä ei satu nyt olemaan jemmassa.
Vaihtelee näemmä käytännöt kaupungeittain. Oulussa kiellettiin tuon liitoksen teko ja pakotettiin ostamaan se kaupungilta. Hinta oli kyllä ihan kohtuullinen (474€ osineen) siihen nähden, että paikalla oli kaivinkone, paska-auto, kuorma-auto, pakettiauto jossa kaksi "poraria" ja piällysmies vielä henkilöautolla :)tarmo.lukkarinen kirjoitti:Kaupunki ei tee liitosta.
- vesahy
- Jäsen
Tämän näkoisellä röörillä voisi yrittää. Tämä on 160-millinen mutta samaa löyty myös 110-millisenä.
http://www.taloon.com/lavistysyhde-160/ ... Group=1125
http://www.taloon.com/lavistysyhde-160/ ... Group=1125
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
viime kesänä kävi timanttinen mies tekemässä rossiin lisäreikiä. alustava virallinen arvio viidelle reiälle oli 250e sis alv. tuli siistiä jälkeä ja nopeasti, viidessä reiässä ei tainnut kolmea varttia mennä. ja noin 20cm taisi olla betonin paksuus. ei haitannut betonin seassa kivet eikä raudat, ei tuntuneet missään. ite olis saanu vain vahinkoa aikaiseksi ja olis se reikä kuitenkin lähtenyt käsistä leviämään ja koko kivijalka pilalla.. ja kuinka paljon se tuhoaminen vielä olis vaatinut aikaa, joka oli muutenkin tiukilla taas remonttihelvetissä..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
-
- Jäsen
Alan kallistua sittenkin tuon lävistysyhteen kannalle. Sitä varten ei ole se reiän tekeminen niin millin tarkkaa. Saneerauslaastilla saa paikalleen.
Käyn vaihtamassa jo hankitun tiivisteen tohon lävistysyhteeseen. Muurattuna pysyy varmennin paikallaan.
Käyn vaihtamassa jo hankitun tiivisteen tohon lävistysyhteeseen. Muurattuna pysyy varmennin paikallaan.
Aja timantti laikalla kaivon kupeeseen viillot sen jälkeen lekalla kaivon kupeeseen reikä.
Putki sisään, ympärille "valumuotti" eristelevystä tai vanerista ts. kaikki käy.
Muotti tuetaan maalla ja sitten vaan täytät muotin kuivabetonista tehdyllä kuralla.
Anna olla päivän pari auki ja sitten maat päälle - jo vain on hyvä ja halpa.
Tiiveydellä ei ole sadevesikaivoissa kovin suurta merkitystä, kunhan ei vain maamassa pääse kaivoon niin kaikki on ok.
Kakkaviemärille tämä ohje ei käy. Kakkaviemärin liitokset pitää olla täysin tiiviitä.
Putki sisään, ympärille "valumuotti" eristelevystä tai vanerista ts. kaikki käy.
Muotti tuetaan maalla ja sitten vaan täytät muotin kuivabetonista tehdyllä kuralla.
Anna olla päivän pari auki ja sitten maat päälle - jo vain on hyvä ja halpa.
Tiiveydellä ei ole sadevesikaivoissa kovin suurta merkitystä, kunhan ei vain maamassa pääse kaivoon niin kaikki on ok.
Kakkaviemärille tämä ohje ei käy. Kakkaviemärin liitokset pitää olla täysin tiiviitä.