Maalattu huokolevy vai kipsilevy?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Matt724
Jäsen
Jäsen

Maalattu huokolevy vai kipsilevy?

Viesti Kirjoittaja Matt724 »

Keittiöremontti alkaa olla siinä vaiheessa että pitäisi miettiä ja tehdä ikkunaseinän pintamateriaalia. Seinässä on nyt 2x12mm huokolevyä, joten kysyisinkin:

A. Pohjustaa, makulatuuritapetoida ja maalata huokolevy uulalla?

B. Vai suosiolla laittaa kipsilevy päälle, joka maalata uulalla lopuksi, kun ei ole kokemusta huokolevyn kanssa kikkailusta?

Kiitos jos voisitte valaista tässä asiassa.
Tuolle ikkunaseinälle ei tule mitään kaapistoja, kaapistojen seinä on jo kipsilevytetty sitä varten.
jukiv
Jäsen
Jäsen

Re: Maalattu huokolevy vai kipsilevy?

Viesti Kirjoittaja jukiv »

Ek Gyproc menee ainakin nätisti huokolevyn päälle. :)
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Kokemusta on yhden talon verran huokolevystä ja johyvä tulee, kun esiliisteröit huokolevyn huolella ja siihen päälle paksu makulatuuri. Käytä venhäjauholiisteriä; helppoa tehdä ja parasta. Maalata voit melkein millä vaan, nyttemmin on markkinoilla kaiken maailman savimaaleja sun muita mielenkiintoisia, joista täälläkin on ollut hyvää palautetta:
http://www.taloon.com/savimaali-biofarb ... /BF-655/dp
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Matt724
Jäsen
Jäsen

Ok, kiitos hyvistä kommenteista. Mitenkäs kun olen upottanut puukuitulevyyn sähköputken yhdessä kohtaa, tähänkö vain makulatuuripaperi päälle vai miten?
jukiv
Jäsen
Jäsen

Urtsulla rako täyteen ja mattopuukolla siisti leikkaus levyn pinnan tasalle
Matt724
Jäsen
Jäsen

Periaatteesta urtsun käyttö hengittävässä seinärakenteessa ei tule kysymykseen ja voihan se sieltä kupruilla makulatuuripaperin alla jälkeenpäin.

Taidan laittaa kuitenkin kipsilevyt kun sillä saa hyvää pintaa nopeasti, kiitos vastauksista :)
jukiv
Jäsen
Jäsen

Niimmä vähä ajattelinkin. Vaikka ei niin pienellä oo mitään merkitystä..
Apa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Apa »

Akustisten ominaisuuksien puolesta aion itse päätyä huokolevyyn. Mutta jos kaikuminen ei ole ongelma, niin kipsilevy on myös hyvä vaihtoehto.
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Jos haluat virheetöntä pintaa, unohda huokolevy ja makulatuuri, laita huokolevyn päälle kipsilevy tai pinkopahvi.
Huokolevystä ja makulatuurista ei saa millään tai saa hirveellä turaamisella yhtä hyvää pintaa yhtä helpolla kuin kipsilevystä.
Itse laitoin huokolevyn ja makulatuurin, ei hyvä, mutta pinkopahvilla tulee huokolevyn päälle nätti pinta.
Se on vähän miten täydellistä jälkeä haluaa.
puumies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puumies »

itse juuri kokeilen kitata huokolevyn ja vain maalata sitten. jos ei tuu hyvä, niin sit hionta ja tapettia pintaan. seinä epätaisuus ei ole ongelma vaan maalauksen pysyvyys ratkaiseen. teen kittaus lastalla puoli kaarteita tehosteeksi muutenkin, joko maalilla tai kitillä. seinät eivät minun makuuni tarvitse olla tip top pinnalla. häyvytän muutenkin kaikenlaista rosoa joka puolella taloa. tykkään kaikista normien vastaisista ratkaisuista. periaatteella vanha saa näyttää vanhalta ja kuluneelta/patinoituneelta, vaikka on kunnostetu.

keittiönkin ositin käytettynä. en halua uutta ja modernia, koska ei sovi ideologiaan, eikä talon yleis ilmeeseen. kirppikseltä ostelen myös huone kaluja. käytännössä uutta tulee vain piiloon jäävät rakenteet ja eristeet.

edit: tekstiä lisätty/korjattu
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

En tiedä millä kittaat mutta meillä ainakin on joku joskus kitannut huokolevyjen välejä ja vetänyt tapetin päälle. Nyt on ihan hirveet pullistumat kittien kohdalla. Kitti sellaista kovaa joka purkaessa rapisee pois.
puumies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja puumies »

Huokolevyt on kitattu ja maalattu. Saumat on vahvistettu kipsilevyn sauma nauhoilla. Ongemia tuli maalatessa kun huokolevy imi kosteuden ja turposi. Kuivuessaan kutistui ja halkaisi saumat. Ei sinänsä minua haittaa. Saumat vaan näkyy kapeina halkeimina. Siitit seinät tuli muuten ja olen tyytyväinen.
Vastaa Viestiin