Pönttöuunin pikaset kyssärit

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Metu123
Jäsen
Jäsen

Pönttöuunin pikaset kyssärit

Viesti Kirjoittaja Metu123 »

Meillä tällä hetkellä pönttiksen muuraus vaiheessa ja seuraava vaihe on tulipesän teko.

- Millä mäskillä täytetään tuo tulipesän takaseinän ja kuoritiilen välinen rako? Eli se puolikuun muotoinen väli..
Saviuunimaastilla vai tulimuurausmaastilla?
-Ja onko sen 10mm villan oikea paikka tuota kuoritiiltä vasten?

Eka kertaa muurataan pönttistä.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Re: Pönttöuunin pikaset kyssärit

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Kyllä muurarin noi asiat pitäs tietää.
Metu123
Jäsen
Jäsen

ramirez kirjoitti:Kyllä muurarin noi asiat pitäs tietää.
Niinpäniin..
Itse uunia muuraillaan ja oon kuullu että tulitiiltä vasten laitetaan yleensä aina tulimuurauslaasti mutta kannattaako noin isohkoa rakoa sillä täyttää.
Ja nuo muiden muurauskuvat näyttäs siltä että siellä olisi tummempaa laastia eli ehkä esim saviuunilaastia..
Itse ehkä laittasin ton saviuunilaastin sinne mutta meneekö ihan väärin.
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Se muurari joka muuuras mulle kamarin perinteisen uunin sanoi että tuliputki täytyy olla vapaana uunin sisällä, se tuliputki "heiluu " niin paljon että sillä täytyy olla tilaa. haittaakos jos sen välin jättää täyttämättä? Toimis samalla savusolana alaspäin ?
Metu123
Jäsen
Jäsen

ramirez kirjoitti:Se muurari joka muuuras mulle kamarin perinteisen uunin sanoi että tuliputki täytyy olla vapaana uunin sisällä, se tuliputki "heiluu " niin paljon että sillä täytyy olla tilaa. haittaakos jos sen välin jättää täyttämättä? Toimis samalla savusolana alaspäin ?
Ite tuliputkesta tulee ns. kelluva mutta sen uuninpesän takaseinästä nyt kyse.
Palopesän jälkeen tehdään sitten vapaaksi se loppuputki eli tehdään ne ohjariluiskat että hormit muuttuu vain sinne sivuille. Sen 10mm villan tarkoitus on siinä palopesän kohdalla antaa juurikin sitä liikkumavaraa!

-Eli siis millä täyttää se palopesän taka osa?
-Ja millä mäskillä myös ne ohjariluiskat sitte siihen pesän päälle?

Villa on kuiteski helpoin laittaa sinne punatiiliä vasten ja täytellä samalla sitä vakoa.
Sebbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sebbe »

Kovin pieniä tyhjiä rakoja ei mielestäni kannata jättää. Ajan myötä murustuva laasti täyttää ne kuitenkin. Tulipesä ja putki tulitiilistä. Tulipesän voi erottaa takana olevasta punatiilimuurauksesta 10 mm palovillalla. En jättäisi tulipesän takaseinän taakse ollenkaan tyhjää, tuo kohta on aika kovilla kun joku heittää huolimattomasti klapeja sisään. Punatiilimuuraus tulitiilen takana tukee tulitiiliä.

Tulilaastilla ei paljoa voi täyttää koloja, se irtoilee herkästi kökkäreinä myöhemmin. Kolojen täyttöön savilaasti.
- Kaikki uusi on paskaa -
opel2004
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel2004 »

oisko tästä ohjeesta apuja,ollut täälläkin joskus toisessa ketjussa

http://www.hanhi.net/projects/pontto/index.html

tässä vielä toinen

http://villakotila.blogspot.fi/2013/03/ ... uraus.html
Metu123
Jäsen
Jäsen

Joo kun ei tota kannata alkaa askartelee kun ei yhestä tiilestä saa täytettyä rakoa. Eikä villaa kannata jättää ihan vapaaksikaan että pysyy paikoillaa.
Eli viisain täytellä vissii tolla saviuunilaastilla tuo tulitiilen ja palovillan välinen kolo..

En saa kuvia liiteltyä.. mutta jos kattoo esim tota villakotila blogia niin tuo kuva 11 (alusta itse laskien). Tuossaki tuo pesan takaosan rako täytetty! (saa porukan ymmärtämään mitä tarkoitan)
Tekstissäkin sanotaan että "täyttänyt tyhjän kolon" mutta ei millä se on täytetty..
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Siinä villakotilan kuvassa laitoin ensin kymppimillisen palovillan kuoritiiliä vasten ja sitten lapoin kolon täyteen savilaastia.

Mukava muuten lukea, että joku jaksaa vielä vuosien päästä selailla noita tyttöystävän plogijuttuja!
nupa
Jäsen
Jäsen

Kyselit muuten myös niistä ohjuriluiskista. Minulle neuvoi yksi vanhanliiton ammattimuurari tekekemään ne savilaastista mitä on terästetty tavallisella muurauslaastilla. Mulla oli työmaalla levynpala mille heitin noita kohtia varten kökön savilaastia. Siihen sitten päälle kauhalla muutama kauhallinen tavallista muurauslaastia, tippa vettä ja sekaisin ja homma jatkui. Hyvin noi mulla ainakin ovat kestäneet jo muutaman vuoden käytön.
Metu123
Jäsen
Jäsen

nupa kirjoitti:Kyselit muuten myös niistä ohjuriluiskista. Minulle neuvoi yksi vanhanliiton ammattimuurari tekekemään ne savilaastista mitä on terästetty tavallisella muurauslaastilla. Mulla oli työmaalla levynpala mille heitin noita kohtia varten kökön savilaastia. Siihen sitten päälle kauhalla muutama kauhallinen tavallista muurauslaastia, tippa vettä ja sekaisin ja homma jatkui. Hyvin noi mulla ainakin ovat kestäneet jo muutaman vuoden käytön.
Kiitos vastauksista.. täytin saviuunilaastilla. Nyt on seuraavaksi pesän kavennus suunnittelut tuliputkeksi. Hidasta tuo teko ku harvasen ilta pääsee pari tuntia tekemään. Nyt taas perjantaina vasta seuraava ilta jolloin n2h aikaa.. prkl..
Hitaasti mutta varmasti. Saahan tuo kuivua tuossa samalla kuiteski..

Oisko ehotuksia kannattaako tuo supistus tehä tiilillä vai valamalla tulivalumassalla?
Tuntuis että helpompi olis supistaa valumassalla ja jatkaa tuliputki sitte tiilillä.
nupa
Jäsen
Jäsen

Molemmilla konsteilla onnistuu. Minä olen leikannut rälläkällä tiilet sivuille ja taakse ja valanut etuosan massasta. Mut en tiedä, miksei sitä voisi valaa kokonaankin massasta.
Vastaa Viestiin