Ikkunoiden uusiminen
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Ikkunoiden uusiminen
^Päteeköhän ikkunoihin sama kuin muihinkin rakennustarvikkeisiin; jättämällä yhden toimitusportaan väliin tippuvat hinnat merkittävästi? Esim sahatavarassa tämän olen huomannut, haen kaikki panelit ja listat suoraan sahalta, tulee noin 40% alennus nettikaupan hintoihin verrattuna. Toki niistäkin saa rakentaja-alennusta yms.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ei päde, ainakaan aina.PetteriKivimäki kirjoitti:^Päteeköhän ikkunoihin sama kuin muihinkin rakennustarvikkeisiin; jättämällä yhden toimitusportaan väliin tippuvat hinnat merkittävästi? Esim sahatavarassa tämän olen huomannut, haen kaikki panelit ja listat suoraan sahalta, tulee noin 40% alennus nettikaupan hintoihin verrattuna. Toki niistäkin saa rakentaja-alennusta yms.
Hyvä rautakauppias saa tehtaalta ikkunat niin hyvin hinnoin, että yksityisen ei kannata tilata suoraan ikkunavalmistajalta. Oma kokemus on ollut tällainen. Kannattaa siis kysyä tarjoukset myös rautakaupoista.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Hinta tuli Pihla-ikkunoista joita tuli kaiken kaikkiaan 26kpl ja autotallin käyntiov. Ikkunoissa on korvausilmaventtiilit, sälekaihtimet ja hyttyspuitteet. N.13500€ karmisyvyys 170mm
Kuulostaa kohtuulliselta. Vähän saatat vielä saada hintaa alas jos jaksaa kinuta. Odottele kumminkin vielä muut tarjoukset, muista että aikaa on vaikka myyjä muuta väittäisi.pbroder kirjoitti:Hinta tuli Pihla-ikkunoista joita tuli kaiken kaikkiaan 26kpl ja autotallin käyntiov. Ikkunoissa on korvausilmaventtiilit, sälekaihtimet ja hyttyspuitteet. N.13500€ karmisyvyys 170mm
Tarkistin tuossa samalla oman ikkunarempan (2011) papereista, että 21 ikkunaa ja yksi ovi asennettuna on maksanut silloin 12300€. Samat viritykset ikkunoissa. Asennus hinnaksi kerrottu 2560€. Pari vinkkiä voin antaa;-) Jos olet jo muuten sisältä remontoinut aiemmin niin asennus kannattaa tehdä itse, muutoin jättäisin muille. Se on aika roisia menoa kun noita vaihdetaan urakalla, siinä maalit ratkeilee ja naulankannat tulee näkyviin. Sama muuten pätee myös kattoremonttiin;-)
Kait noissa bulkki-ikkunoissakin on eroja?
Anoppilaan 3v. sitten asennetut Lämpöluxin ikkunat falskaavat jo nyt. Heti asennuksen jälkeen anoppi moitti että ulkopokien lasit olivat irti ja helisivät pienelläkin tuulella. Siellä kävi asentaja paikalla ja laittoi vaan silikonia ulkopokien ja lasien väliin (ja rumasti laittoikin silikonin).
Toinen (m)asentaja on luvannut tulla paikalle katsomaan tilannetta silloin uuden reklamaation jälkeen. Kymmeniä kertoja sinne on kuulemma soiteltu eikä vieläkään ole saatu ketään paikalle saakka vaikka aikaa on kulunut jo kaiketikin about kaksi vuotta.
Karmien ja seinäliitosten välistä kuulemma vetää myöskin, mutta se ei ole ikkunoiden vika vaan asentajien, mutta ikkunat + asennus kuuluivat samaan kauppaan.
Noita Lämpöluxin (pelkkä markkinointifirma) ikkunoita kait valmistetaan Iissä ja Hämeenkyrössä, tällä kertaa oli kyseessä pohjoisessa valmistetut lasit.
En osaa tosiaan ottaa kantaa noihin muihin kuin Piklaksen ikkunoihin, joista minulla on kokemusta nyt jo kahden talon osalta. Ne ovat kait ihan ok en tiedä millaisia oikeat huippulaadukkaat ikkunat olisivat, jos sellaisia on olemassakaan.
Mutta jos jotain osaisin neuvoa niin se olisi että kannattaa ehdottomasti valita niin syvät karmit kuin vaan rakenteet mahdollistavat. Edellisessä kämpässämme meillä oli 170mm syvät karmit, ja nykyisessä 200mm syvät. aiemmassa kämpässä lasit huurtuivat hiukan silloin tällöin, nykyisessä kämpässä ei koskaan.
Anoppilaan 3v. sitten asennetut Lämpöluxin ikkunat falskaavat jo nyt. Heti asennuksen jälkeen anoppi moitti että ulkopokien lasit olivat irti ja helisivät pienelläkin tuulella. Siellä kävi asentaja paikalla ja laittoi vaan silikonia ulkopokien ja lasien väliin (ja rumasti laittoikin silikonin).
Toinen (m)asentaja on luvannut tulla paikalle katsomaan tilannetta silloin uuden reklamaation jälkeen. Kymmeniä kertoja sinne on kuulemma soiteltu eikä vieläkään ole saatu ketään paikalle saakka vaikka aikaa on kulunut jo kaiketikin about kaksi vuotta.
Karmien ja seinäliitosten välistä kuulemma vetää myöskin, mutta se ei ole ikkunoiden vika vaan asentajien, mutta ikkunat + asennus kuuluivat samaan kauppaan.
Noita Lämpöluxin (pelkkä markkinointifirma) ikkunoita kait valmistetaan Iissä ja Hämeenkyrössä, tällä kertaa oli kyseessä pohjoisessa valmistetut lasit.
En osaa tosiaan ottaa kantaa noihin muihin kuin Piklaksen ikkunoihin, joista minulla on kokemusta nyt jo kahden talon osalta. Ne ovat kait ihan ok en tiedä millaisia oikeat huippulaadukkaat ikkunat olisivat, jos sellaisia on olemassakaan.
Mutta jos jotain osaisin neuvoa niin se olisi että kannattaa ehdottomasti valita niin syvät karmit kuin vaan rakenteet mahdollistavat. Edellisessä kämpässämme meillä oli 170mm syvät karmit, ja nykyisessä 200mm syvät. aiemmassa kämpässä lasit huurtuivat hiukan silloin tällöin, nykyisessä kämpässä ei koskaan.
Nuo varmaankin on pelkät ikkunat ja ovi eli ei asennusta. Eilen laitoin nettiin tarjouskyselyä ja heti aamulla soitteli paikallinen edustaja ja tulikin muutaman tunnin kuluttua tarjousta tekemään. Tais siinä pari tuntia vierähtää ja tarjous hiukka vajaa 14k€! Asennuksen osuus n 4170€. Yhteensä 11 ikkunaa ja 2 ulko-ovea, ikkunoista 5 "normaalikokoisia" ja loput pieniä. Minusta aika huima, kun netin kautta laskettu pelkkä ikkunoiden hinta n 5200€, jota sitäkin pidin kovana.pbroder kirjoitti:Hinta tuli Pihla-ikkunoista joita tuli kaiken kaikkiaan 26kpl ja autotallin käyntiov. Ikkunoissa on korvausilmaventtiilit, sälekaihtimet ja hyttyspuitteet. N.13500€ karmisyvyys 170mm
Aika roisilta kuulostaa. Kannattaa käydä laskemassa referenssihinta Piklaksen nettikaupassa, niillä on suht järkevät hinnat imo. Siitä alaspäin voi sitten koittaa kilpailuttaa vielä.ErkkiXC kirjoitti:Eilen laitoin nettiin tarjouskyselyä ja heti aamulla soitteli paikallinen edustaja ja tulikin muutaman tunnin kuluttua tarjousta tekemään. Tais siinä pari tuntia vierähtää ja tarjous hiukka vajaa 14k€!
Hiukan etäisesti asiaan liittyen, mutta silti uskaltanen kysyä raadilta että kuinka normaalia on että 3-kerroslasielementti tiivistetään alumiinipintaiseen ulko-oveen pelkästään ulkopuolen silikonilistakumeilla, ja sitten sisäpuolelta kahden tai kolmen millimetrin silokonikerroksella? Toi ulkopuolen tiivistys tietenkin vuoti ilmaa, ja sisäpuolen muutaman millimetrin tiivistyssilikoni oli tietty irronnut ikkunasta, jonka johdosta kylmää virtaa sisään. Ulkopuolen tiivistys on siis tehtaan jäljiltä sellaista mustaa silikonitiivistenauhaa.
Olenkohan ihan väärillä raiteilla jos rapsin sisäpuolen silikonit kuikkaan, ja putsaan uran aina ulkopuolen tiivisteeseen saakka, ja sitten puhallan lasielementin ja "karmin" välin täyteen uretaania (vaikkapa lyttyyn taitetulla mehupillin palalla jota keinoa olen käyttänyt muissakin ahtaissa urtsauspaikoissa). Eikait mitenkään voisi uskoa että ilman tarttisi liikkua tuolla lasielementin ja puurungon (vaneri) välissä?
Tuo uusi alumiinipintainen, lasiaukollinen ovi vaan falskaa lämpöä järjettömästi, mm. ikkunan alareunat ovat paksussa jäässä sisäpuolelta.
Olenkohan ihan väärillä raiteilla jos rapsin sisäpuolen silikonit kuikkaan, ja putsaan uran aina ulkopuolen tiivisteeseen saakka, ja sitten puhallan lasielementin ja "karmin" välin täyteen uretaania (vaikkapa lyttyyn taitetulla mehupillin palalla jota keinoa olen käyttänyt muissakin ahtaissa urtsauspaikoissa). Eikait mitenkään voisi uskoa että ilman tarttisi liikkua tuolla lasielementin ja puurungon (vaneri) välissä?
Tuo uusi alumiinipintainen, lasiaukollinen ovi vaan falskaa lämpöä järjettömästi, mm. ikkunan alareunat ovat paksussa jäässä sisäpuolelta.
Juu Piklakselta olikin jo tarjous ikkunoista, on tuolla aiemmassa viestissä. Ja Karelia siitä vajaa tonni vielä halvempi. Niihinhän sitä vertailinkin, ei kai nuo pari ovea voi noin huimaa eroa selittää. Tietty kun tehtaan edustaja tarjoaa asennettuna, niin ottavat myös kaiken vastuun myös asennuksesta ja mahdollisista siinä tulleista virheistä yms, jos taas tilaa pelkät ikkunat niin sen jälkeen kun tavara on ehjänä toimitettu, niin aika paljon vastuuta jää itelle. Aika paljon vaan sille laski hintaa, varsinkin kun minusta tuo asennushintakin on aika kova.Nihan kirjoitti:Aika roisilta kuulostaa. Kannattaa käydä laskemassa referenssihinta Piklaksen nettikaupassa, niillä on suht järkevät hinnat imo. Siitä alaspäin voi sitten koittaa kilpailuttaa vielä.ErkkiXC kirjoitti:Eilen laitoin nettiin tarjouskyselyä ja heti aamulla soitteli paikallinen edustaja ja tulikin muutaman tunnin kuluttua tarjousta tekemään. Tais siinä pari tuntia vierähtää ja tarjous hiukka vajaa 14k€!
Aika hurja kaveri olet jos meinaat uskaltaa ottaa ikkunat asennettuna, etenkin vanhaan taloon. Asentaisin ehdottomasti itse (kuten asensinkin nykyiseen ja edelliseen taloon). Ei ne ehdi miettiä pätkääkään mitään rakenteita tai eristyksiä, laittavat vaan ikkunat kalikoilla joten kuten vaateriin, muutamia ruuveja kiinni ja urtsia väliin, ja listat ryssänjiiriin, ja viimeistelynaulaimella kiinni, ja äkkiä pois paikalta.ErkkiXC kirjoitti:
Juu Piklakselta olikin jo tarjous ikkunoista, on tuolla aiemmassa viestissä. Ja Karelia siitä vajaa tonni vielä halvempi. Niihinhän sitä vertailinkin, ei kai nuo pari ovea voi noin huimaa eroa selittää. Tietty kun tehtaan edustaja tarjoaa asennettuna, niin ottavat myös kaiken vastuun myös asennuksesta ja mahdollisista siinä tulleista virheistä yms, jos taas tilaa pelkät ikkunat niin sen jälkeen kun tavara on ehjänä toimitettu, niin aika paljon vastuuta jää itelle. Aika paljon vaan sille laski hintaa, varsinkin kun minusta tuo asennushintakin on aika kova.
Jos arvostaa omaa taloaan, niin kannatttaa asentaa ikkunat itse.
Niin kyllä se oli itse tarkoitus asennella nuo lasit, tuo Pihlan myyjä ei vaan muuten halunnut tarjotakaan. Toki sanoi, että pelkät ikkunat saat hänen kauttaan samaan hintaan, kuin netistäkin laskettuna, ilmoitat vaan ne mitat. Ja kun jossain vaiheessa uusitaan ulkopuolen vuokraus mutta ikkunat ja ovet vaihdetaan aiemmin, niin sekin puoltaa omaa asennusta. Eikä budjetti kestäiskään tuollaisia summia, vaikka nyk. talo Kuopiossa onkin jo myyty.
Ehdottomasti asennus itse. Saa tosiaan korjailtua lahot yms ja edes vierekkäiset ikkunat samaan korkeuteen jne. Itse ikkunan asennus on helppoa hommaa. Aikaa vie pohjien hoito kuntoon.
Itse sain edukkaimman tarjouksen Alavus ikkunoilta kun vielä vaihtoehtona oli sisään aukeavat tosin nekin oli kokopuiset. Ehkä puu/alumiinnina vielä hiukan edukkaampia.
Itse sain edukkaimman tarjouksen Alavus ikkunoilta kun vielä vaihtoehtona oli sisään aukeavat tosin nekin oli kokopuiset. Ehkä puu/alumiinnina vielä hiukan edukkaampia.
Huurtumiseen vaikuttaa moni muukin tekjä. Toki kannattaa ottaa seinän vahvuiset jos suinkin mahdollista. Omalla kohdalla olis tarkoittanut yli 350 millistä runkoa joka ei mielestäni enään ole hyvännäköinen. Päädyin reiluihin penkkeihin ja ei ole kyllä ollut ongelmaa huurtumisen kanssa. Ilmanvaihdolla ja lämmityksellä suuri rooli tässäkin.Spautio kirjoitti:Edellisessä kämpässämme meillä oli 170mm syvät karmit, ja nykyisessä 200mm syvät. aiemmassa kämpässä lasit huurtuivat hiukan silloin tällöin, nykyisessä kämpässä ei koskaan.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Joo pohjien teossa se kovin homma on. Meillä vaikka on tiilitalo niin silti aikamonen puuseppä oli ollut suhaamassa kauheita kötystyksiä ikkunoiden ja tiiliseinien väliin, vähän kuin lintu olisi pesän rakentanut, ja sitten vielä päällystänyt koko roskakasan laastillaVes_ku kirjoitti:Ehdottomasti asennus itse. Saa tosiaan korjailtua lahot yms ja edes vierekkäiset ikkunat samaan korkeuteen jne. Itse ikkunan asennus on helppoa hommaa. Aikaa vie pohjien hoito kuntoon.
Huurtumiseen vaikuttaa moni muukin tekjä. Toki kannattaa ottaa seinän vahvuiset jos suinkin mahdollista. Omalla kohdalla olis tarkoittanut yli 350 millistä runkoa joka ei mielestäni enään ole hyvännäköinen. Päädyin reiluihin penkkeihin ja ei ole kyllä ollut ongelmaa huurtumisen kanssa. Ilmanvaihdolla ja lämmityksellä suuri rooli tässäkin.
Niin joo vaikuttaa huurtumiseen vaikka mitä tekijät, mutta nykyisessä talossa on sisäpuolella 8 cm:n ikkunapenkit, edellisessä oli ikkunat seinäpinnan tasalla. Edellisessä oli koneellinen ilmanvaihto (tulo ja meno), nykyisessä ei ole lainkaan ilmanvaihtoa (koneellinen rakenteilla), edellisessä oli lattialämmitykset, nykyisessä ei ole keskuslämmitystä (rakenteilla). Luulisi että nykyisessä talossa pitäisi ikkunoiden huurtua, mutta eivät ne huurru näköjään.
Viimeksi muokannut Spautio, Ke Tammi 06, 2016 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku erityisen painava syy vaihtaa ikkunat ennen ulkovuoriremonttia. Monta asiaa on paljon helpompi tehdä kun laittaa vuorauksen ensin ja sitten vasta ikkunat kun ei tarvii olla niin tarkkana ikkuna-aukkojen kohdalla. Tosin ei kyllä niin huolimatonkaan kuin allekirjoitttanut. Kippasin meinaan ulkuvuorta tehdessä yhdestä kuistin ikkunasta tikapuilla läpi. Sattui varmasti yhtä paljon olis tehnyt ikkunan vaihdon kummin vain, mutta ainakin harmitti vähemmän kun rikki meni vaan vanha ikkuna.ErkkiXC kirjoitti:Niin kyllä se oli itse tarkoitus asennella nuo lasit, tuo Pihlan myyjä ei vaan muuten halunnut tarjotakaan. Toki sanoi, että pelkät ikkunat saat hänen kauttaan samaan hintaan, kuin netistäkin laskettuna, ilmoitat vaan ne mitat. Ja kun jossain vaiheessa uusitaan ulkopuolen vuokraus mutta ikkunat ja ovet vaihdetaan aiemmin, niin sekin puoltaa omaa asennusta. Eikä budjetti kestäiskään tuollaisia summia, vaikka nyk. talo Kuopiossa onkin jo myyty.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Tätä mieltä minäkin. Ainakin itse haluaisin asennella ajan kanssa, miettiä mihin kohtaan ikkuna tulee syvyyssuunnassa ja tarkistella purut sekä lisätä purua/eristenauhaa jne.Spautio kirjoitti:Aika hurja kaveri olet jos meinaat uskaltaa ottaa ikkunat asennettuna, etenkin vanhaan taloon. Asentaisin ehdottomasti itse (kuten asensinkin nykyiseen ja edelliseen taloon). Ei ne ehdi miettiä pätkääkään mitään rakenteita tai eristyksiä, laittavat vaan ikkunat kalikoilla joten kuten vaateriin, muutamia ruuveja kiinni ja urtsia väliin, ja listat ryssänjiiriin, ja viimeistelynaulaimella kiinni, ja äkkiä pois paikalta.ErkkiXC kirjoitti:
Juu Piklakselta olikin jo tarjous ikkunoista, on tuolla aiemmassa viestissä. Ja Karelia siitä vajaa tonni vielä halvempi. Niihinhän sitä vertailinkin, ei kai nuo pari ovea voi noin huimaa eroa selittää. Tietty kun tehtaan edustaja tarjoaa asennettuna, niin ottavat myös kaiken vastuun myös asennuksesta ja mahdollisista siinä tulleista virheistä yms, jos taas tilaa pelkät ikkunat niin sen jälkeen kun tavara on ehjänä toimitettu, niin aika paljon vastuuta jää itelle. Aika paljon vaan sille laski hintaa, varsinkin kun minusta tuo asennushintakin on aika kova.
Jos arvostaa omaa taloaan, niin kannatttaa asentaa ikkunat itse.
Meillä seinät lisäeristyksen takia on vajaa 30cm paksut joten... Asennustapaa pitää vähän miettiä.