Perinnemaalien homehtuminen
Perinnemaalien homehtuminen
Hei!
Nyt tarvittaisiin muitten kokemuksia. Tilanne siis seuraava. Tein taloon uuden ulkovuorauksen viisi vuotta sitten höylätystä laudasta. Seinä pohjustettiin uulan homeenestoaineella kahteen kertaan. Sen jälkeen se sai tekeytyä pari vuotta. Kolme vuotta sitten maalattiin 2/3 talosta ja vuotta myöhemmin loput. Talo maalattiin ensin sinkkivalkoisella, siihen päälle kolme kerrosta uulan öljymaalia, sävy oma, hyvin vaalea vihreän harmaa. Sekoitin maaliin vielä n. 3% sinkkinaftenaattia homeen estoksi. Nyt kolmessa vuodessa 2/3 ulkoseinistä on umpihomeessa. Talo on kuivalla ja tuulisella paikalla ja seinien lähelläkään ei kasva puita.
Samassa pihapiirissä on vanhasta kehikosta tekemäni hirsisauna. Maalasin sen viime kesänä uulan punamullalla. Nyt puoli vuotta myöhemmin kolme seinää aivan vihreänä homeesta.
Mitä hiivattia tässä pitäisi tehnä? Ei tosiaan innosta alkaa pesemään koko perhanan tölliä aina kolmen vuoden välein. Onko jotain tarpeeksi jytyä ainetta, millä homeen saisi pysymään poissa. Yhden ohjeen olen saanut, eli ensin homeen pesu. Sitten kuumana kesäpäivänä kuivaan pintaan ruiskuttamalla boorisuolalius. Pitäisi kuulemma imeytyä öljymaaliin ja olla pitää home poissa vuosia. Onko joku kokeillut tätä?
Sauna piti joka tapauksessa maalata uudestaan ensi kesänä, mutta mitä laittaa punamullan joukkoon, että home pysyisi poissa?
Nyt tarvittaisiin muitten kokemuksia. Tilanne siis seuraava. Tein taloon uuden ulkovuorauksen viisi vuotta sitten höylätystä laudasta. Seinä pohjustettiin uulan homeenestoaineella kahteen kertaan. Sen jälkeen se sai tekeytyä pari vuotta. Kolme vuotta sitten maalattiin 2/3 talosta ja vuotta myöhemmin loput. Talo maalattiin ensin sinkkivalkoisella, siihen päälle kolme kerrosta uulan öljymaalia, sävy oma, hyvin vaalea vihreän harmaa. Sekoitin maaliin vielä n. 3% sinkkinaftenaattia homeen estoksi. Nyt kolmessa vuodessa 2/3 ulkoseinistä on umpihomeessa. Talo on kuivalla ja tuulisella paikalla ja seinien lähelläkään ei kasva puita.
Samassa pihapiirissä on vanhasta kehikosta tekemäni hirsisauna. Maalasin sen viime kesänä uulan punamullalla. Nyt puoli vuotta myöhemmin kolme seinää aivan vihreänä homeesta.
Mitä hiivattia tässä pitäisi tehnä? Ei tosiaan innosta alkaa pesemään koko perhanan tölliä aina kolmen vuoden välein. Onko jotain tarpeeksi jytyä ainetta, millä homeen saisi pysymään poissa. Yhden ohjeen olen saanut, eli ensin homeen pesu. Sitten kuumana kesäpäivänä kuivaan pintaan ruiskuttamalla boorisuolalius. Pitäisi kuulemma imeytyä öljymaaliin ja olla pitää home poissa vuosia. Onko joku kokeillut tätä?
Sauna piti joka tapauksessa maalata uudestaan ensi kesänä, mutta mitä laittaa punamullan joukkoon, että home pysyisi poissa?
-
ramirez
- Jäsen

- Viestit: 650
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
- Paikkakunta: Rautajärvi
- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
- Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Pari kysymystä. Miksi talo piti maalata kolmeen kertaan ölymaalilla??? Toinen kysymys. Miten punamulta voi homehtua??? ettei ollut punamaaali?
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Moikka
Tulee varmaan vähän sekalainen viesti kun pikkuasioita ja omia kokemuksia ynnäilen.
- Meillä maalattiin seinät sinkki + välimaali (joihinkin seiniin kerettiin vetään kaksi pintaa) jokusia vuosia sitten vissiin 2008 ja 2009. Vuoraus on alkuperäinen 30-luvun alusta, ollut 40 vuotta lateksin alla mikä raaputettiin pois. Hyvin hauras oli jo etelän/lännen puolelta joten tiedettiin että ekat maalit menee laudan sisään eikä yritetty siksi loppumaalata kerralla.
- Tuolloin otettiin kaikki pigmentit ja öljyt Uulalta. Värin pohjana käytettiin titaanivalkoista (eli 1 osa titaanioksidia, 1 osa sinkkioksidia ja 1 osa liitua). Siitä sekoitettiin vihreällä umbralla, noella ja keltaokralla sinertävän vihertävä väri.
- Tuo sekoitus peitti ihan ok, vihreä umbra on hyvä sekoitusväri ja antaa maaliin hyvän rakenteen.
- Valkoiset osat titaanivalkoinen ja taitto kimröökillä ei peittänyt ihan hirveän hyvin.
- Tänä ja viime vuonna aloin maalaamaan uudestaan näitä. Homepilkkua oli jonkun verran, pohjoisen puolella enemmän ja räystäitten alla, valkoisissa ehkä hieman enemmän kuin pohjavärissä. Voi sanoa että oli mutta ei se parin metrin päästä silmää haitannut mutta tiedostin että jotain kannattaa yrittää tehdä että home ei vaivaisi niin paljoa. En vetänyt näihin juurikaan homeenestoa pohjalle.
- Tässä välissä Uula oli lopettanut "titaanivalkoinen" seoksen ja säkki oli tyhjä. Muutama vuosi sitten laudoitin ja maalailin välillä saunamökkiä itse sahatusta/taaplatusta laudasta (kuusi) Uulan falu-punamullalla. Ohjeissahan tuossa punamullassa lukee että pitäisi laittaa se homeenestolitku pohjalle. Johonkin seinään sitä vetäisin mutta en kaikkiin. Uulan punamulta peitti tosi hienosti ja tuli hyvä. Ekan tai toisen talven jälkeen hometta punamullassa jossain paikoissa lähinnä pohjoisen / sireeniaidan puolella ehkä parin neliön alalla. Plus terassilla pari yksittäistä lautaa homeessa. Puut ovat yksilöitä ja tuntuu että joku lauta homehtuu väkisin vaikka kaikki kaverit samasta sahauskerrasta välttävät homeen tyystin.
- Isompi oppi tuosta saunamökistä tuli siinä että kun Uula/eu oli sinkin pannut pannaan niin ostin Sateenkaarivärin titaanidioksidia jossa myyjän mukaan olisi joku homeenestoaine mukana (tämä kuulopuhetta, en tiedä onko näin). Tuosta titaanivalkoisesta + sinkkivalkoisesta + sinkkivihtrilli keitin valkoisen keittomaalin nurkkia varten. Niissä ei ole näkynyt yhtään homepilkkua.
- Sen jälkeen aloin taloa maalaamaan toissakesänä. Sekoitin uudet maalit tuolla sateenkaarivärin (1 osa) titaanidioksidilla, (1 osa) uulan sinkkivalkoista ja (1 osa) liitua. Sitten vihreätä umbraa myös sateenkaariväriltä jne. Tuli sekä valkoisesta että pohjaväristä hyvin peittäviä. Homepilkkua pari kesää sitten maalatussa on hieman mutta varsin maltillisesti.
Summauksena (ihan omia päähänpinttymiä ilman parempaa todistusvoimaa) tästä niin itse tykästyin sateenkaarivärien titaanidioksidiin ja muutenkin olen peruspigmentit sieltä sittemmin ostanut. Sinkkinaftenaattia olen välillä laittanut välillä en, jotenkin en tykkää siitä maalaustuntumalta. Sekoitan jokaisen ulko(öljy)maalin myös pintamaaleina siten että seassa on sinkkivalkoista jonkun verran. Uulan suihkutettavaa homeenestoainetta käyttänyt satunnaisesti vähän aikataulusta riippuen koska pitänyt päästä sutimaan, en ole huomannut sillä vaikutusta oikein suuntaan tai toiseen; en pysty sanomaan missä käytetty ja missä ei. Ja puut ovat erilaisia.
Marko
muoks: Öljymaaliin sinulla yksi konsti että peset sen nyt puhtaaksi ja toivot parasta. Ei se välttämättä siitä enää homehdu sen jälkeen, homeet taitaa tykätä siitä tuoreesta öljystä. Ja tietysti kannattaa myös kalibroida "hometutka", ei näillä nykyisillä värkeillä ihan pilkuttomaan tunnu pääsevän ainakaan itse sekotetuilla maaleilla.
Tulee varmaan vähän sekalainen viesti kun pikkuasioita ja omia kokemuksia ynnäilen.
- Meillä maalattiin seinät sinkki + välimaali (joihinkin seiniin kerettiin vetään kaksi pintaa) jokusia vuosia sitten vissiin 2008 ja 2009. Vuoraus on alkuperäinen 30-luvun alusta, ollut 40 vuotta lateksin alla mikä raaputettiin pois. Hyvin hauras oli jo etelän/lännen puolelta joten tiedettiin että ekat maalit menee laudan sisään eikä yritetty siksi loppumaalata kerralla.
- Tuolloin otettiin kaikki pigmentit ja öljyt Uulalta. Värin pohjana käytettiin titaanivalkoista (eli 1 osa titaanioksidia, 1 osa sinkkioksidia ja 1 osa liitua). Siitä sekoitettiin vihreällä umbralla, noella ja keltaokralla sinertävän vihertävä väri.
- Tuo sekoitus peitti ihan ok, vihreä umbra on hyvä sekoitusväri ja antaa maaliin hyvän rakenteen.
- Valkoiset osat titaanivalkoinen ja taitto kimröökillä ei peittänyt ihan hirveän hyvin.
- Tänä ja viime vuonna aloin maalaamaan uudestaan näitä. Homepilkkua oli jonkun verran, pohjoisen puolella enemmän ja räystäitten alla, valkoisissa ehkä hieman enemmän kuin pohjavärissä. Voi sanoa että oli mutta ei se parin metrin päästä silmää haitannut mutta tiedostin että jotain kannattaa yrittää tehdä että home ei vaivaisi niin paljoa. En vetänyt näihin juurikaan homeenestoa pohjalle.
- Tässä välissä Uula oli lopettanut "titaanivalkoinen" seoksen ja säkki oli tyhjä. Muutama vuosi sitten laudoitin ja maalailin välillä saunamökkiä itse sahatusta/taaplatusta laudasta (kuusi) Uulan falu-punamullalla. Ohjeissahan tuossa punamullassa lukee että pitäisi laittaa se homeenestolitku pohjalle. Johonkin seinään sitä vetäisin mutta en kaikkiin. Uulan punamulta peitti tosi hienosti ja tuli hyvä. Ekan tai toisen talven jälkeen hometta punamullassa jossain paikoissa lähinnä pohjoisen / sireeniaidan puolella ehkä parin neliön alalla. Plus terassilla pari yksittäistä lautaa homeessa. Puut ovat yksilöitä ja tuntuu että joku lauta homehtuu väkisin vaikka kaikki kaverit samasta sahauskerrasta välttävät homeen tyystin.
- Isompi oppi tuosta saunamökistä tuli siinä että kun Uula/eu oli sinkin pannut pannaan niin ostin Sateenkaarivärin titaanidioksidia jossa myyjän mukaan olisi joku homeenestoaine mukana (tämä kuulopuhetta, en tiedä onko näin). Tuosta titaanivalkoisesta + sinkkivalkoisesta + sinkkivihtrilli keitin valkoisen keittomaalin nurkkia varten. Niissä ei ole näkynyt yhtään homepilkkua.
- Sen jälkeen aloin taloa maalaamaan toissakesänä. Sekoitin uudet maalit tuolla sateenkaarivärin (1 osa) titaanidioksidilla, (1 osa) uulan sinkkivalkoista ja (1 osa) liitua. Sitten vihreätä umbraa myös sateenkaariväriltä jne. Tuli sekä valkoisesta että pohjaväristä hyvin peittäviä. Homepilkkua pari kesää sitten maalatussa on hieman mutta varsin maltillisesti.
Summauksena (ihan omia päähänpinttymiä ilman parempaa todistusvoimaa) tästä niin itse tykästyin sateenkaarivärien titaanidioksidiin ja muutenkin olen peruspigmentit sieltä sittemmin ostanut. Sinkkinaftenaattia olen välillä laittanut välillä en, jotenkin en tykkää siitä maalaustuntumalta. Sekoitan jokaisen ulko(öljy)maalin myös pintamaaleina siten että seassa on sinkkivalkoista jonkun verran. Uulan suihkutettavaa homeenestoainetta käyttänyt satunnaisesti vähän aikataulusta riippuen koska pitänyt päästä sutimaan, en ole huomannut sillä vaikutusta oikein suuntaan tai toiseen; en pysty sanomaan missä käytetty ja missä ei. Ja puut ovat erilaisia.
Marko
muoks: Öljymaaliin sinulla yksi konsti että peset sen nyt puhtaaksi ja toivot parasta. Ei se välttämättä siitä enää homehdu sen jälkeen, homeet taitaa tykätä siitä tuoreesta öljystä. Ja tietysti kannattaa myös kalibroida "hometutka", ei näillä nykyisillä värkeillä ihan pilkuttomaan tunnu pääsevän ainakaan itse sekotetuilla maaleilla.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Ramirezille:
Maalattiin kolmeen kertaan, kun ei peittänyt kunnolla kahdella kerralla. Oksakohdat lähinnä paistoi läpi. Tosin vedimme aika ohuita kerroksia kovaa hiertäen.
Mitä tulee punamulla homehtumiseen, niin en minä tiedä. Falunginpunainen punamulta purkissa luki. Ja on umpihomeessa, ihan vihreänä.
Maalattiin kolmeen kertaan, kun ei peittänyt kunnolla kahdella kerralla. Oksakohdat lähinnä paistoi läpi. Tosin vedimme aika ohuita kerroksia kovaa hiertäen.
Mitä tulee punamulla homehtumiseen, niin en minä tiedä. Falunginpunainen punamulta purkissa luki. Ja on umpihomeessa, ihan vihreänä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Perinnemaalien homehtuminen
..ja mulla ei ole pilkun pilkkua hometta kolme vuotta sitten Uulan maalilla maalatussa, huonoimmasta mahdollisesta puutavarasta (kosteaa tikkulautaa) tehdyssä piharakennuksessa, jonka julkisivu on vielä aina varjossa.

Joskus olen kuullut homepesuaineena käytettävän mäntysuopaa, ei ole ollut omakohtaista tarvetta pestä seiniä.
En myöskään käyttänyt mitään homeenestoaineita.

Joskus olen kuullut homepesuaineena käytettävän mäntysuopaa, ei ole ollut omakohtaista tarvetta pestä seiniä.
En myöskään käyttänyt mitään homeenestoaineita.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Näytäpä valokuvia aiheesta, alkaa kiinnostaa. Etenkin lähikuvia tuosta homeesta.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Kuvat kiinnostais kanssa ja parempi kuvaus paikasta. Kaupunki, maaseutu jotain siltä väliltä.
Punamulta nyt ainakin on ollut sellasita kamaa ettei oo homehtunut.
Punamulta nyt ainakin on ollut sellasita kamaa ettei oo homehtunut.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Punamultahan on ruisvelliä, johon on lisätty pigmenttiä ja jos vihtrilli on jäänyt vähemmälle, niin jossain olosuhteissa siinä voisi kai homekin kasvaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Me maalattiin myös navettaa Uulan keittomaalilla. Uusitut laudat maalattiin valmiiksi ja ovat ainakin toistaiseksi ihan ok.
Sen sijaan seinät joissa vanhat laudat ja vanha punamulta pohjalla ,ovat melkoisesti homeessa. Maalattu syksyllä ja nyt on jo aika hurjan näköinen.
En tiedä maalattiinko liian myöhään syksystä vai mikä meni vikaan.
Kuvittelin, että punamullalla maalaaminen ei olisi kovin tarkkaa puuhaa.
Sen sijaan seinät joissa vanhat laudat ja vanha punamulta pohjalla ,ovat melkoisesti homeessa. Maalattu syksyllä ja nyt on jo aika hurjan näköinen.
En tiedä maalattiinko liian myöhään syksystä vai mikä meni vikaan.
Kuvittelin, että punamullalla maalaaminen ei olisi kovin tarkkaa puuhaa.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Kuvien laitto on tällä hetkellä hiukan hankalaa. mulla on kuvat Applen tabletilla ja ne ovat liian isoja tänne. Tappelin kolme tuntia kyseisen vehkeen kanssa, että saisin sen päivitettyä ja ladattua sopivan ohjelman kuvien piennennykseen. Vielä ei onnistunut, saas nähdä jos jaksan lähipäivinä palata asiaan.
Uulalle laitoin asiasta s.postia. Ensin tuli joku rutiinivastaus, näki, että vastaaja ei ollut edes lukenut viestiäni läpi vaan laittoi vaan jonkun vakio diipadaapan. Muutaman jatkoviestin jälkeen tilanne on seuraava. Uulan mielestä on ihan normaalia että ulkomaali homehtuu, syy oli se kun syksyllä satoi vettä. Ratkaisu tilanteeseen on linkki parin kilpailijan tuotteisiin ja toteamus "pese noilla, voi olla että siitä tulee ihan hyvä". Laitoin sinne viestin, että ei se nyt ihan näin mene, vaan kyllä kai Suomessa ulkomaaliksi myytävän maalin olisi syytä kestää kaikkien neljän vuodenajan olosuhteet ja kait näissä sentään joku takuu on. Uulan nainen lupasi laittaa viestini eteenpäin ja palata asiaan. Saas nähdä, koska palaavat, nyt on mennyt viikko ja vielä ei ole kuulunut mitään.
Uulalle laitoin asiasta s.postia. Ensin tuli joku rutiinivastaus, näki, että vastaaja ei ollut edes lukenut viestiäni läpi vaan laittoi vaan jonkun vakio diipadaapan. Muutaman jatkoviestin jälkeen tilanne on seuraava. Uulan mielestä on ihan normaalia että ulkomaali homehtuu, syy oli se kun syksyllä satoi vettä. Ratkaisu tilanteeseen on linkki parin kilpailijan tuotteisiin ja toteamus "pese noilla, voi olla että siitä tulee ihan hyvä". Laitoin sinne viestin, että ei se nyt ihan näin mene, vaan kyllä kai Suomessa ulkomaaliksi myytävän maalin olisi syytä kestää kaikkien neljän vuodenajan olosuhteet ja kait näissä sentään joku takuu on. Uulan nainen lupasi laittaa viestini eteenpäin ja palata asiaan. Saas nähdä, koska palaavat, nyt on mennyt viikko ja vielä ei ole kuulunut mitään.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Täällä on niin pieni tiedostokoko että ei siitä mitään selvää saa jos siihen pienentää. Lataa vaikka dropbox sovellus ja tee tili mihin tipautat ne kuvat. Sovelluksesta saa sitten kopioitua linkin minkä voi laittaa viestiin. https://www.dropbox.com/help/84nupa kirjoitti:Kuvien laitto on tällä hetkellä hiukan hankalaa. mulla on kuvat Applen tabletilla ja ne ovat liian isoja tänne. Tappelin kolme tuntia kyseisen vehkeen kanssa, että saisin sen päivitettyä ja ladattua sopivan ohjelman kuvien piennennykseen. Vielä ei onnistunut, saas nähdä jos jaksan lähipäivinä palata asiaan.
Oliko tuo Uulan kanssa vääntö lähinnä siitä punamullan homehtumisesta vai ottivatko samalla lailla kantaa myös öljymaaliin? Viime syksy oli kyllä harvinaisen märkä, eipä siinä kunnon maalauskelejä ollut, itse myös turhaan kuikuilin että olisiko muutaman kesken jääneen homman saanut lopetettua. Muoks: Luin vielä ohjeen, " Ilman suhteellinen kosteus alle 95 % ja lämpötila plussan puolella.". Aika kosteassa on luvattu maalattavaksi minusta, tuolloin voi pohjakin olla aika kostea ja kuivuminen hidasta.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Tarttis laittaa ne kuvat tuonne. Periaatteessa vaan koitin saada ton omppuvehkeenkin toimimaan.
Maaleista vastaus uulalta oli sama molempiin. Toi sauna nyt on yksi lysti, keittelen itse siihen puhamullan keväällä ja sudin sen joku viikonloppu uusiksi.
Talo tässä on se ongelma. Töllissä on kaikenlaista yksityiskohtaa ja rajaamista enemmän kuin tarpeeksi. Mutta sanoivat tosiaan, että maalin homehtuminen on normaalia ja syynä on se, että syksyllä satoi vettä.
Maaleista vastaus uulalta oli sama molempiin. Toi sauna nyt on yksi lysti, keittelen itse siihen puhamullan keväällä ja sudin sen joku viikonloppu uusiksi.
Talo tässä on se ongelma. Töllissä on kaikenlaista yksityiskohtaa ja rajaamista enemmän kuin tarpeeksi. Mutta sanoivat tosiaan, että maalin homehtuminen on normaalia ja syynä on se, että syksyllä satoi vettä.
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Tuohon keittomaalilla maalattuun kohteeseen voisi koettaa sellaista homepesuainetta, jota ei tarvitse huuhdella pois. Eli aine vain levitetään esimerkiksi ruiskuttamalla pintaan ja annetaan luonnon hoitaa loput. Myös Uulan Homeenestoainetta voisi käyttää noin. Keittomaali pinta peseytyy muutoinkin itsekseen, joten monesti pinnassa olevat homeet saa pois edellä mainitulla keinolla aika kivasti. Tepsii jopa levään. Omista kokeiluista Virtasen Homeentappaja ja (anteeksi lievä mainos) Coloria Homepesu olleet oikein näppäriä. Nuo ovat kloorivapaita, biosideihin perustuvia aineita joilla on myös jonkin verran tehoa estämään mahdollista jatkossa kehittyvää hometta. Sokevan maahantuoma BioComp sarja sisältää myös vastaavia tuotteita, henk. koht. kokemuksia ei noista ole. Tuohon öljymaali pintaan aineita voisi kokeilla myös, riippuen siitä onko home pinnassa, maalissa vai maalin alla, saattaa tuo toimia oikein hyvin. Kloorivapaa homepesu ei rapauta ja kuluta maalipintaa, joten huoltomaalausta ei yleensä tarvita tällöin.
Maaliteollisuus on joutunut viimeiseen vuosikymmeneen poistamaan erittäin paljon eri tehoaineita maaleista, ja osittain tämän takia myös erilaiset homeet ja kasvustot viihtyvät maalatuilla pinnoilla paremmin kuin joskus muinoin. Maalikalvon aktiivinen teho estää homehtumista ja likaantumista on erittäin rajallinen, vrt. esimerkiksi eri lyijy-yhdisteiden käytössä saadut edut. Säädökset ja kiellot ovat sinällään olleet hyvästä; vaaralliset ja haitalliset aineet on saatu pois rasittamasta käyttäjiä ja luontoa - kolikon toinen puoli on ollut sitten se, ettei teollisuus ole välttämättä saanut kehitettyä yhtä hyvin toimivia aineita tilalle. Lainsäädännön alati muuttuessa, on myös ollut tilanteita, että aine joka on hyväksi todettu edellisenä vuonna onkin vuoden vaihtuessa ollut EU:n kieltolistalla. Tilanne on siis ollut haasteellinen kaikille toimijoille. Pohjusteiden ja pohjamaalien käyttö on noussut tänä aikana merkittävään asemaan, niiden käytöllä on suuri merkitys maalipinnan puhtaana pysymisen kannalta. Kun pintamaalin tehoaine "heikkenee" on pohjusteella saatu tuota paikattua. Itse maali ei yleensä homehdu, suurimmassa osassa tapauksia pintaan kertynyt epäpuhtaus alkaa pitkinä ja kosteina aikoina kasvaa hometta. Itse maalikalvon tulisi kestää homehtumatta, onhan kyseessä ulkona käytettävä tuote johon kohdistuu hyvinkin voimakasta erilaista kulutusta ja rasitusta.
Sinällään siis tilanne on se, että hometta voi olla nykyään oikeastaan pinnalla kuin pinnalla, maalatulla tai maalaamattomalla, mutta jos itse maali ilman mitään ulkopuolista likaa tai epäpuhtautta homehtuu, on vika mielestäni jossain määrin aina itse maalissa. Koska taas itse maalauksessa on muuttuvia tekijöitä niin paljon ja jokainen maalauskohde on erilainen, ei yksiselitteistä totuutta voida ikinä saada selville. Yleensä aina löytyy joku seikka, joka on voinut tilanteen aiheuttaa. Siksipä valitettavasti loppukäyttäjä on yleensä se, joka kärsii tästä kaikesta.
Maaliteollisuus on joutunut viimeiseen vuosikymmeneen poistamaan erittäin paljon eri tehoaineita maaleista, ja osittain tämän takia myös erilaiset homeet ja kasvustot viihtyvät maalatuilla pinnoilla paremmin kuin joskus muinoin. Maalikalvon aktiivinen teho estää homehtumista ja likaantumista on erittäin rajallinen, vrt. esimerkiksi eri lyijy-yhdisteiden käytössä saadut edut. Säädökset ja kiellot ovat sinällään olleet hyvästä; vaaralliset ja haitalliset aineet on saatu pois rasittamasta käyttäjiä ja luontoa - kolikon toinen puoli on ollut sitten se, ettei teollisuus ole välttämättä saanut kehitettyä yhtä hyvin toimivia aineita tilalle. Lainsäädännön alati muuttuessa, on myös ollut tilanteita, että aine joka on hyväksi todettu edellisenä vuonna onkin vuoden vaihtuessa ollut EU:n kieltolistalla. Tilanne on siis ollut haasteellinen kaikille toimijoille. Pohjusteiden ja pohjamaalien käyttö on noussut tänä aikana merkittävään asemaan, niiden käytöllä on suuri merkitys maalipinnan puhtaana pysymisen kannalta. Kun pintamaalin tehoaine "heikkenee" on pohjusteella saatu tuota paikattua. Itse maali ei yleensä homehdu, suurimmassa osassa tapauksia pintaan kertynyt epäpuhtaus alkaa pitkinä ja kosteina aikoina kasvaa hometta. Itse maalikalvon tulisi kestää homehtumatta, onhan kyseessä ulkona käytettävä tuote johon kohdistuu hyvinkin voimakasta erilaista kulutusta ja rasitusta.
Sinällään siis tilanne on se, että hometta voi olla nykyään oikeastaan pinnalla kuin pinnalla, maalatulla tai maalaamattomalla, mutta jos itse maali ilman mitään ulkopuolista likaa tai epäpuhtautta homehtuu, on vika mielestäni jossain määrin aina itse maalissa. Koska taas itse maalauksessa on muuttuvia tekijöitä niin paljon ja jokainen maalauskohde on erilainen, ei yksiselitteistä totuutta voida ikinä saada selville. Yleensä aina löytyy joku seikka, joka on voinut tilanteen aiheuttaa. Siksipä valitettavasti loppukäyttäjä on yleensä se, joka kärsii tästä kaikesta.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Janetski kirjoitti:Sinällään siis tilanne on se, että hometta voi olla nykyään oikeastaan pinnalla kuin pinnalla, maalatulla tai maalaamattomalla
Kovin kauaa ei tarvitse autonkaan seistä taivasalla kun on paksu musta pilkusto maalipinnassa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Perinnemaalien homehtuminen
Ja taitaa sammal vihertää tuolla takapuskurin tienoilla?PetteriKivimäki kirjoitti:Kovin kauaa ei tarvitse autonkaan seistä taivasalla kun on paksu musta pilkusto maalipinnassa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
