Pönttöuunin pintalämmöt

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Phasi

Pönttöuunin pintalämmöt

Viesti Kirjoittaja Phasi »

Minkäslaisiin lämpöihin saakka pönttöä uskaltaa lämmittää?
Itse olen käväissyt jopa n. 130 c pintalämmöissä tulen palaessa (keskimmäisestä renkaasta) tuollaisella Deuzerin infrapunamittarilla (kuivaa koivua kolmas täysi pesällinen). Luotettavuutta en tiedä, mutta ainakin selkeästi kuumin osa oli tuo keskusta, toki luukut on oma lukunsa.
Onkohan näille jotain järkeviä arvoja olemassa, että minkä yli ei sopisi mennä, kuin miljoonasta vakuutetun talon kanssa?
Omasta mielestä toi alkoi jo olla "yli", kun tahtoi pellinkeppikin olla jo aika lämmin...

Eli jos kysymys hukkui tuonne, niin onko joku muu tutkaillut, että mitä pintalämmöt on / mikä mahtaisi olla suositeltavaa? Ei ainakaan tuo yli 130, joka toki siitä rauhoittui muutamassa minuutissa, taisi tuohet palaa vielä poskissakin :)
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Re: Pönttöuunin pintalämmöt

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Phasi kirjoitti:Minkäslaisiin lämpöihin saakka pönttöä uskaltaa lämmittää?
Itse olen käväissyt jopa n. 130 c pintalämmöissä tulen palaessa (keskimmäisestä renkaasta) tuollaisella Deuzerin infrapunamittarilla (kuivaa koivua kolmas täysi pesällinen).
Miksi ihmeessä kolme pesällistä kuivaa koivua??? Yritätkö jotain ennätystä ?
Kertaakaan ei ole tarvinnut lisätä uunin pesään puita jos uunia on aikaisemmin lämmitetty eikä laskettu täysin kylmilleen.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo 130c on aivan liikaa. Meillä palaisi tapetit tuollaisella lämmittämisellä. Yksi pesällinen maltillisella vedolla. Ponttö pysyy lämpimänä koko vuorokauden.

Minulla on ollut sellainene ohjesääntö: "Jos luukun sietää avata paljain käsin - voi lisätä puita".
Casa La Utoja
juha1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juha1 »

eilen poltin noin pesällisen ja kun hiillos siellä muhi pellit raollaan tuli ihan tarpeeksi lämpöä. töiden vuoksi joutuu olemaan poissa kotoa monta päivää, sitten ku tulee kotio, niin pesän toista polttelen, max kaksi, sitten alkaa mökki lämmetä kunnolla ja lämpö leviää pitkiä taloa. tai sitten hellassa tulta tunnin verran ja uuniin pesällinen tai reilu. seuraavina päivinä mennään sitten pesällisellä per päivä.

mut tuo kolme pesää koivua kuulostaa kyllä melko reippaalta annokselta.. ei siinä enää maalitkaan pysy kiinni kohta. itselläkin vahingossa joku talvi kävi liian kuumana ja maalit lohkeili.. jos sitä ensi kesänä sais aikaiseksi maalata uudestaan..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kaverilla on vanha kansakoulu jossa 1950-luvulla muuratut,3 metriä korkeat pönttikset,alaliittymällä ja arinalla varustetut.Pari pesällistä purkupuuta,niin pintälämpö nousee sataan asteeseen.Korkeissa uuneissa kylläkin tuppaa uunin yläosa lämpenemään kovemmin kuin alaosa.Mun käsittääkseni ns.alaliittymä uuni kestää paremmin kovakouraista lämmitystä kuin yläliitymällä varustettu.Mitä kuumempi uuni,sen suuremmat on lämpölaajentumiset,itse uunikin kasvaa korkeutta,joka murjoo yläliittymää sekä uunin sisärakenteita.Alaliittymäuunissa nämä kohdat voivat estettä elää lämpötilan mukaan.

Mutta turhaa ja haitallista on uunin liikalämmitys ja paloturvallisuusriski.Puitakin haaskaantuu ja ylettömän kuumana hohkaava uuni on epämielyttävä.
pökö
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pökö »

Eipä ole ihme että taloja palaa.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

pökö kirjoitti:Eipä ole ihme että taloja palaa.

Sanontaa "tulipalo pakkaset" joskus kuulee ihmeteltävän.
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Kolme pesällistä koivua voi kovalla pakkasella olla ihan järjellisen rajoissakin - kunhan siinä on 8 tuntia aina pesällisen välissä :cool:
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

eikös 70c pintalämpötilat ole jonkinnäköisiä raja-arvoja? Asiaa tarkemmin tuntematta olen vai kuullut "virallisia huhuja" pintalämpötiloista mitä pannuhuoneessa saa olla ja äkkiseltään luulis että tuvassa ei saa olla senkään vertaa.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Meille alakerran kamariin pönttöuunimme muurannut uunimuurari Petteri Stubb sanoi, että koivua aamuin illoin ulkoilman lämpötilasta riippuen 1-1,5 pesällistä ja että pinta ei saa kuumeta niin kuumaksi ettei siinä pysty kättä pitämään.

Ammattimies tiesi mitä puhui. Tässä joulunalusviikolla sekä rouva että minä lisäsimme "toisen, eli puolikkaan pesällisen", sne jälkeen olivat pitkät kalsarit liikaa :-D

Ketjun aloittajalle: älä hyvä mies polta liian kuumaksi uuniasi, kaksi syytä: ensiksikin liian kuumaksi uunia lämmittämisessä menee energiaa ja rahaa harakoille, sillä tulikuuman tiilimassan lämmönjohtavuuden ja lämmönvaraamisen rajat tulevat vastaan, ja uunin hyötysuhde pienenee. Toiseksi liian kuumaksi lämmitettäessä uunin kestoikä pienenee sekä tulipesässä että lakiosassa. Ja onhan se kolmaskin syy: liian kuumaksi lämmittäessä riski kaikenlaisten vahinkojen sattumiseen kasvaa.
Itse olen käväissyt jopa n. 130 c pintalämmöissä tulen palaessa (keskimmäisestä renkaasta)

Uunia oikein lämmitettäessä pintalämpötila nousee huippuunsa vasta kun pellit on suljettu.

Edit. Kannattaa lukea: http://wikikko.info/wiki/Uunit
Phasi

Viesti Kirjoittaja Phasi »

PetteriKivimäki kirjoitti: Ketjun aloittajalle: älä hyvä mies polta liian kuumaksi uuniasi, kaksi syytä: ensiksikin liian kuumaksi uunia lämmittämisessä menee energiaa ja rahaa harakoille, sillä tulikuuman tiilimassan lämmönjohtavuuden ja lämmönvaraamisen rajat tulevat vastaan, ja uunin hyötysuhde pienenee. Toiseksi liian kuumaksi lämmitettäessä uunin kestoikä pienenee sekä tulipesässä että lakiosassa. Ja onhan se kolmaskin syy: liian kuumaksi lämmittäessä riski kaikenlaisten vahinkojen sattumiseen kasvaa.

Uunia oikein lämmitettäessä pintalämpötila nousee huippuunsa vasta kun pellit on suljettu.
Aivan näin, parhaitenhan tuo alkaa lämmittää vasta, kun pellit saa kiinni - ei tuolloinkaan ollut kuin hetkellinen pintalämpö kuumimmasta pisteestä tuon n. 130 c. Ei ollut likikään mitään 130 c kun pellit oli kiinni.
Kiitos kuitenkin kaikille oikein paljon asiantuntevista vastauksista luokkaa "ei ole ihme että taloja palaa / tulipalopakkaset"... Kysyin mielestäni, onko joku mittaillut pintalämpöjä, mitä ne on hurjimmillaan olleet. En todellakaan tuollaisilla lämmöillä tavallisesti lämmitä (harakkoja).

Ja niissä pesien tilavuuksissa on eroja, kuten kaikki varmaan on huomannu, jopa uunia lämmittäessä...
No, jos jollakulla olisi ihan faktista tietoa, eikä tälläisiä "lisään puita, kun voin ottaa paljain käsin luukusta kiinni" -kokemuksia, niin mielelläni otan vastaan. (Kyllä mulla ainakin nuo luukut lämpenee jo parin pikkutikun alkutulilla niin, ettei paljain käsin mennä rautaluukusta kiinni ottamaan..?)
jutee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jutee »

Tulipesän korkeudelta mihin jouduin muuraan tiilet ns. lappeellaan tulee kyl aika nopeeta kuumaksi ja siitä mitannut semmosta 80c lämpöjä, max 90c tainnut olla, muualla sitten 75-45 astetta, tuo "hattu" kestää lämmetä muutaman päivän melkeempä kun tein sinne aika ison kakun ja varmaan vähä turhan paljon palovillaa meni väliin.. Pitää laittaa täs illalla taas pesällinen ni voisin laserilla mitata alhaalta, keskeltä ja ylhäältä lämpötilat kun en ole niitä nyt lämmityskaudella mittaillut, testimielessä aikasemmin viikon lämmittelin tuota enkä mihinkään ylös laittanut sillon, keväällä tuli siis rakenneltua tuo tuubi olkkarin nurkkaan..

Edit: nyt mittailin vähä ja ylhäällä on nyt 46 astetta, alhaalla ohuimmassa kohtaa tulipesän korkeudella joku 57 astetta ja tos 1,5m korkeudella aika keskellä alle 70 astetta..
joskus 10 aikaan aamupäivällä poltin vajaan pesällisen

https://dl.dropboxusercontent.com/u/597 ... 093000.jpg
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

80c 150cm korkeudella. Pesällinen sekapuuta hyvällä vedolla. Tarkempaa ei ole tarjota. Päälikakkua en ole mitannut.
Casa La Utoja
Vastaa Viestiin