Jalkalistan takaa haisee itse virtsa
Jalkalistan takaa haisee itse virtsa
Eli yläkerrassa toisessa makkarissa ollut joku 5 viikkoa kyseinen ongelma.
Ensimmäiset 3,5 viikkoa meni siihen, että paikallistin kohdan ja se tulee ulkoseinästä jalkalistan välistä. Kohta on ikkunan alla, mutta ulkopuolelta ei pitäisi olla vettä mennyt seinän väliin.
Haiseva kohta on n. 40cm matkalla. Listan otin pois ja porailin reikiä seinään, sieltä terän mukana tuleva puru ei haise millekkään. Ilmaa tulee reippaasti sieltä listan raosta sisälle päin, joten kohtahan voi toki olla jossain muuallakin.
Haju on siis pistävä kusen käry, eli voisko siellä olla joku hiirien käymälä tai raato yms? Hiirien rapinoita kuului kyllä niihin aikoihin, kun hajukin ilmaantui.
Muoveja tai villoja ei ole seinissä eikä välipohjassa, eikä muuallakaan.
Ja vaikka sinne olisi jostain kumman syystä vettä päässyt seinän väliin, niin en silti jaksa uskoa, että jäisi siihen kohtaan haisemaan, kun ilmakin tuntuu kiertävän turhankin reippaasti, joten luulisi myös kuivuvan...ja en tosin ole koskaan törmännyt puuhun, tai puruun, joka märkänä ammoniakille/kuselle haisisi.
Ei tosiaan ihan huvikseen viittisi alkaa lattiaa aukomaan, kun lattiassa on lastulevyt ja laminaatit ja laminaattikin tietysti pitkittäin ikkunaa kohti. Eli laminaatin joutuis purkamaan puolesta huoneesta pois!
Ensimmäiset 3,5 viikkoa meni siihen, että paikallistin kohdan ja se tulee ulkoseinästä jalkalistan välistä. Kohta on ikkunan alla, mutta ulkopuolelta ei pitäisi olla vettä mennyt seinän väliin.
Haiseva kohta on n. 40cm matkalla. Listan otin pois ja porailin reikiä seinään, sieltä terän mukana tuleva puru ei haise millekkään. Ilmaa tulee reippaasti sieltä listan raosta sisälle päin, joten kohtahan voi toki olla jossain muuallakin.
Haju on siis pistävä kusen käry, eli voisko siellä olla joku hiirien käymälä tai raato yms? Hiirien rapinoita kuului kyllä niihin aikoihin, kun hajukin ilmaantui.
Muoveja tai villoja ei ole seinissä eikä välipohjassa, eikä muuallakaan.
Ja vaikka sinne olisi jostain kumman syystä vettä päässyt seinän väliin, niin en silti jaksa uskoa, että jäisi siihen kohtaan haisemaan, kun ilmakin tuntuu kiertävän turhankin reippaasti, joten luulisi myös kuivuvan...ja en tosin ole koskaan törmännyt puuhun, tai puruun, joka märkänä ammoniakille/kuselle haisisi.
Ei tosiaan ihan huvikseen viittisi alkaa lattiaa aukomaan, kun lattiassa on lastulevyt ja laminaatit ja laminaattikin tietysti pitkittäin ikkunaa kohti. Eli laminaatin joutuis purkamaan puolesta huoneesta pois!
Re: Jalkalistan takaa haisee itse virtsa
Jotenkinhan hajun alkulähteille on päästävä. Voi olla, että joudut purkamaan rakenteita. Oletko muuten varma, että kyseessä on tuore hakujälki ?
Meillä kävi nimittäin niin, että kun vanha lattia kaivettiin esiin, muovilattian ja levyn alta, niin parista kohtaa paljastui virtsan haju. Oli ollut hyvin umpioituneena kymmeniä vuosia. Rmontoitu 62. En tiedä aiheuttajaa, koirako lienee ollut ? Raapimisjälkiä ainakin löytyi oven karmista. Haju kyllä lähti, mutta piti hioa lautaa aika paljon.
Meillä kävi nimittäin niin, että kun vanha lattia kaivettiin esiin, muovilattian ja levyn alta, niin parista kohtaa paljastui virtsan haju. Oli ollut hyvin umpioituneena kymmeniä vuosia. Rmontoitu 62. En tiedä aiheuttajaa, koirako lienee ollut ? Raapimisjälkiä ainakin löytyi oven karmista. Haju kyllä lähti, mutta piti hioa lautaa aika paljon.
Tuoreudesta en tiedä. Viitisen vuotta ollaan asuttu ja silloin muuttaessa revin siitäkin huoneesta vanhat matot ym pois ja laitoin lastulevyt ja laminaatit lattiaan.
silloinkaan en mitään hajua tai poikkeavaa löytänyt.
Yläkertaan ei ole varsinaista korvausilma venttiiliä ja talven ajaksi sinne on ovet kiinni, koska portaikko on kylmä, joten ilmahan tulee sieltä mistä helpoiten pääsee.
Ongelmahan poistuu sillä, että vetää teipin pätkän listan alle ja lista takas kiinni, mutta kyllähän se vähän jää askarruttamaan mistä haju tulee.
silloinkaan en mitään hajua tai poikkeavaa löytänyt.
Yläkertaan ei ole varsinaista korvausilma venttiiliä ja talven ajaksi sinne on ovet kiinni, koska portaikko on kylmä, joten ilmahan tulee sieltä mistä helpoiten pääsee.
Ongelmahan poistuu sillä, että vetää teipin pätkän listan alle ja lista takas kiinni, mutta kyllähän se vähän jää askarruttamaan mistä haju tulee.
Perkkeles, tilannetta hankaloittaakseen vielä semmonen juttu, että siitä hajukohdasta suoraan piippua/huoneessa olevaa pönttöuunia kohti menee alakerrassa väliseinä!
Eli sieltä kun nyt puhaltelee "korvausilmaa" huoneeseen, niin sehän voi tulla vaikka sieltä väliseinän välistä asti?
Väliseinä erottaa olkkarin ja toisen huoneen, ei siis mikään kylppärin seinä.
Eli sieltä kun nyt puhaltelee "korvausilmaa" huoneeseen, niin sehän voi tulla vaikka sieltä väliseinän välistä asti?
Väliseinä erottaa olkkarin ja toisen huoneen, ei siis mikään kylppärin seinä.
Onko tuo väliseinä eristetty vai tyhjä? Omasta talosta löysin, että väliseiniä ei oltu eristetty ja yksi seinä oli vinttiin asti auki eikä aukon päällä mitään eristettä. Listan alta puhalsi sitten pakkasella noin kohtalaisen jäätävää ilmaa. Jos tuossa olisi vielä hajuja tullut olisi niitä voinut tulla useiden metrien päästä tuohon tuoksumaan.
Eli jos on siis tyhjä, voi hajut tulnousta jostain välipohjasta asti.
Eli jos on siis tyhjä, voi hajut tulnousta jostain välipohjasta asti.
Mitähän sitä tuon asian kanssa tekis perkule?
Kusi se sieltä heti haisee, kun teipin pätkän irrottaa ko. kohdasta.
Antaako olla ja odottaa lisämurheita, vai alkaako näin joululahjaksi purkamaan lattiaa ja seinää
Ajattelin antaa sen "tuulettua" huomis päivän ajan sisään päin ja katellaa muuttuuko mihinkään.
Kusi se sieltä heti haisee, kun teipin pätkän irrottaa ko. kohdasta.
Antaako olla ja odottaa lisämurheita, vai alkaako näin joululahjaksi purkamaan lattiaa ja seinää
Ajattelin antaa sen "tuulettua" huomis päivän ajan sisään päin ja katellaa muuttuuko mihinkään.
Jos haju on tullut yllättäen ja ilman mitään selkeää syytä, en lähtisi tekemään mitään hätiköityä. Laita oikeita korvausilmaventtiilejä, jotta korvausilman ei tarvitse "suodattua" puru tms läpi hajuja ottaen. Eli siis korvausilma tulisi jostain muualta kun sieltä kusenhajuisesta raosta. Jos siellä oikeasti on hiiriä jossain liikkunut, kuten meinaavat tähän aikaan sisään tupata, niin ei ne siellä kuoltuaan loputtomiin haise. Odottelisin ja seurailisin. Ehkä olet kännipäissäsi sinne nurkkaan oikeasti kusaissut, et vaan muista 
Näin se taitaa olla parasta tässä vaiheessa, eli antaa sen olla vaan.
Tuo korvausilma venttiili on ollut suunnitteilla jo pitkän aikaa. Eiköhän sen aika ole tässä ja nyt, varsinkin, kun nykyään tuolla ylhäällä nukkuu 4 henkeä ja ilma tulee millon mistäkin kolosta, niin kai tässä kohta tulee astma lääkitys venttiilin sijasta!
Tuo korvausilma venttiili on ollut suunnitteilla jo pitkän aikaa. Eiköhän sen aika ole tässä ja nyt, varsinkin, kun nykyään tuolla ylhäällä nukkuu 4 henkeä ja ilma tulee millon mistäkin kolosta, niin kai tässä kohta tulee astma lääkitys venttiilin sijasta!
Anna olla vaan, meidän 48 valmistuneessa, yli 13 (naapurien mukaan) eri asukkaan talossa viimeset asukkaat oli huumehörhöjä, ja kuulemma talokin sen näkönen.. yhessä seinässä nyt sitte haisee kuselle.. laitettiin reikä seinää, joku asukas oli jo joskus vetäny hirsiseinän päälle (jonka päällä 4 kpl eri ihmisten asentamia pinkoja) kovan kipsilevyn, siihen tekemästäni reiästä näkyy että pinkopahveja on revitty nurkasta pois, ja osissa näkyy kusen tekemiä viiruja ja lammikkoja seinässä. tuossa kanssa lamit päällä lattias . (ei mun laittamina)
haju helpotti kun laitoin poraamaani reikään kissanhiekkaa, sellasta erikoisen hajuja poistavaa. alkanu tas tosin haista taas, pitäsi vaihtaa hiekat kusiseinää.. viimevuonna laitoin..
haju helpotti kun laitoin poraamaani reikään kissanhiekkaa, sellasta erikoisen hajuja poistavaa. alkanu tas tosin haista taas, pitäsi vaihtaa hiekat kusiseinää.. viimevuonna laitoin..