Se missä ja miksi tätä tehdään ei ole selville.
Kuulostan inhottavalle, mutta siperia on opettanut: ei voi mitään, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että ko. tienpätkän varrella asuu joku sopiva hlö.

Siis yksinkertainen hyvävelisysteemi vaikuttaa monessa asiassa.
- Olet myös operaattoriloukussa (et voi vaihtaa operaattoria, jos hinnat tai palvelut eivät tyydytä).
- Et opi tuntemaan naapureita eikä rakennu sellainen yhteisö ja yhdessä tekemisen meininki
Minä en vielä jaksa uskoa siihen, että se kuitu kovin äkkiä tulisi sellaiseksi melkein ehdottomaksi elämän tarpeeksi, nytkin voi pärjätä hyvin ilman mobiililaitetta ja kaiken maailman sovelluksia... Muutosvastarintaa tekniikkaa kohtaan?
Mutta tuo operaattoriloukku riittäisi minulle syyksi jonkunlaiseen investointiin. Ihan periaatteen vuoksi on väärin, jos ei ole käytännössä mitään valinnanvaraa. Taloyhtiössä kypsyttää, että isännöintifirma sanelee mitä palveluja ja mistä ostetaan. No, ei kovin monessa asiassa, mutta joissakin kyllä. Tulee jotain tarpeetontakin, ja itse kuitenkin maksetaan lasku. Joo itse päätetään, mutta vain teoriassa. Eli valinnanvapauden hankkiminen on kyllä tosi hyvä juttu.
Ja tuo yhteisöllisyys onkin tosi hyvä pointti! Naapurien tunteminen ja jonkunlainen yhteisöllisyys on tosi tärkeitä juttuja. En tarkoita mitään yltiöpäistä kommuunitunnelmaa, vaan ihan vain, että jollain tavalla tuntee että ollaan "samassa veneessä". Nykyisin on niin helppo olla erillään naapureista, kun ei käydä talkoissa ja lainaamassa työkaluja ja ihan vaan iltakahvilla, jokainen on vain omassa kotonaan ja kiireinen omissa menoissaan. Yhdessä tekeminen ja aikaansaaminen on tosi mukavaa, palkitsevaa.