Uuden lautalattian lakkaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Joo, kyllä se öljyn laitto on tehtävä ensin, ei se siinä vahan päällä enää mitään auta. TT kun moitti sitä liukkautta niin syy löytyi tästä :-)

Syyt on juuri ne mitä yllä on mainittu: Öljy imeytetään puuhun koska se menee syvemmälle. Jos vaha vahingoittuu niin alla on kuitenkin öljyttyä puuta joka kestää vähän paremmin kun öljyämätön. jos siihen pistää vahan alle niin se ei imeydy puuhun juurikaan ja ei se öljy siitä enää läpi mene.

Sakkoa esitti homman vielä mielipiteenä, mä kyllä sanoisin että niin kaino ei tartte olla, kyllä sen oikean tekojärjestyksen voi ihan "virallisenakin totuutena" täräyttää :-D Kyllä siinä töppi on tullut jos öljy on pantu päälle ja vaha alle. Eihän kukaan lakkaakaan lattiaa ensin ja rupea vasta sitten sen päälle öljyä klottaamaan.

Ei sillä, ei siinä isoa vahinkoa käy vaikka laittaiskin öljyn jälkikäteen. Öljy kuivaa hitaammin ja se voi kerätä likaa, mutta kun se on siitä vahan päältä kulunut pois niin vahingoksi jää lähinnä hukkaan mennyt öljy. Pinta voi vaan jäädä tummemmaksi ja likaisemman näköiseksi kun pöly pinttyy vähän nahkeaan öljyyn.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vahiksen mamma »

Ja öljyn tarvii (tai on parempi laittaa) vaikka käyttäis öljyvahaa, jossa mie ymmärtäisin tuon nimen perusteella olevan sitä öljyä jo ittessään?

Sori tämä kysely - puupää kun olen :wink:
rmt-60
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rmt-60 »

Vahiksen mamma kirjoitti:Ja öljyn tarvii (tai on parempi laittaa) vaikka käyttäis öljyvahaa, jossa mie ymmärtäisin tuon nimen perusteella olevan sitä öljyä jo ittessään?

Sori tämä kysely - puupää kun olen :wink:
Öljyvahat taitaa olla pikemminkin päinvastoin: öljyä, jossa on vahaa seassa. Näin ainakin Osmon tapaiset tuotteet. Siis vahaöljyä oikeastaan. Niitäkin on varmaan erilaisia, mutta minä olen käyttänyt (ei lattiaan) sellaista, missä ei laitettu ensin erikseen öljyä. Kannattaa tarkastaa tuotteen tiedoista.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Eihän sitä öljyä ole pakko laittaa, mutta aina se siellä alla ihan hyvä on. Öljyn yksi hyvä ominaisuus on, että se myös korostaa puun syitä ja tuo puun syvyyden esiin nätimmin.

Mutta lattia ei oo sama kun puuveneen kylki, sen voi tehdä ilmankin öljyä. Hintaan ja vaivaan nähden öljyäminen on kuitenkin aika hyödyllistä hommaa.

Pekka
sakkoa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sakkoa »

Pekkapa tuon asian esitti tyhjentävästi.
ari
hiljaa hyvä tulee.
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

Ool rait! Tänk juu veri mats :-) .
TT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TT »

Perskeles, rupes epäilyttämään omat jutut. Tuli tehtyä virhe. Luin nimittäin ensin ohjeet, vaikka ei ollut mikään hätänä. Kyllä Osmon ohjeissa kehotetaan laittamaan ensin vaha ja sitten öljy. Kai se toisinkin päin lattiaan jää.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Oho, onkohan niillä jotain ihmetököttiä sitten öljy? Täytyy sanoa että omalta kohdaltani tää on vain vain "yleistä viisautta" (vai viisastelua), jos jonkun tuotemerkin aineilla käsketään toinen järjestys niin ehkä se just sillä merkillä on sitten niin. Erikoiselta tuo kuitenkin kuulostaa.

Pitäneepä lukea Osmon ohjeet lävitse.

Pekka
TT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TT »

Täytyy varmaan itsekin lukea ne ohjeet kerran vielä ilman "remonttihuuruja" :). Muistaakseni Osmocolor puhuu öljyvahoista. En tiedä mitä eroa niillä on mahdollisesti muihin "vahoihin" nähden.
sakkoa
Jäsen
Jäsen

TT kirjoitti:Perskeles, rupes epäilyttämään omat jutut. Tuli tehtyä virhe. Luin nimittäin ensin ohjeet, vaikka ei ollut mikään hätänä. Kyllä Osmon ohjeissa kehotetaan laittamaan ensin vaha ja sitten öljy. Kai se toisinkin päin lattiaan jää.
Juuripa tuon osmon ohjeen takia esitin asiani mielipiteenä
ARI
hiljaa hyvä tulee.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kävin Osmon sivuilla, ja minusta siellä ei puhuttu öljystä mitään, vaan että jatkohoito nestemäisellä puhdistusvahalla. Luulisin että kustannussäästöä syntyy, kun ensin laittaisi vernissan (ja mahdollisen pigmentin) pohjalle, ja sitten vasta päälle kallista osmovahaa.
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

TT kirjoitti:-- Kyllä Osmon ohjeissa kehotetaan laittamaan ensin vaha ja sitten öljy. Kai se toisinkin päin lattiaan jää.
Otin tänään Osmon ohjeen kaupasta. Kyllä siinä sanotaan, että ensin (meidän tapauksessa värillinen) vaha ja sen päälle sitten kirkas öljyvaha.

Netistä löysin esim
http://www.varisilmatoolo.fi/PDFohjeet/OsmoOljyvaha.pdf

Värisävyt OSMO COLOR Öljyvaha Puulattioille (nro 3032) on väritön. Värilliset lattiat voidaan tehdä käyttämällä ensin halutun sävyistä OSMO COLOR Läpikuultavaa tai Peittävää Puuvahaa ja sen jälkeen OSMO COLOR Öljyvahaa Puulattioille. Värien imeytyminen puuhun vaihtelee riippuen puulajista, pinnan sileydestä ja levitysmäärästä. Väriaineet imeytyvät eri tavalla höylätylle ja hiotulle pinnalle.
sakkoa
Jäsen
Jäsen

Ei oikein ole mulle selvinnyt jotta mitäköhän eroa on puuvaha,,öljyvaha<>
öljy,,vaha.Olen antanut itseni ymmärtää että nuo osmon ovat enemmänkin
kokonaisuudessaan vain vahoja. Ari
hiljaa hyvä tulee.
Vahiksen mamma
Jäsen
Jäsen

sakkoa kirjoitti:Ei oikein ole mulle selvinnyt jotta mitäköhän eroa on puuvaha,,öljyvaha<>
öljy,,vaha.Olen antanut itseni ymmärtää että nuo osmon ovat enemmänkin
kokonaisuudessaan vain vahoja. Ari
No tämä onkin vähän hämärän peitossa..

Kunpa joku selventäisi - pitäis tänään ostaa pelit ja vehkeet, ja aloittaa käsittely.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Öljy on pelkkää öljyä, osmot ovat öljyn ja vahan seoksia eli öljyvahoja.
Vastaa Viestiin