Miksiköhän useampi ei ole jo keuhkosairaalassa?
-
- Jäsen
Re: Miksiköhän useampi ei ole jo keuhkosairaalassa?
Totta kai kun tiedetään, että käsitellään asbestia pitää suojautua. Minä vain sitä ajattelin, että aina ei tiedetä: Moni varmaan remontoi ihan tietämättään asbestia, kun sitä on niin arvaamattomissa paikoissa. Tai sitten tapahtuu joku vahinko. Tai sitten joku paikka on rikkoutunut, eikä sitä noteerata kummemmin, kun ei tiedetä, että siinä on asbestia. Vanhassa talossa asuva ottaa tavallaan sen riskin, koska ihan joka kohdasta ei voi viedä näytettä analysoitavaksi. Niin että pitääkö näiden ihmisten panikoitua täysin.
Oikeastaan putkieristeet taitaa olla se ainoa joka normikäytössä näkyy ja voi pölistä käyttäjän päälle. Meillä oli kellarissa paikoin hajonneita eristeitä kun muutettiin, olin kuullut sanan asbesti mutta en ollut sisäistänyt että se on tosi vaarallista. Jälkikäteen harmittaa kun tuli siirryttyä OK-taloasujaksi vähän liian kiireellä, mutta toisaalta kun melko tarkka talon sijainti oli ykkönen niin näin sitten...keltarinta kirjoitti:Totta kai kun tiedetään, että käsitellään asbestia pitää suojautua. Minä vain sitä ajattelin, että aina ei tiedetä: Moni varmaan remontoi ihan tietämättään asbestia, kun sitä on niin arvaamattomissa paikoissa. Tai sitten tapahtuu joku vahinko. Tai sitten joku paikka on rikkoutunut, eikä sitä noteerata kummemmin, kun ei tiedetä, että siinä on asbestia. Vanhassa talossa asuva ottaa tavallaan sen riskin, koska ihan joka kohdasta ei voi viedä näytettä analysoitavaksi. Niin että pitääkö näiden ihmisten panikoitua täysin.
No enivei, putkieristeet on nyt poistettu koko kellarista asbestifirman toimesta, kellarin portaista muovimatot joissa ei kyllä ollut mustaa liimaa. Portaikossa oli vielä sellaisia ohuita levytyksiä ihan kuin mineriittiä, näistä pari purin itse. Poistelin kokonaisina murustelematta. Kellarissa olleen kylmiön ympäriltä poistin tiilimuurauksen ja samassa lähti jotain mustaa murenevaa paperia, ilmeisesti terva-/pikipaperia toivottavasti tms. Eikö asbestieristeet ja levyt ole aina vähän paksumpia, ei mitään 0,01m paperia?
Eniten tässä mietityttää, että voiko normiremppaajan kerta-altistus aiheuttaa jotain vai ei? Onko asbestoosi yleinen sairaus vai pelkästään ammattilaisten murhe?
Viimeksi muokannut alspe, Ke Loka 07, 2015 9:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Jäsen
Luulenpa (mitä nyt asiasta lukenut), että kerta-altistus ei asbestoosia aiheuta millään, mutta kokemusta on työn kautta ihmisistä, jotka viimeisinä vuosina ovat keuhkosairauksista kärsineet. Siispä: KOSKAAN ei voi liioitella suojaimien kanssa. Enemmin liioittelu, kuin hällä väliä -asenteella.
Meillä oli sähkökaapin takana asbestilevy. Laitoin sen jätesäkkiin ulkovarastoon ja pitäisi viedä se jäteasemalle ennen kuin hiiret repivät pussin rikki. Siitä se vasta ilo urkenisi.
Meillä oli sähkökaapin takana asbestilevy. Laitoin sen jätesäkkiin ulkovarastoon ja pitäisi viedä se jäteasemalle ennen kuin hiiret repivät pussin rikki. Siitä se vasta ilo urkenisi.
oli meilläkin joku levy sähkökaapin takana. sukulaismies isännän kans sahasi sen julmasti vaan pienemmäksi, kun piti jotain hommaa siinä tehdä. vielä eri tautia ole tullut. tuosta aikaa se kymmenen vuotta.. vaikka eikö sen pitäisi leijua ikuisesti sen tavaran..?
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Jos/kun on niin jäärä kuin allekirjoittanut, niin sen pienen asbestin lienee voi purkaa ilman huputusta yms.. Jos taas on luonteeltaan hiukankaan taipuvainen murehtimaan, niin en suosittele ottamaan riskiä. Ei siitä kerrasta siltikään mitään ongelmia tule, mutta kyllä se pistää miettimään kun sairastuu sattumalta kausiflunssaan kolme päivää asbestin kanssa asioimisen jälkeen.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Älkää leikkikö asbestin kanssa. Mun sairastuminen ei johdu asbestista, ihan vaan tiedoksi. Voin sanoa että olen parhaillaan sytostaatti hoidossa, (suolistosyöpä, etäpesäkkeet maksassa ja keuhkossa.. nyt alkaa olla pahin takana) mä olen tämän paskan salakavalan taudin kanssa tapellut helmikuusta lähtien. Noi hoidot on niin syvältä että jos joku ne vältää kun tekee asbesti purkamiset ohjeiden mukaan, suosittelen. Terveyden merkityksen tajuaa kun sen on menettänyt.
- vesahy
- Jäsen
Eipä niitä asbestin vaaroja tiedetty ja tunnettu silloin, kun telakkahommissa niiden kanssa pakerrettiin. Olin harjoittelijana ja mm. Puolisen vuotta ohutlevyhommissa. Eristimme pääkoneiden suuret pakoputket siten, että niiden ympärille käärittiin paksu asbestimatto, sen ympärille kanaverkko ja nämä taputeltiin muotoon ja silloin kyllä pölisi. Lopuksi sitten sinkkipelti pinnaksi. Niin että asbesti maistui silloin suussakin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tuo on totta että ennen asbestiä ei luokiteltu edes haitalliseksi vaikka on aina ollut hengenvaarallinen
Nykyään tiedetään mitä se aiheuttaa, jos hengenvaarassa oleminen on kivaa.. kannattaa miettiä laskuvarjo hyppyjä, vuoristokiipeilyä tms. muuta toimintaa joka on oikeasti edes kivaa. Asbestipurku huonosti suojautuneena ei sitä ole, se ei ole edes kivaa tehdä. Mä olen aina pitänyt tämän palstan hengestä, kiitos teille kaikille siitä. Mulle on ollut oman terveyden menettäminen todella raskasta, siksi toivon että otatte nämä asiat oikeesti vakavasti. Olen ollut sairaslomalla Helmikuusta lähtien, voin sanoa että joka ainoan päivän olisin valmis vaihtamaan siihen että voisin olla terveenä töissä. Jos kiinnostaa henkireijän osastolla olen avautunut vähän enemmänkin. Mä en enää muuten olekkaan paljoa kirjoitellut tänne ja jatkossa vielä vähemmän. Toivotan kaikille tsemppiä projekteihin, pitäkää järki päässä 

- vesahy
- Jäsen
Kaikkea hyvää Sinulle, matrismik!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kiitos vesahy. Mun tarkoitus on kertoa mitä tarkoittaa kun oikeasti oma terveys menee ja mä olen vielä alle viiskymppinen. No mulla tosiaan toivottavasti pahin jo takana, paksusuoli leikattu, maksa leikattu ja keuhkoista viimeinen etäpesäke sytostaateilla saatu pois. Tätä tuskaa on lähes mahdotonta kertoa, samalla koko talousmennyt sekaisin. Sivuoireita on kymmeniä, enkä niitä ala luettelemaan. Näillä näkymillä sytostaatti hoito olisi päättymässä viikko ennen joulua, se on mun joululahja. Sen jälkeen pääsee taas liikkumaan ihmisten ilmoille uuden vuoden puolella ilman infektioriskiä. En pidä sanonnasta ""syövän selättäminen"" oikeita sankaritarinoita ei ole. On huonotuurisia ihmisiä jotka ovat saaneet loppuelämän riesaksen uusitumisriskin ja sitten niitä joille lääkkeet eivät toimineet omalla kohdalla joille kävi vielä huonommin. Syöpä saa alkunsa yhdestä väärinmuuntuvasta solusta, kannattaako sitä riskiä ottaa asbestin kanssa? Kaikille hyvää remppamieltä ja ajatelkaa sitä terveyttäne kun vastaan tulee terveydelle haitallista.
-
- Jäsen
- Kotisivu: https://satavuotiaskoti.com
- Viesti:
Olen miettinyt vähän samaa. En missään nimessä halua sanoa että asbestin kanssa tulisi leikkiä. Ne ovat kiistatta vaarallisia, enkä niitä halua elimistööni päästää. Kuten kaikki muutkin aineet, jotka eivät sieltä koskaan poistu.
Työssään asbestiin törmäävät ihmiset, kaikki ammattiremontoijat yms. tarvitsevat ehdottomasti asianmukaiset suojaukset ja heidän terveytensä vuoksi uusi asbestilaki on hyvä homma.
Mutta, se että joku kerran tai pari elämänsä aikana tekee remonttia jossa parina päivänä purkaa muovimattoa, jossa asbestia olisikin käytetty, varsinkin jos tuon homman kohtuullisin suojauksin, hengityssuojainta käyttäen ja turhia pölistelemättä, niin en oikein jaksa uskoa että tuolla olisi hirveästi terveydelle haittaa. Jos samanlainen varovaisuus ulotettaisiin kaikkeen mikä tiedetään olevan terveydelle haitallista niin kyllä vaikeaksi menisi elämä. Kiistaton yhteys keuhkosairauksien kanssa on myös tupakoinnilla ja silti sitä vain tehdään edelleen ilman vastaavaa hysteriaa.
Työssään asbestiin törmäävät ihmiset, kaikki ammattiremontoijat yms. tarvitsevat ehdottomasti asianmukaiset suojaukset ja heidän terveytensä vuoksi uusi asbestilaki on hyvä homma.
Mutta, se että joku kerran tai pari elämänsä aikana tekee remonttia jossa parina päivänä purkaa muovimattoa, jossa asbestia olisikin käytetty, varsinkin jos tuon homman kohtuullisin suojauksin, hengityssuojainta käyttäen ja turhia pölistelemättä, niin en oikein jaksa uskoa että tuolla olisi hirveästi terveydelle haittaa. Jos samanlainen varovaisuus ulotettaisiin kaikkeen mikä tiedetään olevan terveydelle haitallista niin kyllä vaikeaksi menisi elämä. Kiistaton yhteys keuhkosairauksien kanssa on myös tupakoinnilla ja silti sitä vain tehdään edelleen ilman vastaavaa hysteriaa.
Asbestia on tullut kotonakin purettua noiden putkien ympäriltä kun pitäny vähä muokata, sitä varten on kyl ollut muovilla osastointia, raitisilmapuhallin ja tietysti kastellut samalla kun sitä joutunu työstämään ja suoraan jätesäkkiin.. Työkaveri 67v totes töissä taannoin kun oli puhetta että vanhalla kattilalla on asbestia joka puolella että "sehän on ihan hyvä koska siinä kuitenkin on se itämisaika joku 30 vuotta ni saan siitä vähä lisää elinaikaa" :) mutjoo, ei se tupakkikaan ole epäterveellistä siel askissa ollessaan..