Kalkkimaalin teosta..

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Avatar
januski
Jäsen
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 19:00
Paikkakunta: Siuro

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja januski »

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... aus#p58521

tuollakin keskustelua kalkkauksesta... ja huomasin että kun tuo kalkkisäkki seisoo auki niin sen jälkeen siitä tehty seos alkaa suttaamaan käsiä kuivuttuaankin. Sillon kun avasin säkin ja tein vastaavan vellin, niin kuivuttuaan se myöskin jäi seinään eikä tarttunut käsiin. :shock: no ratkasin ongelman lisäämällä seokseen lorauksen muistaakseni lattiadispersioo ja alko pysyyn seinässä eikä kädessä :-D
Metsämarja
Uusi jäsen
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 0:20
Paikkakunta: Askola

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja Metsämarja »

"Pohjien pitää olla epäorgaaniset ja vapaat sementistä"
Siis eikö kalkkimaali käy sittenkään kellarin betoniseinien maalaamiseen? (betonihan on sementistä, n´est pas?)??
Pitäisikö sittenkin antiikkirapata koko hela kellarin käytetty osuus?
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja alspe »

Pekka Huhta kirjoitti:Sitä kalkkiveden pohjalle jäänyttä kamaa ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin uuden kalkkiveden tekemiseen. Kalkkiveden idea on, että siihen on liuennut niin paljon kalkkia kuin mahdollista (2-4%). Yllättäen kalkki liukenee paremmin viileässä, eli vettä kannattaa tehdä keltsussa eikä auringonpaisteessa. Mutta koska kalkkia liukenee kalkkiveteen niin vähän, niin samaa tahnaa voi käyttää kalkkiveden tekemiseen useamminkin. Kalkkiveden tekoon käytetty tahna kuitenkin heikkenee joka kerta sen veteen liuenneen kalkin verran.

Jos kalkkimaali tehdään semmoisesta vedestä jota ei ole ensin "kyllästetty" kalkilla niin maali ei sitoudu niin hyvin.

En ole itse tehnyt kalkkimaalia pussikalkista vaan aina vain oikeasta hautakalkista (viimeksi nyt viime viikonloppuna yläkerran uunin kylkeen). Ekaa kertaa kalkitessa kannattaa sutia seinä ensin pelkällä kalkkivedellä ja sitten heti päälle kalkkimaalilla. Toinen (tai muut myöhemmät kerrokset) aina vasta vuorokauden päästä edellisestä maalaamisesta, että kalkilla on aikaa imeä ilmasta hiilidioksidia ja sitoutua kunnolla.

Pekka
Käydääs nyt tämä läpi vielä kertaalleen amatöörin tiedon turvaamiseksi. (tosin vaikuttaa siltä, että parempi olisi ostaa valmis tuote (Holvi tms.)).

Kalkkia ja ylenmäärin vettä annetaan seistä ja näin saadaan kalkkitahna paljun pohjalle? Tästä tahnasta ja uudesta puhtaasta vedestä saadaan seisottamalla kalkkivesi ja taas kalkkitahna jää pohjalle? Käytetään kalkkivesi ensimmäiseen käytetään kerrokseen ja tahnasta sekä vähäisemmästä määrästä vettä sekoitetaan se kalkkimaali jota suditaan seinälle? Aina pitää olla tahnaa jäljellä eli kun se loppuu niin taas pitäisi kuiva-aineesta seisotella päiviä saadakseen tahnaa?

Rakennushienokalkki, Weberin min.244 kalkkisementtimaali, vai Holvi?
Kokemuksia Weberin tuotteesta, millaista kamaa se on kun sisältää sementtiäkin?

Slammaukseenkin kaipaisin neuvoja, seiniä pitäisi vähän tasoittaa kun ovat paikoin tosi paljon rapiseet. Toimiiko jos sudin ohutta antiikkilaastia ensin alle ja sitten lopuksi kalkkimaalaus?
rumar
Jäsen
Jäsen
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 08, 2010 21:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja rumar »

alspe kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:Sitä kalkkiveden pohjalle jäänyttä kamaa ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin uuden kalkkiveden tekemiseen. Kalkkiveden idea on, että siihen on liuennut niin paljon kalkkia kuin mahdollista (2-4%). Yllättäen kalkki liukenee paremmin viileässä, eli vettä kannattaa tehdä keltsussa eikä auringonpaisteessa. Mutta koska kalkkia liukenee kalkkiveteen niin vähän, niin samaa tahnaa voi käyttää kalkkiveden tekemiseen useamminkin. Kalkkiveden tekoon käytetty tahna kuitenkin heikkenee joka kerta sen veteen liuenneen kalkin verran.

Jos kalkkimaali tehdään semmoisesta vedestä jota ei ole ensin "kyllästetty" kalkilla niin maali ei sitoudu niin hyvin.

En ole itse tehnyt kalkkimaalia pussikalkista vaan aina vain oikeasta hautakalkista (viimeksi nyt viime viikonloppuna yläkerran uunin kylkeen). Ekaa kertaa kalkitessa kannattaa sutia seinä ensin pelkällä kalkkivedellä ja sitten heti päälle kalkkimaalilla. Toinen (tai muut myöhemmät kerrokset) aina vasta vuorokauden päästä edellisestä maalaamisesta, että kalkilla on aikaa imeä ilmasta hiilidioksidia ja sitoutua kunnolla.

Pekka
Käydääs nyt tämä läpi vielä kertaalleen amatöörin tiedon turvaamiseksi. (tosin vaikuttaa siltä, että parempi olisi ostaa valmis tuote (Holvi tms.)).

Kalkkia ja ylenmäärin vettä annetaan seistä ja näin saadaan kalkkitahna paljun pohjalle? Tästä tahnasta ja uudesta puhtaasta vedestä saadaan seisottamalla kalkkivesi ja taas kalkkitahna jää pohjalle? Käytetään kalkkivesi ensimmäiseen käytetään kerrokseen ja tahnasta sekä vähäisemmästä määrästä vettä sekoitetaan se kalkkimaali jota suditaan seinälle? Aina pitää olla tahnaa jäljellä eli kun se loppuu niin taas pitäisi kuiva-aineesta seisotella päiviä saadakseen tahnaa?

Rakennushienokalkki, Weberin min.244 kalkkisementtimaali, vai Holvi?
Kokemuksia Weberin tuotteesta, millaista kamaa se on kun sisältää sementtiäkin?

Slammaukseenkin kaipaisin neuvoja, seiniä pitäisi vähän tasoittaa kun ovat paikoin tosi paljon rapiseet. Toimiiko jos sudin ohutta antiikkilaastia ensin alle ja sitten lopuksi kalkkimaalaus?
Mitä olet maalaamassa, kellaria vai ulkoseinää? Ilmeisesti sinulla on kuivatavaraa säkissä, edellisellä sivulla oli tästä juuri ohje, eli miten teet sen tahnan kuivatavarasta. Kalkkivettä tehdään juuri noin, eli tahnaa n. 1/4 ja 3/4 vettä seisotetaan pari päivää ja kalkkivesi talteen. Jäljelle jäävästä tahnasta ei kannata tehdä maalia, vaan uutta kalkkivettä (voi tehdä esim. 5 kertaa). Kun sinulla on kalkkivettä tarpeeksi ja sellaista tahnaa, josta et ole tehnyt kalkkivettä, sekoitetaan juuri noin tahnasta ja kalkkivedestä se maali. En osaa sanoa, mikä pussitavara kelpaa, todennäköisesti kaikki, jos kyseessä on joku kellarikerroksen peränurkka. Itse olen tehnyt märkäsammutetusta tahnasta (saa esim Sateenkaariväristä), mutta olenkin tehnyt ulkoseinään. Jos sinulla on betoniseinä tms. niin valkosementtiä (tai sementtiä, jos värivirheet ei haittaa) voi lisätä, tarttuu paremmin. Puhdas kalkkimaali on paras puhtaalle kalkkirappaukselle, ja jos taas on sementtiä mukana / betoni, niin sementtiä kannattaa lisätä (katso taas edellinen sivu).
Avatar
turisti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 18, 2012 23:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja turisti »

Keväällä vetelin muutama päivä aiemmin rapattuun kellarin seinään kalkkimaalit. Muutaman kerroksen laitoin em. ohjeita mukaillen. Aloitin rakennushienokalkilla, mutta semmonen kerman värinenhän siitä tuli. Vissiin tuurista kiinni, kuinka paljon sattuu rautakaupan kalkkisäkkiin epäpuhtauksia jäämään. Pakko oli kuitenkin hakea oikeasti valkoista kalkkitahnaa ja sitä pari kerrosta vielä päälle. Kauniin valkeaksi muuttui sitten. Tampereen seudulla ainakin Pintakaari Sääksjärvellä myy kovasti järkevään hintaan kalkkitahnaa. Kalkkivesien kanssa lutraaminen ei lopulta kovin iso vaiva ole ja jäykkyyttä on helppo säätää tarpeen mukaan.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja alspe »

rumar kirjoitti:
alspe kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:Sitä kalkkiveden pohjalle jäänyttä kamaa ei saa käyttää mihinkään muuhun kuin uuden kalkkiveden tekemiseen. Kalkkiveden idea on, että siihen on liuennut niin paljon kalkkia kuin mahdollista (2-4%). Yllättäen kalkki liukenee paremmin viileässä, eli vettä kannattaa tehdä keltsussa eikä auringonpaisteessa. Mutta koska kalkkia liukenee kalkkiveteen niin vähän, niin samaa tahnaa voi käyttää kalkkiveden tekemiseen useamminkin. Kalkkiveden tekoon käytetty tahna kuitenkin heikkenee joka kerta sen veteen liuenneen kalkin verran.

Jos kalkkimaali tehdään semmoisesta vedestä jota ei ole ensin "kyllästetty" kalkilla niin maali ei sitoudu niin hyvin.

En ole itse tehnyt kalkkimaalia pussikalkista vaan aina vain oikeasta hautakalkista (viimeksi nyt viime viikonloppuna yläkerran uunin kylkeen). Ekaa kertaa kalkitessa kannattaa sutia seinä ensin pelkällä kalkkivedellä ja sitten heti päälle kalkkimaalilla. Toinen (tai muut myöhemmät kerrokset) aina vasta vuorokauden päästä edellisestä maalaamisesta, että kalkilla on aikaa imeä ilmasta hiilidioksidia ja sitoutua kunnolla.

Pekka
Käydääs nyt tämä läpi vielä kertaalleen amatöörin tiedon turvaamiseksi. (tosin vaikuttaa siltä, että parempi olisi ostaa valmis tuote (Holvi tms.)).

Kalkkia ja ylenmäärin vettä annetaan seistä ja näin saadaan kalkkitahna paljun pohjalle? Tästä tahnasta ja uudesta puhtaasta vedestä saadaan seisottamalla kalkkivesi ja taas kalkkitahna jää pohjalle? Käytetään kalkkivesi ensimmäiseen käytetään kerrokseen ja tahnasta sekä vähäisemmästä määrästä vettä sekoitetaan se kalkkimaali jota suditaan seinälle? Aina pitää olla tahnaa jäljellä eli kun se loppuu niin taas pitäisi kuiva-aineesta seisotella päiviä saadakseen tahnaa?

Rakennushienokalkki, Weberin min.244 kalkkisementtimaali, vai Holvi?
Kokemuksia Weberin tuotteesta, millaista kamaa se on kun sisältää sementtiäkin?

Slammaukseenkin kaipaisin neuvoja, seiniä pitäisi vähän tasoittaa kun ovat paikoin tosi paljon rapiseet. Toimiiko jos sudin ohutta antiikkilaastia ensin alle ja sitten lopuksi kalkkimaalaus?
Mitä olet maalaamassa, kellaria vai ulkoseinää? Ilmeisesti sinulla on kuivatavaraa säkissä, edellisellä sivulla oli tästä juuri ohje, eli miten teet sen tahnan kuivatavarasta. Kalkkivettä tehdään juuri noin, eli tahnaa n. 1/4 ja 3/4 vettä seisotetaan pari päivää ja kalkkivesi talteen. Jäljelle jäävästä tahnasta ei kannata tehdä maalia, vaan uutta kalkkivettä (voi tehdä esim. 5 kertaa). Kun sinulla on kalkkivettä tarpeeksi ja sellaista tahnaa, josta et ole tehnyt kalkkivettä, sekoitetaan juuri noin tahnasta ja kalkkivedestä se maali. En osaa sanoa, mikä pussitavara kelpaa, todennäköisesti kaikki, jos kyseessä on joku kellarikerroksen peränurkka. Itse olen tehnyt märkäsammutetusta tahnasta (saa esim Sateenkaariväristä), mutta olenkin tehnyt ulkoseinään. Jos sinulla on betoniseinä tms. niin valkosementtiä (tai sementtiä, jos värivirheet ei haittaa) voi lisätä, tarttuu paremmin. Puhdas kalkkimaali on paras puhtaalle kalkkirappaukselle, ja jos taas on sementtiä mukana / betoni, niin sementtiä kannattaa lisätä (katso taas edellinen sivu).
Sisäpintoja olen kellarissa maalaamassa.
Mulla ei ole mitään tavaraa vielä kun K-Rauta ja Stark sanoivat ei oota. (muistaakseni k-Raudassa oli aiemmin Maatilan kalkkimaalia joka on kai aika lirua??). K-raudan sementtipuolella olis nyt kuulemma rakennushienokalkki eli se varmaan kelpaisi mulle kun niin viimeistä pintaa en ole hakemassa ja toisaalta paikoin seinät ovat niin rapautuneet ja karkeat betonit, että kai niihin on pakko vetää alle jonkinlainen vaalea laasti... Tai helpottaa viimeistä kalkkimaalipintaa paljon kun pinta olisi edes jollain tapaa tasainen.
Tässä vähän kuvia missä mallissa seinät on tasaisuudeltaan :/
https://www.dropbox.com/s/rvqpqrxudoueb ... .jpeg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b42879nad0cx1 ... .jpeg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/plhpqpjwy33vz ... 0.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/zbwnd9rj0sx1c ... n.jpg?dl=0

Sanotteko mitä, onko selvästi rankemman laastin paikka ensin?
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja alspe »

turisti kirjoitti:Keväällä vetelin muutama päivä aiemmin rapattuun kellarin seinään kalkkimaalit. Muutaman kerroksen laitoin em. ohjeita mukaillen. Aloitin rakennushienokalkilla, mutta semmonen kerman värinenhän siitä tuli. Vissiin tuurista kiinni, kuinka paljon sattuu rautakaupan kalkkisäkkiin epäpuhtauksia jäämään. Pakko oli kuitenkin hakea oikeasti valkoista kalkkitahnaa ja sitä pari kerrosta vielä päälle. Kauniin valkeaksi muuttui sitten. Tampereen seudulla ainakin Pintakaari Sääksjärvellä myy kovasti järkevään hintaan kalkkitahnaa. Kalkkivesien kanssa lutraaminen ei lopulta kovin iso vaiva ole ja jäykkyyttä on helppo säätää tarpeen mukaan.
Kiitti Pintakaaren vinkistä.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalkkimaalin teosta..

Viesti Kirjoittaja alspe »

Vielä vinkit laastittamisesta ja paikkailusta. Onko Weberin antiikkilaasti karkea tai hieno, oikeaa tavaraa betonisokkeliin, siis kellariin sisäpuolella? Pysyykö se myös vanhan rapautuneen kalkkimaalin päällä? Sopiiko antiikkilaasti niinkun jäykempänä tavarana kolojen peittämiseen ja ohuena luiruna slammaukseen eli semmoseen pintasiloitukseen?

http://www.e-weber.fi/sisaepinnat-ja-li ... astit.html
Vastaa Viestiin