tällä palstalla tuo leca tuntuu olevan yleisesti sallittu eristysmuoto lattian alla maata vasten.
hieman olen tuosta kysellyt ja yksikin kirvesmies sanoo, että ennemminkin puhdistettu sepeli. ei tarvitse eristystä, kun talvellakin siellä on +5 koko ajan. tuota kyllä epäilen, etenkin kun itse ole välillä poissa kotoa puoli viikkoa töiden takia ja sitten taas kolme päivää uunia lämmittämässä..
tosiaan sepeliä sinne suosii sen takia, että sen läpi maasta nousee lämpö ylöspäin. jos lecaa laittaa, niin se eristää, eikä maasta tule lämpöä ylöspäin. maan lämpö pitää rossin sopivan lämpöisenä hänen mukaan. tosin neuvoo, että kannattaisi rossin sisäpuoli eristää eli eristelevyt sisäseinille.
netissä sitten katselin isödränin sivuja, sielläkin puhalletaan niitä eristepalleroita koko alapohja täyteen. ja sitä ennen vielä laittoivat muovin sinne alle!
itse taas ajattelen, että syksyllä leca pitäisi pohjan edes hieman lämpimämpänä pitempään ja toisaalta keväällä lämmin ilma lämmittäisi alapohjan lämpöä nopeammin, kun lecan alta ei kylmä hohkaisi niin pahasti ylöspäin, kondenssia ajatellen siis.
eli kangas ja päälle lecaa vaiko puhdas sepeli? entä tuo kivijalan eristäminen sisäpuolelta, onko kannattavaa? routaeristeet talon ympärillä on jo entuudestaan 100mm.
toki vanha eriste valskaa enemmän lämpöä pohjalle ja uusi selluvilla taas on sitten tehokkaampaa, tuota ajattelumallia mukaillen alapohja olisi sitten jonkin verran viileämpi kuin ennen. siinäkin mielessä eristäminen ehkä kannattaisi. kissanluukuista toki talvella kylmää virtaa sisään koko ajan eli onko eristys kuitenkaan sitten kovin tehokas taloa ajatellen (kivijalan eristys sisältäpäin) vai onko se maan eristys enemmänkin kosteutta poistavaa, noin kokonaisuutta ajatellen.. kissanluukut yleensä ovat auki aina, en ole talveksi niitä tukkinut ja lattia on ollut tarpeeksi lämmin aina.
mitään kuivaimia en ole ajatellut sinne alkaa laittamaan, sitten pitäisi tukkia luukut kokonaan ja olla sähkön varassa koko ajan..