Mullat pois sokkelista ja sepeliä tilalle

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen

Mullat pois sokkelista ja sepeliä tilalle

Viesti Kirjoittaja 30luvunhirsitalo »

Hei,

Pyrkimys vähentää ulkoa tulevaa kosteutta maaperästä sokkeliin. Salaojitus tarkoituksena tehdä 2-3 vuoden päästä. Ajattelin kuitenkin tänä kesänä aloittaa jo ennaltaehkäisevää toimintaa, koska sokkelin vieressä on multaa/ruohikkoa.

Ajatukseni on siis kaivaa multa pois, tilata pihaan sepeliä, laittaa sepeli sokkelin viereen n. 40cm leveydeltä ja niin syvälle, mihin asti multaa on. Tähän liittyen muutama kysymys:

- Mitä sepeliä suosittelette laitettavaksi sokkelin viereen?
- Tuleeko huomioida jotain eristettä sokkelin väliin, ennen kuin lapioin sepelit sokkelin reunalle?
- Kuinka syvältä multa kannattaa kaivaa pois?
- Millä tavoin samassa lapiointityössä voisi parantaa maan kaltevuutta talosta poispäin? ( tasoittamalla talon ympärillä olevaa maata esim. lapiolla niin, että kaltevuus talosta poispäin?)
Korostan, että 2-3 vuoden päästä siis salaojaremontti edessä, mutta tämä on nyt tällaista kesäpuuhailua, kun jotain haluaa tehdä...
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Re: Mullat pois sokkelista ja sepeliä tilalle

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Ehkäpä kannattaisi suunnata lapiointi into johonkin toiseen kohteeseen jos kerran salaojat teet 2-3 vuoden säteellä. Se suomalaisen saksivalmistajan mekaaninen yhdenmiehen kaivinkone tulee riittävän tutuksi muutoinkin. Lisäksi kun laitat 40 sentin leveydeltä sepeliä siihen sokkelin viereen niin sehän vain valuttaa veden entistä syvemmälle. Pintakerros pitäisi olla jotain tiivistä maata esim. savea luiskattuna, tällöin vesi virtaa poispäin talosta.
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:Ehkäpä kannattaisi suunnata lapiointi into johonkin toiseen kohteeseen jos kerran salaojat teet 2-3 vuoden säteellä. Se suomalaisen saksivalmistajan mekaaninen yhdenmiehen kaivinkone tulee riittävän tutuksi muutoinkin. Lisäksi kun laitat 40 sentin leveydeltä sepeliä siihen sokkelin viereen niin sehän vain valuttaa veden entistä syvemmälle. Pintakerros pitäisi olla jotain tiivistä maata esim. savea luiskattuna, tällöin vesi virtaa poispäin talosta.
Jätänkö siis multamaat ruohoineen ja kukkineen sokkelin viereen odottelemaan salaojaremonttia vuonna 2017, vaikka yleisesti multa kehotetaan kaivamaan pois sokkelin vierestä? Sadevedet on ohjattu rännien osalta 3m päähän, mutta tuo multamaa sokkelissa kiinni mietityttää...
alspe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja alspe »

HIeman offtopiccina, miksi et voi teettää sitä salaoja hommaa nyt heti? Talosi pääsisi elämään terveempää elämää heti eikä sitten joskus. Vaikka velkarahalla, ehkä pieni satsaus siihen nähden mitä voi tapahtua kun sokkeli saa ravinteita. :) Jos siis salaojitukselle on tarvetta!

Itsekin laitoin energiaremontin maalämmöllä HETI kun tajusin, että pari vuoden päästä vatuttaisi se ajatus, että nyt olisi 1/3 maksettu pois jos heti tekisi. :)
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

[quote="Jätänkö siis multamaat ruohoineen ja kukkineen sokkelin viereen odottelemaan salaojaremonttia vuonna 2017, vaikka yleisesti multa kehotetaan kaivamaan pois sokkelin vierestä? Sadevedet on ohjattu rännien osalta 3m päähän, mutta tuo multamaa sokkelissa kiinni mietityttää...[/quote]

Jos ne maat on ollut siinä 60-70 vuotta sokkelissa kiinni niin 2-3 vuotta lisää ei merkinne mitään. Vai oletko tekemässä kellarissa remonttia sisäpuolelle nyt?
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:[quote="Jätänkö siis multamaat ruohoineen ja kukkineen sokkelin viereen odottelemaan salaojaremonttia vuonna 2017, vaikka yleisesti multa kehotetaan kaivamaan pois sokkelin vierestä? Sadevedet on ohjattu rännien osalta 3m päähän, mutta tuo multamaa sokkelissa kiinni mietityttää...
Jos ne maat on ollut siinä 60-70 vuotta sokkelissa kiinni niin 2-3 vuotta lisää ei merkinne mitään. Vai oletko tekemässä kellarissa remonttia sisäpuolelle nyt?[/quote]

Kellarin osalta en muita remontteja ole tekemässä, kuin kellariin laskeutuvien puuportaiden uusiminen, puuportaiden betoniseinässä olevan lautaverhouksen purkaminen ja portaiden alapuolella olevan muovimaton poistaminen. Tuo on kyllä totta, että kannattaisikohan vain jättää sokkeli odottelemaan salaojitusta, ei tässä muutama vuosi merkkaa mitään. Tekisin salaojarempan heti, mutta remontin rahoitus pitää vielä pohtia. Tietysti käy aina mielessä salaojaremontin tekeminen itse, jolloin kustannukset tippuisivat. Tästä olisi mielekästä saada kommentti, että kannattaako edes haaveilla itse tekevänsä..(toki sukulaisten auttamana).
alspe
Jäsen
Jäsen

Muistutuksena vielä hyvä ohje, jos ei ole mitään akuuttia (home, haju, vesivuoto) niin älä tee vuoteen mitään vaan nauti asumisesta ja hääräile vaikka puutarhaa kuntoon kesällä. Vuoden päästä ajatukset ovat jalostuneet. :-)

Nim. 6kk ja kellari räjäytetty palasiksi :lol:
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen

alspe kirjoitti:Muistutuksena vielä hyvä ohje, jos ei ole mitään akuuttia (home, haju, vesivuoto) niin älä tee vuoteen mitään vaan nauti asumisesta ja hääräile vaikka puutarhaa kuntoon kesällä. Vuoden päästä ajatukset ovat jalostuneet. :-)

Nim. 6kk ja kellari räjäytetty palasiksi :lol:
Erittäin hyvä ohje jota noudatan. Talon kuntokartoituksessa kellarin osalta puhtaat paperit muutoin, paitsi yhdeltä reunalta (alaspäin mentävien portaiden seinämä, jossa asennettu betoniin kiinni puuvaneria (lämmöneristeeksi?) oli kostunut ja kehotettiin poistamaan. Seinä on jo itseasiassa poistettu ja nyt vain betoniseinä tilalla.

Aiheeseen liittyvä toinen kysymys:
Kellariin mentäessä on portaiden alapäässä ovi "kylmäkellariin", joka sijaitsee talon sisään tulevien ulkoportaiden alapuolella. Kylmäkellari on käyttämätön ja turha, ja siellä on havaittavissa kosteutta ja hajuja (tila hyvin pieni). Pienet tuuletusaukot kylämkellarin molemmilla seiniellä, mutta tähän ohjeistettiin suurentamaan tuuletusaukkoja. Lisäksi kehotettiin tiivistämään ovi, jotta kosteus/haju ei leviä. Emme tarvitse lainkaan kyseistä kylmäkellaria, ja pohdin sen muuraamista niin, että ovi irti ja seinä tilalle. Tätä ennen kuitenkin tyhjentäisin kellarin seinät tiivisteistä niin, että se olisi kuorittu betonille. Yksi vaihtoehto olisi puhkaista ovi ulkokautta, jolloin kellaria voisi käyttää esim ruohonleikkurin varastona, mutta jos tilalle ei ole mitään käyttöä, voiko sen vain muurata kiinni? (Tokihan kulun voi puhkaista myöhemminkin ulkokautta).

Onko tässä sen kummemmasta remontista kyse, kun vain seinä pystyyn ja unohtaa koko pienen varastokopin, vai tuleeko tilalle tehdä jotain ennen muuraamista?
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Seinänvieriä kaivaessa kannattaa tutkituttaa sokkelin kunto ja kuormitus ja huolehtia rakenteiden tukemisesta, ettei käy kuin Jyväskylässä pari kuukautta takaperin.

Sen sijaan jos pienemmät lapiohommat himottavat, ni tällaista http://1.bp.blogspot.com/-AFKWkRUq8VU/V ... 600/d1.jpg luiskaa kaivelin itse vuosi sitten muutaman metrin talon ympärille, ja ensimmäisillä sateilla huomasi kuinka seinänvieruslätäköinnin sijaan vesi valuikin pois. Katolta tippuvien pisaroiden alle pistin vielä kouruksi halkaistun sadevesiputken. Budjetti koko hommalle oli alle 10 euroa, aikaa meni viikonloppu.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
turisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja turisti »

30luvunhirsitalo kirjoitti: Tekisin salaojarempan heti, mutta remontin rahoitus pitää vielä pohtia. Tietysti käy aina mielessä salaojaremontin tekeminen itse, jolloin kustannukset tippuisivat. Tästä olisi mielekästä saada kommentti, että kannattaako edes haaveilla itse tekevänsä..(toki sukulaisten auttamana).
Ei kannata pelätä itse tekemistä. Toki koneella kannattaa kaivuut teetättää ellei ole todella kovia lapiomiehiä suku täynnänsä. Kunhan muistaa, että vesi valuu alamäkeen niin pääsee pitkälle. Muuten salaojahommista löytyy tältä palstalta kattavat ohjeet ja toteutusvaihtoehdot. Nimim. itse tein 2v sitten ilman minkäänlaista muodollista pätevyyttä. Kesäloma kyllä kului soraa lykkiessä, mutta säästö oli huomattava.

Ei ammattilaisetkaan aina ihan timangia tee. Tässä viime viikkoina katsellut muutaman talon päässä olevaa naapuria. Monta konetta teki monta päivää töitä, savea vietiin ja soraa tuotiin. Lopputulemana paljasta betonisokkelia vasten 50cm leveä soratäyttö anturatasolta ihan ylös pintaan asti. Ei patolevyä/riisisuklaata, ei eristelevyä tai tiiviimpää maata pintakerrokseen. "Remontti" tehtiin rinnetontilla olevan talon ylärinteen puoleisille seinustoille, ei toiselle puolelle.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

turisti kirjoitti:
30luvunhirsitalo kirjoitti: Tekisin salaojarempan heti, mutta remontin rahoitus pitää vielä pohtia. Tietysti käy aina mielessä salaojaremontin tekeminen itse, jolloin kustannukset tippuisivat. Tästä olisi mielekästä saada kommentti, että kannattaako edes haaveilla itse tekevänsä..(toki sukulaisten auttamana).
Ei kannata pelätä itse tekemistä. Toki koneella kannattaa kaivuut teetättää ellei ole todella kovia lapiomiehiä suku täynnänsä. Kunhan muistaa, että vesi valuu alamäkeen niin pääsee pitkälle. Muuten salaojahommista löytyy tältä palstalta kattavat ohjeet ja toteutusvaihtoehdot. Nimim. itse tein 2v sitten ilman minkäänlaista muodollista pätevyyttä. Kesäloma kyllä kului soraa lykkiessä, mutta säästö oli huomattava.

Ei ammattilaisetkaan aina ihan timangia tee. Tässä viime viikkoina katsellut muutaman talon päässä olevaa naapuria. Monta konetta teki monta päivää töitä, savea vietiin ja soraa tuotiin. Lopputulemana paljasta betonisokkelia vasten 50cm leveä soratäyttö anturatasolta ihan ylös pintaan asti. Ei patolevyä/riisisuklaata, ei eristelevyä tai tiiviimpää maata pintakerrokseen. "Remontti" tehtiin rinnetontilla olevan talon ylärinteen puoleisille seinustoille, ei toiselle puolelle.
Tonnilla vuokraa pienen kaivurin ja kuormaajan riittäväksi aikaa. Lapio hommiakin siinä saa tehdä ihan riittävästi. Toki pitää olla jonkinlainen juju siitä miten kaivetaan koneella ja kaapeleiden / putkien sijainnit tiedossa. Tällä tavalla voi myös säästää pihaa aika tavalla, jos siihen ottaa urakoitsijan niin niillä hinnoilla ei kukkapenkkejä väistellä. Ja voi sitten vanhana muistella, että tein kerran salaojat tähänkin taloon ihan itse.
alspe
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:
turisti kirjoitti:

Tonnilla vuokraa pienen kaivurin ja kuormaajan riittäväksi aikaa. Lapio hommiakin siinä saa tehdä ihan riittävästi. Toki pitää olla jonkinlainen juju siitä miten kaivetaan koneella ja kaapeleiden / putkien sijainnit tiedossa. Tällä tavalla voi myös säästää pihaa aika tavalla, jos siihen ottaa urakoitsijan niin niillä hinnoilla ei kukkapenkkejä väistellä. Ja voi sitten vanhana muistella, että tein kerran salaojat tähänkin taloon ihan itse.
Facebookin ryhmistä luin kuinka on teetetty salaojitus kaivuri 50€/h +alv sis. kaivurimies, oli maksanut 1300€ ympärikaivuu ja täyttö eli karkeasti 3 pv työnä. Itse en rupeaisi kaivuria ajamaan jos tuolla hintaa saa koneen ja taitavan ajajan.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

1300€ en olisi myöskään alkanut itse hoitamaan tuota, mutta ehkäpä joku on oikeasti tuolla hinnalla onnistunut miehen ja kaivurin tontilleen saamaan. Ja jos itse tekee niin tuo ei ole se paikka missä opettelee kaivamista. Minulla oli se etu, että faijalla oli aikoinaan kaivinkone jolla perusteet opettelin jo pienenä poikana. Lähes 30 vuotta tosin välissä, mutta se on kuin pyörällä ajoa ;-)
Herwanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Herwanni »

olipa sitten kyse rintsikasta tai uudemmasta talosta niin ensimmäisenä yleensä uudet asukkaat innokkaana kaivamaan sokkelin vierusta auki ja sepeliä tilalle...sama asia jos kaivas avo-ojan seinän viereen ja laskis sinne vettä...en ymmärrä...mitä tiiviimpi kerros sokkelin vieressä niin sen parempi...ja hyvä kaato pois talosta...
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Kannattaa ehkä ottaa muitakin periaatteita käyttöön, kuin halpa hinta, yleensäkin rakentaessa ja remontoidessa.
Salaojitus suunnitelmat voi aloittaa, vaikka lukemalla ympäristöministeriön ohjeen C 2 kosteus. Toiseksi kannattaa suunnitella hyvin ja välttää kaksinkertaista työtä. Kolmanneksi selvittää toimintaperiaatteet, seinien eristämisessä, energiahukalta ja kosteudelta. Lisäksi on otettava huomioon kuivumisen mahdollisuudet, jos seinä jostain saisivat kosteutta.
€uron mies voi aikaansaada 1000 €uron vahingon, on nähty liian usein.
Varmaankin palstan lukijoita ihmetyttää hintahaitari perustuksen saneerauksessa, joiltain menee muutama tonni ja toisilta 20000 €, tuskin puhutaan samasta hommasta.
Vastaa Viestiin